Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste positie voor NAS?

Pagina: 1
Acties:

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 21:16
Laat ik beginnen met een afbeelding van mijn huidige netwerk. waarbij het linker gedeelte vanaf de switch op zolder is, het rechter gedeelte op de begane grond.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sGmOsJ3.png

Als ik momenteel grote bestanden kopieëer 20 films va 10gb vanaf mijn pc boven naar mijn nas haal ik slechts gemiddeld 60 MB per seconde.

Nu vroeg ik me af of het uitmaakt om de nas aan de router onder te koppelen in plaats van aan de switch boven.
Klopt het dat de route van pc boven die naar de nas schrijft nu als volgt is.

pc boven
switch
router
switch
nas

of is het

pc boven
switch
nas

tussen de nas <-> switch <-> pc boven. zit cat6 de rest van het netwerk heeft cat5e.

In de nas zit een HGST Deskstar NAS, 4TB.
Ik gebruik bijna alleen de pc boven dus met de pc onder hoeft geen rekening te worden gehouden.
Wat kan ik doen om de snelheid tussen pc boven en de nas te verhogen, verwisselen van kabel tussen switch en router is geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door SBTweaker op 26-02-2016 16:00 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

SBTweaker schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:58:

pc boven
switch
nas
Dit

This footer is intentionally left blank

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
SBTweaker schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:58:
Laat ik beginnen met een afbeelding van mijn huidige netwerk. waarbij het linker gedeelte vanaf de switch op zolder is, het rechter gedeelte op de begane grond.
[afbeelding]

Als ik momenteel grote bestanden kopieëer 20 films va 10gb vanaf mijn pc boven naar mijn nas haal ik slechts gemiddeld 60 MB per seconde.

Nu vroeg ik me af of het uitmaakt om de nas aan de router onder te koppelen in plaats van aan de switch boven.

pc boven
switch
router
switch
nas

of is het

pc boven
switch
nas

tussen de nas <-> switch <-> pc boven. zit cat6 de rest van het netwerk heeft cat5e.

In de nas zit een HGST Deskstar NAS, 4TB.
Ik gebruik bijna alleen de pc boven dus met de pc onder hoeft geen rekening te worden gehouden.
Wat kan ik doen om de snelheid tussen pc boven en de nas te verhogen, verwisselen van kabel tussen switch en router is geen optie.
Aangezien het een unmanaged switch is en de PC boven en de NAS dus in hetzelfde segment zitten communiceren de PC en de NAS via de switch met elkaar; de router staat hierbij buiten beschouwing.

De snelheid die je haalt lijkt wel normaal te zijn getuige deze review.

Een beetje zoeken had je dus al een antwoord opgeleverd. :)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Zelfde euvel als in dit topic vorige week: Gaat dataverkeer rechtstreeks via een switch?

• SBTweaker
Gravit0n schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:13:
[...]

Aangezien het een unmanaged switch is en de PC boven en de NAS dus in hetzelfde segment zitten communiceren de PC en de NAS via de switch met elkaar; de router staat hierbij buiten beschouwing.

De snelheid die je haalt lijkt wel normaal te zijn getuige deze review.

Een beetje zoeken had je dus al een antwoord opgeleverd. :)
Daar lees ik

Intel NASPT - File copy to NAS - 1-disk 80.2 MB/s

is toch 20mb/s oftewel 1/3 sneller

• SBTweaker
Aleen is het nu dus pc <-> switch <-> nas i.p.v. pc <-> switch <-> router <-> nas.
Ik had wel wat aan het antwoord trouwens thanks voor de link.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:09
SBTweaker schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:16:
[...]

Daar lees ik

Jij gebruikt waarschijnlijk een andere hardeschijf dan in de test die hun gedaan hebben. Daarnaast is jouw NAS mogelijk nog bezig met andere dingen tegelijkertijd? 60 MB/s vind ik iig geen gekke snelheid voor een NAS als dat.

don't mind me

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
SBTweaker schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:16:
[...]

Daar lees ik

Ik weet niet welk protocol die Intel NASPT test gebruikt, maar ik kan me voorstellen, dat je met pak-em-beet SMB niet dezelfde performance gaat halen als via NFS.

• _Folkie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-11 15:02
Het staat mij bij dat ik wel eens hogere snelheden heb gehaald dan 60MB/s (heb zelf ook een DS213J). Ik zal het vanavond voor de lol eens testen, mijn setup is natuurlijk wel lichtelijk anders, maar mijn pc en nas zijn ook pc<>switch<>nas verbonden.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Dat netwerk is echt de bottleneck niet hoor. Pas als je boven de 100MB/s komt gaat dat misschien een rol spelen. En/of als er meerdere apparaten tegelijk met zulke datastreams bezig zijn.

• _Folkie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-11 15:02
Goed, ik heb even getest welke snelheden ik thuis haal.
Voor de test heb ik 10 video's die samen 19,1 GB waren zowel gedownload als geupload, dus:
- van nas naar PC
- van PC naar nas

Als eerst even een schets van het relevante gedeelte van mijn netwerk:
Relevante deel netwerk

Van de nas naar de PC is gemiddeld 100MB/s :) :
nas naar pc

Van de PC naar de nas daarentegen, dat is waar dit topic over gaat, is een heel ander verhaal :'( .
Van de PC naar de nas vormt de CPU van de nas merkbaar een bottleneck, het smb proces kost aardig wat CPU kracht dat niet voor 100MB/s beschikbaar is. Gemiddeld haalde ik zo'n 65-70MB/s, waarbij lows van 50MB/s en highs van maar 75MB/s.
Ik heb zelfs een beetje vals gespeeld, ik heb mijn films geupload naar een map die niet direct geindexed wordt. Indien ik dat wel deed zal ik waarschijnlijk ook gemiddeld op 60MB/s uitkomen aangezien het indexing proces ook cpu gebruikt.
pc naar nas
De dip in de grafiek van de bandbreedte (rechts, groene lijn) op de nas komt doordat ik het proces herstart had na Couchpotato uit te zetten. Ik dacht dat Couchpotato veel CPU pakte, het maakte wel iets uit maar ik kwam niet in de buurt van de 100MB/s.

Conclusie
Een upload van 60MB/s naar de nas toe is een prima snelheid en klopt naar mijn idee.
De bottleneck wordt gevormd door de CPU, hier is helaas niets aan te doen.
Het enige dat kan helpen is zoveel mogelijk processen stopzetten, maar dan zal je nog niet boven de 80MB/s uitkomen.

Verwijderd

Hebben jullie ook de laatste firmware DSM 5.2-5644 Update 5 er op staan?
...
This fix may impact read/write performance on the following models by no more than 15%, for which Synology is working on an enhancement in the future release.
...
◦13-series: DS213j ...
◦12-series: ... DS112+ ...
Ik wel op mijn 212+ en ik merkte daarna een flinke drop in doorvoersnelheid. Het is wachten op een fix vanuit Synology.
Pagina: 1