Hoi allen,
Ik heb dit forum (en vele andere) reeds van voor naar achter doorgespit, maar ik kan nergens een vergelijkbare situatie vinden, en daarmee een goed antwoord op mijn vragen. Vandaar dit nieuwe topic.
Wat is er aan de hand?
Recentelijk heb ik alles-in-1 glasvezel van Telfort geinstalleerd en dit werkt prima met de experiabox (v8). Ik heb echter VPN en uitgebreide routing mogelijkheden nodig op mijn thuisnetwerk, en wil daarom graag mijn originele (Zyxel Zywall USG 100) router/firewall gebruiken ipv de experiabox.
Daarnaast wil ik via Telfort TV kunnen kijken, zonder de experiabox. Telefonie gebruik ik niet.
Op verschillende fora en op http://netwerkje.com/eigen-router, methode 2, vond ik reeds veel informatie omtrent de mogelijkheden om de experiabox overbodig te maken, echter is mijn netwerk layout anders dan in de voorbeelden. Daarnaast is het trekken van extra kabels geen optie.
Huidige Netwerktopologie:
De glasvezel NTU is met een utp kabel aangesloten op de WAN1 poort van de Zywall (NTU en Zywall staan in meterkast). Vanuit de Zywall gaat 1 netwerkkabel vanaf LAN1 naar de woonkamer waar een TP-Link TL-SG3210 Managed switch (8p) staat.
Aan de switch hangen vervolgens de Telfort TV ontvanger (p1), een wireless access point (p2), een nas (p3), en nog een paar andere apparaten (p4-8).

Wat ik al geprobeerd heb:
Heeft iemand een idee hoe ik zowel internet als TV werkend kan krijgen in bovenstaande configuratie?
Ik heb dit forum (en vele andere) reeds van voor naar achter doorgespit, maar ik kan nergens een vergelijkbare situatie vinden, en daarmee een goed antwoord op mijn vragen. Vandaar dit nieuwe topic.
Wat is er aan de hand?
Recentelijk heb ik alles-in-1 glasvezel van Telfort geinstalleerd en dit werkt prima met de experiabox (v8). Ik heb echter VPN en uitgebreide routing mogelijkheden nodig op mijn thuisnetwerk, en wil daarom graag mijn originele (Zyxel Zywall USG 100) router/firewall gebruiken ipv de experiabox.
Daarnaast wil ik via Telfort TV kunnen kijken, zonder de experiabox. Telefonie gebruik ik niet.
Op verschillende fora en op http://netwerkje.com/eigen-router, methode 2, vond ik reeds veel informatie omtrent de mogelijkheden om de experiabox overbodig te maken, echter is mijn netwerk layout anders dan in de voorbeelden. Daarnaast is het trekken van extra kabels geen optie.
Huidige Netwerktopologie:
De glasvezel NTU is met een utp kabel aangesloten op de WAN1 poort van de Zywall (NTU en Zywall staan in meterkast). Vanuit de Zywall gaat 1 netwerkkabel vanaf LAN1 naar de woonkamer waar een TP-Link TL-SG3210 Managed switch (8p) staat.
Aan de switch hangen vervolgens de Telfort TV ontvanger (p1), een wireless access point (p2), een nas (p3), en nog een paar andere apparaten (p4-8).

Wat ik al geprobeerd heb:
- In eerste instantie heb ik de WAN1 poort van de Zywall aangesloten op de NTU, maar hier kreeg de Zywall geen IP adres toegewezen.
- Vervolgens heb ik een external VLAN, id:34 aangemaakt op de WAN1 poort van de Zywall, waarna op deze interface een IP adres werd ontvangen. Internet werkte hiermee zoals beoogd.
- Om vervolgens ook TV aan de praat te krijgen heb ik een 2e VLAN, id:4 aangemaakt op de WAN1 poort van de Zywall, maar dit werkt niet. De interface krijgt geen ip adres (weet niet of dit voor tv ook wel nodig is?) en de TV ontvanger kan geen verbinding maken. Sterker: wanneer VLAN4 naast VLAN34 actief is werkt internet ook niet meer. De enige manier om internet weer werkend te krijgen is om VLAN 4 uit te schakelen.
- Vervolgens heb ik de managed switch zo ingesteld (zoals bespreken op http://netwerkje.com/switch-configuratie) dat VLAN4 op poort waar de TV ontvanger op is aangesloten actief is. Dit heeft echter ook niet geholpen.
- Als ik de tv ontvanger rechtstreeks op een andere poort van de Zywall aansluit, en deze poort aan een andere LAN configuratie hang (LAN2) met VLAN4 daarop toegewezen, dan werkt IPTV (en internet op LAN1) zonder problemen. Dit is echter niet wat ik wil, aangezien de Zywall in de meterkast staat en moet blijven staan
Heeft iemand een idee hoe ik zowel internet als TV werkend kan krijgen in bovenstaande configuratie?
[ Voor 7% gewijzigd door bartje1234 op 29-02-2016 17:42 ]