Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 741519

Topicstarter
Zoek wat advies voor mijn situatie.
Op het moment beschik ik over 5000wp aan zonnepanelen waarmee ik op jaarbasis 800 kwh mee door de 0 ga.
Ook liggen er 64 heating pipes op m'n dak waarmee ik een boiler van 300 liter verwarm.

Nu het volgende, via een bevriende installateur kan ik voor een relatief gunstige prijs een nefit enviline bij hem kopen. Hij wil hem voor kostprijs bij mij installeren, zodat hij er ervaring mee kan op doen voor zijn nieuwe potentiele klanten.
Nu bied nefit zowel de mono als de split unit aan. Ik loop nu dus tegen het probleem aan dat ik echt niet weet wat hier nu de verstandigste keuze zal zijn.

Zijn er mensen die mij hierin kunnen adviseren, want zie soms door de bomen het bos niet meer... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Anoniem: 741519 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:16:
Zoek wat advies voor mijn situatie.
Op het moment beschik ik over 5000wp aan zonnepanelen waarmee ik op jaarbasis 800 kwh mee door de 0 ga.
Ook liggen er 64 heating pipes op m'n dak waarmee ik een boiler van 300 liter verwarm.

Nu het volgende, via een bevriende installateur kan ik voor een relatief gunstige prijs een nefit enviline bij hem kopen. Hij wil hem voor kostprijs bij mij installeren, zodat hij er ervaring mee kan op doen voor zijn nieuwe potentiele klanten.
Nu bied nefit zowel de mono als de split unit aan. Ik loop nu dus tegen het probleem aan dat ik echt niet weet wat hier nu de verstandigste keuze zal zijn.

Zijn er mensen die mij hierin kunnen adviseren, want zie soms door de bomen het bos niet meer... 8)7
Deze keuze moest ik ook maken met Panasonic, mono of split. Ben voor de split unit gegaan. geen risico bij vorst (bij mono extra aanpassingen nodig ter voorkoming van) en regelunit is zo in de kamer te gebruiken.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jouw berichtje.
Maar wat zijn de verschillen wat betreft rendement, levensduur, geluid, installatiekosten etc. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Anoniem: 741519 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 08:50:
Bedankt voor jouw berichtje.
Maar wat zijn de verschillen wat betreft rendement, levensduur, geluid, installatiekosten etc. .
Rendement: Het is een A++ WP dus rendement zal wel los lopen (als ik dit vergelijk met mijn huidige A+ WP welke iets beter presteert dan de theoretische scop.)

Installatiekosten: alles zelf doen is (misschien) het goedkoopst mits je de kennis en handigheid bezit, maar zoals eerder in dit topic (L/W WP) te lezen viel verkijk je niet op alle aan te schaffen leidingwerk, wartels, knelkoppelingen ect. dit loopt snel op in €€€€.
Zelf heb ik een goede installateur welke alles hier in huis heeft gemonteerd voor heel acceptabele installatie kosten.

Levensduur: wat is de gemiddelde levensduur van een WP?. is in dit topic (L/W WP) wel eens besproken, dacht 10 tot 15 jaar gemiddeld te hebben gelezen.

Geluid: Heb op dit moment 2 stuks boven op het platte (tussen) dak van een 2 onder 1 kap hangen en de bewoners van beide woningen hebben geen klachten over geluid. :)
Goede dempers onder de buitenunit is een must en voorkomt veel contact geluiden. En dat zijn over het algemeen niet de standaard bij geleverde. :(

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 27-02-2016 09:29 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag de enviline mono besteld, ga de installatie samen met mijn bevriende installateur doen, en bij de mono dus blijkbaar geen stek e.d. nodig.
In eerste instantie nog zonder warmwaterboiler, maar ga er later een +/- 150l warmwaterboiler bij nemen. De aanvoer van het water wil ik dan uit de zonneboiler halen, waardoor de aanvoer temperatuur dan al hoger ligt en dan zou de warmtepomp weer minder hoefen te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 11:12
BenEco schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:24:
[...]

Rendement: Het is een A++ WP dus rendement zal wel los lopen (als ik dit vergelijk met mijn huidige A+ WP welke iets beter presteert dan de theoretische scop.)

Installatiekosten: alles zelf doen is (misschien) het goedkoopst mits je de kennis en handigheid bezit, maar zoals eerder in dit topic (L/W WP) te lezen viel verkijk je niet op alle aan te schaffen leidingwerk, wartels, knelkoppelingen ect. dit loopt snel op in €€€€.
Zelf heb ik een goede installateur welke alles hier in huis heeft gemonteerd voor heel acceptabele installatie kosten.

Levensduur: wat is de gemiddelde levensduur van een WP?. is in dit topic (L/W WP) wel eens besproken, dacht 10 tot 15 jaar gemiddeld te hebben gelezen.

Geluid: Heb op dit moment 2 stuks boven op het platte (tussen) dak van een 2 onder 1 kap hangen en de bewoners van beide woningen hebben geen klachten over geluid. :)
Goede dempers onder de buitenunit is een must en voorkomt veel contact geluiden. En dat zijn over het algemeen niet de standaard bij geleverde. :(
Ik zit toevallig naar exact het zelfde systeem als die van jou te kijken, de WC05H3E5.

Ik wil de buitenunit op ons platte dak zetten. Nu begrijp ik direct de noodzaak van goede dempers. Maar wat zijn goede dempers en waar haal je die? Ik kom nu vooral kunststof balken tegen voor de buitenunit. Hoe bevalt deze? Heb je een richtprijs waar je aan moet denken voor de installatie? tegen de 1000? Ik zit zelf te denken voor een bivalente opstelling voor nu met de huidige ketel. Om uiteindelijk de ketel er helemaal uit te gooien, maar dat kan pas als ik een nieuwe zonnecollector met idem boiler heb.

Gr Tim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 778441

Eigenlijk is er niet zo veel verschil tussen een monoblok of splitunit. Het enige verschil is dat bij een monoblok alles buiten zit en er van buiten naar binnen water gaat. Bij een split-unit zit er tussen buiten en binnen het koude middel. Daar moet een koelmonteur aan te pas komen bij het plaatsen. Beide zijn goed toepasbaar.
Bij de buitenunit op een platdak kun je onder de kunststof kokers rubber matten leggen, hou er ook rekening mee dat je de buiten unit aansluit met flexible slagen, deze voorkomt dat trilling door star materiaal naar binnen wordt overgedragen. tip: http://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp-soorten/lucht-water-warmtepomp/ Daar is ook een en ander terug te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Beetje oude topic, maar ben zelf ook bezig voor klanten een wp selectie aan te bieden, wat mij voornamelijk opvalt bij een mono of split systeem is het geluid, de mono is stukken stiller.
Ten tweede is de scop van de mono algemeen wat beter vergeleken met de split uitvoering maar bij temperaturen van 12 graden e.d. Knal de scop van de mono ophoog naar 8-9

Ook iets waar je rekening mee moet houden is de positie, de mono buitendeel moet op de grond staan, waar het split buitendeel aan een wand of op een dak geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 15:51
Anoniem: 778441 schreef op maandag 6 juni 2016 @ 08:00:
Eigenlijk is er niet zo veel verschil tussen een monoblok of splitunit. Het enige verschil is dat bij een monoblok alles buiten zit en er van buiten naar binnen water gaat. Bij een split-unit zit er tussen buiten en binnen het koude middel. Daar moet een koelmonteur aan te pas komen bij het plaatsen. Beide zijn goed toepasbaar.
Bij de buitenunit op een platdak kun je onder de kunststof kokers rubber matten leggen, hou er ook rekening mee dat je de buiten unit aansluit met flexible slagen, deze voorkomt dat trilling door star materiaal naar binnen wordt overgedragen. tip: http://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp-soorten/lucht-water-warmtepomp/ Daar is ook een en ander terug te vinden.
weet jij of er ook flexibele koelleiding-slangen voor koudemiddel-aansluitingen aan de buitenunit van een split-warmtepomp bestaan? Ivm dempen irritante compressor-trillingen uit de buitenunit.

zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YmSCTAaRiIADbhUCvwKMYZqn/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Evink schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 22:02:
Beetje oude topic, maar ben zelf ook bezig voor klanten een wp selectie aan te bieden, wat mij voornamelijk opvalt bij een mono of split systeem is het geluid, de mono is stukken stiller.
Ten tweede is de scop van de mono algemeen wat beter vergeleken met de split uitvoering maar bij temperaturen van 12 graden e.d. Knal de scop van de mono ophoog naar 8-9

Ook iets waar je rekening mee moet houden is de positie, de mono buitendeel moet op de grond staan, waar het split buitendeel aan een wand of op een dak geplaatst kan worden.
Als je een monoblock wel op een (betonnen) dak zet, wat gebeurt er dan? Bij ons zal die waarschijnlijk op het dak van de inpandige garage komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 21-02-2018 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Ik weet dat Nefit dit afraad, waarschijnlijk ivm gewicht etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Evink schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:32:
Ik weet dat Nefit dit afraad, waarschijnlijk ivm gewicht etc
Goed om even na te vragen, ik zit volgende week met een installateur. Monoblock zou op een uitbouw komen van de hoofdmassa, in principe dezelfde betonvloer als de verdiepingsvloer.

Vraag is wel hoe fijn de isolatie dat vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 18:06
Hier ben ik ook benieuwd naar, als het bij ons geen water/water word komt er een nefit Monoblock, maar deze moet dan op de garage komen te staan.

Raad Nefit dit af omdat de werking dan niet goed is of gaat het om het gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Afspraak is verzet naar volgende week vrijdag. De vraag staat op m'n lijstje.

Deze installateur werkt veel met Nefit. Ben benieuwd wat hij me allemaal kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 14:59
Ben ook wel benieuwd of een monoblock op een plat dak van de garage kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:21

ericplan

5180 Wp PV

De Nefit monoblock is hoog (1,37 m.) en smal. Voor mij een reden om verder te kijken, vanwege plaatsing op plat dak in de binnenstad.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Volgens de installateur is massa belangrijk om eventuele trillingen te absorberen. Op een dak met houten balklaag zou hij geen monoblock zetten. Een betonnen plat dak is het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
@Joris748
Dank je. Heb een paar weken geleden een huis aangekocht, moet het nog even checken maar kan mij niet voorstellen dat daar hout op het dak ligt. De puzzelstukjes van m'n plannetje vallen langzaam in elkaar. Nu nog eens een betrouwbare en ervaren aannemer zoeken. Er zijn veel installateurs die zeggen warmtepompen te kunnen leveren maar in hun projecten zie ik voornamelijk CV ketel installaties.

@ericplan Wat is het bezwaar van een smal hoog object op een plat dak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
amarkest schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:16:
[...]

weet jij of er ook flexibele koelleiding-slangen voor koudemiddel-aansluitingen aan de buitenunit van een split-warmtepomp bestaan? Ivm dempen irritante compressor-trillingen uit de buitenunit.

zoiets als dit:

[afbeelding]
Pulsatiedempers noemen ze dat. Een flexibele RVS lang die er tussen wordt gesoldeerd om trillingen en pulsatie op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:21

ericplan

5180 Wp PV

@JP1980 Vooral esthetisch. Een hoge smalle unit zie je eerder vanaf de straat.
Mogelijk draagt het geluid ook verder en heb je eerder last van trillingen, maar daar heb ik geen bewijs voor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Hoe zit het met een plat dak dat niet van beton is maar van die gemetselde bakstenen met gaten erin? Kun je daar zonder problemen een monoblock op zetten?

[ Voor 21% gewijzigd door TimoDimo op 03-01-2019 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwbouw36
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik ben zelf ook in het proces van kiezen tussen split of monobloc. Ik lees allerlei blogs en specificaties maar kom er niet uit. Vandaag sprak ik een installateur met heel veel plaatsingen van warmtepompen. Die vertelde het volgende verhaal: Specs van de monbloc ligt altijd hoger dan die van de gelijkwaardige split, echter hier zit een stukje meetvervalsing in. De COP wordt berekend op het punt waar de warmte wordt over gegeven aan het CV water. Bij de split gebeurt dit binnen in de binnenunit, bij de monobloc gebeurt dit buiten en vaak op behoorlijke afstand van de woning (wordt als argument ingezet tegen geluid). Het verlies bij warmtetransport etc. zal volgens hem vaak niet opwegen tegen de betere COP. In de praktijk ligt het werkelijk rendement daardoor bij een split hoger dan bij de monobloc. Zijn bedrijf installeert jaarlijks tientallen warmtepompen en zijn eigenlijk volledig gestopt met de monobloc. Low budget Nefit Ventiline, duurder maar veel stiller in gebruik Nibe en Alpha innotec.

Iemand dit verhaal eerder gehoord? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyB1973
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Nieuwbouw36 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:55:
Ik ben zelf ook in het proces van kiezen tussen split of monobloc. Ik lees allerlei blogs en specificaties maar kom er niet uit. Vandaag sprak ik een installateur met heel veel plaatsingen van warmtepompen. Die vertelde het volgende verhaal: Specs van de monbloc ligt altijd hoger dan die van de gelijkwaardige split, echter hier zit een stukje meetvervalsing in. De COP wordt berekend op het punt waar de warmte wordt over gegeven aan het CV water. Bij de split gebeurt dit binnen in de binnenunit, bij de monobloc gebeurt dit buiten en vaak op behoorlijke afstand van de woning (wordt als argument ingezet tegen geluid). Het verlies bij warmtetransport etc. zal volgens hem vaak niet opwegen tegen de betere COP. In de praktijk ligt het werkelijk rendement daardoor bij een split hoger dan bij de monobloc. Zijn bedrijf installeert jaarlijks tientallen warmtepompen en zijn eigenlijk volledig gestopt met de monobloc. Low budget Nefit Ventiline, duurder maar veel stiller in gebruik Nibe en Alpha innotec.

Iemand dit verhaal eerder gehoord? :? :?
Ben ook bezig met de keuze ivm een nieuw te bouwen woning. Afgelopen week eerste afspraak gehad met de installateur, had me een beetje ingelezen en zelf eigenlijk al een keuze gemaakt voor een Nibe (Split Unit). Maar de installateur had een mooie lijst en adviseerde eigenlijk een monoblok van Alpha Innotec. Argument is was voornamelijk dat de Nibe meer energie verbruikt wat kwam doordat de lamellen dichter bij elkaar zaten waardoor het invriezen meer kans krijgt.

Dus maar eens gaan lezen.. en nu. Wat een informatie, ben geen freak die al het verbruik gaat bijhouden. Wij moeten gasloos bouwen dus een WP is een must. Maar wil wel graag een goede keuze maken om wel het comfort te hebben....

Dus @Nieuwbouw36 had jij al iets meer info hierover. Want als jou verhaal klopt dan is de keuze eenvoudig.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
RoyB1973 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:41:
[...]
Ben ook bezig met de keuze ivm een nieuw te bouwen woning. Afgelopen week eerste afspraak gehad met de installateur, had me een beetje ingelezen en zelf eigenlijk al een keuze gemaakt voor een Nibe (Split Unit). Maar de installateur had een mooie lijst en adviseerde eigenlijk een monoblok van Alpha Innotec. Argument is was voornamelijk dat de Nibe meer energie verbruikt wat kwam doordat de lamellen dichter bij elkaar zaten waardoor het invriezen meer kans krijgt.

Dus maar eens gaan lezen.. en nu. Wat een informatie, ben geen freak die al het verbruik gaat bijhouden. Wij moeten gasloos bouwen dus een WP is een must. Maar wil wel graag een goede keuze maken om wel het comfort te hebben....

Dus @Nieuwbouw36 had jij al iets meer info hierover. Want als jou verhaal klopt dan is de keuze eenvoudig.. :-)
Allereerst zou ik nooit kiezen voor een unit waar de installateur niet bekend mee is. Dus als je een sterke voorkeur hebt voor een merk / type dan kan je het beste een installateur zoeken die daarmee bekend is. Verder is mijn ervaring dat installateurs (vanzelfsprekend) proberen te verkopen wat ze het beste uitkomt.

Er is een ander topic op tweakers die wat meer wordt gelezen, wellicht kan je daar beter je vragen stellen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Het vinden van het juiste type en installateur is mij vies tegengevallen. Er zijn een heleboel pros en cons. En bij ons was de beschikbare opstelruimte ook vrij beperkt. Als je wat meer ruimte hebt dan verruimd dat je opties. En nieuwbouw scheelt ook voor de aanleg. Succes.
Pagina: 1