Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fiets voor woon-werk, buiten stallen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag naar mijn werk fietsen zo'n 8km enkele reis. Ik zit echter met het volgende probleem. Ik woon in een appartement en heb geen plaats om mijn fiets binnen te stallen. Nu moet ik mijn fiets dus buiten op straat zetten en ben bang dat een nieuwe fiets binnen no-time achteruitgaat. Nou zoek ik dus een solide fiets, die licht fietst die ook buiten in redelijke goede staat blijft. Budget <750,-

Diefstalrisico is aanwezig, maar dat dekken we af met een verzekering.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-11 15:52
Kunststof delen gaan achteruit buiten, maar daar doe je weinig aan. Zorg dat je ketting gesmeerd is en in een kettingkast zit, dan blijft dat gedeelte iig soepel. En verder zal je dingen af en toe moeten vervangen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
gebruik zo´n plastic zadelhoesje als ie buiten staat, verder poets de fiets ook eens per maand. Gewoon met een sopje, alles afgaan zodat vuil/pekel weg is. En smeer al het loopwerk goed (geen WD40!) Dan blijft een fiets ook buiten lang goed. En eens per jaar naar een goede fietsenmaker voor een beurt, dan blijft een degelijke fiets eeuwig doorgaan.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben een electrische fiets 24/7 buiten staan. Zonder doek ofzo, wel hebben we hem onder de balkons gezet maar daar komt ook nog wel inslag van regen. Heb er wel eens aan zitten te denken een mini opslag/schuurtje neer te zetten op mijn persoonlijke parkeerplaats.

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 06-03-2016 17:04 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Zoals Dirk al zegt, fiets van degelijk merk die elke dag gebruikt wordt kan daar wel tegen ;-)
Regelmatig eens wassen en jaarlijks eens naar de fietsenmaker en je kan er jaren van genieten.

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:39
Azor (in Hoogeveen) schijnt onbreekbare fietsen te maken. Beetje een goedkope site enzo, maar de fietsen worden in Nederland gemaakt en op allerlei manieren getest om zo degelijk mogelijk te zijn!

Overigens heb ik zelf geen fiets van ze, meer van horen zeggen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Gezien diefstal-, schade- en vandalismerisico`s zou ik een betaalbare fiets kiezen. Een dure kwaliteitsfiets lijdt ook onder die omstandigheden. De beurtjes bij de fietsenmaker worden ook steeds duurder dus jaarlijks onderhoud kan je aardig wegbezuigingen met een goedkope fiets..

Dit zijn geen enorme afstanden dus ik zou kiezen voor zo min mogelijk fratsen als vering, versnellingen. Zelf slechte ervaringen met bouwmarkt fietsen als je er wat meer mee fietst. Dichte kettingkast is wel handig, zodoende denk ik aan een instapmodel stadsfiets; Gazelle Esprit C3, Batavus Winner etc..

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 06-03-2016 18:04 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n instapmodel zit ik inderdaad naar te kijken, maar ik heb een aanvullende eis en dat is zeven versnellingen. Zelfs dacht ik nu aan een Sparta Regular N7, maar ben me nog aan het orienteren. Deze week ga ik naar de lokale fietsenhandel om eens echt te gaan kijken.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom wil je zeven versnellingen? Ligt de mount Ventoux op de route?
Minder = meer. Versnellingen geven weerstand (dus zwaarder fietsen), kosten veel in aanschaf en onderhoud. Net als vering, zeer overschat en maakt veel stadsfietsen alleen maar slechter.

Ik fiets op de afstanden tot 25km vaak op mijn VanMoof zonder versnellingen en dan pak ik ook een tunnel.

Enfin, hele generaties fietsten met 3 versnellingen, waarom zou je er 7 nodig hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 06-03-2016 18:22 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Die dure fietsen van bekende merken met meerdere versnellingen zou ik vermijden, ze zijn ten eerste onnodig duur, maar ook zwaar en vaak met naafversnelling. Die combinatie zorgt ervoor dat ze relatief zwaar rijden. Bovendien zijn bepaalde zaken bewust onnodig ingewikkeld en uniek, wat bij schade voor hoge kosten zorgt.

Wat belangrijk is is om de boel gewoon goed te onderhouden en in de gaten te houden, zolang je dat doet heb je een hele betrouwbare fiets. Zorg dat je ketting altijd goed gesmeerd en schoon is, je banden goed opgepompt etc. Oftwel technisch perfect in orde.

Ik heb zelf een fiets die ik voor echt alles gebruik: vooral van en naar station fietsen 5 km enkele reis, maar ook boodschappen doen etc. Deze heeft maar één versnelling en terugtraprem en staat altijd buiten. Bovendien zie ik hem niet snel gestolen worden, aangezien hij er niet uitziet, maar technisch is ie perfect.

[ Voor 64% gewijzigd door gop1 op 06-03-2016 18:58 ]

Verwijderd

http://www.fietsersbond.n...es/kooptips/versnellingen
http://www.vogelvrijefiet...lingsnaaf-onzekere-factor

Veel versnellingen is ook handig in Nederland. Op mijn racefiets heb ik veel versnellingen waardoor je steeds een klein verschil kunt maken in het verzet (probleem is alleen dat veel racefietsen met bergcassette worden geleverd).

Op mijn gewone fiets heb ik een Nexus 8 versnelling, voor deze fiets had ik net zo lief 1 versnelling gehad. De nexus 8 heeft in de 5e versnelling een vrijloop waardoor je geen extra weerstand hebt. Jammer alleen dat de 5e te licht voor mij is. Ik zou je adviseren om een fiets met 1 versnelling te kiezen en daarna het tandwiel achter naar jouw voorkeur te veranderen. Dat moet ik ook nog eens bij mijn Nexus 8 doen zodat ik hem in de 5e versnelling kan hebben. Het liefst had ik hier ook gewoon een naaf met maar 1 versnelling in gehad.

• dion_b
  • Laatst online: 01:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bombadil schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:01:
Gezien diefstal-, schade- en vandalismerisico`s zou ik een betaalbare fiets kiezen. Een dure kwaliteitsfiets lijdt ook onder die omstandigheden. De beurtjes bij de fietsenmaker worden ook steeds duurder dus jaarlijks onderhoud kan je aardig wegbezuigingen met een goedkope fiets..

Dit zijn geen enorme afstanden dus ik zou kiezen voor zo min mogelijk fratsen als vering, versnellingen. Zelf slechte ervaringen met bouwmarkt fietsen als je er wat meer mee fietst. Dichte kettingkast is wel handig, zodoende denk ik aan een instapmodel stadsfiets; Gazelle Esprit C3, Batavus Winner etc..
Dit. En dan vooral een 2e hands, niet meer zo mooie, kwaliteitsfiets nemen. Ik ben van 9km enkele reis naar 17km enkele reis gegaan en gemerkt dat dan wat meer dingen gaan spelen (trappers die afbreken, minder ideale zithouding die leidt tot RSI-achtige klachten, schuurplekken van zadel die wel heel erg worden), maar 8km is echt niet zo spannend, dat is gewoon klein halfuurtje fietsen en kun je op nagenoeg ieder barrel doen. Reden om niet een bouwmarktfiets oid te willen is dat die dingen a) zwaarder lopen dan nodig en b) de neiging hebben uit elkaar te vallen. Maar een 10-jaar oude Gazelle of Sparta (of idd Azor) zal je mits redelijk onderhouden niet in de steek laten.

Ik heb 8 jaar lang met die 9km door weer en wind gefietst met m'n fiets buiten gestald, want 3 hoog achter wonend zonder stalling. Na 6 jaar was m'n fiets (een Gazelle die ik ooit voor een paar moederborden ruilde :') ) echt op, en uitgerekend op dat moment werd het ook gestolen. Daarna weer tweedehandsje gekocht en hop verder. Totale kosten geen fractie van nieuwprijs van een degelijke fiets, totale ongemakken niet hoger. Oh, en niks verzekering, kosten daarvan hoger dan van fiets :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, op elk barrel kan het maar ik fiets nu 18 jaar op dezelfde Batavus en nu is die gewoon op. Het trappen gaat echt te zwaar en dan is die warme auto die ook voor de deur staat ook wel een goed alternatief. Dus er moet een simpele nieuwe fiets komen.

Edit:
En voor het weerstandsverhaal van de versnellingen ben ik wel gevoeilig. Ik wist niet dat dit zo'n impact had.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2016 22:08 ]

• dion_b
  • Laatst online: 01:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er moet een vervangende fiets komen ja. Niemand zegt dat je een splinternieuwe moet kopen. En gezien je use-case van buiten staan in weer en wind met diefstalrisico is een splinternieuwe bovenal kapitaalvernietiging. Al gaat niemand dat ding jatten, alle meerwaarde van nieuw tov 2e hands is er in een paar maanden wel vanafgeregend.

Oslik blyat! Oslik!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Je zou ook naar een brik kunnen kijken. Cardan ipv ketting, scheelt onderhoud als hij altijd buiten staat.

Heb hem zelf ook, erg prettige fiets imo. En niet al te duur

http://www.brikfietsen.nl/fietsen/brik-sec

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 06-03-2016 22:15 ]

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:49
Ik zou gaan voor een degelijk merk als Sparta, Batavus en dergelijke. Ik heb zelf een Sparta Pick-Up van ongeveer 6-7 jaar oud waarmee ik jarenlang ook 8km enkele reis reed. 7 versnellingen zijn dan wel erg fijn omdat je dan altijd een versnelling hebt die bij je tempo past.

Onderhoud zal je altijd wel houden maar veel meer dan een beetje smeren is dat ook niet.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-11 17:52
Zelf heb ik vorige maand voor €365,- een goede tweedehands Koga Miyata gekocht. Degene die als beste uit deze test komt:
http://www.plusonline.nl/...komt-als-beste-uit-de-bus

Ding is 5 jaar oud, maar ziet eruit als nieuw, en fietst ook nog zo, alleen voor 1/3 van de nieuwprijs... Ding fietst veel beter dan de €500,- Batavus die ik hiervoor nieuw gekocht had (en waar na 4 jaar het zadel van afbrak :-( )

iRacing Profiel

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Waar ik ook op zou letten is dat je een beetje een gesloten fiets koopt, als het eventjes regent en de volgende dag maar minimaal vriest zijn je versnellingen bevroren en kom je nauwelijks vooruit (ervaring).

Verwijderd

Topicstarter
Het is deze geworden en ben er erg tevreden mee.

https://www.batavus.nl/stadsfietsen/wayz.htm

Uiteindelijk voor 580 gekocht dus dat valt mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2016 11:39 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Koop ook een zwarte spuitbus en spuit hem lelijk zwart (met zakkers en stukken niet goed gedekt). Dan heb je minder kans op diefstal.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Toen ik nog in een flat woonde nam ik m altijd met de lift mee naar boven en zette m in mn eigen gang. Had zo een lange nutteloze gang waar je toch niks mee doet.

Verwijderd

zonoskar schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:08:
Koop ook een zwarte spuitbus en spuit hem lelijk zwart (met zakkers en stukken niet goed gedekt). Dan heb je minder kans op diefstal.
Bus zincspray wordt die pas echt lelijk van, dat doe ik altijd. ideaal. Nooit meer een fiets van me gejat.

Verwijderd

Topicstarter
Een ART 3 slot en een verzekering is voor mij voldoende.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 08:43

Wuursj

want worst is al bezet

Ronald8 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:14:
Ik zou gaan voor een degelijk merk als Sparta, Batavus en dergelijke. Ik heb zelf een Sparta Pick-Up van ongeveer 6-7 jaar oud waarmee ik jarenlang ook 8km enkele reis reed. 7 versnellingen zijn dan wel erg fijn omdat je dan altijd een versnelling hebt die bij je tempo past.
Ik doe normaal gesproken 2x 5km op een dag en vond daar de Sparta Pickup 7v al veel te zwaar voor. Ding was niet vooruit te branden door hoge gewicht en het nexus 7v heeft veel te veel weerstand in de veel gebruikte versnellingen (4, 5 en 6 geloof ik).

Ik ben toen overgestapt naar een lichter fietsje (Union Flow) met nexus 3v en die trap veel gemakkelijker. 3V heeft minder weerstand en vind ik ondanks 4 ontbrekende versnellingen, een stuk beter fietsen. Alleen roest die weer onder mijn reet vandaan met altijd buiten staan. Alle chrome onderdelen roesten weg.

De nexus 8 schijnt wel weer goed te zijn dus dat doe je goed!

Voor buiten de wintermaanden heb ik een licht, aluminium tweedehands hybride fiets met 21 derailleur versnellingen. Koste me 55 euro en doe er nu (tijdelijk) probleemloos 3 dagen 2 x 21km mee. In de winter gebruik ik hem echter liever niet omdat pekel etc. minder lekker is in de open ketting. Maar ook deze staat nu gewoon buiten echter wel in onze eigen voortuin. Gewoon op straat in een rek lijkt me toch wat minder aangezien zo'n hybride fietsje fragieler is.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 24-03-2016 10:02 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
418O2 schreef op zondag 6 maart 2016 @ 22:13:
Je zou ook naar een brik kunnen kijken. Cardan ipv ketting, scheelt onderhoud als hij altijd buiten staat.

Heb hem zelf ook, erg prettige fiets imo. En niet al te duur

http://www.brikfietsen.nl/fietsen/brik-sec
Bevalt-ie nog steeds? Hoeveel versnellingen en wat voor rem(men) heb je?

• 418O2
Ultra schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:17:
[...]

Bevalt-ie nog steeds? Hoeveel versnellingen en wat voor rem(men) heb je?
Zeker!

Drie versnellingen en een achteruittraprem. Werkt prima. Goed doseerbaar

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
418O2 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:25:
[...]

Zeker!

Drie versnellingen en een achteruittraprem. Werkt prima. Goed doseerbaar
Gisteren heb ik daarop gereden. De derde gebruik je maar weinig waarschijnlijk?
De zit met recht stuur vond ik wat te laag, dus ik ga voor een iets hoger, krom stuur. Dat geeft wat meer overzicht in de stad, en ik vond het ook wat makkelijker manoeuvreren op lage snelheid (ook weer voor in stad: slalommen om onoplettende voetgangers/fietsers).

[ Voor 7% gewijzigd door Ultra op 12-03-2017 12:30 ]

• 418O2
Ultra schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:28:
[...]

Gisteren heb ik daarop gereden. De derde gebruik je maar weinig waarschijnlijk?
De zit met recht stuur vond ik wat te laag, dus ik ga voor een iets hoger, krom stuur. Dat geeft wat meer overzicht in de stad, en ik vond het ook wat makkelijker manoeuvreren op lage snelheid (ook weer voor in stad: slalommen om onoplettende voetgangers/fietsers).
Ik gebruik alleen de tweede. Tenzij ik de wind vol in mijn rug heb.

Ik ben sowieso vrij lang en heb het grootste model, dus overzicht heb ik altijd wel :)

Moet wel zeggen dat er op de spatborden inmiddels wat roest verschijnt bij de bouten. Hij staat s nachts binnen, maar op werk is er geen overdekte stalling helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 12-03-2017 12:42 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

418O2 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:36:
[...]

Ik gebruik alleen de tweede. Tenzij ik de wind vol in mijn rug heb.

Ik ben sowieso vrij lang en heb het grootste model, dus overzicht heb ik altijd wel :)

Moet wel zeggen dat er op de spatborden inmiddels wat roest verschijnt bij de bouten. Hij staat s nachts binnen, maar op werk is er geen overdekte stalling helaas.
Die bouten die kun je natuurlijk gewoon inspuiten met blanke lak of ze gewoon een beetje vettig houden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• 418O2
Marzman schreef op zondag 12 maart 2017 @ 16:05:
[...]

Die bouten die kun je natuurlijk gewoon inspuiten met blanke lak of ze gewoon een beetje vettig houden.
Het is rondom de gaten in het spatbord.
Pagina: 1