Toon posts:

Processor traag met excel 2010

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Even ter info het volgende aan de hardware kenners vragen:
Ik zit met een i5-3570 @ 3,40ghz en 8GB ram. In excel 2010 zit ik telkens te wachten op mijn berekeningen...uiterst irritant O-) Ik zie de procentjes traag omhoog gaan.

Vraag 1: Welke processor zou hier op zijn plaats zijn zodat dit zeer vlot gaat?
Vraag 2: Zou ik veel prestatie winnen met excel 2016?

Meeste berekeningen zijn gewoon verticaal zoeken over een tabblad of 5-6 met een 100.000 tal regels.

Bedankt

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie ook dit topic: RAM Lenovo Thinkstation D20 verbeteren voor gebruik Access

Hoe weet je zeker dat je tegen een beperking van je CPU aan loopt? Gebruikt Excel wel alle cores van je CPU? Is het geen probleem met hoeveelheid RAM? Of zelfs I/O (HDD etc)?

Zijn CPU en/of RAM op 100% tijdens het draaien van die berekeningen?

We weten hier veel van hardware, maar er zijn goede redenen om aan te nemen dat jouw bottleneck in software zit.

Oslik blyat! Oslik!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik ben bang dat je gewoon tegen de beperking aan loopt dat Excel niet gemaakt is voor zoveel regels en zwaarte van query. Natuurlijk gaat een betere CPU , meer geheugen , SSD etc wel iets helpen, maar dit soort querys kan je beter in een database doen die er voor gebouwd is.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:37:
Zie ook dit topic: RAM Lenovo Thinkstation D20 verbeteren voor gebruik Access

Hoe weet je zeker dat je tegen een beperking van je CPU aan loopt? Gebruikt Excel wel alle cores van je CPU? Is het geen probleem met hoeveelheid RAM? Of zelfs I/O (HDD etc)?

Zijn CPU en/of RAM op 100% tijdens het draaien van die berekeningen?

We weten hier veel van hardware, maar er zijn goede redenen om aan te nemen dat jouw bottleneck in software zit.
Wel hij staat op 100% te draaien :/ RAM op een 45% , HDD 0 of 1%

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allevier de cores 100%? En RAM 45% vind ik verdacht - zou het kunnen dat het enkel een 32b programma is en dus niet meer dan 4GB kan gebruiken?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:49:
Allevier de cores 100%? En RAM 45% vind ik verdacht - zou het kunnen dat het enkel een 32b programma is en dus niet meer dan 4GB kan gebruiken?
Vergeten te vermelden, is idd 32bit :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/7b327e3.jpg

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Draai eens Superantispyware en probeer het dan nog eens na een reboot.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

dion_b schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:49:
MSDN: Excel 2010 Performance: Performance and Limit Improvements -> 2GB RAM voor Excel.
The 64-bit version of Excel 2010 is not constrained to 2 GB of RAM like 32-bit applications. Therefore, 64-bit Excel 2010 enables users to create much larger workbooks.
Is het voor topicstarter mogelijk om de sheets op te splitsen in aparte sheets en dan voor elke sheet een nieuwe Excel.exe te starten? Dan werk je om de limitatie heen, waarschijnlijk, en kan elke apart Excel.exe 2GB alloceren voor kleinere sheets.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 24-02-2016 09:17 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt Excel 64bit eens proberen, met dezelfde license key. Echter verwacht ik dat het probleem gewoon in de hoeveelheid cellen zit. Excel is vanaf 2010 standaard geconfigureerd om alle cores te kunnen gebruiken (en kan per sheet ingesteld worden om dat niet te doen). Vooral VLOOKUP acties op heel veel cellen die ook nog eens onderling gelinkt zijn aan elkaar levert een draak van een Excel sheet op die heel snel een bottleneck op de CPU kan veroorzaken. Snellere CPU heeft dan geen zin, hooguit dat het enkele seconden sneller wordt.

https://discord.com/invite/tweakers

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Veel VLOOKUP acties zijn heel zwaar in Excel. Voor veel soorten lookups kan je een performanter alternatief vinden door een combinatie van INDEX en MATCH te gebruiken. Zoek maar eens op Google met de termen "replace vlookup by index match".

Verwijderd

Topicstarter
Zal misschien inderdaad wat teveel berekeningen zijn :/
Pagina: 1