Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux DHCP & DNS server na reboot Ziggo modem IPV6 overruled

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 06:31
Mijn vraag
Al jaren draai ik mijn eigen DHCPD en Bind server voor een eigen netwerk. Voor IPV4 werkte dit uitstekend. Nu wist ik dat IPV6 eraan kwam. Maar dacht dat dit geen probleem was. Echter nu heb ik dus mijn IPV4 netwerk nog steeds draaien en dit werkt prima (vermist ik IPV6 in windows uit zet). Echter als ik naar opensuse.org wil voor een bepalde repository dan krijg ik error meldingen van de DNS. Als ik de IPV6 weer aan zet werkt alles goed.

Nu is mijn probleem niet dat alle clients een IPV6 IP krijgen, maar wel dat ze een IPV6 DNS krijgen. Hierdoor gaat mijn hele netwerk over de flos (local domain niet meer werkend).

Dit probleem komt vooral naar boven als ik dus wil updaten van een installatie die ik heb op mijn netwerk. Ik krijg dan failed repository. Ook de weblink in windows geeft deze melding, zolang ik IPV6 heb uit staan.

Zijn er voorbeelden of website waar vergelijkbaar probleem wordt beschreven of adviezen hoe ik eenvoudig dingen kan aanpassen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Ubuntu 14.04
  • Bind
  • DHCPD
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ziggo router gecontroleerd, IPV4 staat uit, maar IPV6 kan ik niet uit zetten, ik vraag me zelfs af of de enige manier is om de modem in Bridge te laten zetten..

Beste antwoord (via BSeB op 06-03-2016 16:10)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
(jarig!)
Het grote IPv6 topic
Ipv6 topic 😎😉

https://www.vultr.com/doc...-ipv6-on-ubuntu-or-debian

[ Voor 34% gewijzigd door Dutch2007 op 06-03-2016 14:49 ]

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Staat die Ubuntu machine als router tussen je modem en de rest van je netwerk in? Of enkel als dns en dhcp server los in je netwerk?

Lijkt me een kwestie van de boel zo instellen dat je Ubuntu bak ook de IPv6 dns voor zijn rekening gaat nemen in plaats van dat je daar de dns servers gebruikt die je van ziggo doorkrijgt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• BSeB
Heb net weer een hoop zitten lezen en ik zal mijn netwerk moeten aanpassen. Momenteel is de server een same level entity als de clients, voor IPV6 wil ik dat die de routing gaat doen dus moet dat veranderen en instellen dat de PG ondersteund.
Daarnaast in de server IPV4 DHCPD en IPV6 DHCPv6 draaien. Hoe precies weet ik nog niet, maar blijkbaar heb je beide nodig, de IPV4 zou geen IPV6 DNS kunnen doorgeven (nog nergens gelezen)?

UBEE modem moet dus naar bridge (indien ik mijn huidige werkwijze wil behouden, anders zal de UBEE altijd de "tweede" DHCP IPV6 doen...

Acties:
  • Beste antwoord

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
(jarig!)
Het grote IPv6 topic
Ipv6 topic 😎😉

https://www.vultr.com/doc...-ipv6-on-ubuntu-or-debian

[ Voor 34% gewijzigd door Dutch2007 op 06-03-2016 14:49 ]

• BSeB
Thanks, de tweede link helpt me op dit moment weer op gang.
Moet mijn netwerk weliswaar nog aanpassen, maar de noodzaak is nu weg.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Systemen die geen IPv6-adres hebben zouden ook geen IPv6 DNS moeten krijgen.
Laat je DHCPv4-servers alleen IPv4 DNS-servers publiceren. Voor IPv6 kun je DHCPv6 gebruiken.
Denk er aan om je DNS-server zowel voor IPv4 als voor IPv6 te configureren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• BSeB
Toch even teruggekeken in dit topic. De DHCP server van ziggo IPV4 is uit, maar ik denk dat de IPV6 server in de UBEE aan blijft staan. Heb er inmiddels meer over gelezen.
Aangezien mijn server niet mijn router mag zijn (dat vind ik), heb ik een watchguard XTM 520 gekocht voor een paar tientjes en zet dar pfsense op. Dan gaat deze de routing, dns, ntp en dhcp functie op zich nemen (zowel ipv4 als ipv6), ben ik van die hele UBEE af (gammel apparaat).
Pagina: 1