Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook of toch ultrabook (Dell, Lenovo of Asus)

Pagina: 1
Acties:

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 08:25
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk wat huis/tuin/keuken spul. Dwz wat surfen, mailen en informatie opzoeken. Mijn vriendin zal de laptop gebruiken voor wat office werk (powerpoint/documenten maken als lesvoorbereidingen). Verder keer filmpje streamen (netflix) of wat ander klein spul. Eventueel later keer een eigen bedrijfje beginnen waarbij deze laptop dan ook gebruik zal worden in de beginfase..

Wat is je budget?
1000-1500 euro. Niet bepaald een vast budget

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Veel zal de laptop niet worden meegenomen maar binnenshuis wel veel van tafel naar bank etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Afgelopen jaren altijd een macbook pro gehad. Fijn OS en prima laptop. Los van de prijs zou ik hier weer voor gaan aangezien de huidige macbook alweer 5 jaar meegaat en nog steeds prima werkt

Voor de gevraagde werkzaamheden is een macbook niet noodzakelijk en zou een standaard laptopje voldoen. Echter werken we thuis veelal met OSx of iOS en is vooral de integratie van alle apparaten top. Maar om daarvoor een 1500 euro neer te tellen is ook weer zoiets.

Ik ben met name opzoek naar een betrouwbare laptop die zonder slag of stoot weer prima 5 jaar mee zou kunnen (kleine upgrades even daargelaten, heb de macbook in de loop der tijd ook voorzien van wat meer ram-geheugen).
Aangezien het formaat 13/14 inch meer dan prima werkt thuis kijken we voornamelijk in die range.
Enkele laptops die we op het oog hebben:
- Macbook Pro/Macbook Air
Mooi design, OSx werkt prima en kunnen we prima mee werken. Twijfels met name voor de Air aangezien die toch al een aantal jaar oud is, al verwacht ik hier binnenkort een nieuwe lijn in. Macbook pro retina: zou voldoen met 8gb of wellicht uitbreiding naar 16gb.. en dan vooral het retina scherm :9~

- Asus zenbook
Mooi laptopje. Zelf geen ervaring mee maar diverse goede reviews gevonden.

- Lenovo yoga
op het oog ziet het er prima uit, specs zijn ok maar geen ervaring met lenovo (behalve de oude thinkpads, lekker robuust, hoe zit dat met deze?)

- Dell xps 13
Qua specs ok, top scherm gevoelsmatig vergelijkbaar met de retina van apple. Alleen net als bij apple nagenoeg alles vastgesoldeerd... dus vooraf juiste config bepalen...

HP heb ik even buiten beschouwing gelaten. Mooie ultrabooks maar toch het probleem van de hitteontwikkeling/afvoer van de afgelopen jaren weerhoud me nu om voor een hp te kiezen. Of is dit onterecht?

Ben met name opzoek naar ervaringen van bovenstaande laptops afgezet tegen de apple macbook.
Wil namelijk graag een laptop kopen voor de mobiliteit (binnenshuis en af en toe buiten) maar met in het achterhoofd de looptijd van zo'n 5 jaar die de huidige macbook prima heeft overleefd.

...

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Als ik het zo lees heb je (ook in de toekomst) niet veel power nodig. Voor simpel office-werk en wat Netflix kun je prima af met een minder sterke laptop. Als je per se iets binnen je budget uit wilt geven, kijk eens naar de normale MacBook van Apple, erg compact en een prachtig scherm. En deze is in meerdere kleuren verkrijgbaar. Wel een nadeel (maar misschien niet voor jou) is dat deze één USB-C ingang heeft, verder niks. Voor de toekomst wellicht minder erg, maar het kan nu beperkend zijn.
De Air heeft het Retina-scherm niet en raad ik ook om die reden af. De Pro is wat zwaarder (maar nog steeds licht voor wat hij kan) en heeft ook het Retina-scherm.

Met Windows als OS biedt het meerdere opties inderdaad, daar kunnen anderen je wellicht bij helpen omdat ik daar persoonlijk geen ervaring mee heb.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:18
ik zou zeker een chromebook overwegen, is supergoedkoop en doet praktisch alles wat je lijkt te zoeken. Alleen voorbereidingswerk voor lessen van je vriendin is de vraag of dat goed samen gaat met de google alternatieven

• koentjuh1987
Qua power valt het idd mee. Heb geen speciale software die ergens op moet draaien. Ben met name opzoek naar een degelijke laptop waar we de komende jaren mee uit de voeten komen.

De nieuwe macbook heb ik ook gezien. Prachtig ding, toetsenbord is even wennen... Enige hekelpunt vind ik voor nu de usb-c aansluiting. Of zijn hier al diverse docs voor ontwikkeld zodat je toch wat meer mogelijkheden hebt?

Zowel windows als OSx kan en kunnen we prima mee uit de voeten komen. Voorkeur voor nu ligt bij OSx omdat we dat nu ook gebruiken..

...

• koentjuh1987
Fr33z schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:06:
ik zou zeker een chromebook overwegen, is supergoedkoop en doet praktisch alles wat je lijkt te zoeken. Alleen voorbereidingswerk voor lessen van je vriendin is de vraag of dat goed samen gaat met de google alternatieven
ben niet kapot van de chromebook. En daarnaast heb je nagenoeg geen opties om wat software te installeren... zeer afhankelijk van connectie met internet (google..) en office werkzaamheden.

Chromebook valt dus af.

...

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11 23:26
Als Lenovoman zal ik je in ieder geval een tip geven mbt de Lenovo's:

Lenovo heeft 2 lijnen; de IDEA en de THINK.

IDEA is consumer, think is zakelijk.
Even heel kort door de bocht: IDEA is 'looks' en lager geprijsd', terwijl THINK meer 'degelijk' en geprijsd is.

Wanneer je naar de Yoga kijkt die je zelf als optie noemde vind je deze zowel binnen de IDEA (Yoga 500/700/900) als de THINK lijn terug (Thinkpad Yoga 14/260). Gezien het budget zou ik je sterk willen adviseren eens naar de Thinkpad Yoga's te kijken, mits je kunt leven met een degelijke kleur ipv flash groen/blauw/roze ;). Met name de Thinkpad Yoga 260 is een wereldmachine:

http://shop.lenovo.com/nl...pad/yoga-series/yoga-260/

..Uiteraard ben ik hierin niet helemaal objectief, maar het 'ik heb er thuis ook eentje' gaat hier toch echt op.. :-) Heb er privé eentje gekocht en ben waanzinnig tevreden. Zeker wanneer je veel moet typen gaat er simpelweg niets boven een Thinkpad toetsenbord! De discussie Apple(IOS) of niet (Windows) is echter een geheel andere, welke je voor jezelf moet beslissen. Ik kan me voorstellen dat het handig is om alles op IOS te laten lopen, wanneer je al veel Apple spul in huis hebt.

• koentjuh1987
mati1983 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:25:
Als Lenovoman zal ik je in ieder geval een tip geven mbt de Lenovo's:

Lenovo heeft 2 lijnen; de IDEA en de THINK.

IDEA is consumer, think is zakelijk.
Even heel kort door de bocht: IDEA is 'looks' en lager geprijsd', terwijl THINK meer 'degelijk' en geprijsd is.

Wanneer je naar de Yoga kijkt die je zelf als optie noemde vind je deze zowel binnen de IDEA (Yoga 500/700/900) als de THINK lijn terug (Thinkpad Yoga 14/260). Gezien het budget zou ik je sterk willen adviseren eens naar de Thinkpad Yoga's te kijken, mits je kunt leven met een degelijke kleur ipv flash groen/blauw/roze ;). Met name de Thinkpad Yoga 260 is een wereldmachine:

http://shop.lenovo.com/nl...pad/yoga-series/yoga-260/

..Uiteraard ben ik hierin niet helemaal objectief, maar het 'ik heb er thuis ook eentje' gaat hier toch echt op.. :-) Heb er privé eentje gekocht en ben waanzinnig tevreden. Zeker wanneer je veel moet typen gaat er simpelweg niets boven een Thinkpad toetsenbord! De discussie Apple(IOS) of niet (Windows) is echter een geheel andere, welke je voor jezelf moet beslissen. Ik kan me voorstellen dat het handig is om alles op IOS te laten lopen, wanneer je al veel Apple spul in huis hebt.
ik zal binnenkort eens een lenovo yoga 260 proberen. Toetsenbord is idd erg fijn.
Maar hoe zijn de ervaringen van een dell xps 13 tav een macbook?

...

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Ik vind de XPS en Macbook moeilijk te vergelijken. Het zijn immers twee hele andere ecosystemen en operating systems. Ik wil je vragen om dit draadje eens te bekijken, hij is redelijk actueel en gaat ook in op de verschillen. Beide XPS en Macbook worden hierin ook behandeld.

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11 09:32
Overigens, er wordt verwacht dat de MacBook's op korte termijn voorzien gaan worden van Skylake. Misschien nog de moeite waard om even te wachten mocht de keuze op deze laptop vallen ;)

2016 'Skylake' MacBook Pro, MacBook Air Projected Release Dates And When To Buy

• koentjuh1987
robcoenen schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:23:
Overigens, er wordt verwacht dat de MacBook's op korte termijn voorzien gaan worden van Skylake. Misschien nog de moeite waard om even te wachten mocht de keuze op deze laptop vallen ;)

2016 'Skylake' MacBook Pro, MacBook Air Projected Release Dates And When To Buy
is de moeite waard om te wachten ja.. maar wanneer gaan ze komen..
misschien 21 maart meer duidelijkheid.

...

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11 09:32
koentjuh1987 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:47:
[...]

is de moeite waard om te wachten ja.. maar wanneer gaan ze komen..
misschien 21 maart meer duidelijkheid.
Er zijn 2 kampen. Mensen die denken dat de MacBooks een stille upgrade krijgen volgende maand en er zijn mensen die denken dat de MBA en de MBP een redesign krijgen en we deze vernieuwde modellen op de WWDC te zien krijgen.

Een redesign op korte termijn lijkt mij niet realistisch gezien het uitblijven van de geruchten, foto's, onderdelen etc.

• koentjuh1987
robcoenen schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:15:
[...]

Er zijn 2 kampen. Mensen die denken dat de MacBooks een stille upgrade krijgen volgende maand en er zijn mensen die denken dat de MBA en de MBP een redesign krijgen en we deze vernieuwde modellen op de WWDC te zien krijgen.

Een redesign op korte termijn lijkt mij niet realistisch gezien het uitblijven van de geruchten, foto's, onderdelen etc.
een redesign zie ik zo snel niet gebeuren. Eerder een kleine upgrade (mogelijk retina schermen in de air?)

...

• koentjuh1987
inmiddels wel gekozen voor osx en dus apple.
twijfel alleen nog tussen de macbook (ow wat is dat ding toch mooi) of de macbook pro retina.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de macbook en de beperkte usb-c poort? Gebruiken jullie verloopstukken en zoja wat voor stukken zijn dat dan.

...

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Persoonlijk zou ik dan zeker voor de Macbook Pro Retina gaan. Die is simpelweg veel sneller en veel meer futureproof. De Macbook koop je volgens mij alleen als je hem naast een andere machine gaat gebruiken. Je loopt vrij snel tegen de beperkingen aan van de mobiele processor.

De Macbook Pro Retina is nog steeds redelijk licht en compact om hem mee te nemen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• koentjuh1987
BillSpaarbank schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:14:
Persoonlijk zou ik dan zeker voor de Macbook Pro Retina gaan. Die is simpelweg veel sneller en veel meer futureproof. De Macbook koop je volgens mij alleen als je hem naast een andere machine gaat gebruiken. Je loopt vrij snel tegen de beperkingen aan van de mobiele processor.

De Macbook Pro Retina is nog steeds redelijk licht en compact om hem mee te nemen.
heb je een punt.
Mijn vorige macbook heeft het al ruim 5 jaar volgehouden en is gisteren overgenomen door iemand anders die er hopelijk de komende jaren ook nog plezier aan heeft.

Insteek is ook om min of meer future proof te zijn (voor zover je dat al kan zijn met de technologische ontwikkelingen van alle dag).

Bij de macbook pro zou ik dan zelf gaan voor de 16 gb versie. 2,7 ghz.
Enige twijfel is nog de interne ssd... (die is vastgesoldeerd dus even upgraden gaat niet en upgraden via apple is ... $$$$). Is het gebruik van een NAS op een netwerk hierin te adviseren? zodat er eigenlijk altijd gewerkt wordt vanaf de nas als het gaat om bestanden? en op de laptop zelf alleen maar OS en benodigde software staat?

...

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb zelf nog een macbook air als 2e machine met een 128 GB ssd. Ik gebruik hem in combinatie met een synology 216Play en dat werkt voor mij prima.

Daarnaast heb ik mijn muziek in de cloud. Dat zorgt ervoor dat het werkbaar is. Maar dat is niet voor iedereen een ideale setup.

256 GB zou in ieder geval al fijner zijn. Als 2e machine waren mijn eisen niet zo hoog.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• koentjuh1987
de macbook pro wordt voor ons de primaire laptop/werkomgeving.

Ik ben ook opzoek naar een dergelijke oplossing om data centraal maar toch veilig ergens op te slaan.
Waarbij mijn vriendin altijd een handje heeft om alles op diverse usbsticks op te slaan wil ik dit veiliger en beter organiseren. Zodat (ondanks een eventueel defect van de laptop) de bestanden toch beschikbaar zijn.
(zij zit in het onderwijs en wil alle lesvoorbereidingen, presentatie etc netjes geordend opslaan voor later (her)gebruik.

...

• Viince1
koentjuh1987 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:35:
de macbook pro wordt voor ons de primaire laptop/werkomgeving.

Ik ben ook opzoek naar een dergelijke oplossing om data centraal maar toch veilig ergens op te slaan.
Waarbij mijn vriendin altijd een handje heeft om alles op diverse usbsticks op te slaan wil ik dit veiliger en beter organiseren. Zodat (ondanks een eventueel defect van de laptop) de bestanden toch beschikbaar zijn.
(zij zit in het onderwijs en wil alle lesvoorbereidingen, presentatie etc netjes geordend opslaan voor later (her)gebruik.
Meest standaard oplossing is een NAS hiervoor. Als je het echt goed wilt inregelen zorg je ook dat je ergens extern opslaat. Bij een (onverhoopte) brand of diefstal n.a.v. inbraak ben je met alleen een NAS alsnog alles kwijt. Zelf gebruik ik een NAS voor lokale (dagelijkse) backups en heb een maandelijkse backup in de cloud staan (encrypted).

• koentjuh1987
Viince1 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:38:
[...]

Meest standaard oplossing is een NAS hiervoor. Als je het echt goed wilt inregelen zorg je ook dat je ergens extern opslaat. Bij een (onverhoopte) brand of diefstal n.a.v. inbraak ben je met alleen een NAS alsnog alles kwijt. Zelf gebruik ik een NAS voor lokale (dagelijkse) backups en heb een maandelijkse backup in de cloud staan (encrypted).
zou wellicht een optie kunnen zijn.
Waar moet ik dan aan denken als het gaat om de kosten? (grove schatting) Met name die cloud kosten...

...

• Viince1
koentjuh1987 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:42:
[...]

zou wellicht een optie kunnen zijn.
Waar moet ik dan aan denken als het gaat om de kosten? (grove schatting) Met name die cloud kosten...
Heb je office 365? Hier krijg je dacht ik 1TB gratis storage bij met gratis amerikaanse surveillance. Om het laatstgenoemde te voorkomen maak ik gebruik van TransIP's stack.
Hosting in Nederland en ik vind het persoonlijk heel fijn dat ik de storage kan koppelen als netwerkschijf door middel van Webdav. Je hebt dus geen softwarematige client nodig, al bieden ze die wel aan.
De dienst is relatief nieuw en werkt via een invite systeem. Ik heb drie weken moeten wachten, maar nu wel 1Tb gratis opslag.

De kosten van een NAS varieren. Op tweakers staan guides voor een zelfbouw NAS vanaf 150 euro dacht ik. Natuurlijk zijn er ook kant-en-klare NAS-oplossingen te koop. Volgens mij ging je voor een Macbook? Dan kan je ook een time-capsule overwegen, appel's eigen oplossing.
In vergelijking met een NAS vrij duur, maar 'point en click' en klaar. Er zijn ook NAS-oplossingen die time capsule ondersteunen die niet van Apple zijn. Volgens mij doet Synology dit onder andere.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43
mati1983 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:25:
Zeker wanneer je veel moet typen gaat er simpelweg niets boven een Thinkpad toetsenbord!
Maken Thinkpads/Ideapads elkaar nog veel in dit opzicht? Ik twijfel tussen die twee namelijk :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• koentjuh1987
Viince1 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:01:
[...]

Heb je office 365? Hier krijg je dacht ik 1TB gratis storage bij met gratis amerikaanse surveillance. Om het laatstgenoemde te voorkomen maak ik gebruik van TransIP's stack.
Hosting in Nederland en ik vind het persoonlijk heel fijn dat ik de storage kan koppelen als netwerkschijf door middel van Webdav. Je hebt dus geen softwarematige client nodig, al bieden ze die wel aan.
De dienst is relatief nieuw en werkt via een invite systeem. Ik heb drie weken moeten wachten, maar nu wel 1Tb gratis opslag.

De kosten van een NAS varieren. Op tweakers staan guides voor een zelfbouw NAS vanaf 150 euro dacht ik. Natuurlijk zijn er ook kant-en-klare NAS-oplossingen te koop. Volgens mij ging je voor een Macbook? Dan kan je ook een time-capsule overwegen, appel's eigen oplossing.
In vergelijking met een NAS vrij duur, maar 'point en click' en klaar. Er zijn ook NAS-oplossingen die time capsule ondersteunen die niet van Apple zijn. Volgens mij doet Synology dit onder andere.
vanavond eens verder in verdiepen.
De time-capsule is een optie die ik overweeg. Aangezien hier ook de routerfunctionaliteiten in zitten kan ik dit mooi combineren en zou mijn oude router komen te vervallen.

Office 365 gebruik ik (nog) niet. Maar dat is volgens mij meer de cloudversie van office of draait dat ook prima lokaal net als office2016?

...

• Viince1
koentjuh1987 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:12:
[...]

vanavond eens verder in verdiepen.
De time-capsule is een optie die ik overweeg. Aangezien hier ook de routerfunctionaliteiten in zitten kan ik dit mooi combineren en zou mijn oude router komen te vervallen.

Office 365 gebruik ik (nog) niet. Maar dat is volgens mij meer de cloudversie van office of draait dat ook prima lokaal net als office2016?
Office 365 is eigenlijk een abonnement op office. Je krijgt toegang tot de lokale versies maar ook de online versie, hiervoor krijg je toegang tot de laatste versies van office en er worden aanvullende diensten geleverd zoals skype tegoed en opslag, afhankelijk van de abbonementsvorm.

• koentjuh1987
Viince1 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:25:
[...]

Office 365 is eigenlijk een abonnement op office. Je krijgt toegang tot de lokale versies maar ook de online versie, hiervoor krijg je toegang tot de laatste versies van office en er worden aanvullende diensten geleverd zoals skype tegoed en opslag, afhankelijk van de abbonementsvorm.
thnx voor je reactie. Ik ga er vanavond eens naar kijken.

...

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11 23:26
Bananenplant schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:39:
[...]

Maken Thinkpads/Ideapads elkaar nog veel in dit opzicht? Ik twijfel tussen die twee namelijk :) .
Tja, dat is heel persoonlijk natuurlijk en verschilt ook nog eens per type.
Echter, doorgaans kun je stellen dat de keyboards in de thinkpads toch echt een stuk beter zijn..

• koentjuh1987
uiteindelijk toch de macbook pro geworden.
Had voorheen al een macbook pro en ondanks de wat hogere aanschafprijs tov een vergelijkbare windowslaptop de keuze gemaakt voor apple.

Hopelijk kan ik er weer een jaar of 5 tegenaan. Alleen nog een externe schijf erbij kopen voor de data/timemachine backup

...

Pagina: 1