Homefolder op server, wat met BYOD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Mijn vraag

Wij zitten hier op het werk met een twaalftal Macs. 7 iMacs en de rest zijn MBP's die ook mee naar huis genomen worden. (Niet echt BYOD, maar ze worden meer thuis gebruikt dan op het werk)

Omdat er de laatste tijd nogal veel wissels zijn met personeel, dacht ik eraan om een Mac servertje op te zetten en de home folder op de server te laten staan, zo kunnen we allemaal lustig werken aan eender welke Mac. Of kan ik makkelijk een accountje bijmaken als er iemand nieuw komt.

Ik heb bestandsdeling aangezet, de Users folder geshared, dus nu kan ik accounts toevoegen die hun home folder op de server hebben, via SMB.

Maar nu, wat als ik mijn MBP meeneem naar huis, wat dan? Kan ik dan helemaal niet aan mijn gegevens? Of worden die bestanden zowat lokaal gecached ofzo? Ik vind nergens op internet hoe ik dat OSX server kan rijmen met BYOD en toch centraal bestandsbeheer heb.

Hartelijk dank voor input of mij in de juiste richting te duwen.

Beste antwoord (via Carharttguy op 01-03-2016 17:58)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wellicht heb je hier wat aan: OSX LDAPv3, Thuismappen en data synchroniseren En het lijkt erop dat wat je wilt is Mobile Accounts.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:14

SeatRider

Hips don't lie

Lokaal neerzetten en dan met een synctooltje werken? Iets a la dropbox?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
SeatRider schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:02:
Lokaal neerzetten en dan met een synctooltje werken? Iets a la dropbox?
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar we praten hier over mensen die helemaal niet tech-savvy zijn, ze kennen alleen hun home folder.

Als er dan iemand nieuw zou komen, moet ik een account aanmaken op de server, en dan inloggen, dropbox installeren, account aanmaken op dropbox of ander sync tool, sync tool instellen op client, en dan pas werkt het. En volgens mij worden geïnstalleerde programma's niet gesynced, dus zou ik dat ook nog eens op alle macs moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Carharttguy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:06:
[...]

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar we praten hier over mensen die helemaal niet tech-savvy zijn, ze kennen alleen hun home folder.

Als er dan iemand nieuw zou komen, moet ik een account aanmaken op de server, en dan inloggen, dropbox installeren, account aanmaken op dropbox of ander sync tool, sync tool instellen op client, en dan pas werkt het. En volgens mij worden geïnstalleerde programma's niet gesynced, dus zou ik dat ook nog eens op alle macs moeten installeren.
Ja, je zult nog wel *iets* moeten doen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wellicht heb je hier wat aan: OSX LDAPv3, Thuismappen en data synchroniseren En het lijkt erop dat wat je wilt is Mobile Accounts.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
Mobile accounts zijn inderdaad perfect wat ik wou. Het is hier ondertussen al up and running op de testserver. Heel handig! Thanks voor je antwoord.
SeatRider schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:22:
[...]

Ja, je zult nog wel *iets* moeten doen...
SeatRider, begrijp me niet verkeerd, ik vind het positief dat je antwoorden probeert te formuleren, maar ik vond het nu niet heel constructief. Ik geef aan dat een antwoord dat je geeft niet erg geschikt is voor onze omgeving (professioneel, office, 'dumb' users,..) en dan gooi je er langs je neus weg bij dat ik lui ben omdat ik niet geloof dat dit de geschikte oplossing is... Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 11:52
Ik heb bestandsdeling aangezet, de Users folder geshared, dus nu kan ik accounts toevoegen die hun home folder op de server hebben, via SMB.
Dit kreeg ik dus niet aan de praat!! Hoe heb je dit opgelost? Het kan zijn dat dit komt omdat ik een iSCSI drive gebruik ofzo. Hoe is de storage bij jou aan de server gelinkt?

Pas overigens op met mobiele accounts. Het synchronisatie gebeuren schijnt dramatisch slecht te zijn en er wordt aangeraden dit op handmatig te zetten zodat je met Rsync of dropbox achtige apps de benodigde data kan synchroniseren. Mocht je hier een oplossing voor hebben dan hoor ik dit graag van je in het topic wat Daedalus aandroeg. Ik zit hier al enkele weken mee te worstelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Carharttguy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:03:
SeatRider, begrijp me niet verkeerd, ik vind het positief dat je antwoorden probeert te formuleren, maar ik vond het nu niet heel constructief. Ik geef aan dat een antwoord dat je geeft niet erg geschikt is voor onze omgeving (professioneel, office, 'dumb' users,..) en dan gooi je er langs je neus weg bij dat ik lui ben omdat ik niet geloof dat dit de geschikte oplossing is... Jammer
Off topic, maar ik vond je lui omdat je op alle werkstations iets moest installeren. Ik ken maar weinig systeembeheerders die een laptop zo uit de doos aan een werknemer geven, of dat nou een Mac of Windows ding is. En als je domme users hebt moet je misschien zelfs twee stappen zetten in plaats van 1 om het voor ze in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Carharttguy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:06:
[...]

Daar hebben we Apple Remote Desktop voor. Dan kan je op afstand applicaties installeren. Dit kan je de eerste keer gewoon opslaan als taak en daarna bij iedere mac pushen. Installatie gaat dan volledig automatisch. Voor de documenten kan je deze mensen een zakelijk iCloud AppleID aan laten maken. Of deze genereren aan de hand van zakelijk e-mailadres. Dan heb je het beheer ook zelf in handen en kan bij diefstal hier wat aan gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Carharttguy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:03:
[...]

Mobile accounts zijn inderdaad perfect wat ik wou. Het is hier ondertussen al up and running op de testserver. Heel handig! Thanks voor je antwoord.

[...]
Zou je hier nog even kunnen vertellen hoe je dit aan de praat hebt en of synchronisatie ook goed werkt?
Ik moet er namelijk ook nog een keer mee verder, maar loop vast met synchronisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
OSX server kan je hiervoor configureren:
https://www.apple.com/support/osxserver/directoryservices/

In de volgende filmpjes wordt het netjes uitgelegd:

Dit is van belang (open directory):
YouTube: OS X Yosemite Server. Step 7. Set up Open Directory
of
YouTube: Yosemite Server Part 8: Open Directory

Dit legt uit hoe je gebruikers aanmaakt:
YouTube: OS X Yosemite Server. Step 8. User and group management

Je airports/routers moeten natuurlijk wel de juiste portforward configuraties hebben voor toegang via het internet.

[ Voor 27% gewijzigd door BoringDay op 16-03-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
BoringDay schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:03:
OSX server kan je hiervoor configureren:
https://www.apple.com/support/osxserver/directoryservices/

In de volgende filmpjes wordt het netjes uitgelegd:

Dit is van belang (open directory):
YouTube: OS X Yosemite Server. Step 7. Set up Open Directory
of
YouTube: Yosemite Server Part 8: Open Directory

Dit legt uit hoe je gebruikers aanmaakt:
YouTube: OS X Yosemite Server. Step 8. User and group management

Je airports/routers moeten natuurlijk wel de juiste portforward configuraties hebben voor toegang via het internet.
Heb je het nu tegen mij of tegen TS? Want zover waren we al.
Pagina: 1