Toon posts:

Waterkoel systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Beste forum gebruikers, nu dan eindelijk een full waterkoel blok voor de MSI R9 390x er is, overweeg ik toch binnen een half jaar volledig op waterkoeling te gaan. Helaas word mijn videokaart steeds te warm door de hitte die van mijn pc af komt dus word me kamer steeds warmer. Ook in de zomer zal dit dus nog erger worden.

Mijn i7 5820k is al voorzien van een waterkoeling NZXT X61 maar wil dit dan ook weg halen voor een compleet nieuw systeem. Mijn pc is nu 3 maand oud.

Als iemand mij dus zou willen helpen van wat ik allemaal denk nodig te hebben ben ik je heel erg dankbaar want dan kan ik er naar kijken. De maximale prijs is over na te denken. Ben al 305 euro kwijt voor me videokaart(en)

Hard tubing of flexibel?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: 5820K
GPU: MSI R9 390x CF
MOBO: MSI X99S Gaming 7
CASE: NZXT H440

Wat ik al gevonden heb
CPU Blok (EKWB)
GPU Blok (EKWB)
Backplate (EKWB)

...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2016 01:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hard tubing is lastiger dan flexibel. Voor een eerste keer lijkt mij flexibel beter. Er moet aardig wat gekoeld worden, minimaal een dikke 360 rad of misschien meer. Weet niet of je dat in je kast kwijt kan. (Zit nu op een phone)

Visueel vind ik dikkere slangen mooier, had zelf 10mm maar vond de kast toch wat leeg. Neem goede knelfittingen van ek bijvoorbeeld. Buiten de kast eerst dag lektesten.

Had zelf een 2× 5,25 bay reservoir met 700lt pomp erin ,maar je kan ook kiezen voor een losse pomp met top. Los reservoir naar smaak toevoegen..

Zorg dat je alles hetzelfde formaat neemt.. duh.. verder denken aan een fillport (en makkelijke locatie ervan) heb je ook gedacht aan een cfx link tussen de kaarten? Goedkoop gast t niet worden, tenzij je 2e hands gast shoppen. Best nog wel wat te krijgen aan pompen res en rads..

Succes

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:47
De kaarten geven zelf juist veel warmte af vandaar dat ze gewoon heet worden,de 390x vebruiken best wat dus ook veel warmte.

Hoe warm worden de kaarten nu?

Wat voor koeling zit er verder in je systeem?,qua case fans ect

[ Voor 29% gewijzigd door freaky35 op 24-02-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
je kast heeft ruimte voor 360 top 360 front(weet niet of dat in combinatie gaat). en een 120/140 aan de achterkant. Dus gewoon even een globale schatting

GPU blokken 300
CPU blok 100
pomp/res combo 100
Slangen 15
Fitting 10x5 50
radiator x 2 200
Fans 6x10 60

je moet rekening houden rond de 800 euro.

Dit kan uiteraard goedkoper door(eventueel je casefans te gebruiken(niet ideaal)
en 2de hands shoppen. ik haal regelmatig mijn waterkoeling spullen bij iemand in weesp. gister avond nog even langs geweest. 6 fittings 1 fil portje en 1 480 radiator rijker voor 52 euro. _/-\o_

Stuur maar een pbtje als je interesse in 2de hands heb.

[ Voor 25% gewijzigd door loki504 op 24-02-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:42:
De kaarten geven zelf juist veel warmte af vandaar dat ze gewoon heet worden,de 390x vebruiken best wat dus ook veel warmte.

Hoe warm worden de kaarten nu?

Wat voor koeling zit er verder in je systeem?,qua case fans ect
2 x Noctua NF-A14 PWM
3 x Noctua NF-F12 PWM
1 x Corsair Air Series AF140 Quiet Edition

Idle 63 graden
Gamen -> 70 + oplopend hoe warmer de kamer word.

Voor de CPU zit al een radiator en die word maar 23 graden 280mm radiator

In de kast van NZXT H440
Radiator Support
Front - 2 x 140 or 3 x 120mm
Top - 2 x 140 or 3 x 120mm
Rear - 1 x 140/120mm

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
70 c vind ik netjes hoor voor een crossfire setup,dat zijn hele goede temps vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:26:
70 c vind ik netjes hoor voor een crossfire setup,dat zijn hele goede temps vind ik
Snap ik maar ik moet de fans constant op max zetten zodat die niet boven de 90 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Aha dan word het een ander verhaal natuurlijk, veel lawaai dus. Maar kan je niet beter beide kaarten verkopen en daarvan een single top kaart te kopen. Dat zal heel wat warmte schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Aha dan word het een ander verhaal natuurlijk, veel lawaai dus. Maar kan je niet beter beide kaarten verkopen en daarvan een single top kaart te kopen. Dat zal heel wat warmte schelen.

En geld, omdat je geen waterkoelsetje hoeft aan te schaffen. Wat ook in de papieren gaat lopen als ik het zo hierboven lees dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geld is geen issue ik game op 3 schermen :) + de R9 390x staat wel zoon beetje aan de top

Heb al een beetje een lijst gemaakt van wat ik ongv nodig zal hebben en zal me dan er ook meer in gaan verdiepen. ook te proberen is de Hardtubing

EK-FC R9 390X TF5 €254.95 GPU
EK-FC R9 390X TF5 Backplate € 60.90 GPU
EK-Supremaxy EVO Elite Edition - Intel 2011-3 €109.95 CPU
EK-CoolStream CE 280 (Dual) € 85.95 Radiator TOP
EK-CoolStream PE 360 (Triple) € 82.98 Radiator Front
EK-XRES 140 Revo D5 PWM €142.95 Reservoirs + Pomp
EK-HDC Fitting 16mm G1/4 6.95 per stuk € 70.00 fittings
Hard Tube PETG 12/16mm 50cm 7.95 per stuk € 31.8 Tube

Totaal: €850.48

Het enige wat ik me afvraag, hoe koppel ik mijn 2de videokaart aan de waterkoeling? gewoon van blok naar blok en de tube? of heb ik daar iets voor nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Voordat we big bucks gaan uitgeven:

Helaas word mijn videokaart steeds te warm door de hitte die van mijn pc af komt dus word me kamer steeds warmer. Ook in de zomer zal dit dus nog erger worden.

En hoe gaat waterkoeling dat oplossen? Je kamer gaat nog steeds even warm worden hoor.

Daarnaast, ik kan me moeilijk voorstellen dat een gloednieuwe kaart nu al overhit, in een kast als de H440, met een waterkoeler op de CPU. In veel reviews komt de kaart niet boven de 70 graden.

Zou je daar niet eerst naar kijken, alvorens honderden euro's over de bank te gooien voor een oplossing die misschien helemaal niet nodig is?

-Edit: ik zie het al... Crossfire. Weet je zeker dat je dat wil doen?

Voor de prijs van twee 390X en een waterkoelset, kun je ook makkelijk één 980Ti halen. En nog geld overhouden om over een tijdje te uprgaden naar Polaris/Pascal.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeroenneman op 24-02-2016 12:51 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jeroenneman schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:48:

En hoe gaat waterkoeling dat oplossen? Je kamer gaat nog steeds even warm worden hoor.

Daarnaast, ik kan me moeilijk voorstellen dat een gloednieuwe kaart nu al overhit, in een kast als de H440, met een waterkoeler op de CPU. In veel reviews komt de kaart niet boven de 70 graden.

Zou je daar niet eerst naar kijken, alvorens honderden euro's over de bank te gooien voor een oplossing die misschien helemaal niet nodig is?

-Edit: ik zie het al... Crossfire. Weet je zeker dat je dat wil doen?

Voor de prijs van twee 390X en een waterkoelset, kun je ook makkelijk één 980Ti halen. En nog geld overhouden om over een tijdje te uprgaden naar Polaris/Pascal.
Door de hitte als ik game, met mijn CF config, produceert mijn videokaart zoveel warmte dat de warmte in mijn kamer komt wat weer tegenwerkt voor mijn pc. Ik had mijn CPU eerst ook airgekoeld werd ook 50 - 60 graden overgeklokt tot 4,6GHZ Nu ik die watergekoeld heb, produceert die totaal geen warmte meer.

Dus nu zijn mijn videokaarten de boosdoener.

wat jij zegt, dat de video kaart 70 graden word klopt maar als je 2 kaarten onder elkaar hebt staan word het steeds warmer he. toen ik nog 1 kaart had werd die niet warmer dan 70.

En ja, ik kan wel wachten tot de nieuwe versie? maar dan kan je blijven wachten want er komt steeds wat nieuws. Deze pc gaat hoe dan ook weer 5 jaar mee net zoals mijn oude. en hou er rekening mee ik speel continue op 3 schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Het strroomverbuik is wel echt torenhoog(compleet systeem is 800 watt ongeveer!),dus vandaar die hitte, wat jeroen zegt een enkele kaart geeft erg goede prestaties,maar wel veel minder hitte.

Eern 980ti is een zeer krachtige kaart hoor,vergis je niet, zo snel ongeveer als 2x 970 in sli

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 24-02-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:57:
[...]

Door de hitte als ik game, met mijn CF config, produceert mijn videokaart zoveel warmte dat de warmte in mijn kamer komt wat weer tegenwerkt voor mijn pc. Ik had mijn CPU eerst ook airgekoeld werd ook 50 - 60 graden overgeklokt tot 4,6GHZ Nu ik die watergekoeld heb, produceert die totaal geen warmte meer.

wat jij zegt, dat de video kaart 70 graden word klopt maar als je 2 kaarten onder elkaar hebt staan word het steeds warmer he. toen ik nog 1 kaart had werd die niet warmer dan 70.

En ja, ik kan wel wachten tot de nieuwe versie? maar dan kan je blijven wachten want er komt steeds wat nieuws. Deze pc gaat hoe dan ook weer 5 jaar mee net zoals mijn oude. en hou er rekening mee ik speel continue op 3 schermen
Waterkoeling is niet de magische oplossing om750+watt aan warmte uit je kamer te krijgen. Als je omgevings temperatuur te hoog word(door een te kleine kamer). Gaat de temp van waterkoeling ook omhoog. Wat jij wil is een zuinigere kaart zodat je systeem minder warmte produceert. Zeker als je 850 euro over de balk gooit. Zit dit even uit en verkoop ze dan weer en kijk waar de 1080/titan van die tijd doet. Grote kans dat die beter stiller en goedkoper(inc de 850 voor wc) dan je 2x r9 390x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Waterkoeling kan ervoor zorgen dat je kaarten koeler blijven.

Dat komt over de overdracht van hitte veel sneller gaat, en de hitte dus eerder je kast uit kan. Die hitte blijft echter wel in je kamer hangen.

Als je zegt "ik hem 'm watergekoeld, dus nu produceert ie geen hitte meer", dan gaat er ergens iets mis met de wetten van behoud van energie.

Die hitte die je CPU niet meer 'produceert", die energie wordt nu gewoon je kamer in gedumpt.

https://www.techpowerup.c...SI/R9_390X_Gaming/28.html

Elke kaart produceert ongeveer 340W aan warmte. Je CPU doet daar nog eens zo'n 100 W bij.

Je systeem dumpt dus zo'n (2x340+100=780W) 780W in je kamer. Dat is een flinke kachel. En dat wordt niet minder als je ze gaat waterkoelen. Enige wat er dan verandert is dat de warmte niet meer ophoopt bij je kaart, maar in je kamer/bij de radiator.

Vergelijk ook even wat een 980Ti daar verbruikt, zo'n 211W.

https://www.techpowerup.c...SI/R9_390X_Gaming/30.html
Zie hier dat een GTX980 ongeveer gelijk scoort aan een 390X, en een 980 Ti nog daarboven.

Ipv te investeren in waterkoeling, kun je beter je 390X'en te koop zetten, en er twee 980Ti's inzetten.

Minder verbruik-> minder warmteproductie-> minder geluid en als kers op de taart: betere performance!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:31
Zie hier dat een GTX980 ongeveer gelijk scoort aan een 390X, en een 980 Ti nog daarboven.

Ipv te investeren in waterkoeling, kun je beter je 390X'en te koop zetten, en er twee 980Ti's inzetten.

Minder verbruik-> minder warmteproductie-> minder geluid en als kers op de taart: betere performance!
Als hij dat gaat doen kan hij net zo goed voor de EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid gaan, die zijn namelijk al watergekoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Jeroenneman schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:34:
[...]

Waterkoeling kan ervoor zorgen dat je kaarten koeler blijven.

Dat komt over de overdracht van hitte veel sneller gaat, en de hitte dus eerder je kast uit kan. Die hitte blijft echter wel in je kamer hangen.

Als je zegt "ik hem 'm watergekoeld, dus nu produceert ie geen hitte meer", dan gaat er ergens iets mis met de wetten van behoud van energie.

Die hitte die je CPU niet meer 'produceert", die energie wordt nu gewoon je kamer in gedumpt.

https://www.techpowerup.c...SI/R9_390X_Gaming/28.html

Elke kaart produceert ongeveer 340W aan warmte. Je CPU doet daar nog eens zo'n 100 W bij.

Je systeem dumpt dus zo'n (2x340+100=780W) 780W in je kamer. Dat is een flinke kachel. En dat wordt niet minder als je ze gaat waterkoelen. Enige wat er dan verandert is dat de warmte niet meer ophoopt bij je kaart, maar in je kamer/bij de radiator.

Vergelijk ook even wat een 980Ti daar verbruikt, zo'n 211W.

https://www.techpowerup.c...SI/R9_390X_Gaming/30.html

Ik meen mij hier ook een topic langs te komen omdat zijn 2x 980ti te warm werden. Dus of dat de optie is betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid hier van 2 in sli zal minder problemen leveren.Die blijven koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Door de hitte als ik game, met mijn CF config, produceert mijn videokaart zoveel warmte dat de warmte in mijn kamer komt wat weer tegenwerkt voor mijn pc.
Hoeveel graden scheelt het in kamertemperatuur dan? Ik vind het moeilijk te geloven dat een PCtje een hele kamer significant kan opwarmen. Zo significant dat de PC zelf daardoor minder goed gekoeld wordt. 1 a 2 graden kan ik nog geloven, maar dat zie je in CPU en GPU temps bijna niet terug. Daarvoor moet je kamer al gauw 10 of meer graden opwarmen. Kun je dan niet beter even een raam open zetten?

Of staat je PC in een te kleine (buro)kast? Daar gaat waterkoeling je niet mee helpen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 00:52
zonoskar schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:17:
[...]

Hoeveel graden scheelt het in kamertemperatuur dan? Ik vind het moeilijk te geloven dat een PCtje een hele kamer significant kan opwarmen. Zo significant dat de PC zelf daardoor minder goed gekoeld wordt. 1 a 2 graden kan ik nog geloven, maar dat zie je in CPU en GPU temps bijna niet terug. Daarvoor moet je kamer al gauw 10 of meer graden opwarmen. Kun je dan niet beter even een raam open zetten?

Of staat je PC in een te kleine (buro)kast? Daar gaat waterkoeling je niet mee helpen.
Ik heb zelf een kamer van 3 bij 4m, een gtx 780 met i7 4770k en ik merk dat aan het eind van de dag mijn kamer van 18 naar 25/26 gaat, het heeft dus wel effect zelfs met mijn 400watt powerdraw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen verwarming aan in mijn slaapkamer / huis temperatuur overdag zonder pc aan is rond de 14 graden met deze temperatuur als ik mijn computer aan zet is het binnen 1 a 2 uur 25 tot 30 graden en zweet ik me te pletter 😂 ik heb enkel glas dus het toch als een malle in me pc kamer en wil niet ziek worden als ik me raam open zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:16:
Ik heb geen verwarming aan in mijn slaapkamer / huis temperatuur overdag zonder pc aan is rond de 14 graden met deze temperatuur als ik mijn computer aan zet is het binnen 1 a 2 uur 25 tot 30 graden en zweet ik me te pletter 😂 ik heb enkel glas dus het toch als een malle in me pc kamer en wil niet ziek worden als ik me raam open zet
Dan zou ik eerder investeren in een goede airco ipv van waterkoeling 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:16:
Dat krijg je met een stroomverbruik van bijna 800 Watt. Waterkoeling gaat aan je kamertemperatuur niks veranderen in ieder geval.(Wel aan de temps op de kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Een groot verschil wat ik hier nog niet aangekaart heb gezien is dat alhoewel de warmtedump gelijk blijft, waterkoeling in een setup als voorgesteld door OP wel een stuk evenrediger warmte afgeeft. Je hebt veel meer koeloppervlak.

Zeker met een 360 & een 280 rad, verspreid je de warmte die je afgeeft veel beter als in de huidige setup. Doordat je oppervlak van de radiatoren zoveel groter zal worden als in de huidige situatie, zal je setup ook een stuk koeler blijven / minder hoge temperaturen produceren. Als jouw kamertemperatuur 14 graden is, en je hebt een 360 + een 280 radiator met die 360 in PUSH (intake), en die 280 in PUSH / PULL (outtake), denk ik dat je qua temps niet boven de 70 uitkomt onder max load.

Grove schatting, zeker. Maar kijk eens naar het verschil in temp tussen je CPU en GPU('s) waar je CPU al aan een rad zit.

Verder, voor evt. wat gerichter advies m.b.t. custom waterkoeling, zou ik als ik jou was het highflow forum checken. Vrij actief forum van een van de grootste waterkoeling gespecialiseerde verkopers binnen de benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

mystiqu schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:27:
Een groot verschil wat ik hier nog niet aangekaart heb gezien is dat alhoewel de warmtedump gelijk blijft, waterkoeling in een setup als voorgesteld door OP wel een stuk evenrediger warmte afgeeft. Je hebt veel meer koeloppervlak.
En waar gaat die warmte alsnog naartoe?

De kamer.
Voor de PC wel koeler, voor TS zal ie nog steeds flink zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Het voordeel van waterkoeling in dit geval is dat bij waterkoeling de delta T veel lager ligt dan bij lucht. Dus ook al blijft de kamer van de TS even warm, de uiteindelijke temperaturen van de componenten waar het om draait zijn alsnog flink lager.

Hoe de TS dan zijn kamer koud moet houden, dat is voor zijn zorg :).

Zo kijk ik er tegen aan en ik vind waterkoeling in dit geval dan ook een prima oplossing maar wel een overdreven dure oplossing in dit geval.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Als je besluit tot het aanschaffen van waterkoeling. kijk dan op http://www.highflow.nl/ in het forum op die site kan je terecht voor al je vragen over de te kopen componenten.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Jeroenneman schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:57:
[...]

En waar gaat die warmte alsnog naartoe?

De kamer.
Voor de PC wel koeler, voor TS zal ie nog steeds flink zweten.
Correct, maar dat neemt niet weg dat het minder warm zal zijn. Doordat je meer warmte constant kan afgeven aan de lucht, blijft er minder warmte op hopen in de PC zelf. En daardoor zal de algehele max temp ook lager zijn als in de huidige situatie, en zal er minder warmte constant de kamer in gestuurd worden.

Neemt niet weg dat het nog steeds warm word als die pc 10 uur aan staat op 60 graden, daar heb je compleet gelijk in.

• loki504
mystiqu schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:38:
[...]

Correct, maar dat neemt niet weg dat het minder warm zal zijn. Doordat je meer warmte constant kan afgeven aan de lucht, blijft er minder warmte op hopen in de PC zelf. En daardoor zal de algehele max temp ook lager zijn als in de huidige situatie, en zal er minder warmte constant de kamer in gestuurd worden.

Neemt niet weg dat het nog steeds warm word als die pc 10 uur aan staat op 60 graden, daar heb je compleet gelijk in.
zijn pc zal koeler zijn met waterkoeling maar kamer juist warmer. omdat nu in de kast bv 40 graden is. en in zijn kamer 20 graden. wat gebeurt er als het in zijn kast ook ineens 20 graden is? juist die overige 20 vermegd zich met de kamer. Waterkoeling is niet de magische oplossing om je kamer temperatuur naar beneden te krijgen. Wat wel zal werken is een 560 buiten of in de kruipruimte leggen. en daar zijn warmte dumpen.
Pagina: 1