Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 619507

Topicstarter
Dag allemaal,

Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een ~13" laptop voor werk en privé. Op locatie werken en thuis vanuit de bank wat kunnen surfen doet zich steeds vaker voor en mijn huidige Acer Apsire 5536G (15.6") is niet meer in staat bij te benen. Na 6+ jaar deze laptop gebruikt te hebben ben ik op zoek naar een nieuwe waar ik de komende jaren mee vooruit kan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik bewerk af-en-toe materiaal in Photoshop en Illustrator en voer crawls uit. GPU en CPU zullen hierdoor regelmatig belast worden. Bij grote crawls of intensief werk wijk ik uit naar een desktop. Ik werk af en toe in grote excel bestanden en verder zal het met name internetwerk zijn wat ik verricht (veel analyse/leeswerk).

Ik wil een laptop waar ik eventueel een spelletje op kan spelen. Dit is geen must maar wel leuk meegenomen. (Rome Total War 2 en evt. wat nieuwere games zolang het budget dit toelaat)
Omdat ik het type ben dat 20+ tabbladen in Chrome open heeft staan, zal geheugen wat belast worden. Laptop moet ook aan een extern scherm kunnen worden aangesloten en HD films/Netflix etc. moet kunnen worden afgespeelt maar daar verwacht ik met dit budget geen problemen mee.

Mac - Windows
Ik heb nog nooit in mijn leven met een Mac gewerkt en ik weet ook niet of dit nu moet doen. Ik ben bang dat ik mij ga ergeren omdat ik gewend ben in een Windows omgeving te werken. De degelijkheid en het design staan me wel aan. Ik heb geen specifieke 'windows-only' app's die ik gebruik. Ik denk echter dat het mijn budget overschrijdt en dat ik bijv. op performance moet besparen wil ik een Macbook aanschaffen. Ik hoor natuurlijk graag jullie mening over de overstap van Windows naar Mac en waarom ik dit evt. zou moeten overwegen.

Minimale eis:
8GB (als dit het max is, prima, evt. uitbreidbaar tot 16GB zou mooi zijn maar geen must)
SSD 128GB (als er een extra HDD bij zit, mooi meegenomen maar geen must)
Accuduur: min. 6 uur.

Als iemand zegt, pff ga voor een 15,6" beeldscherm scheelt niet veel qua gewicht/grootte etc, maar je krijgt meer voor je geld wil ik dit wel overwegen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na het forum hier afgestruind te hebben, reviews te hebben gelezen kom ik op een lijstje die me wel interesseert.

Dell XPS 13 (2015) 9343 | +/- €1200,- | Beoordeling 8.0
Wat een gaaf design, strak, mooie resolutie en zo te zien in staat wat werk te verrichten. De touch is ook mooi meegenomen. Maar redelijk hoog aan de prijs. Nog nooit met een Dell gewerkten lees hier en daar wat con's die me tegenvallen, zoals dure reparaties/niet altijd upgradable etc. Maar pro's/con's zijn overal wel aan te hangen.

Asus Zenbook UX305CA-FC022T | €849,- | Beoordeling 8.5
Mooie prijs.
Asus Zenbook UX305UA-FC002T | €1149,- | Beoordeling - geen.
Mooie prijs/upgrade t.o.v. bovenstaande variant. Heeft ethrnet maar 100/mbps.
HP Spectre x360 13-4159nd Special Edition | €1201.53,- | Beoordeling 9.0
Mooi dingetje, spec's in orde en convertible mogelijkheid.
Alienware 13 - +/- €1200,- | Beoordeling: 8.0
Specificaties zien er erg goed uit, wat aan de prijzige kant en ook veel toeters-en-bellen.

Vergelijking: http://tweakers.net/price...555;482567;467577;422336/

Filter:
http://tweakers.net/categ...Z2Veucx6AK55Wf815G65SpJS-

Met een max van €1350,- om te voorkomen dat ik een laptop die net boven het budget mis.

Wat mag je laptop gaan kosten?
800 - 1200 (het mag allemaal een beetje uitwijken) maar als een laptop van 1200 niet nodig is voor mijn werkzaamheden dan accepteer ik natuurlijk een lagere prijs. Met oog op de toekomst vind ik het natuurlijk niet erg te investeren in een wat hoger model waardoor ik wel voorzien ben de komende jaren.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Het moet een laptop een zijn die ik gemakkelijk een tijd op mijn schoot kan zetten op de bank en overal wel kan gebruiken zonder dat deze te snel aan de stroom moet hangen. Een stukje degelijkheid is wel gewenst en vooral niet te veel toeters-en-bellen. Omdat ik nooit eerder veel onderweg ben geweest, vraag ik me af wat een acceptabele accuduur is. 6 uur wordt op T.net al snel als tegenvallend gezien. Ik zal ik nooit 6 uur aan een stuk zonder stroompunt werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet bepaald, ik heb weinig ervaring met andere merken omdat ik altijd een Desktop gebruiker ben geweest. Acer destijds gekozen voor de mooie prijs/kwaliteit verhouding t.o.v. andere merken. Uiterlijk is niet het meest mooie en uiteindelijk voelde het materiaal wat goedkoop aan. Maar wat wil je voor zo'n prijs. Ik lees veel goede verhalen over Asus maar ook Apple z'n macbooks wordt mij door collega's en familie aangeraden.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Dell XPS 13. Maar ik hoor graag van jullie of de andere gegadigden misschien wel de betere keuze zijn gezien mijn info.
Mocht er meer informatie vereist zijn, wil ik deze uiteraard delen.

Gr. Sander

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 19:57

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Sander,

Ik zit met exact dezelfde problematiek in mijn hoofd. Ik ben dus erg blij dat jij hier post zodat ook ik kan meevolgen!

Ik twijfel enorm om over te stappen naar een MBP13". Maar ben net als jij wat terughoudend omdat ik geen ervaring met het OS heb.

To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:25
Voor een mooi windows alternatieve ten opzichte van de macbook pro zou ik inderdaad kijken voor een Dell XPS 13''

Mijn ervaring met OSX was minimaal tot niks, altijd windows gehad en al enige tijd een iPhone.
Uiteindelijk toch de stap gemaakt en totaal geen spijt, binnen een paar uur was ik er al aan gewend en na een paar dagen en youtube filmpjes kijken welk soort software/app en diverse instellingen aan te passen maakte ik het me vertrouwd, het is vooral de logica wat het OS zo fijn maakt.

Hoe dan ook, voor de macbook pro 13'' met 256gb zit je al buiten je budget, dat is dus nog een extra overweging die je zal moeten maken. De XPS lijn is echt een mooi product dus als je geen iPhone hebt, geen behoefde aan OSX en alleen het idee leuk vind, zou ik gaan voor de Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Sta voor vrijwel hetzelfde dilemma.. dell xps of macbook (air/pro).

Volgens de website van de producenten ontlopen de prijzen elkaar niet heel veel.. De dertien inch mb air, met 256/8/i5 komt op 1469 incl btw + bezorging, Dell xps 13, 256/8/i5 komt op 1249 ex BTW + verzending.. Dan is de dell zelfs een paar euro duurder.. Of moet je de vergelijking maken met de mb pro? Die komt dan met 256/8/i5 op 1649..

T is allemaal behoorlijk aan de prijs. Ik heb nu een lenovo T400, uit eind 2008 en die doet het op de batterij na nog redelijk goed..Die was destijds ook aardig aan de prijs, maar op de een of andere manier kan ik mij nite aan de indruk onttrekken dat als ik nu een macbook of xps koop dat deze niet zo lang mee zal gaan... Of zit ik daar naast (behoudens natuurlijk gewoon domme pech)?

[ Voor 29% gewijzigd door hendrikjan op 23-02-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkeh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 10:39
De Air heeft een (matig) TN-panel zover ik weet, is niet helemaal te vergelijken met de MBP/XPS. De prijzen die je noemt lijken echter van een MBP te zijn.

Ik zit zelf ook te kijken naar een laptop en maak eigenlijk ook de afweging tussen een MBP en een Windows-alternatief. Ook een mooie laptop is de Dell Latitude E5450. Deze is bv hier (https://www.laptopcentrale.nl/dell-latitude-e5450-fhd-d/) te krijgen met 16GB/256SSD voor €959,-.
Vergelijking met MBP: YouTube: Dell Latitude 14 5450 vs. Apple Macbook Pro 13 comparison

Als mijn laptop het nu zou begeven zou ik de E5450 aanschaffen, zolang dat nog niet gebeurt wacht ik op de aankondiging van nieuwe MBPs met oa Skylake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De Macbook Air zou ik absoluut niet meenemen in een overweging. Ik heb er zelf een en gebruik deze als 2e machine. Ik ben er dan ook zeer tevreden over, alleen als ik nu in de race zou zijn voor een nieuwe 13 inch zou het een Macbook Pro retina zijn of de Dell XPS. De Air is qua scherm inmiddels echt heel erg verouderd.

Het OS is voor mij niet zo'n drempel, maar het hangt wel af van de type gebruiker. Mijn schoonpa heeft ooit zijn desktop vervangen voor een iMac en heeft deze na een week of 4 heel snel weer verkocht. Mac OS X was niets voor hem.

Ikzelf switch heel gemakkelijk tussen Windows en OS X. Alleen de CMD + C vs. de Ctrl + C blijft soms vervelend :+

De HP Spectre is ook een mooie machine al heb ik met de eerste generatie behoorlijk wat problemen gehad met de bouwkwaliteit (3 x geswapped en uiteindelijk een andere machine aangeschaft). Maar wat ik er nu van lees zijn de meeste problemen opgelost.

De Asus zenbooks vallen mij altijd op door de vreselijke backlight bleeding. Mooie machines, maar voor mij een dealbreaker.

De MBPr is boven budget, dus de XPS lijkt mij de beste keuze. Succes!

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

In welke mate is ook BTO misschien ook een alternatief? Heb me even laten gaan in de configuratie:

U-BOOK 13CL23 ultrabook:
- 13CL23: 13.3'' mat Full HD IPS-scherm
- Intel Core i7-6500U (2.5GHz, tot 3.1GHz)
- 16GB DDR3L (1600MHz), BTO Selected geheugenmodule
- 250GB Samsung 850 EVO Solid State (SSD) Disk, M.2 (SATA 3.0) (500G = +100EUR)
- Optioneel slot voor tweede HDD/SSD
- Bigfoot Killer Wireless-AC 1535 M.2 (802.11ac 2.4/5GHz, 867Mbps) + Bluetooth 4.1
- Windows 10 Pro NL incl. USB-stick - actie

Prijs in de huidige samenstelling:
1.219,00 incl. btw
1.007,44 excl. btw

Bijkomstig nog een kleine vraag:
wat is bij opslag het voordeel van een PCI express x4 ten opzichte van een Sata3.0? (is een verschil van EUR100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 12:05
Ik ben zelf ook op zoek naar een laptop en ik heb mijn oog laten vallen op de dell 7000 serie. Het enige nadeel (voor mij i.i.g.) is dat het 13" model een touchscreen heeft. Het 15" model heeft dit niet.

13":
http://www.dell.com/p/ins...=nldhs1&l=nl&s=dhs&~ck=mn

15":
http://www.dell.com/nl/p/...pd?c=nl&l=nl&s=dhs&~ck=mn

Misschien is het wat voor je. Ik weet toevallig dat er van het 15" model een aantal reviews hier op tweakers staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

@wolkeh enig idee wanneer die mbp met skylake komen?

@ts sorry voor de soort van hijack..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi allen, bedankt voor jullie reactie.

Wanneer ik naar mijn omgeving (collega's en familie) beveelt iedereen een MBP aan. Ik hoor veel verhalen over mensen die overstappen van Windows naar OSX maar weinig andersom.
Meningen van anderen die ik toe nu toe heb weten te verzamelen betreft het kopen van een MBP

- minder moeite bij 'herinstalleren' (als dit al nodig zou zijn)
- touchpad stukken beter dan andere laptops, meer responsive.
- minder warm bij intensief gebruik t.o.v. van de XPS 13) dit wordt tevens geverifieerd in het volgende filmpje: YouTube: Dell XPS 13 Vs MacBook Pro 13.3" With Retina Display - Full Comparison - vergelijk tussen XPS 13 en MBP)
- gebruiksvriendelijkheid, alles staat op een logischer plek.
- sneller (t.o.v. van de XPS zie je in voorgenoemde video dit ook terug komen al weet ik niet hoe betrouwbaar/valide deze tests zijn geweest).
- sneltoetscombinaties went op een gegeven moment.
- +/- maand tijd om erin te komen en dan ben je en volwaardig 'mac gebruiker'. (volgens collega's).
- de randapparatuur kost wel wat t.o.v. windows apparatuur
- lange levensduur

@jan.d.deken, zeer interessante optie. Met het merk ben ik echter niet bekend, dus daar ga ik verder in duiken. Maar voor die prijs, zulke spec's? Gevalletje te goed om waar te zijn?

@wolkeh ook een leuke optie, ga ik verder naar kijken, het zijn wel demonstratiemodellen.

@AngelusHD, thanks, ik ben een tevreden iPhone gebruiker en de 256gb is idd boven het budget, al begin ik steeds meer te denken dat een goede investering zoals dit, zich terugverdient. Goed om te horen dat in ieder geval de overstap niet een probleem zou mogen zijn.

@Melvin44: een collega van mij heeft er een en is er redelijk tevreden mee, touch is echt een uitkomst al ziet het er allemaal wat vaag/smerig uit wanneer je het scherm niet vaak genoeg schoonmaakt. Na een dag gebruik, zie je dankzij de glossy look vanalles. Prestaties voor gewone werkzaamheden zijn top.

Ik dank jullie allen en denk er nog even over na. Mocht er iemand zijn met een onderbouwde mening waarom ik een MBP niet zou nemen, hoor ik dat graag.

Gr. Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:55
Anoniem: 619507 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:06:
Hoi allen, bedankt voor jullie reactie.

Wanneer ik naar mijn omgeving (collega's en familie) beveelt iedereen een MBP aan. Ik hoor veel verhalen over mensen die overstappen van Windows naar OSX maar weinig andersom.
Meningen van anderen die ik toe nu toe heb weten te verzamelen betreft het kopen van een MBP

- minder moeite bij 'herinstalleren' (als dit al nodig zou zijn)
- touchpad stukken beter dan andere laptops, meer responsive.
- minder warm bij intensief gebruik t.o.v. van de XPS 13) dit wordt tevens geverifieerd in het volgende filmpje: YouTube: Dell XPS 13 Vs MacBook Pro 13.3" With Retina Display - Full Comparison - vergelijk tussen XPS 13 en MBP)
- gebruiksvriendelijkheid, alles staat op een logischer plek.
- sneller (t.o.v. van de XPS zie je in voorgenoemde video dit ook terug komen al weet ik niet hoe betrouwbaar/valide deze tests zijn geweest).
- sneltoetscombinaties went op een gegeven moment.
- +/- maand tijd om erin te komen en dan ben je en volwaardig 'mac gebruiker'. (volgens collega's).
- de randapparatuur kost wel wat t.o.v. windows apparatuur
- lange levensduur

@jan.d.deken, zeer interessante optie. Met het merk ben ik echter niet bekend, dus daar ga ik verder in duiken. Maar voor die prijs, zulke spec's? Gevalletje te goed om waar te zijn?

@wolkeh ook een leuke optie, ga ik verder naar kijken, het zijn wel demonstratiemodellen.

@AngelusHD, thanks, ik ben een tevreden iPhone gebruiker en de 256gb is idd boven het budget, al begin ik steeds meer te denken dat een goede investering zoals dit, zich terugverdient. Goed om te horen dat in ieder geval de overstap niet een probleem zou mogen zijn.

@Melvin44: een collega van mij heeft er een en is er redelijk tevreden mee, touch is echt een uitkomst al ziet het er allemaal wat vaag/smerig uit wanneer je het scherm niet vaak genoeg schoonmaakt. Na een dag gebruik, zie je dankzij de glossy look vanalles. Prestaties voor gewone werkzaamheden zijn top.

Ik dank jullie allen en denk er nog even over na. Mocht er iemand zijn met een onderbouwde mening waarom ik een MBP niet zou nemen, hoor ik dat graag.

Gr. Sander
Over gebruiksvriendelijkheid en het alles wat op 'een logische plek' staat ben ik het niet helemaal eens. Ik vind de windows verkenner echt veel beter :o
Ik ben overigens laatst over gestapt van de macbook pro retina 13 2015 naar een windows laptop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

w'rom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

BTO doet het niet slecht tegenwoordig maar ben geen expert ter zake dus miss is er daarover op het forum wel wat meer te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Allen.
@Jan.d.deken :Ik lees hier en daar wat reviews dat met name de robuustheid van het materiaal te wensen overlaat, maar dit is op basis van 4 reviews. Niet bepaald representatief dus. Ik weet ook niet hoe het scherm is t.o.v. de Dell/Asus en Appel.

@Billspaarbank, backlight bleeding bij een Zenbook. Blijkt dit bij veel Zenbooks voor te komen of ben je dit een enkele keer te zijn tegengekomen? Ik heb afgelopen week talloze reviews gelezen en vergelijkingen tussen de MBP13" en XPS13"-touch/non-touch. Maar begin ook steeds meer interesse te krijgen in een alternatief: Zenbook.

XPS 13 komt over als een superlaptop, wat het verliest qua benchmarks (CPU/GPU/Accu) van de MBP (de batterijduur is minder en verliest redelijk wat KWH na een aantal cycles 56>44 (2 weken), Mediamarkt heeft op dit moment een mooie deal: 1049 voor 128 SSD versie (niet exact waarna ik op zoek ben, maar voor zo'n korting wil ik wel wat concessies doen).

Ik heb afgelopen week proberen contact op te nemen met Dell voor wat advies, Mr. Mahoud van de klantenservice, beëindigde helaas tot 2 keer toe mijn chat, omdat hij er alleen zat voor verkoopadvies.. Terwijl dit mijn vraag was.. Helaas functioneert de website ook totaal niet waardoor ik op verschillende apparaten/browsers erros kreeg, zelfs bij het willen doen van een bestelling. De mobiele site is helemaal een lachertje. Hier staan meer producten op voor een lagere prijs met verschillende specificaties. Ik begin ook steeds meer te realiseren dat Dell qua organisatie, niet bepaald goede support levert, mocht het apparaat gebreken vertonen. Ondanks dat het product er dus super uitziet, ben ik dus bang voor de after-sales/support. Mocht iemand hier ervaringen mee hebben, hoor ik dat graag.

Hiernaast heb ik op basis van internet + collega's een pro's/con's lijst opgemaakt tussen OSX en Windows.

Voornaamste wat hier uitkwam:
- MacOSX lijkt minder goed te zijn in multitasking. Al heeft El Capitain de mogelijkheid om splitscreen (1/2 - 1/2) te draaien. Windows is hier toch net wat beter in.
- Ik bang dat ik de delete en ctrl knoppen ga missen op een Mac. (iemand ervaring hiermee?)
- Een appel product blijkt zijn waarde veel beter te behouden, als ik marktplaats bezoek lijkt te redelijk te kloppen.
- Blijkt Osx toch niks te zijn voor mij, kan ik er nog altijd Windows opzetten. Al weet ik niet wat voor eventuele nadelen dit heeft.
- Voornaamste voordeel volgens een collega was (mbt MBP): dichtklappen van een mac en daarna open doen, je kunt meteen doorwerken. Bij een Windows laptop gaat dit niet zo handig en niet zo snel.
- Hiernaast vond hij updates doen bij Windows, traag en nooit echt uitkomen. MacOSx heeft dit blijkbaar net wat beter geregeld. Hier lees ik inderdaad ook veel van terug op internet.

http://www.laptopmag.com/articles/windows-10-vs-os-x (interessant artikel, al ben ik niet bekend met de bron en hoe onafhankelijk/betrouwbaar deze is, reacties laten niks van de auteur over bijv. )

Gr. Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 12:05
Ik heb persoonlijk geen ervaring met de klantenservice van Dell, maar ik heb wel een aantal keer gelezen dat de before-sale service uitermate slecht is maar dat de after-sale service uitstekend is. Helaas geen idee of dit (nog) zo is en ook geen bron meer van, maar misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04-2024
Hi Sander,

Mooie post. Je beschrijft duidelijk wat je wilt en waar je naar op zoek ben. Ik weet momenteel dan ook geen laptops die je over het hoofd hebt gezien in de 13" reeds.
wat is bij opslag het voordeel van een PCI express x4 ten opzichte van een Sata3.0? (is een verschil van EUR100)
Ik neem aan dat het hier gaat over opslag. Het enige verschil is snelheid. PCI Express is stukken sneller dan Sata 3.0. Kijk maar naar de doorvoersnelheden. Apple gebruikt standaard PCI express SSD's in haar Macbooks. PCI Express is momenteel het ' beste ' (snelste) protocol wat je hiervoor kan gebruiken.
- Blijkt Osx toch niks te zijn voor mij, kan ik er nog altijd Windows opzetten. Al weet ik niet wat voor eventuele nadelen dit heeft.
Zelf maak ik veel gebruik van deze functionaliteit: Mac OS X --> prive, Windows --> zakelijk.
Er zitten vrijwel geen nadelen het draaien van Windows via Bootcamp (native support van Apple voor Windows). Bij het opstarten moet je door CMD ingedrukt te houden een partitie selecteren (Mac/Windows/Recovery). Dit resulteert in een langere opstarttijd omdat er een extra handeling uitgevoerd moet worden, maar daarna merk je er weinig meer van.

Ik vind overigens wel dat Windows slechter schaalt op hoge resolutie schermen. Sommige dingen zijn nog niet geupgrade naar hoge resoluties, dit ontdek je gauw op een Mac(book) vanwege de hoge resolutie schermen (specifiek retina/5k iMac). Het verschil is dan heel duidelijk wanneer vergeleken met OS X.
Hiernaast vindt ik de office suite van OS X stukken slechter dan de Windows variant, een van de argumenten waarom ik zo vaak op Windows zit voor zakelijke activiteiten.

Je zegt dat je nog wel eens een spelletje speelt. Is het je opgevallen dat de door jou geselecteerde modellen vrijwel allemaal geen discrete videokaart hebben? De enige uitzondering hierop is de Alienware laptop. Een videokaart in een 13' is zeldzaam, maar hou er rekening mee dat gamen straks lastig wordt.
Apple heeft Intel Iris videokaarten, die zijn niet super maar wel significant beter dan de Intel HD graphics die alle modellen uit je selectie hebben.
In de 15" markt is een videokaart al minder zeldzaam. Je zult dus even moeten nadenken in hoeverre je bereid bent concessies te doen op vlak gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan.d.deken

jan.d.deken

/|\ /|\ /|\ /|\ /|\ /|\

Melvin44 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:36:
Ik heb persoonlijk geen ervaring met de klantenservice van Dell, maar ik heb wel een aantal keer gelezen dat de before-sale service uitermate slecht is maar dat de after-sale service uitstekend is. Helaas geen idee of dit (nog) zo is en ook geen bron meer van, maar misschien heb je er wat aan.
After sale bij Dell heb ik al gebruik van moeten maken en was echt tiptop. Even mijn probleem per mail gebeld en de zelfde dag nog een telefoontje van UPS wanneer ze de laptop konden komen oppikken. Ook netjes binnen de afgesoroken termijn weer afgeleverd en alles was in orde...als dat het verschil zou moeten maken...ga dan zeker voor dell
MacOSX lijkt minder goed te zijn in multitasking. Al heeft El Capitain de mogelijkheid om splitscreen (1/2 - 1/2) te draaien. Windows is hier toch net wat beter in.
Dit baart me wat zorgen...ik hoopte dat mac os juist een boost in productiviteit kon zijn door beter te kunnen multitasken...kan je wat verder uitweiden over wat je hier bedoelt?

[ Voor 19% gewijzigd door jan.d.deken op 28-02-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04-2024
jan.d.deken schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:41:
[...]
Dit baart me wat zorgen...ik hoopte dat mac os juist een boost in productiviteit kon zijn door beter te kunnen multitasken...kan je wat verder uitweiden over wat je hier bedoelt?
Ik herken dit niet. Windows heeft native 'schermen slepen naar zijkant zodat het splitscreen draait ' wat Mac Os X native niet heeft. Dit is echter prima op te lossen met 3rd party tools, zelf gebruik ik hiervoor Spectacle.
Het enige verschil in productiviteit vind ik de office suite van Microsoft. Ik merk toch nog vaak opmaakverschillen tussen Mac OS X en Windows, wat gewoon heel irritant is in de samenwerking met andere personen.

Met de uitzondering van office vind ik Mac OS X overigens net iets stabieler en vloeiender overkomen dan Windows. Af en toe blijft er toch nog iets hangen op Windows of ben ik plotseling een half uur kwijt aan updates als ik snel wil restarten.
Dit verschil vind ik overigens marginaal en ik geloof dat productiviteit bepaald wordt door iemand zijn ervaring met een OS en de handelingen die een gebruiker uitvoert, niet het OS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 10:56
ik zit in een vergelijkbare positie als TS.
Overweeg een nieuwe macbook. Of dit de reguliere macbook of de pro gaat worden ben ik nog niet over uit. Hangt ook een beetje af van de mogelijkheden om een dock te koppelen aan de macbook ivm de beperkte poorten. OSx blijft heerlijk om mee te werken. Al is zoals eerder al aangegeven office gebruik best beperkt (toch anders dan we gewend zijn met windows)

Dell XPS vind ik persoonlijk een mooi ding. In het verleden ook dell gehad en was daar wel content mee.

Alternatieven zag ik in de Lenovo (yoga 260..) of Asus zenbooks. Maar lees hier al dat de zenbooks backlightbleeding hebben. En dat zou er al snel voor zorgen dat ik afhaak voor de asus.
HP ben ik niet zo kapot van gezien de koelproblemen uit het verleden, ondanks dat zijn de elitebooks mooie dingen.

Persoonlijk kan ik snel schakelen tussen osx en windows. Mijn vriendin heeft er wat meer moeite mee maar kan al makkelijker schakelen dan enige tijd terug. We zoeken met name een laptop (licht gewicht in vorm van 13 inch... die de komende 5 jaar nog prima mee kan).

...

Pagina: 1