Vraag

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 20:31
Onze TP-link 1043ND V1 wordt wat minder, dus deze wilde ik vervangen door een nieuwer/beter model. Ik ben dan ook op zoek naar aanbevelingen voor een nieuwe router.

Beoogde budget is max 100 euro. De router zal gebruikt worden achter een Ziggo kabelmodem met 150/15 abbonment, in een jaren 30 woning van bakstenen muren en houten vloeren, dus geen gewapend beton wat in de weg kan zitten.

802.11ac en gigabit netwerkpoorten zijn met het oog op de toekomst wel een vereiste, net als de mogelijkheid tot wandmontage.

Eventuele nas- en/of mediaplayerfunctionaliteit, usb printerondersteuning, en andere nieuwerwetsche dingen niet echt. Ook heb ik geen ambitie om met alternatieve firmwares aan de gang te gaan. Een fabrikant met een fatsoenlijke updatecyclus van de firmware tijdens de levensduur van het apparaat, zou dan wel weer fijn zijn. TP-link valt me op dat vlak wat tegen, de laatste update voor de V1 versie van de 1043ND is 2 jaar geleden inmiddels.

De hardware op/in het bedrade deel van het netwerk zijn een Synology nas, een HP netwerkprinter, een LG smart-tv, en een seagate mediaplayer. Qua hardware in het wifi gedeelte zijn het een Asus en Lenovo android tablet, en een Samsung S4 en Xperia ZR android smartphone. Beiden telefoons zullen dit jaar vervangen worden door een nieuwe, welke 802.11ac zullen hebben.

Zelf viel mijn oog op deze netgear R6220, maar andere tips zijn uiteraard welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door uncle_sjohie op 25-02-2016 17:19 . Reden: wandmontage als pré toegevoegd ]

uncle_sjohie

Alle reacties

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Wellicht de Archer C8? Testresultaten / prijzen.

;)

[EDIT] Laatste firmware update 16/7/2015 :/

[ Voor 12% gewijzigd door robcoenen op 25-02-2016 13:49 ]

• uncle_sjohie
Daar zag ik inderdaad ook de al wat oudere firmware, en het feit dat je die niet kan monteren aan een wand. (stond niet in op, nu wel). Volgens mijn onderbuik is TP-link even geen favoriet op het moment,

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Merk zegt uitermate weinig, ze zitten toch allemaal dezelfde ODM PCB meuk in andere kastjes te proppen. Enige relevante aan merk is de default firmware, maar die wil je er liefst toch zsm afknikkeren.

Ik zou de C8 afraden omdat de meerwaarde tov de C7v2 nihil is en hij toch meer kost. Archer C7v2 is itt de v1 (waar je brakke reviews van vindt) prima ding, althans, zodra je er iets als DD-WRT op zet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
dion_b schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:53:
Merk zegt uitermate weinig, ze zitten toch allemaal dezelfde ODM PCB meuk in andere kastjes te proppen. Enige relevante aan merk is de default firmware, maar die wil je er liefst toch zsm afknikkeren.

Ik zou de C8 afraden omdat de meerwaarde tov de C7v2 nihil is en hij toch meer kost. Archer C7v2 is itt de v1 (waar je brakke reviews van vindt) prima ding, althans, zodra je er iets als DD-WRT op zet.
Zoals ik al aangaf, ben ik niet van plan aan de slag te gaan met alternatieve firmwares.. ;)

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, dan is de keuze beperkt, want combinatie van goede firmware out-of-the-box en een lage prijs en goede features/performance kun je op je buik schrijven. Choose any two.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
uncle_sjohie schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:35:
802.11ac en gigabit netwerkpoorten zijn met het oog op de toekomst wel een vereiste, net als de mogelijkheid tot wandmontage.
ZyXEL NBG6616 voldoet aan je eisen (incl. wandmontage) én heeft DFS ondersteuning.
De genoemde R6220, Archer C8 en C7 doen geen DFS.
uncle_sjohie schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:35:
TP-link valt me op dat vlak wat tegen, de laatste update voor de V1 versie van de 1043ND is 2 jaar geleden inmiddels.
Goed punt. Zie ook https://twitter.com/RMerlinDev/status/671907921937219585, een Archer C3200 met 11 jaar oude OpenSSL-build komt niet erg serieus over...
http://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=openssl+lek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je wil bestaat niet. Er is geen 'goede' sub 100 euro consumenten router met 'goede' firmware. Die apparaten bestaan voor 90% uit identieke hardware, de firmware is nagenoeg ook altijd wel vanaf dezelfde SDK opgebouwd, en bijna ook altijd wel gewoon slecht en/of onveilig.

Tenzij je meer dan 100 euro wil uitgeven of met OpenWRT of DD-WRT wil werken heb je pech. Of je levert in op je eisen en gaat voor Ubiquiti. Daar is ook nog wel wat sub 100 euro te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 29-02-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Ik zie deze Linksys WRT1200ac ook staan. Deze is nét binnen mijn budget, maar nog zonder reviews. Heeft iemand hier al ervaring mee?

uncle_sjohie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mist DFS...

Andere mogelijkheid:
Dav1d schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:31:
De nieuwe Asus RT-AC1200G Plus lijkt te beschikken over EU DFS, afgaande op asuswrt/release/src/router/rc/services.c uit de GPL broncode van firmware 3.0.0.4.380.1234.

Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:19
Asus RT-AC66U is ook wel een interessante, wel over budget. Eventueel te koop via Vraag&Aanbod.

Heb zelf de AC68U en die doet et top :)

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Pagina: 1