Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-05 16:36
Hey tweakers;

Omdat ik positieve dingen las over de Utra Wide Screen beleving en ik een klein krasje op m'n oude scherm heb (als semi-autist werd ik daar knetter van) leek het mij een valabele investering om de op jullie pricewatch aangegeven 29 incher LG 29UM57-P aan te kopen en mijn gouwe ouwe Syncmaster 2443BW opzij te schuiven.

Echter, kan het zijn dat de beeldkwaliteit op het nieuwe scherm minder is dan mijn Syncmaster? Is dit louter subjectief of moet ik gewoon nog danig met de settings sleutelen? Alles lijkt me wat te fel en minder scherp dan mijn voorgaande screen. Ook lijken de kleuren in WoW wat meer 'uitgewassen' al kand it natuurlijk wel door jarenlange gewenning ontstaan zijn.

De workflow op zo'n scherm is zalig voor muziekbewerking en consoorten, maar het oog wil natuurlijk ook wat.

Alvast bedankt voor enige tips/info!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:08
Het kan zijn dat de standaardinstellingen van je monitor niet helemaal optimaal zijn. Je kan wat opzoeken op google qua settings voor je scherm, en misschien zijn er ook profielen voor maar ik weet niet of je monitor die ondersteunt.

Als je het gevoel hebt dat het echt flink minder is dan je vorige monitor zou ik even naar je drivers kijken of naar je settings in windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-05 17:11
Het zou kunnen dat je Black Level (High of Low) niet goed heb staan dat zorgt voor washed out kleuren.
Zorg er voor dat je in de instellingen van je videokaart voor je monitor de PixelFormat (zo heet het iig. bij AMD) op RGB 4:4:4 Full hebt staan. Vervolgens bij je monitor kies je voor Black Level: High. Nu krijg je het volledige 0-255 black level. En zullen de kleuren perfect weergegeven worden.

Wanneer deze op RGB 4:4:4 limited of standaard staat moet je voor Black Level: Low kiezen. Echter krijg je dan maar een gedeelde van de Black Level, namelijk 16-235. Om niet te veel in detail te gaan, maar 16-235 is de standaard voor video materiaal. Voor PC graphics als gaming, fotobewerking, e.d. wil je toch voor 0-255 gaan.

Verder heb ik bij mij de Brightness op 25 gezet. Ik gebruik mijn PC meestal s 'avonds en de lichtopbrengst is dan nog meer dan voldoende. Voordeel is ook meteen dat zwart, veel zwarter is!

Ik moet zeggen dat ik echt zeer tevreden ben met deze monitor, en dat de kleurweergave werkelijk fantastisch is.

Laat even weten of je er uit bent gekomen.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kan een slecht gekalibreerd scherm zijn al weet ik niet of die van LG factory calibrated zijn. De punten die BarryS noemt zijn een goed startpunt.
Het beeld zou een stuk beter moeten zijn want je gaat van een TN naar IPS pannel. Wat je misschien wel zal merken is dat de PPI wat lager is aangezien je nu een 29" scherm hebt met maar 2560x1080 terwijl je oude scherm op 24" 1920x1200 had. Dit kan ook het verlies in scherpte iets verklaren. Als je nog in je bedenk termijn zit dan zou je nog kunnen kijken naar een 3440x1440 scherm, helaas zijn die wel een stuk duurder.

Het kan zijn dat er nog andere settings in je configuratie scherm anders staan, zoals digital vibrance van Nvidia. Ook settings van je beeldscherm zelf kunnen de oorzaak zijn.

Heb je overigens gecontroleerd of je geen last hebt van overmatige backlight bleeding?

IPS schermen hebben in meer of mindere mate last van IPS glow (zoek maar op wat dit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-05 17:11
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:20:
Kan een slecht gekalibreerd scherm zijn al weet ik niet of die van LG factory calibrated zijn.
Dit scherm is vanuit de fabriek gekalibreerd. Het rapport zit er ook netjes bij in de doos. Behalve dat ik in mijn graphics settings de PixelFormat correct heb moeten instellen heb ik alleen op de monitor de Brightness verlaagt van 100 naar 25. Verder stond af fabriek nagenoeg alles perfect. En iedereen dit ik tot nu toe over de vloer heb sinds dit scherm er staat is ook erg onder de indruk geweest.

De zogenaamde Game modes gebruik ik niet, aangezien de monitor onder de default settings met DAS (Dynamic Action Sync) aan al responsief genoeg is, zeker voor de casual gamer.

Een nadeel van de Game modes is namelijk dat bepaalde settings voor betere weegave niet beschikbaar zijn onder die modus. (Al moet ik zeggen, het is nog steeds erg mooi, en hij lijkt wel wat minder latency te hebben dan.)

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

BarryS schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:37:
[...]
Een nadeel van de Game modes is namelijk dat bepaalde settings voor betere weegave niet beschikbaar zijn onder die modus. (Al moet ik zeggen, het is nog steeds erg mooi, en hij lijkt wel wat minder latency te hebben dan.)
Die opties zijn niet beschikbaar omdat hij deze passeerd waardoor je minder input lag (latency) hebt ;).
Overigens verder duidelijk, het is nu aan de TS om de dingen uit te proberen en het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Kan een slecht gekalibreerd scherm zijn al weet ik niet of die van LG factory calibrated zijn. De punten die BarryS noemt zijn een goed startpunt.
Het beeld zou een stuk beter moeten zijn want je gaat van een TN naar IPS pannel. Wat je misschien wel zal merken is dat de PPI wat lager is aangezien je nu een 29" scherm hebt met maar 2560x1080 terwijl je oude scherm op 24" 1920x1200 had. Dit kan ook het verlies in scherpte iets verklaren. Als je nog in je bedenk termijn zit dan zou je nog kunnen kijken naar een 3440x1440 scherm, helaas zijn die wel een stuk duurder.

Het kan zijn dat er nog andere settings in je configuratie scherm anders staan, zoals digital vibrance van Nvidia. Ook settings van je beeldscherm zelf kunnen de oorzaak zijn.

Heb je overigens gecontroleerd of je geen last hebt van overmatige backlight bleeding?

IPS schermen hebben in meer of mindere mate last van IPS glow (zoek maar op wat dit is).
Ik denk ook dat dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
Mmmz alvast bedankt voor jullie geweldige responses. Ik ga alles eens rustig nalezen en trachten jullie instructies nauwgezet op te volgen. Ik hou jullie op de hoogte. Trouwens, wat die 34 inch betreft: is dat niet net dat tikkeltje te groot om te gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
Bexorcist schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:32:
Mmmz alvast bedankt voor jullie geweldige responses. Ik ga alles eens rustig nalezen en trachten jullie instructies nauwgezet op te volgen. Ik hou jullie op de hoogte. Trouwens, wat die 34 inch betreft: is dat niet net dat tikkeltje te groot om te gamen?
Met het risico dat het topic een heel andere kant op gaat:

Nee, dat is wat mij betreft perfect al moet je wel even van te voren nagaan of de games die je graag speelt 21:9 ondersteunen (maar dat moest je voor dit scherm ook al). Er zijn enkele topics over dergelijke schermen inclusief game-ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hafermaut schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:47:
[...]

Met het risico dat het topic een heel andere kant op gaat:

Nee, dat is wat mij betreft perfect al moet je wel even van te voren nagaan of de games die je graag speelt 21:9 ondersteunen (maar dat moest je voor dit scherm ook al). Er zijn enkele topics over dergelijke schermen inclusief game-ervaringen.
Als een spel het niet in het default options menu ondersteunt dan heb je altijd nog de widescreen gaming community :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Is je resolutie wel 2560 x 1080?

Niet iedere grafische kaart kan dat via HDMI uitsturen namelijk.
Kun je kijken op welke resolutie je nu draait en aangeven hoe de kaart is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Klinkt alsof het op 1920x1080 draait en uitgerekt wordt. Sowieso opvallend dat je met geen woord rept over resolutie.

Mbt hoe dat aan te pakken zie dit topic:
LG 29UM57-P naar resolutie 2560x1080

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist

Barry, alvast bedankt voor deze fantastische tips. De kleuren lijken alleszins een pak helderder nu. Even een ander vraagje: heb jij een idee in welke mate IPS glow/backlight bleeding van deze monitor te toleren valt? Ik heb hier weinig ervaring mee maar ik zie wel links en rechts een lichte witte gloed die sterker wordt naar de effectieve hoeken toe. Deze verandert echter naar gelang de kijkhoek dus ik veronderstel dat dit IPS-glow is (?). Ik zou willen weten of ik het scherm moet laten vervangen of niet daar ik nogal autistisch ben op malfuctionerende aankopen. :D

Alvast bedankt voor de expertise! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
White Feather schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:27:
Is je resolutie wel 2560 x 1080?

Niet iedere grafische kaart kan dat via HDMI uitsturen namelijk.
Kun je kijken op welke resolutie je nu draait en aangeven hoe de kaart is aangesloten?
Uiteraard is deze 2560 x 1080. De reden dat ik dit niet vermeld is omdat de issue daar ook absoluut niks mee te maken heeft. De kaart is aangesloten via HDMI (de enige aansluiting op het scherm) op mijn GTX780.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
dion_b schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:34:
Idd. Klinkt alsof het op 1920x1080 draait en uitgerekt wordt. Sowieso opvallend dat je met geen woord rept over resolutie.

Mbt hoe dat aan te pakken zie dit topic:
LG 29UM57-P naar resolutie 2560x1080
Uiteraard is deze 2560 x 1080. De reden dat ik dit niet vermeld is omdat de issue daar ook absoluut niks mee te maken heeft. Toch bedankt voor de suggestie. Het lag vooral aan het tweaken van de settings. Nu enkel nog bepalen of ik kan leven met de hoeveelheid IPS glow/backlight bleeding! :D

Modbreak:Aub niet meerdere keren achter elkaar posten. Heb je iets toe te voegen (zoals quote van een ander bericht), gebruik gewoon de 'wijzig'-knop

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 08-03-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 20:10

tomaszcs

✔️

Gebruik je toevallig een Nvidia kaart met HDMI? Dan moet je in de Nvidia control panel van limited naar full gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
tomaszcs schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:19:
Gebruik je toevallig een Nvidia kaart met HDMI? Dan moet je in de Nvidia control panel van limited naar full gaan.
Klopt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 17:55
Bexorcist schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:32:
There’s no such thing... 8)7

Ik zit hier naar een 34” 21:9 van Dell te kijken, en dat is ook voor gaming toch wel erg mooi. Houdt er alleen wel rekening mee dat het gelijk een eind zwaarder is voor je GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 20:10

tomaszcs

✔️

Bexorcist schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:09:
[...]

Zie deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z17OzFZ59VJkPsx1L9dVa7iC/full.png

Klopt ja.
Dan zou het in principe goed moeten zijn met je kleuren, contrast kan je veranderen binnen je monitor settings.

[ Voor 20% gewijzigd door tomaszcs op 08-03-2016 20:16 ]

Pagina: 1