Weekend Rome tips voor openbaar vervoer & places to go

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Een tijd geleden vroeg ik jullie om hulp voor mijn trip naar Londen (zie hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1659254) en heb dat als erg prettig ervaren! Nu wilde ik eigenlijk hetzelfde doen bij de trip naar Rome, dus bij deze:

Ik ga over een tijd (april) naar Rome.

Ik ga met mijn vriendin, schoonouders en haar broer.

In de stad willen we grotendeels alles te voet of per OV bezoeken.
Zijn er hier mensen met tips om goedkoop met het OV te reizen? (we komen vrijdagmiddag aan, en gaan terug naar huis op maandagmiddag/avond).

Zijn er nog tips voor uitstapjes (buiten de obvious dingen natuurlijk) en tips qua restaurants, ontbijt en dat soort dingen?

We willen het qua kosten niet te gek maken, dus het liefst ook met het oog op het budget :')

Bedankt alvast!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:26
1 snelle tip los van het centrum van Rome, Via Appia!

Oude weg net buiten het centrum, leuk om een stuk van deze route te fietsen (te huur bij het startpunt). Langs de route zijn verschillende bezienswaardigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Geen ervaring met het OV in Rome (behalve de taxi na het stappen dan)

Laatst een lang weekend in Rome geweest, ik zou je als tip willen geven een fietstocht met gids te nemen.
Ik weet de naam van het bedrijfje niet meer, maar zit vlak bij de Spaanse trappen. Nederlandse gids en als Nederlander door Rome fietsen. Op die manier zie je eigenlijk nagenoeg alle mooie Fontijnen, pleintjes en dergelijke.
Het Vaticaan museum, Sixtijnse kapel en St Pieter hebben we op de tweede dag bezocht en Colosseum en Forum Romanum op de derde dag.

Eten tsja. Ontbijten kennen die Italianen niet echt, je kunt wel van die broodjes en zoete dingen bij een koffie tentje krijgen, maar dan houdt het wel op.

Het eten is daar niet heel erg duur in restaurants, maar mocht je er een flink biertje bij willen drinken dan moet je ff opletten.
Je kunt overal wel voor +/- 6-8 euro een goede pizza krijgen, maar drankjes verschillen enorm.
Bij de ene tent heb je een halve liter bier voor 3 euro, bij de ander betaal je 8 euro.
Het maakt ook niet eens zoveel uit of je op een druk plein wat gaat eten of een steegje in, het zijn met name de drankprijzen die enorm uiteenlopen.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Metro is prima te doen daar maar lopend kan je ook een groot deel van het centrum wel bekijken.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:05
Wij zaten destijds in Trastevere.

Vanaf de luchthaven rechtstreeks met de trein te bereiken. Je moet dan wel de 'normale' trein nemen in plaats van de express toeristentrein. De wijk heeft een eigen station en van daar was het hotel te voet te bereiken.
Naar het centrum met de bus was ongeveer 20 minuten schat ik en Vaticaanstad was prima te bereiken met de trein. Metro niet hoeven gebruiken en in het centrum zelf is alles zoals gezegd goed te belopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:51
Afgelopen november zijn we met z'n 2en naar Rome geweest, erg mooie stad echt een aanrader.

Losse vlucht geboekt AMS -> Fiumicino en met de Leonardo Express naar de stad (Termini). Hotel hadden we vlakbij het station, ongeveer 10 minuten lopen. Vanaf daar was het naar het Colloseum ongeveer 20 minuten, waarbij je onderweg vanalles ziet dus dat valt reuze mee. Vanaf het Colloseum alles lopend gedaan (Forum Romanum, Monument Victor Emanuel, Pantheon, Piazza Navona, Trevi) en terug naar het hotel gelopen.

Tweede dag metrokaartje gekocht en naar Spagna gegaan. Vanaf daar Villa Borghese, Engelenbucht, Spaanse trappen en Vaticaan gedaan. Eind van de middag terug met de metro weer naar het hotel. 's Avonds in een restaurantje aan het Colosseum gegeten, 2x pizza en 2x drankje viel nog best mee. Wijn hebben we niet genomen, begon vanaf € 30 voor 2 glazen.

Aantal restaurants viel mij erg tegen. Ik had verwacht dat er veel meer restaurants met veel meer keus zou zijn. In de restaurant en uitgaanswijk Trasteverre zijn we helaas nooit aangekomen, de tram stopte bij een bepaalde halte ivm werkzaamheden.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:39
Ik ben pas geleden ook voor dezelfde periode naar Rome geweest. Wat tips:

Reisgids
Hoewel je natuurlijk je hele reis van tevoren kunt plannen, vind ik het toch wel fijn om een reisgids bij de hand te hebben met wat extra informatie. Ook een map van Rome + metro is natuurlijk handig. Ik kan je de reisgids van Rick Steves, Rome aanbevelen (http://www.amazon.de/Rick...TF8&qid=1456758156&sr=8-2)

Bezienswaardigheden
- Alle bekende bezienswaardigheden
- Houd er rekening mee dat in Rome blijkbaar onaangekondigd gestaakt kan worden. Zo kwamen wij erachter dat het Colloseum & Forum Romanum in de ochtend gesloten waren vanwege stakingen. Een backup plan is handig om paraat te hebben.
- Vaticaan museum. Natuurlijk is dit een van de bekende, maar koop je tickets vooraf via internet! Er staat echt een mega lange rij te wachten om naar binnen te gaan. Met een e-ticket loop je daar geheel voorbij en kun je op het jouw gekozen moment direct het museum in.
- Villa Borghese. Vooral interessant als je graag de bekende beelden en schilderijen wil zien. Tickets zul je online moeten kopen.
- Ostia Antica, een goed bewaarde havenstad uit het oude Rome. Je kunt hier redelijk makkelijk met de metro & trein komen. Erg mooi om te zien.

Transport
De metro in Rome werkt goed, maar komt niet overal in de buurt (in tegenstelling tot bijv. Parijs). Er rijden wel veel bussen. Het ligt denk ik een beetje aan de tijd van het jaar waarin je gaat, maar toen wij er waren was het net iets te warm om alles te lopen. Dan is het toch fijn om even de bus te pakken.
Je kunt tegen redelijke prijzen dagkaarten (of zelfs meerdaagse-kaarten) kopen. De kaartjes kun je voor zowel de bus als de metro gebruiken, dus dat is erg handig. Ik heb veel aan deze site gehad om mijn trip voor te bereiden voor wat betreft transport: https://www.rometoolkit.com/transport/rome_travel_pass.htm. Daar kun je ook vinden hoe je goedkoop vanaf het vliegveld naar Rome kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

miicker schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:22:
Beste Tweakers,

Een tijd geleden vroeg ik jullie om hulp voor mijn trip naar Londen (zie hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1659254) en heb dat als erg prettig ervaren! Nu wilde ik eigenlijk hetzelfde doen bij de trip naar Rome, dus bij deze:

Ik ga over een tijd (april) naar Rome.
Ah, Roma aeterna

Laat Roma nou na London en Praha stad zijn waar ik meeste over kan roepen :P

Ben er tig keer geweest, van schoolreis in 1993 tot combi van city-trip met m'n dochter en oude vriend op te zoeken om mee te zuipen twee jaar terug.

Oftewel ik ga weer paar dingen roepen :)
Ik ga met mijn vriendin, schoonouders en haar broer.

In de stad willen we grotendeels alles te voet of per OV bezoeken.
Zijn er hier mensen met tips om goedkoop met het OV te reizen? (we komen vrijdagmiddag aan, en gaan terug naar huis op maandagmiddag/avond).
Wat je je af moet vragen is of en zo ja hoeveel je OV nodig gaat hebben. Eea hangt af van hoeveel jullie willen lopen en wat jullie willen bezoeken.

Iig kost een enkeltje met de ATAC EUR 1.50 en een dagkaart EUR 7. Dus het loont pas bij vijf of meer ritten per dag.
Zijn er nog tips voor uitstapjes (buiten de obvious dingen natuurlijk) en tips qua restaurants, ontbijt en dat soort dingen?

We willen het qua kosten niet te gek maken, dus het liefst ook met het oog op het budget :')
Tja, weer zelfde vraag als vorige keer: waar houden jullie van?

Roma heeft bijna 3000 jaar geschiedenis, het was de belangrijkste wereldstad in het Westen toen onze voorouders nog ergens op de steppe in een wagen aan het volksverhuizen waren, het is 2000 jaar lang centrum van de katholieke kerk geweest, het is ruim een eeuw hoofdstad van een verenigd Italie en de hele stad ligt (soms meerdere lagen diep) vol met de artefacten van al die zooi :o

Je kunt keer op keer terug gaan en iedere keer weer iets nieuws zien of doen. Mijn leraar klassieke talen gaat er al 30 jaar meermaals per jaar heen en zelfs hij is niet uitgekeken paar weken terug kreeg hij het na jaren proberen eindelijk voor elkaar om toestemming te krijgen om over de Passeto di Borgo oftewel pauselijke ontsnappingsroute van Vaticaan naar de Castel' San Angelo te gaan :P.

Kortom, er is hier - net zoals in London - veeeeeel meer te doen dan je ooit in een lang weekendje kunt doen. Het wordt dus kiezen. En wij kunnen je veel gerichter helpen als je aangeeft waar de interesses van deze grotere groep liggen. Hebben jullie allemaal gymnasium gedaan en willen jullie inscripties lezen? Dan ga je waarschijnlijk andere keuzes maken dan wanneer jullie devote katholieken zijn die de meest heilige plekken willen bezoeken. En kan ook zijn dat een of meer van de groep max een uurtje in kerken of musea kan rondwandelen voor ze gillend naar buiten rennen en moeten gaan shoppen :')
Sjoerd_87 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:20:
Ik ben pas geleden ook voor dezelfde periode naar Rome geweest. Wat tips:

Reisgids
Hoewel je natuurlijk je hele reis van tevoren kunt plannen, vind ik het toch wel fijn om een reisgids bij de hand te hebben met wat extra informatie. Ook een map van Rome + metro is natuurlijk handig. Ik kan je de reisgids van Rick Steves, Rome aanbevelen (http://www.amazon.de/Rick...TF8&qid=1456758156&sr=8-2)
Goed idee. Afgelopen keer heb ik Rome uit de serie Oxford Archaeological Guides mee. Misschien beetje overkill voor een eerste kennismaking, maar wederom, het hangt helemaal af van je interesse.

Kijk vooral online ook op https://en.wikivoyage.org/wiki/Rome - Roma heeft een van de betere entries op Wikivoyage, al zie ik gelijk genoeg dingen om aan te vullen :P
Bezienswaardigheden
- Alle bekende bezienswaardigheden
- Houd er rekening mee dat in Rome blijkbaar onaangekondigd gestaakt kan worden. Zo kwamen wij erachter dat het Colloseum & Forum Romanum in de ochtend gesloten waren vanwege stakingen. Een backup plan is handig om paraat te hebben.
Yep. Of dat er onaangekondigd verbouwingen/restauratiewerk plaatsvindt. Of dat de bewaker ziek is. Of... ach, bella Italia :+
- Vaticaan museum. Natuurlijk is dit een van de bekende, maar koop je tickets vooraf via internet! Er staat echt een mega lange rij te wachten om naar binnen te gaan. Met een e-ticket loop je daar geheel voorbij en kun je op het jouw gekozen moment direct het museum in.
Absoluut geweldig museum, maar gezien dit eerste keer is dat jullie Roma gaan en jullie maar twee volle dagen hebben zou ik het sowieso afraden. Je wilt hier een volle dag rondlopen en dan mis je teveel andere dingen.
Mocht je het toch willen, dan idd online kopen. Laatste keer kwamen we met onze uitgeprinte tickets aanwaggelen en was er een rij van welgeteld één persoon bij de kassa. Helaas hebben we het ook anders meegemaakt, dat de rij letterlijk honderden meters tot op de Piazza San Pietro reikte. Daar wil je niet in staan :X
Met jullie planning zou maandagochtend overduidelijk dag zijn om museum te doen, en zeker niet zaterdag.
[...]

https://www.rometoolkit.com/transport/rome_travel_pass.htm. Daar kun je ook vinden hoe je goedkoop vanaf het vliegveld naar Rome kunt komen.
Hou er rekening mee dat Roma twee vliegvelden heeft, Fiumicino ("Leonardo da Vinci") en Ciampino. Fiumicino is de grotere, maar Easyjet vliegt vanaf Schiphol op Ciampino. Fiumicino is beter bereikbaar, maar de bussen (verschillende concurrerende bedrijven) vanaf Ciampino volgen een mooie route.

Paar andere tips:
- hou je van moderne architectuur? Pak dan de metro naar EUR, een wijk dat eind jaren '30 gebouwd is in futuristische stijl (huisstijl van Mussolini's fascisten). Veel mensen zouden het als 'aartslelijk' beschrijven maar de woongedeeltes zijn verbazingwekkend prettig.
- lekker eten? Trastevere! Via della Lungaretta zit vol kleine restaurantjes. Papa Re is m'n favoriet ivm goddelijke carciofi alla giudia :9~
- kerken? Er zijn letterlijk duizenden en je moet er een paar gezien hebben. San Pietro is gewoon verplicht, en het loont ook om de koepel te beklimmen. Verder is IMHO Santa Maria in Trastevere allicht mooiste kerk, met vroeg-middeleeuwse mozaiken. Meest opzienbarend is de San Clemente. Bovengronds is het een eenvoudige romaanse kerk (zij het met wat rare inrichting), soort ding wat in NL bovenaan lijst nationale erfgoed zou staan, in Roma is het dertien in een dozijn. Maar als je kaartje koopt ga je trap af naar een vroegmiddeleeuwse kerk waar de huidige bovenop gebouwd is. Je vindt er o.a. de eerste geschreven woorden in het Italiaans (jawel, "Fili de le pute, traite!" oftewel "Trekken, stelletje hoerenzonen!") en de graf van St.Cyrillus (die van het alfabet die ze in Oost-Europa nog gebruiken, vandaar allemaal Slavische eerbetonen om het graf). En dan kom je bij nog een trap, die langs een ondergrondse rivier afdaalt tot een 2e eeuwse tempel van Mithras (waar dus die twee kerken bovenop gebouwd zijn). De geschiedenis van de stad in drie verdiepingen dus :P
- Klassiek Romeins zut vind je ook onder iedere straatsteen. Het Colosseum is imposant, maar er daadwerkelijk in gaan voegt weinig toe. Afrader met weinig tijd. Hoeveel je aan het Forum hebt hangt af van hoe goed je de Romeinse geschiedenis kent. Ben je er intiem mee bekend, dan moet je er gewoon overheen. Zo niet is het vooral een grote verwarrende stapel stenen en half vervallen gebouwen. Wat wel echt verplicht is IMHO is het Pantheon. Muv wat Christelijke rommel (en het weghalen van de originele godenbeelden) is het gebouw nog nagenoeg in de toestand zoals in opdracht van Hadrianus gerenoveerd bijna 1900 jaar geleden. Spectaculair.
- Piazza Navona, Spaanse Trappen en Trevifonteinen zijn m.i. overrated, maar je moet er geweest zijn. Ga liever overdag, dan heb je minder last van opdringerige ongure types (en de zatlappen op de trappen trouwens). Campo de Fiori is daarentegen zowel mooi als nog echt levend (itt de vorige drie die puur touristisch zijn). Koop een rode roos op de markt en leg het meer bij het standbeeld van Giordano Bruno. Of kom 's avonds terug om te kijken hoe de locals (itt de toeristen op de Navona en de trappen) uitgaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeite waard om heen te gaan! Hoeft ook allemaal niet veel te kosten. Lopen door Romeinse straten is al een transcendentale ervaring op zicht.

Heb er de hele zomer gezeten i.v.m. een taalcursus. Zou zelf alles aanlopen. Je kan met een uur prima van de ene kant naar de andere kant lopen. Meteen de mooiste ervaring. Wil je echt met het OV, koop dan geen kaartjes voor de bus. Daar wordt echt nooit gecontroleerd.

Qua avondbesteding: Ga op een plein zitten met een fles bier. Waar? Trastevere vind ik 's avonds heel leuk, net als Monti.

Nog een tip voor een mooie wandeling: in een min of meer rechte lijn van het Circo Massimo naar (het gebied rond) de Via Appiia Antica en de catacombes daar.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2016 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Twee topic die je misschien ook door wil spitten:
Tips voor vakantie in Rome
[Rome] Wat wel, en wat niet te gaan zien?

Naast de al genoemde dingen kan ik nog twee dingen aanraden:
• De necropolis onder de Sint-Pieter.
Wel van tevoren reserveren, maar ik vond het een leuke, unieke, belevenis.
Je krijgt een rondleiding door de necropolis onder de Sint-Pieter, de oude Christelijke begraafplaats buiten Rome.
Een aantal fantastische dingen te zien uit het begin van het Christendom, toen Jezus nog op een zonnewagen door de lucht vloog ;)

• Oud-Christelijke catacombes. Kilometers en kilometers aan catacombes zijn er in de buurt van Rome te vinden, oude begraaf- en schuilplaatsen voor Christenen. Ikzelf ben naar de Catacombes bij de kerk van Sint Sebastian gegaan (Wikipedia: Catacombs of San Sebastiano).

Eerder genoemde St. Clemente is een echte aanrader, vind ik, kerk op kerk op kerk.
Ik meen dat ik erheen ben gegaan omdat dion_b het eerder in een soortgelijk topic noemde.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:P

Ben er sindsdien weer geweest in gezelschap van medievist. Hij kende het ook nog niet, was leuk middagje :P

Catacombes zijn zeker ook een aanrader, zeker bij te warm/nat weer. Was laatste keer ook van plan naar de San Sebastiano te gaan maar die waren dicht. In plaats daarvan naar de Sant'Agnese geweest in het noorden (bus vanaf Termini, weet niet meer exact welke, of paar honderd meter lopen naar metrohalte Sant'Agnese). Dat was voor mij ontdekking van het jaar - reden dat de metrohalte een paar honderd meter verderop is, is dat de huidige Sant'Agnese gebouwd is in de ruines van de oude Sant'Agnese, en die was na de San Pietro de grootste kerk van Roma en dus honderden meter lang :o De kerk is al eeuwen geleden vervallen (met wat hulp van plunderende Lombarden), nu vind je er tussen de resten van de muren een paar voetbalvelden enzo. Daar zitten de catacombes onder. Ernaast staat de "nieuwe" kerk ("maar" uit 7e eeuw...) en daar weer naast de Santa Constantina, een perfect bewaard gebleven laatromeinse (+-360) ronde kerk/mausoleum. Compleet met palmbomen voor de ingang. Sprookjesachtig. Maar allicht beetje ver buiten de gebaande paden, zowel geografisch als in de tijd (vierde eeuw is daadwerkelijk nooit modieus geweest :z )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30
Allereerst moet ik even bekennen dat ik normaliter een Noord-West Europa vakantieganger ben. Voor mij normaliter UK of Scandinavië. Ik heb het niet zo met de Zuid-Europese mentaliteiten.

Enfin, eind september 2014 ben ik dan toch naar Italië gegaan en ook twee dagen in Rome geweest. Het was overduidelijk dat ik buiten het toeristenseizoen zat. Wat mij vooral opviel was:
- een enorme hoeveelheid afval die overal en nergens rondslingerde. Niemand die het opruimde...bij het Pantheon moest je het Pantheon gewoon zoeken onder het afval.
- betaald parkeren en parkeergarages kennen ze niet. Loop je 'snachts terug naar je hotel dan moet je niet opkijken dat de stoepen alsmede de straten compleet onbewandelbaar zijn door vierdubbel geparkeerde auto's.
- je hebt inderdaad voor 6 à 8 euro een pizza. Wil je drinken, dan onderschrijf ik wat hierboven reeds vermeld is.
- bijna alle restaurants hebben iets achterlijks als 'zit geld'. Let hier op! Even uit eten met zijn vieren kan zo 10 tot 20 euro duurder uitvallen dan je initieel dacht...
- overal wordt je lastig gevallen door Noord-Afrikaanse vrienden met selfiesticks.
- het contrast tussen oude en nieuwe gebouwen die zomaar naast elkaar kunnen staan is erg grappig om te zien :)
- de metro werkt perfect, maar komt idd niet overal. Nu kan je ook perfect lopen.
- zorg dat je niet in het ziekenhuis terecht hoeft te komen. Heb zelf een bloedvergiftiging opgelopen daar...niemand, maar echt niemand die Engels/ Duits spreekt!!?? Stond zelf op het punt naar Oostenrijk te rijden om daar de eerste de beste privekliniek aan te doen en met mijn creditcard te wapperen. Heb een halve dag verloren alvorens ik geholpen werd en mijn eindelijk de anti-biotica voorgeschreven werd.

Voor mij was het een "eens maar nooit weer". Ik mag die Zuid Europeanen met hun "waarom vandaag doen wat ik kan uitstellen tot morgen of overmorgen mentaliteit" gewoonweg niet.

Heb je zelf geen last van deze Zuid-Europese mentaliteit en heb je een aangeboren blinde hoek voor enorme hoeveelheden rondslingerend vuil, afval etc. dan zal je een leuke tijd beleven en je ogen opkijken van alle oude gebouwen etc. Verwacht echter geen Scandinavische vriendelijkheid en netheid, verre van dat zelfs.

Goeie reis!!!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 17:29
Wat ik hierboven eigenlijk mis is de Roma pas, welke je voor +/- €23 euro kan aanschaffen.

Hiervoor reis je onbeperkt (bus, metro en tram) 3 dagen lang.
Daarnaast kan je met deze pas 2 musea of grote bezienswaardigheden bezoeken en korting krijgen op een aantal anderen. Hiervoor heeft men een speciale lijst opgesteld.

Deze pas is door heel Rome te koop en kan eventueel ook vooraf thuis worden besteld.

Reeds tweemaal in Rome geweest, laatste keer vorig jaar februari, maar qua rotzooi, zoals hierboven gesteld, niks van gemerkt.

Het weer is er heerlijk aangenaam (februari) en mocht je iemand iets willen vragen, altijd netjes antwoord gekregen (verdwaald, lekker eten, etc.).

Zoals hierboven ook al aangegeven, controleert men NIET in de bus. De bus kan dus altijd genomen worden, ook al besluit je om geen Roma pas aan te schaffen.

Overigens staat de Trevi fontein in de steigers, wat zonde is.
Wel wederom een reden om terug te gaan naar Rome!

De Roma Pass is o.a. geldig voor :
- Colosseum
- Museo Palatino
- Galleria Borghese
- Galleria Nazionale di Arte Antica / Palazzo Barberini
- Galleria Nazionale di Arte Antica / Palazzo Corsini
- Galleria Nazionale di Arte Moderna
- Galleria Spada
- Macro
- Mercati Foro di Traiano
- Musei Capitolini
- Museo dell'Ara Pacis
- Museo della Civiltè Romana
- Musei di Villa Torlonia
- Museo di Casina delle Civette
- Museo Napoleonico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rkvvkevin schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:58:
Wat ik hierboven eigenlijk mis is de Roma pas, welke je voor +/- €23 euro kan aanschaffen.

Hiervoor reis je onbeperkt (bus, metro en tram) 3 dagen lang.
Daarnaast kan je met deze pas 2 musea of grote bezienswaardigheden bezoeken en korting krijgen op een aantal anderen. Hiervoor heeft men een speciale lijst opgesteld.

Deze pas is door heel Rome te koop en kan eventueel ook vooraf thuis worden besteld.
Als je zeker naar de musea wilt kan het interessant zijn, maar met slechts 3 dagen zit je dan continu binnen of heen en weer te racen tussen attracties. Lijkt mij minder interessant, daarom niet aangeraden. Maar als je het wilt is het een goede deal.
Reeds tweemaal in Rome geweest, laatste keer vorig jaar februari, maar qua rotzooi, zoals hierboven gesteld, niks van gemerkt.
Hangt helemaal af van waar je uithangt. Ik gok dat Panzer_V vooral bij de toeristentrekpleisters bleef, dan kun je dat hebben. Net zo goed als in A'dam op de Dam en het Rembrandtplein ;)
Het weer is er heerlijk aangenaam (februari) en mocht je iemand iets willen vragen, altijd netjes antwoord gekregen (verdwaald, lekker eten, etc.).
Yep. Als het niet regent is het zelfs begin januari prima te doen.
Zoals hierboven ook al aangegeven, controleert men NIET in de bus. De bus kan dus altijd genomen worden, ook al besluit je om geen Roma pas aan te schaffen.
Noem me een moraalridder (of gewoon iemand die geen zin heeft in lastige/dure gesprekken met handhavers als je wel pech hebt) maar voor die EUR 1.50 zou ik het gewoon doen. Ik wil rustig in de bus zitten en niet steeds oppassen voor handhavers. Heb ze trouwens wel twee keer meegemaakt, een keer op 64 (waar ze vooral bezig waren de zakkenrollers af te schrikken) en andere keer in die bus richting Sant'Agnese.
Overigens staat de Trevi fontein in de steigers, wat zonde is.
Wel wederom een reden om terug te gaan naar Rome!
Altijd genoeg redenen om er nog een keer heen te gaan. Kan niet wachten tot m'n zoontjes oud genoeg zijn om er echt van te kunnen genieten en ik hen kan rondleiden :)
De Roma Pass is o.a. geldig voor :
- Colosseum
- Museo Palatino
- Galleria Borghese
- Galleria Nazionale di Arte Antica / Palazzo Barberini
- Galleria Nazionale di Arte Antica / Palazzo Corsini
- Galleria Nazionale di Arte Moderna
- Galleria Spada
- Macro
- Mercati Foro di Traiano
- Musei Capitolini
- Museo dell'Ara Pacis
- Museo della Civiltè Romana
- Musei di Villa Torlonia
- Museo di Casina delle Civette
- Museo Napoleonico
Waarvan de Capitolini kop en schouders boven de rest uitsteken imho. Maar ook daar: je zit dan al gauw een halve dag binnen.

TS, ga je nog zeggen wat je gezelschap graag doet op zo'n weekend? Als iedereen graag in musea of kerken zit de hele tijd kunnen we daarop focussen. Zo niet, geef ons eens andere suggesties. Of moet ik het adres van de grootste gay sauna van Europa geven? uiteraard in de kelder van het paleis van een van de meer vooraanstaande kardinalen :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 20:06

rda

Ik zou je een wedstrijd van AS Roma aanraden. Helaas is het belangrijkste vak wat betreft sfeer, de Curva Sud, dit seizoen aan het 'staken' wegens onvrede over hoe zij in hun ogen behandeld worden.
Ik verwacht niet dat dit in april is opgelost.

-Verder, de via Appia Antica, ik zou op zondag gaan; auto's mogen daar dan niet rijden.
-Ik ben helaas slecht in namen onthouden, maar er is nog een mooie wandeling met vergezicht over de stad, vertrekpunt in de buurt van het Vaticaan. Je komt uit in Trastevere. Of andersom, dat kan natuurlijk ook.
-Mocht iemand de (bizarre) behoefte hebben om de hele dag te winkelen: Euroma 2. Ontzettend grote mall, te bereiken met OV.
-Basilica di s. Paolo, te bereiken met de metro, erg indrukwekkend.

- voor vlak buiten Rome: vila d'Este in Tivoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rda schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:37:
[...]

-Ik ben helaas slecht in namen onthouden, maar er is nog een mooie wandeling met vergezicht over de stad, vertrekpunt in de buurt van het Vaticaan. Je komt uit in Trastevere. Of andersom, dat kan natuurlijk ook.
Passagiata del Gianiculo - aanrader idd :)
-Basilica di s. Paolo, te bereiken met de metro, erg indrukwekkend.
Roma heeft nogal wat s. Paolo's ;)

Ws bedoel je San Paolo fuori le Mura. Erg mooi idd, al is er weinig meer over van de originele kerk, wat je ziet is vooral 10e eeuws.
- voor vlak buiten Rome: vila d'Este in Tivoli
Ook mooi, maar met maar drie dagen in de stad zou ik niet snel er ook nog buiten iets opzoeken. In Tivoli zou ik trouwens zelf eerder naar de villa Adriana gaan, het buitenverbijf van keizer Hadrianus, waar nog verrassend veel van intact is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:02
Dit topic roept bij mij allemaal mooie herinneringen op aan de Romereis met school (enige keer dat ik er geweest ben, ruim 15 jaar geleden), en zorgt ervoor dat ik weer een keer terug wil.

Bedankt hè.. ;)

Overigens, om ook een tip te geven, Al die oude kerken zijn mooi, echt waar. Maar als je er buiten de sint Pieter 2 hebt gezien, heb je er meer dan genoeg gezien voor een weekend. Ook hele mooie oude kerken gaan op elkaar lijken als je er in korte tijd teveel ziet.

Ik zal waarschijnlijk de verkeerde naam hebben onthouden, maar ik vond de kerk met een vrij steile hoge trap (40+ treden) erin waar gelovigen op elke trede een gebed doen wel heel mooi. Ik dacht dat het de santa Maria in Trastevere was, maar dat kan heel goed de verkeerde naam zijn. Het is tenslotte redelijk lang geleden dat ik er was. In mijn herinnering ligt hij wel redelijk centraal in Rome.

En op de Campo dei Fiori kan je prima lunch scoren op de markt.

[ Voor 64% gewijzigd door Malfunctions op 02-03-2016 10:24 ]

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Santa Maria in Trastevere zit op gelijkvloers, dus dat zal wel niet ;)

Klinkt als combinatie van twee verschillende dingen:
- Santa Maria in Aracoeli - kerk op hoogste punt van het Capitool met indrukwekkend steile 124-trede trap ervoor. Begint achter de suikertaart.
- Scala Sancta - trap van 28 treden die traditioneel op de knieen beklommen wordt in gebouw naast de San Giovanni. Elk trede zou volgens pauselijk decreet een aflaat voor 9 jaar opleveren, beklim je het helemaal op je knieen dan krijg je een vol aflaat van alle zondes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 20:06

rda

dion_b schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 00:00:
[...]

Passagiata del Gianiculo - aanrader idd :)

[...]

Roma heeft nogal wat s. Paolo's ;)

Ws bedoel je San Paolo fuori le Mura. Erg mooi idd, al is er weinig meer over van de originele kerk, wat je ziet is vooral 10e eeuws.

[...]

Ook mooi, maar met maar drie dagen in de stad zou ik niet snel er ook nog buiten iets opzoeken. In Tivoli zou ik trouwens zelf eerder naar de villa Adriana gaan, het buitenverbijf van keizer Hadrianus, waar nog verrassend veel van intact is.
Een van de (vele) legendes die Rome rijk is heeft te maken met de portretschilderingen in de s. Paolo. Iedere paus staat afgebeeld, met nog enkele plekken over (stuk of 3-5 geloof ik). Wanneer alle plekken op zijn, zou de wereld vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Panzer_V schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:35:
A
- bijna alle restaurants hebben iets achterlijks als 'zit geld'. Let hier op! Even uit eten met zijn vieren kan zo 10 tot 20 euro duurder uitvallen dan je initieel dacht...
Dat is overal in Italie maar dan juist weer niet in Roma, daar is dat officieel verboden. Dus altijd nee zeggen als ze mandje brood op tafel zetten (en jij dit niet wil).

Als je, naast al het oude, ook nog wat van het nieuwe wil mee krijgen zoek dan even uit waar een goede aperitivo is. Toen ik zelf in Roma woonde deden we dat vrij vaak en het is een leuke manier om juist wat meer in de wijkjes te komen. Je betaald een bedrag voor een drankje met het buffet en vaak is het 2e (en 3e) drankje vrij goedkoop (denk happy hour, maar dan met eten). Is imho leuker dan zomaar ergens random een pizza naar binnen te schuiven, zeker rond het oude centrum zitten veel plekken met "slechte" toeristen pizzas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:57

Shabbaman

Got love?

Ostia. Kan je ook prima met OV komen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

swtimmer schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:15:
[...]

Is imho leuker dan zomaar ergens random een pizza naar binnen te schuiven, zeker rond het oude centrum zitten veel plekken met "slechte" toeristen pizzas.
Idd. De betere pizza's zijn echt goed, maar Italie heeft culinair veel meer te bieden dan pizza. Vuistregel is hoe dan ook: alleen eten waar locals eten. Hoor je vooral andere talen dan IT, verwacht dan hoge prijzen en lage kwaliteit.

Oh, en mocht iemand in gezelschap op het onzalige idee komen om naar de McDonalds te willen omdat echt eten eng is ofzo, troost je met de gedachte dat er ook volop (waterig, slecht) bier te koop is. Grootste deel van de zuiplappen op Spagna drinken bier uit bekertjes die ze bij de Mc halen :')

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 03-03-2016 17:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de antwoorden tot dusver! Ik moet even alles op een rijtje zetten met dingen die we zeker gaan bezichtigen, maar met de gegeven informatie kunnen we al aardig uit de voeten, mijn dank daarvoor! _/-\o_

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Shabbaman schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:22:
Ostia. Kan je ook prima met OV komen.
Ostia Antica is inderdaad ook heel interessant.

Check wel even wanneer die open is
* anandus ging erheen en hij bleek dicht te zijn, dus kon weer terug naar de stad

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 03-03-2016 21:46 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben pas in Rome geweest. En ik ben normaliter iemand die gewend is aan Schotland, Ierland, Noorwegen, kortom: veel groen, rust en geen achterlijk hete temperaturen. Enkele dingen die mij opvielen als je een stad als Londen of Wenen (goed geregeld!!) gewend bent:
- Ze spreken slecht engels. De meeste mensen in de winkels in de stad zelf gaat wel. Als je een beetje buiten het centrum ligt (holiday inn hotel in San Giovanni bijvoorbeeld), dan is het engels bijna niet aanwezig. Enkele jongere mensen die bijvoorbeeld een ijssalonnetje hebben kunnen je nog wel eens te weg wijzen.

- De buitenwijken...het oogt allemaal een beetje krotterig, maar als je een paar dagen daar bent, ben je daar wel aan gewend.

- Bus/metrokaartjes moet je dus bij een kiosk kopen waar je verschillende soorten hebt: kaartje van €1,50 (100 minuten na afstempeling geldig, maar als je em koopt in de kiosk is ie meteen afgestempeld), kaartje van €4 euro en eentje van €7 (dagkaartje). Als je vraagt om uitleg, krijg je het soms niet omdat ze geen engels spreken. Ze laten je dan alle kaartjes zien en dan moet je maar kiezen. Er zijn maar 2 grote metrolijnen die elkaar kruisen, tis niet zoals in Londen, maar op zich werkt het prima verder.

- Restaurants vond ik vrij prijzig. De pizza en het ijs daar moét je gewoon eten, dat is heel anders dan hier :) Kep in Oktober voor 32 euro aan ijs gegeten daar :) IJsje met 2 bolletjes, bam, 4 euro. Maar het is zooooo lekker!! Valentino is echt een goeie ijssalon, heerlijk (bij Berberini uitstappen en dan richting de Trevi fontein lopen en dan naar piazza navona. Dan kom je t vanzelf tegen).

- De kelners in restaurants, lokken je overal naar binnen, maar zodra je er bent, is alle vriendelijkheid/service weg. Het eten wordt vaak voor je neus "gekwakt", drinken idem dito...Ze kijken nooit naar je tafel om te kijken of je je hand opsteekt om wat te drinken te bestellen. Ik moest vaak zelf opstaan om de rekening te vragen e.d.....Ik zeg niet dat het barslecht is, maar het is een andere attitude dan hier. Komt erg arrogant/uit de hoogte over, maar je moet er ff aan wennen. Laat dat je tripje niet bederven. Een tip: in het gebied Trastevere kun je goedkoop eten. Tis ff lopen vanaf het colosseum, maar het is wel erg gezellig. Voelde een beetje aan als Covent Garden. Ik heb daar met 2 personen 2 pizza's gegeten (groot!!), een minestrone soep (echt heerlijk) en 2 drankjes voor 28 euro in totaal. Volgens mij in een restaurant dat PapaRe heette.
Ik heb bij het restaurant tegenover de ijssalon Valentino ook een pizza gehad, echt heerlijk!! Maar dit was ook één van die restaurants waar je de vriendelijkheid van de serveerders goed moest zoeken
.
- Je wordt echt hartstikke gek van alle straatverkopers die je met een selfiestick, rozen, blikjes drank, en andere rommel blijven lastigvallen. Soms komen ze je echt achterna. Ik merkte dat ik na een stuk of 10x niet meer beleefd een gebaar maken dat ik niks wilde, maar dat ik gewoon niks meer zei en stug doorliep. Kijk hiermee uit als je op de Spaanse trappen gaat zitten. Een romantisch koppeltje dat voor ons zat werd in 10 minuten tijd door welgeteld 6 verschillende personen aangesproken. Gratis roos voor de dame, echt gratis. En daarna de man vragen om te betalen....pff.....

- Colosseum en Foro Romano....bestel de kaartjes van te voren! Je moet naar het foro romano toelopen (kassa's) om daar je ticket te claimen, ookal heb je t van te voren betaald. Is wel een andere rij, maar je hebt desondanks toch kans dat ze tegen je zeggen dat je pas om 16:00 in het collosseum mag (mogen maar 3K man tegelijk naar binnen). Is helemaal niet erg want in het Foro Romano krijg je makkelijk een uur of 3 om, zeker als je je camera meeneemt ;) Op zondag is t collosseum gratis.

- De kerken...tja...ik hang geen religie aan en ik ben tegen de katholieke kerk, dus ik ben maar 2 kerkjes in geweest...Prachtig allemaal, maar op een gegeven moment dacht ik: ja wat een pracht en praal vooral ook bij de st pieters basiliek...dus hier gaat al het geld in zitten...Je kijkt naar de seat of power and money... Beetje rare bijsmaak...maar goed, je bent een toerist en je gaat t gewoon bekijken.

- Als je van te voren kaartjes bestelt voor St Pieter en t Vaticaan (waar de paus zijn zondagse speech houdt) moet je die tickets gaan halen bij een of andere ingang op t plein vóór de zuilen van de St. Pieter. Niemand die het je fatsoenlijk kan uitleggen, maar het is in ieder geval huisnummer 9 en je moet dus op dat plein zijn. En tja,.....de massa volgen heeft niet veel zin want het is overal mega druk.

Hier wat foto's van mijn indrukken:

1: Drukte voor t vaticaan en st pieter:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5836/21664778683_efd5ef7ec1_c.jpg

2: St Pieter:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/777/21664987303_25a1d00435_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/605/22098402218_d6f616db74_c.jpg

3: Piazza Navona:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/734/22260131886_b9e6a3b645_c.jpg

4: Vreemdelingen begraafplaats (Pyramid):
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5633/22098589058_dd67bf10a1_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5762/22260225576_99b7750f72_c.jpg

5: Colosseum:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/585/22286389005_f3177c372d_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/600/22099616649_32afa5c1c6_c.jpg

6: Foro Romano:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/730/22273760562_63a99b0a23_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/659/21665582113_f375786301_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5726/21692316523_ca4b6a83de_c.jpg

7: Pantheon:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/671/22098498518_5e00ebcec2_c.jpg

Ik zou gewoon per dag kijken wat je doet en dan gewoon een dagkaartje pakken o.i.d. Veel kun je te voet doen. Ik zou zeker niet van te voren al een 4-dagen-kaartje kopen...vaak lijkt dat goedkoop, maar maak je er te weinig gebruik van en zou je beter af zijn met elke dag een dagkaartje o.i.d. Dus dat zou ik ff goed bekijken.

Ik vind zelf Spaanse trappen en trevi fontein wel leuk om gezien te hebben, maar t zijn maar wat trappen zeg maar :) Richting Piazza Navona heb ik wel erg genoten van alle straatkunstenaars. Er was iemand die van die spuitbusverf-schilderijen maakte voor 10 euro. 10 euro OMG, da's niks. Kep er 2 besteld en 30 euro gegeven. Echt prachtig!

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 03-03-2016 22:29 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:02
dion_b schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:39:
Santa Maria in Trastevere zit op gelijkvloers, dus dat zal wel niet ;)

Klinkt als combinatie van twee verschillende dingen:
- Santa Maria in Aracoeli - kerk op hoogste punt van het Capitool met indrukwekkend steile 124-trede trap ervoor. Begint achter de suikertaart.
- Scala Sancta - trap van 28 treden die traditioneel op de knieen beklommen wordt in gebouw naast de San Giovanni. Elk trede zou volgens pauselijk decreet een aflaat voor 9 jaar opleveren, beklim je het helemaal op je knieen dan krijg je een vol aflaat van alle zondes.
Het zal de sancta scala zijn geweest. En zoals ik al zei, het is lang geleden.

Bewijs wel deels m'n eigen stelling dat al die kerken na een tijdje op elkaar gaan lijken.. :P

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deathchant schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 22:16:
[...]

- Restaurants vond ik vrij prijzig.
[...]
- De kelners in restaurants, lokken je overal naar binnen, maar zodra je er bent, is alle vriendelijkheid/service weg.
[...]
Ik zeg niet dat het barslecht is, maar het is een andere attitude dan hier. Komt erg arrogant/uit de hoogte over, maar je moet er ff aan wennen. Laat dat je tripje niet bederven.
Vertaling: je hebt in de toeristententen gegeten en zeer matig eten gekregen met shitservice en te hoge prijzen. Geheid in het stukje tussen Navona - Trevi - Spagna. Plekken die je gezien moet hebben, maar ga er vooral niet eten of drinken.
Een tip: in het gebied Trastevere kun je goedkoop eten. Tis ff lopen vanaf het colosseum, maar het is wel erg gezellig. Voelde een beetje aan als Covent Garden. Ik heb daar met 2 personen 2 pizza's gegeten (groot!!), een minestrone soep (echt heerlijk) en 2 drankjes voor 28 euro in totaal. Volgens mij in een restaurant dat PapaRe heette.
Bingo. Dat is wel een goede, had ik hierboven al genoemd. Vriend van me bij wie ik logeerde komt er nagenoeg iedere dag (luilak kan/wil niet koken en is continu bezig serveersters te versieren :+ )
[...]
- Je wordt echt hartstikke gek van alle straatverkopers die je met een selfiestick, rozen, blikjes drank, en andere rommel blijven lastigvallen. Soms komen ze je echt achterna. Ik merkte dat ik na een stuk of 10x niet meer beleefd een gebaar maken dat ik niks wilde, maar dat ik gewoon niks meer zei en stug doorliep. Kijk hiermee uit als je op de Spaanse trappen gaat zitten. Een romantisch koppeltje dat voor ons zat werd in 10 minuten tijd door welgeteld 6 verschillende personen aangesproken. Gratis roos voor de dame, echt gratis. En daarna de man vragen om te betalen....pff.....
Ook hier: dit heb je alleen rond het Colosseum, bij de Trevifonteinen, op de Piazza Navona en bij Spagna. 's Avonds vermijden. Het is veel beter toeven in Campo de Fiori, of Trastevere, waar al die restaurantjes later in de avond bars worden. Loop je wel ander soort risico, werd afgelopen keer op gegeven moment door leernicht zonder tanden in de ballen gegrepen :')
[...]

Hier wat foto's van mijn indrukken:
Wow. Mooie foto's' :D

Mbt Pantheon, binnenkant ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Einblick_Panorama_Pantheon_Rom.jpg

Puur Romeins uit hoogtijdagen van het keizerrijk :o
Richting Piazza Navona heb ik wel erg genoten van alle straatkunstenaars. Er was iemand die van die spuitbusverf-schilderijen maakte voor 10 euro. 10 euro OMG, da's niks. Kep er 2 besteld en 30 euro gegeven. Echt prachtig!
Tip: zijn ook op het Waterlooplein te vinden. Of op de Montmartre. Of bij Leicester Square. Of op de Ramblas. Of op de Staromestske Namesti. Of... Puur generiek toeristenmeuk. Daar hoef je niet voor naar Roma, en zonde om je tijd in Roma te verdoen ermee.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 04-03-2016 00:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

@dion_b, leuk voor die serveersters om hem elke dag tegen t lijf te lopen ;)

Zoals ik al zei ben ik iemand die houd van natuur, rust, groen en niet te warm, dus ik ben vooral Schotland/Ierland gewend, en ik zou in eerste instantie nooit kiezen voor zuidelijkere landen, maar deze aanbieding (4 dagen rome, inclusief hotel, vlucht, bustransfers e.d. vanuit het werk geregeld) voor 450 euro voor 2 man, heb ik impulsief geboekt omdat ik het zo goedkoop vond. Dus ik ben redelijk blanco erin gegaan qua verwachtingen, normaal zoek ik best veel dingen van te voren uit.
Ik heb dus van te voren ook niet echt uitgezocht waar je vooral wel/niet moet komen, het enige wat ik had gedaan is kaartjes geboekt voor het colosseum en foro romano.
Ik ben niet iemand die perse toeristische plekken wilt vermijden. Ze zijn vaak toeristisch om een reden :P (namelijk dat het de moeite waard is).
Zelfde zegt men altijd over the Ring of Kerry in Ierland "veel te toeristisch", maar t is een schitterend gebied.
We hebben zo'n "rough guide to" boekje van Ierland, Schotland enzo en daar zie ook dit soort statements, die vaak helemaal niet overeenkomen met wat wij vinden, dus sindsdien hebben mijn partner en ik besloten om gewoon te gaan kijken en zelf te oordelen ookal zegt men otherwise ;)
Dus met die insteek zijn we ook naar Rome gegaan. Meestal is de eerste keer ergens toch vooral de eerste indrukken opdoen en toeristisch vind ik daarbij dan niet erg, ik ben ook een toerist :D Tja, dan heb ik dat ene kerkje 30 minuten van de stad verwijderd in een doodlopend steegje waar geen bussen komen dan helaas maar niet gezien :P Komt volgende keer wel ;)

Die kunstenaars...tja, de een vind het tijd verdoen, maar ik heb echt een half uur naar die spuitbusverf-artiesten gekeken. Ik vind het gewoon leuk om te zien hoe bekwaam ze zijn en hoe snel ze zo'n schilderij maken :) Tijd zat, en anders kom ik nog wel eens terug. Ik heb ook geen zin om roef roef door alles heen te rennen.

Pantheon ben ik helaas niet ingeweest. 5 minuten na het maken van die foto krioelde het van de mensen...
Wat wel een verrassing was, was die vreemdelingenbegraafplaats. Daar waren we op zondagmorgen heengegaan per toeval, want om 13:00 ging het sluiten. Zo leuk om die zwerfkatten daar allemaal te zien rondlopen en zonnebaden op de graven. Ik hou van katten dus, helemaal top :)

Hehe, nee ik heb gelukkig geen handtastelijkheden meegemaakt ;) Ik hou dan ook niet van uitgaan of in bars rondhangen. Ik heb overigens niet barslecht gegeten hoor. Eten was heerlijk, alhoewel ik wel bijna elke dag pizza heb gehad, op een lasagnaschotel na :) De prijzen varieren behoorlijk. Bij die PapaRe had ik een grote pizza voor 8 euro. Bij anderen kostte het vaak 12,50 per pizza. Tja, zovaak kom ik er niet en als ik op vakantie ga ga ik ook niet elk dubbeltje omdraaien in die zin van dat ik spijt heb als ik ergens 4 euro teveel betaal. Ik had het in hetgeen dat je quote voornamelijk over de attitude...Maar goed, you either like it or not, en ik hou gewoon niet zo van die overzelfverzekerde en geforceerde familiaire mentaliteit...maar ik ben te gast in een ander land, dus ik kan er best doorheen prikken, maar het zijn wel dingen die me opvallen om de TS ook mee te geven ter bewustwording. Gewoon voorbereid zijn en dingen wat langs je af laten glijden.

Ja, op zich wil ik best nog eens terug, ook wel naar het Holiday Inn hotel in de buitenwijk San Giovanni. Het ontbijt was slecht daar, maar de bedden lagen heerlijk. Niet te hard, niet te zacht, goed gevuld hoofdkussen en matrassen waren breed genoeg.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

1 slanke punt los van het centrum is Rome, Via Appia!

2 district Coppedè

3 vintage monumenten van de Rione Monti tijdens het weekend

4 Pigneto district, u kunt naar een van de bars gaan

5) Neem een pauze voor een koffie in Anima of via Pace

6) Brunch in een van de gebouwen in de vroeger herwonnen industriële gebieden, bijvoorbeeld Lanificio.

7) Loop op de originele platen van de oude Apia, voel je als de oude Romeinen!

8) Ontspan in het park van Villa Pamphili. En als u honger hebt tijdens het verkennen van het grootste Romeinse park, is er de biologische keuken van Cafè Bistrot.

9) Stel je voor een wandeling naar de baden van Caracalla.

10) Drink iets en loop door de straten van San Lorenzo,.

*knip* links verwijderd.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 01-10-2017 07:35 ]

Pagina: 1