OSX LDAPv3, Thuismappen en data synchroniseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Aan het begin van het nieuwe jaar is het tijd dat we de boel weer eens opnieuw gaan organiseren. Mijn vader heeft van mij een SSD gekregen voor sinterklaas (Crucial M4 64GB) voor in z'n macbook en de Mac mini was toe aan een clean install. Zo gezegd zo gedaan. Alles mooi opnieuw geïnstalleerd en de El capitan erop gezet. Tenminste, bij de macbook van m'n pa uit 2011. De mac mini (2012) heeft nog Yosemite. Nou hebben we een aantal Macs in huis, waarvan er twee van mij zijn en ik vroeg me af waarom het niet zo maar mogelijk was de boel allemaal synchroon te laten draaien met allemaal dezelfde accounts, credentials en data. Nu had ik het volgende bedacht.

Aangezien ik zelf van het jaar ook een Mac mini aan heb geschaft voor server/stroage doeleinden naast mijn 2015 MBPr dacht ik dat ik daar mooi even een LDAP dienst op kon draaien. Dus ik met de server app alles mooi ingesteld en een domeintje geregistreerd (gratis .tk domein om te testen) en het werkt allemaal fantastisch en snel. Ook met Apple Remote Desktop snel software uitrollen is echt een verademing. Nu zit ik dus alleen met een klein probleem en dat is storage en synchronisatie.

Even een korte schets van de hardware die ik momenteel ter beschikking heb.
De mac mini beheert alle accounts en deze moet dus ook de thuismappen en gegevens beheren. De Mini heeft 256GB SSD storage beschikbaar, maar die wil ik uiteraard niet gebruiken voor bulk opslag. Daarom heb ik er ook een 1TB HDD bij gezet intern. Ook zit er 8GB ram in. De server wordt bijgestaan door een OWC elite pro dual met 2X500GB momenteel.

Deze server staat momenteel bij mij op m'n kamer z'n werk te doen, maar wordt verplaatst naar de meterkast zodat het geheel niet op mijn kamer staat te moeilijken. Nu heb ik een tijdje terug een mooie externe raid behuizing gekocht van OWC en deze wil ik gaan gebruiken als time-machine voor beide mini's en de macbook of juist als data tank voor de thuismappen en gebruikersgegevens. Nu vraag ik mij alleen af wat handig is.

De interne 1tb schijf is namelijk via sata aangesloten terwijl de externe het mag doen met USB2.0 of firewire 800 (en dat laatste is dus sowieso al een stuk sneller). De behuizing is een 2bay hardware raid behuizing die momenteel 2X 500gb bevat en misschien een upgrade naar 2X 2tb krijgt (die ik dan in raid 1 wil zetten voor redundancy). Nu vraag ik me af of het slim is om überhaupt een back-up te maken van de mini (de niet-server versie) en de macbook ivm de aard van de data die daar op komt te staan (aangezien die juist ook op de server staan) en in hoeverre een snellere externe schijf (thunderbolt WD raptor, of lacie little big disk 2TB bijvoorbeeld) zoden aan de dijk gaat zetten. Thunderbolt disks zijn duur, maar ik vind de snelle overdracht zo relaxed dat ik dit de prijs zeker waard vind. Ons thuisnetwerk is behoorlijk zwaar ingericht met een airport extreme, airport time capsule en twee airport expresses en die zijn gigabit bekabeld met de server. De drie andere macs zijn met een stabiele wifi verbinding verbonden en veel data overzetten/synchroniseren is dus geen probleem.

tl;dr:

- Hoe richt ik mijn mac mini server zo in dat ik de thuismappen voor de LDAP service niet op mijn SSD heb?
- Hoe krijg ik hierbij de juiste synchronisatie van de thuismappen?
- Welk back-up regime is hier verstandig?

Graag hoor ik jullie meningen en insights hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik kan je helaas geen advies geven, wel benieuwd naar reacties van mensen die hier meer van weten :).

Wat betreft back-ups, ik zou alle indivuduele clients toch back-uppen via time-machine functie in de server app. Juist wel handig om bij aanschaf van een nieuwe Mac je settings voor het systeem zonder veel handmatig te doen terug te zetten. Zelfde geldt dan voor de koppeling met de server, gaat dan ook automatisch lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
SquareOne Ja precies, maar voor die Settings kan ik ook een image maken waar ik de instellingen in heb zitten en die kan ik uitserveren via de server (net install en netboot). Alle software wordt via ARD (Apple remote desktop) automatisch uitgerold, dat zijn een paar klikken. Dit werkt echt superfijn. Jammer dat ik dit 3 jaar geleden nog niet wist, want dat had me een aantal moeilijke reïnstalls gescheeld XD. Dit is zelf mn vierde macbook sinds 2011 en heb er al een stuk of 40 reinstalls op zitten, ook met macs van klanten en iedere keer dat gedownload is ook maar ruk. Als ik hier reacties op krijg en/of zelf uiteindelijk alles netjes werkend heb, dan zal ik hier even neerzetten hoe en wat allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33

Quakie

quakelen

ik ben reuze benieuwd!

Leuk projectje. Hopelijk reageren er wat mensen met ervaring.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
Je maakt een share aan op een ander volume dan de SSD en vinkt aan dat deze voor "Home Folders" gebruikt mag worden in OS X Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
supersnathan94 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:58:
SquareOne Ja precies, maar voor die Settings kan ik ook een image maken waar ik de instellingen in heb zitten en die kan ik uitserveren via de server (net install en netboot). Alle software wordt via ARD (Apple remote desktop) automatisch uitgerold, dat zijn een paar klikken. Dit werkt echt superfijn. Jammer dat ik dit 3 jaar geleden nog niet wist, want dat had me een aantal moeilijke reïnstalls gescheeld XD. Dit is zelf mn vierde macbook sinds 2011 en heb er al een stuk of 40 reinstalls op zitten, ook met macs van klanten en iedere keer dat gedownload is ook maar ruk. Als ik hier reacties op krijg en/of zelf uiteindelijk alles netjes werkend heb, dan zal ik hier even neerzetten hoe en wat allemaal.
Zojuist even gelezen over netinstall. Dat had ik ook graag eerder willen weten, haha. Zou ook hier heel veel tijd/moeite gescheeld hebben. Ik ga eens uitzoeken hoe het precies werkt. Ik heb zelf net een Mac Mini de deur uit gedaan dus kan even niet helpen met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Donnie Darko schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:29:
Je maakt een share aan op een ander volume dan de SSD en vinkt aan dat deze voor "Home Folders" gebruikt mag worden in OS X Server?
ja dat zou je zeggen, maar op de ene of andere manier kan de sync niet worden opgestart. De schijf is keurig te zien in finder, maar de synchronisatie software ziet hem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Bij OSX server kan je gewoon de gewenste map selecteren voor bestandsdeling (gebruik SMB3).
Met de terminal commando kan je rsync gebruiken voor het synchroniseren gebruiken, wellicht kan je het een en andere via een script ssh/rsync dat voor elkaar krijgen (kwestie van even uitpluizen).

Backup altijd aan te raden (zelf gebruik ik een TC hiervoor, kritische data geef ik liever wat extra aandacht).

ssh/rsync: http://troy.jdmz.net/rsync/index.html (zomaar even wat opgezocht, wellicht staat hier voldoende uitgelegd)

"Ons thuisnetwerk is behoorlijk zwaar ingericht met een airport extreme, airport time capsule en twee airport expresses en die zijn gigabit bekabeld met de server. De drie andere macs zijn met een stabiele wifi verbinding verbonden en veel data overzetten/synchroniseren is dus geen probleem."

Dat is niet bijzonder zwaar, redelijk basic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Bedankt voor je Reply. OSX heeft zelf een ingebouwde synchronisatie mogelijkheid via Mobiele accounts. Ik wil hier graag gebruik van maken, omdat de mac dan onder water zelf de synchronisatie regelt als het nodig is.
Backup altijd aan te raden (zelf gebruik ik een TC hiervoor, kritische data geef ik liever wat extra aandacht).
Ja maar voor de clients niet per se nodig. Die doen feitelijk niets anders dan de data syncen en wat applicaties draaien (die toch uiteindelijk via de server gepushed en beheert worden). Dus zie ik wat over het hoofd en zijn er alsnog belangrijke files die wel geback-upped dienen te worden of kan ik gewoon een goede back-up handhaven van de shared folders op de server?
Dat is niet bijzonder zwaar, redelijk basic :-)
Ondertussen zijn er echter nog een aantal extremes bijgekomen en dan is het op zich wel redelijk overkill ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door supersnathan94 op 22-01-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
supersnathan94 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:55:
Bedankt voor je Reply. OSX heeft zelf een ingebouwde synchronisatie mogelijkheid via Mobiele accounts. Ik wil hier graag gebruik van maken, omdat de mac dan onder water zelf de synchronisatie regelt als het nodig is.

[...]

Ja maar voor de clients niet per se nodig. Die doen feitelijk niets anders dan de data syncen en wat applicaties draaien (die toch uiteindelijk via de server gepushed en beheert worden). Dus zie ik wat over het hoofd en zijn er alsnog belangrijke files die wel geback-upped dienen te worden of kan ik gewoon een goede back-up handhaven van de shared folders op de server?

[...]

Ondertussen zijn er echter nog een aantal extremes bijgekomen en dan is het op zich wel redelijk overkill ;-)
Ondertussen dichter bij een oplossing gekomen? Ben zelf namelijk ook wel benieuwd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het hele synchronisatie gebeuren niet werkt. Echt heel jammer, maar kwam op internet tegen dat je wel een mobiel account aan kan maken, maar dat je dan het synchronisatie gedeelte op handmatig moet zetten. Kan je zelf via een eigen cloud oplossing de boel synchroniseren. Dus de clients gaan lekker mee in de time-machine backup.

Heb ondertussen ook iSCSI werkend gekregen via een "speciale" versie van Globalsan iSCSI initiator. (ze hebben de gratis versie niet meer publiek beschikbaar op hun website via een link, maar de directory waar deze staat is nog steeds actief en kan dus gewoon gedownload worden).

Ik ga ws gebruik maken van Carbon Copy Cloner voor het synchroniseren. Dit programmaatje gebruik ik al een tijd om snel en eenvoudig komplete recovery kopies te maken van HDD's (eventueel voor migratie naar SSD). Dit progje kost niet zo heel veel en heeft me al een aantal keren uit de brand geholpen.

Ik ga denk ik gebruik maken van de ingebouwde mogelijkheden van Netgear voor het beheren van Foto's, maar ik moet nu nog uitpluizen hoe ik foto's uit een oude iPhoto library kan exporteren (eventueel met extern programma) naar een normale directory listing. Handmatig 400GB aan foto's en filmpjes doorlopen kost me een jaar of twee dus dat gaat em niet worden.
Donnie Darko schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:29:
Helaas werkt dit niet goed. Heb geprobeerd de homefolders op de NaS te zetten mbv iSCSI, maar ik krijg dan een onbekende fout. Als ik in Server de homefolder van "alleen lokaal" naar een share zet, klapt de boel eruit. Terug zetten heeft geen nut en ik moet het netwerk account verwijderen en dan opnieuw aanmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door supersnathan94 op 15-02-2016 16:30 ]

Pagina: 1