Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:31

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik wilde het goedkope WiFi standaardkaartje vervangen door een Intel 7260 met Bluetooth mini-PCI-express. Vandaag gedaan en het gekke is dat BlueTooth perfect werkt (heb een foto vanaf mijn telefoon doorgestuurd), maar WiFi helemaal niet!

Als ik ga zoeken op internet, dan blijken veel mensen problemen te hebben met de 7260: vaak werkt alleen WiFi, soms werkt alleen BlueTooth. Grrrr, dus daarom was hij "maar" 29 euro. Met andere woorden: spijt van mijn aankoop en het gare Chinese kaartje maar weer terug gezet.

Maar toen heb ik de 7260 nog even uitgeprobeerd in een Intel NUC en daar werkt hij gewoon! Zowel WiFi als BlueTooth. Nu ik hem zie werken in de NUC, snap ik ook waarom dit kaartje problemen geeft: het WiFi gedeelte zit in lspci ("Network controller: Intel Corporation Wireless 7260 (rev bb)") en het BlueTooth gedeelte zit in lsusb ("8087:07dc Intel Corp."). Het lijkt dus dat dit mini-PCI-express kaartje zowel PCI als USB nodig heeft.

Dus mijn vraag is nu: hoe kan ik de kleine mini-PCI-express poort op het Intel CRESCENTBAY moederbord "duaal" instellen? Deze BIOS heeft honderden instellingen en de meest voor de hand liggende heb ik wel geprobeerd, maar die helpen niet.

En bij gebrek aan een oplossing: hoe kan ik een non-USB mini-PCIe WiFi kaartje vinden?

Ik gebruik Ubuntu 14.04 LTS (op beide computers).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waar wil je dat kaartje in laten werken dan?
Toevallig in een laptop? En zo ja, welk merk?
Veel merken laptops zijn voorzien van een zogeheten Whitelisting systeem. Dat betekent dat de BIOS WiFi kaartjes blokkeert die niet op de witte lijst staan.
Je kan dus alleen de kaartjes gebruiken die de fabrikant van de laptop in dat model geleverd heeft (zijn meestal n handje vol).

En ja, dat is te omzijlen, maar daar voor zal je de BIOS moeten verbouwen met HEX Editors en dan er in flashen. In de hoop dat je niks gesloopt hebt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 22:56:
Waar wil je dat kaartje in laten werken dan?
Het is een mini-PC met een Intel Crescentbay moederbord (17x17cm).
Het oude kaartje heb ik tegelijk met het moederbord gekocht (kostte iets van 3 euro iirc).

[ Voor 17% gewijzigd door aawe mwan op 05-03-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

aawe mwan schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:07:
[...]

Het is een mini-PC met een Intel Crescentbay moederbord (17x17cm).
Het oude kaartje heb ik tegelijk met het moederbord gekocht (kostte iets van 3 euro iirc).
Van intel zelf of van een third party? Ik kan trouwens niks vinden over Crescentbay bij Intel.
Zou je iets specifiekere informatie kunnen posten?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:14:
Ik kan trouwens niks vinden over Crescentbay bij Intel.
Het is mij ook niet gelukt om er iets over op internet te vinden (ook geen BIOS upgrades helaas). Ik heb hem een paar maanden geleden van een Chinees gekocht. Er zitten onder andere 2 gigabit netwerkaansluitingen op, 8 USB poorten, 2 HDMI uitgangen, 2 mSATA slots, 1 SATA poort, en een mini-PCI-express slot voor WiFi dus. Ik had hem gekocht om alleen wat te experimenteren met bridging / pfsense en met virtualiseren, maar hij bevalt zo goed dat ik hem als gewone PC ben gaan gebruiken.

Maar terugkomend op het 7260 WiFi kaartje: toen ik naar mijn probleem ging Googlen, zag ik dat veel mensen er problemen mee hebben. Je ziet dat mensen WiFi alleen aan de gang kregen als ze BlueTooth uitschakelen. Ik heb ook gelezen dat mensen bepaalde contacten van het kaartje met plakband moesten afplakken om hem werkend te krijgen. Op de Intel site las ik ergens dat ze geen nieuwe drivers meer publiceren voor dit kaartje. Als ik dat allemaal vooraf geweten had, dan had ik dit kaartje zeker niet gekocht. Dit alles had ik dus eigenlijk voor aankoop willen lezen in de reviews op de Tweakers Pricewatch.

Maar goed, eerst zat de NUC aan de netwerkkabel en de nieuwe PC op WiFi, dat heb ik dankzij dit kaartje kunnen omwisselen, dus eigenlijk heb ik toch iets bereikt.

[ Voor 39% gewijzigd door aawe mwan op 06-03-2016 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt dat 'Chinees' geval. Ook in China hebben producten namen die je kunt achterhalen. Eerste plek om te kijken is de POST-string. Pas als we weten wat voor vlees we in de kuip hebben kunnen we gericht kijken wat mis is en wat mogelijk is.

Kijk hier voor paar tips om te identificeren:
PMG FAQ

De 'problemen' die met de AC-7260 gemeld worden zijn trouwens allerminst uniek voor die adapter, maar voor ieder adapter met meerdere functionaliteiten erop. Enige reden dat je nagenoeg alleen maar leest over de AC-7260 is dat dat vrijwel de enige grootschalig in retail verkrijgbare mPCIe WiFi adapter is :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Overigens niet uniek dat Intel WiFi en Debian moeilijk doen. Heb ik eerder gezien met wat Centrino chips van de laatste 7-8 jaar. Soms wil een distro switch nog wel eens helpen :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trollmodus: je moet ook niet verwachten dat Debian stable iets van afgelopen 7-8 jaar ondersteunt :+

Serieuzer: sowieso is Linux-support van de AC-7260 niet ideaal. Ik heb een downgrade moeten doen naar een oud Broadcom-based gevalletje om packet capture van Wireshark aan de praat te krijgen op m'n testlaptop :( Maar dat staat los van geheel wel of niet functioneren van de basisfunctionaliteit, dat hangt af van wat de slot op het moederbord exact doet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1