Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 743023

Topicstarter
Hoi,
ik ben van plan om mijn eerste pc te bouwen maar voordat ik dat ga doen heb ik nog een paar vragen.
als je een cpu hebt gevonden dan moet je de juiste moederbord hebben met de juiste formaat socket maar na heel veel video’s kijken van pc builds kwam ik er achter dat je ook moet kijken of je cpu compatibel is met je chipset van je moederbord, hoe check je dit?
En hoe kies je de juiste cpu als je wilt gamen?
En moet ik nog iets meer weten over dit?
Bijv, ik heb een cpu en ik wil een gpu kopen moet ik dan ook kijken of de gpu compatibel is met mijn cpu?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 743023 op 01-03-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Als zowel de socket van de cpu en mobo hetzelfde zijn gaat dit gewoon werken. Maar verschillende chipsets binnen een socket hebben weer andere functies en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:27:
Als zowel de socket van de cpu en mobo hetzelfde zijn gaat dit gewoon werken. Maar verschillende chipsets binnen een socket hebben weer andere functies en mogelijkheden.
wat is een mobo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Tip, kijk eens rond in Desktop Aankoopadvies en in de best-buy guides (en ook die van deze maand: reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2016) :). Ook van [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen ga je veel leren.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 01-03-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockGoosex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-06 20:00
Mobo is moederbord.

[ Voor 13% gewijzigd door RockGoosex op 01-03-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Anoniem: 743023 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:20:

als je een cpu hebt gevonden dan moet je de juiste moederbord hebben met de juiste formaat socket maar na heel veel video’s kijken van pc builds kwam ik er achter dat je ook moet kijken of je cpu compatibel is met je chipset van je moederbord, hoe check je dit?
Normaal gesproken is een moederbord (mobo) compatible met alle CPU's met dezelfde socket. Er zijn uitzonderingen, oudere moederborden, waarop de allernieuwste CPU's niet werken. Maar bij nieuw aangeschafte hardware speelt dit geen rol.
Kijk voor de zekerheid op de website van de fabrikant van het mobo welke CPU's erop kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MichaelvD2203 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:27:
Zeker niet altijd :o

Daar waar meerdere generatie CPU dezelfde socket gebruiken, zullen de oudere chipsets zelden de nieuwere CPU's ondersteunen!

Voorbeelden:
- So775 begon bij Netburst (P4) architectuur maar halverwege werd het voor Conroe/Penryn (Core2Duo) ingezet. De eerste chipsets ondersteunden alleen Netburst, niet Conroe.
- vroege So1155 chipsets werkten alleen met Sandy Bridge (Core iX) CPUs, niet met de latere Ivy Bridge (ook Core iX) CPUs Complicatie is hier dat het niet per chipset maar per chipset revisie bepaald werd. Vroege Z68 chipsets werkten niet met Ivy Bridge, latere wel :/

Zo kun je meer voorbeelden verzinnen (komt bij AMD CPUs ook voor enzo...) . Gelukkig is het heel simpel om compatibility te bepalen: ga naar de website van de moederbordfabrikant en kijk naar CPU compatibility van moederbord in kwestie. Daar staat exact welke CPU's ermee werken. Staat je gewenste CPU er niet tussen? Dan moet je een ander moederbord kiezen (of een ander CPU natuurlijk).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1