Telfort Glasvezel - Experiabox vervangen door eigen router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje1234
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-09-2022
Hoi allen,

Ik heb dit forum (en vele andere) reeds van voor naar achter doorgespit, maar ik kan nergens een vergelijkbare situatie vinden, en daarmee een goed antwoord op mijn vragen. Vandaar dit nieuwe topic.

Wat is er aan de hand?
Recentelijk heb ik alles-in-1 glasvezel van Telfort geinstalleerd en dit werkt prima met de experiabox (v8). Ik heb echter VPN en uitgebreide routing mogelijkheden nodig op mijn thuisnetwerk, en wil daarom graag mijn originele (Zyxel Zywall USG 100) router/firewall gebruiken ipv de experiabox.
Daarnaast wil ik via Telfort TV kunnen kijken, zonder de experiabox. Telefonie gebruik ik niet.

Op verschillende fora en op http://netwerkje.com/eigen-router, methode 2, vond ik reeds veel informatie omtrent de mogelijkheden om de experiabox overbodig te maken, echter is mijn netwerk layout anders dan in de voorbeelden. Daarnaast is het trekken van extra kabels geen optie.

Huidige Netwerktopologie:

De glasvezel NTU is met een utp kabel aangesloten op de WAN1 poort van de Zywall (NTU en Zywall staan in meterkast). Vanuit de Zywall gaat 1 netwerkkabel vanaf LAN1 naar de woonkamer waar een TP-Link TL-SG3210 Managed switch (8p) staat.
Aan de switch hangen vervolgens de Telfort TV ontvanger (p1), een wireless access point (p2), een nas (p3), en nog een paar andere apparaten (p4-8).
Afbeeldingslocatie: http://www.vandiek.net/images/InternetConfig.jpg

Wat ik al geprobeerd heb:
  1. In eerste instantie heb ik de WAN1 poort van de Zywall aangesloten op de NTU, maar hier kreeg de Zywall geen IP adres toegewezen.
  2. Vervolgens heb ik een external VLAN, id:34 aangemaakt op de WAN1 poort van de Zywall, waarna op deze interface een IP adres werd ontvangen. Internet werkte hiermee zoals beoogd.
    Afbeeldingslocatie: http://www.vandiek.net/images/VLAN34.jpg
  3. Om vervolgens ook TV aan de praat te krijgen heb ik een 2e VLAN, id:4 aangemaakt op de WAN1 poort van de Zywall, maar dit werkt niet. De interface krijgt geen ip adres (weet niet of dit voor tv ook wel nodig is?) en de TV ontvanger kan geen verbinding maken. Sterker: wanneer VLAN4 naast VLAN34 actief is werkt internet ook niet meer. De enige manier om internet weer werkend te krijgen is om VLAN 4 uit te schakelen.
    Afbeeldingslocatie: http://www.vandiek.net/images/VLAN4.jpg
  4. Vervolgens heb ik de managed switch zo ingesteld (zoals bespreken op http://netwerkje.com/switch-configuratie) dat VLAN4 op poort waar de TV ontvanger op is aangesloten actief is. Dit heeft echter ook niet geholpen.
  5. Als ik de tv ontvanger rechtstreeks op een andere poort van de Zywall aansluit, en deze poort aan een andere LAN configuratie hang (LAN2) met VLAN4 daarop toegewezen, dan werkt IPTV (en internet op LAN1) zonder problemen. Dit is echter niet wat ik wil, aangezien de Zywall in de meterkast staat en moet blijven staan
Het is dus de bedoeling om internet en IPTV pas in de switch te splitsen en ze tot die tijd (tussen switch en Zywall) op 1 poort te houden.
Heeft iemand een idee hoe ik zowel internet als TV werkend kan krijgen in bovenstaande configuratie?

[ Voor 7% gewijzigd door bartje1234 op 29-02-2016 17:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 15:56
Ik ken de zywalls niet precies, maar kun je geen bridge group maken en daarmee vlan4 bridgen?

bridge groep iptv maken, met daarin vlan4 waarbij wan1 en lan1 member zijn

Dan heb je je lan untagged (vlan 1 in je switch vermoedelijk) en vlan4 tagged hierbovenop. In je switch untag je vlan4 voor je iptv doosje

Alternatief zou een extra switchje in je meterkast zijn. Maar ja, dat kost weer extra ruimte/stroom/switch.
Je kan dan de poorten configgen zoals je wilt
1 T4+T34 (naar je mediaconverter)
2 U34 (WAN1 van je Zywall)
3 U<internelan> (LAN1 van je Zywall)
4 T4+T<internelan> naar je 2e switch

op je 2e switch heb je dan 2 vlans, je eigen 'interne lan' en iptv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23
Wat voor set top box heb je? De nieuwere HMB2260?

Dan zou ik die VLANs op je LAN overboord gooien en inruilen voor routed IPTV, zoals KPN & Telfort het zelf ook doen op hun netwerk. Dan zat je met die DHCP client op het tweede scherm goed, alleen moet je daar wel option 60 meesturen om uberhaupt een IP te krijgen.

De values die KPN/Telfort gebruikt voor option 60 zijn:
code:
1
2
IPTV_STB_Arcadyan_HMB2260
IPTV_STB_Motorola_VIP2952

Met bovenstaande oplossing moet die Zywall wel kunnen IGMP-proxyen, anders kun je niet om de bridged oplossing heen (en heb je mogelijk geen Meer TV & Netflix-toegang op de STB).

Zie ook [KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2 voor een schat aan info over routed IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje1234
@DJSmiley: ik had inderdaad een bridge group gemaakt, en dit werkt prima als ik VLAN4 en LAN2 (waarbij LAN2 toegewezen is aan een enkele poort) in de groep zet. Zogauw LAN1 erbij komt verlies ik alle verbindingen en werkt uberhaupt niets meer.

@Thralas: Ik heb inderdaad de HMB2260. Hoe werkt dat dan met routed iptv en option 60? ik zie nergens een mogelijkheid om dat in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23
bartje1234 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:04:
@DJSmiley: ik had inderdaad een bridge group gemaakt, en dit werkt prima als ik VLAN4 en LAN2 (waarbij LAN2 toegewezen is aan een enkele poort) in de groep zet. Zogauw LAN1 erbij komt verlies ik alle verbindingen en werkt uberhaupt niets meer.
Dat kan niet. Je kunt je 'reguliere' LAN (met RFC1918-reeks en DHCP server) niet bridgen aan het IPTV VLAN.

Je zult de optie moeten vinden om je LAN (met PPPoE als upstream) samen met het originele VLAN 4 te trunken over een lijn richting je switch.

Ik denk dat je eerst 2 VLAN interfaces op je LAN1 moet aanmaken, en er daarvan vervolgens 1 in een bridge stoppen met VLAN4 upstream, en op de ander een DHCP server definieren.

Hoe de koppeling tussen LAN en WAN dan werkt weet ik niet. Mogelijk regel je dat met zones.
@Thralas: Ik heb inderdaad de HMB2260. Hoe werkt dat dan met routed iptv en option 60? ik zie nergens een mogelijkheid om dat in te vullen.
Forget it. Ik kan in de manual van dat apparaat ook al geen enkele referentie naar 'IGMP proxy' vinden, dus routed IPTV krijg je niet van de grond met dit ding. Dat wordt dus de 'klassieke' bridged setup, waarbij je geen Netflix/Meer TV & wat ze in de toekomst nog bedenken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje1234
Ik denk dat je eerst 2 VLAN interfaces op je LAN1 moet aanmaken, en er daarvan vervolgens 1 in een bridge stoppen met VLAN4 upstream, en op de ander een DHCP server definieren.
dit had ik inmiddels ook geprobeerd, echter de zywall accepteert geen bridge met louter VLAN's |:(

IGMP kon ik idd ook niet vinden. Ziet er naar uit dat de DHCP in de Zywall toch vrij beperkt is helaas.
- edit- : IGMP wordt wel degelijk ondersteund in de zywall, maar uitsluitend in de basis interfaces. bijvoorbeeld als ik een LAN netwerk wil opzetten kan ik daar allerlei extra opties voor DHCP op instellen (bijvoorbeeld bovengenoemde). Dit kan echter uitsluitend bij DHCP servers die op de Zywall worden aangemaakt, en niet aan de 'luisterende' kant zoals bij een VLAN bijv.

Ik denk dat er dan inderdaad maar 2 oplossingen zijn:
  1. VLAN34 op LAN1 met een VLAN4+LAN2 bridge combi
  2. Zywall vervangen door betere router om IGMP te kunnen gebruiken
Thanks voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door bartje1234 op 29-02-2016 19:52 ]

Pagina: 1