Welk type condensatoren voor 5v naar 12v charge pump?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:33
In het OTGW-topic zijn mensen bezig om een OTGW te bouwen. Maar voor veel tweakers is het lastig om een PIC te programmeren. Voor mijn OTGW heb ik van iemand een Wisp648 kunnen lenen om de PIC16F88 te voorzien van de nodige firmware. Echter heb ik die Wisp648 niet meer dus dat moet anders.

Na 10 minuten zoeken ben ik een forum-topic tegengekomen die een PIC kan programmeren met een Arduino met alleen een 330 ohms weerstand en een extra 12v voeding. Nu had ik niet echt op een handige manier om een 12v voeding op mijn breadbord te kunnen prikken, dus heb ik geprobeerd om dit met Low Voltage Programming te doen. De sketch leek dit te ondersteunen maar het C#-programma wat erbij zat niet echt. In elk geval heb ik de PIC kunnen voorzien van 'wat' delen firmware maar niet de volledige firmware. Het is mij dus niet gelukt om op deze manier de PIC te voorzien van de juiste firmware. Dit moet dus met High Voltage Programming, wat 12v betekend.

Op de website van ArdPicProg staan sketches en bijbehorende software en schema's om met een Arduino en PIC te voorzien van firmware, ook een PIC16F88. Maar die schema's gebruiken (bijna) allemaal een extra 12v voeding. De uitdaging is nu dus om ALLEEN een 5v-voeding te gebruiken. Aangezien de Wisp648 een charge pump gebruikt om van 5v 12v te maken voor HVP ben ik op zoek gegaan naar een circuit. Gevonden! en wel hier. De laatste versie van de print ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/B5LomfvCDljKmU5sl0lAZZyK/full.png

Even verderop in dat topic staan wat plaatjes van de printjes met onder andere de condensatoren. Mijn vraag is nu dus, wat voor type condensator moet ik hiervoor nemen?? In het laatste topic worden op de PCB geen elektrolytische condensatoren gebruikt, maar welke wel, en waarom? Een keramische, tantaal of film?? 8)7 In de handleiding van de Wisp648 worden wel elektrolytische condensatoren gebruikt, maar wat is nu het verschil dan?

[ Voor 3% gewijzigd door rippiedoos op 23-02-2016 21:47 ]

Beste antwoord (via rippiedoos op 24-02-2016 15:24)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Gaat om de applicatie van die cap. Wat moet ie doen? Filteren, laden, koppelen, whatever. In deze applicatie zie ik dat hij duidelijk moet chargen, dan zou mijn keuze film of tantaal zijn. Keramisch lijkt me niet ideaal, tenzij je NP0 dielectricum pakt. Met X5R-X7R heb je last van DC bias (capaciteit degradeert bij de aanwezigheid van gelijkspanning) en dat wil je hier niet.

Wat mij opvalt aan deze schakeling, is dat er met die cascade schakeling een hoge spanning wordt opgebouwd, maar ik zie geen manier om die cascade schakeling te dischargen. Die MCLR/VPP ingang is hoogimpendant, dus daar loopt hij niet leeg. En als ik het me goed herinner moest je een MCLR voor een korte tijd op een bepaalde spanning tillen om 'm te kunnen programmeren. Dit schakelingetje voorziet niet hoe je die spanning daarna weer weg krijgt.

Ik heb een flinke tijd geleden het schema van de PICkit bestudeerd en daar zag ik een simpele boostconverter zonder feedback aan een PWM output om dit te realiseren. Dat is een betere oplossing dan dit. Ben je goed voorzien in meetapparatuur? Zo nee, maak het jezelf dan makkelijk een koop gewoon een PICkit. Zeker als je vaker met PICjes wilt knutselen.

/edit: Hou het maar bij film. Die spanning daar kan hoog worden en voor hogere spanningen (>7V) is tantaal niet ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Flake op 24-02-2016 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Gaat om de applicatie van die cap. Wat moet ie doen? Filteren, laden, koppelen, whatever. In deze applicatie zie ik dat hij duidelijk moet chargen, dan zou mijn keuze film of tantaal zijn. Keramisch lijkt me niet ideaal, tenzij je NP0 dielectricum pakt. Met X5R-X7R heb je last van DC bias (capaciteit degradeert bij de aanwezigheid van gelijkspanning) en dat wil je hier niet.

Wat mij opvalt aan deze schakeling, is dat er met die cascade schakeling een hoge spanning wordt opgebouwd, maar ik zie geen manier om die cascade schakeling te dischargen. Die MCLR/VPP ingang is hoogimpendant, dus daar loopt hij niet leeg. En als ik het me goed herinner moest je een MCLR voor een korte tijd op een bepaalde spanning tillen om 'm te kunnen programmeren. Dit schakelingetje voorziet niet hoe je die spanning daarna weer weg krijgt.

Ik heb een flinke tijd geleden het schema van de PICkit bestudeerd en daar zag ik een simpele boostconverter zonder feedback aan een PWM output om dit te realiseren. Dat is een betere oplossing dan dit. Ben je goed voorzien in meetapparatuur? Zo nee, maak het jezelf dan makkelijk een koop gewoon een PICkit. Zeker als je vaker met PICjes wilt knutselen.

/edit: Hou het maar bij film. Die spanning daar kan hoog worden en voor hogere spanningen (>7V) is tantaal niet ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Flake op 24-02-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Flake schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:50:

Ik wil niet zo heel veel knutselen met PIC's maar eigenlijk low cost en simpel een manier vinden om een PIC te programmeren, zonder de 'hoge' kosten van een PICkit. En ook gewoon omdat het kan. Daarnaast heb ik geen scope om te meten en vertrouw ik in dit geval op de analyse en ervaring van de mensen van het forum op atariage.com 8)

In elk geval bedankt voor de keuze en uitleg van condensator, ik ga dan dus voor film-condensatoren. En zou de ontlading niet plaatsvinden via de PIC zelf en bij spanningsloop via de 2k2-weerstand naar GND tussen D3 en D4? En zodra de stroom van PORTA1 af is zal de transistor ook dicht staan. In elk geval blijkt uit het laatstgenoemde topic dat het wel werkt dus dat de spanning wel ergens heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
rippiedoos schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:30:
En zou de ontlading niet plaatsvinden via de PIC zelf en bij spanningsloop via de 2k2-weerstand naar GND tussen D3 en D4?
Een condensator houdt gelijkstroom tegen, dus aan de andere kant van die cap hangt inderdaad een ground (net als de rest) maar dat is geen ruimte waar de stroom kan weglopen. Dat net is ook niet waar het probleem zit, het gaat om het net ná D4. De lading in die cap kan natuurlijk niet terug door D4, een diode spert in die richting, ook niet "door" de cap, dus blijft op die MCLR pin staan. Dat is een hoogimpendante ingang dus daar zal de stroom ook niet weglopen.

Ik was in de veronderstelling dat een pickit maar een paar tientjes kost, maar dat blijkt niet helemaal waar. Dat geldt wel voor Atmel, een AVR programmer heb je bij Antratek al voor 25 euro. Een Atmel programmeren doe je aan de hand van een SPI protocol dus dat MCLR getreuzel wat je hier hebt is daar niet van toepassing. Zeker als je met Arduino's werkt en geen meetapparatuur hebt, is dat niet een betere oplossing voor je?

[ Voor 3% gewijzigd door Flake op 24-02-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Flake schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:12:
[...]
...

Zeker als je met Arduino's werkt en geen meetapparatuur hebt, is dat niet een betere oplossing voor je?
Als ik iets nieuws ga doen zou ik zeker voor een Arduino kiezen. Maar aangezien in de OTGW nu eenmaal een PIC wordt gebruikt en ik niet zo makkelijk de pin-aansluiting en de assembler-code van de PIC kan porten naar een AVR, is dat niet echt een optie. Dus in dit geval zit ik vast aan een PIC en kan ik niet naar een AVR, aangezien die code niet door mij geschreven is of onderhouden wordt. En assembler is nu eenmaal niet mijn sterkste programmeertaal :P

Mocht MicroChip, door de overname van Atmel, tools gaan ontwikkelen zodat code die in een PIC zit ook op een AVR kan draaien, dan zou ik dat zeker overwegen!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 22:43

• rippiedoos
Dat wordt terug naar de elektronica-winkel en de pickit2 bestellen... Had zelf niet verwacht dat die zo goedkoop zouden zijn want ik zie ze alleen maar voor €40 of meer, maar hier dus anders. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1