RAM Lenovo Thinkstation D20 verbeteren voor gebruik Access

Pagina: 1
Acties:

• Ondernemer1979
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04-2022
L.S.,

Mijn computer is een Lenovo Thinkstation D20 met 2 X5550 @ 2.67GHz processors met 16GB geheugen. De opstelling is als volgt: ik heb 2 sets (gelijk aan het aantal processors) van 6 sleuven, dus 12 sleuven. Van ieder van de 2 sets zijn 4 sleuven gevuld met 2GB geheugenkaarten.

De geheugenkaarten zijn:
Micron 2GB PC3-10600 DDR3-1333MHz ECC Unbuffered CL9 240-Pin DIMM Single Rank Memory Module Mfr P/N MT9JSF25672AZ-1G4D1ZE 2GB 1RX8 PC3-10600E-9-10-D0 DDAAP19006.

Ik heb op mijn computer Microsoft Access 2013 draaien. Daarin gebruik ik zeer grote databases en het uitvoeren van de queries lukt dan ook soms niet. Daarbij geeft Access aan: "out of memory". Als de query wel lukt, duurt het vaak erg lang.

Zal het uitbreiden van het interne geheugen deze problemen oplossen? Ik wil gerust veel geld uitgeven (zelfs duizend euro), maar de verschillen moeten dan ook aanzienlijk zijn... Her en der lees en hoor ik dat Access helemaal geen gebruik zal gaan maken van het meerdere geheugen, klopt dat? Ook hoor ik dat er bij of op de processor ook nog een geheugen zit waar het RAM geheugen eigenlijk alleen maar een buffer voor is en dus het processorgeheugen de maximaal-nuttige RAM bepaald?

In dit document:
https://download.lenovo.c...inkcentre_pdf/53y4283.pdf
staat "Gebruik RDIMM's van 1 GB, 2 GB, 4 GB of 8 GB in elke willekeurige combinatie, tot een maximum van 96 GB."

Als ik deze link (https://shop.lenovo.com/I...20-D20_EMEA-Datasheet.pdf) volg, is de 96GB ingegeven doordat er toen alleen 8GB RAM bestond. Het maximum is 192GB.

Wat zou er gebeuren als ik er toch 12 x 32GB in zet?

Vervolgens schijft Lenovo het volgende:
https://download.lenovo.c...inkcentre_pdf/53y4331.pdf

Daarin staat als je:
- 1 tot 3 sleuven met PC3-10600R (RDIMM) geheugen per processor vult, de geheugenfrequentie 1333 MHz is, moet of zal zijn.
- 4 tot 6 sleuven met PC3-10600R (RDIMM) geheugen per processor vult, de geheugenfrequentie 1066 MHz is, moet of zal zijn.

Is het dan zo dat je beter 3x8GB kunt installeren omdat de snelheid dan 1333 is dan om 6x4GB te installeren omdat de snelheid dan 1066 is?

Ik heb volgens mij begrepen dat de 10600 de snelheid van het geheugen is. Dit moet je door 8 delen en krijg je de geheugenfrequentie. Die is dan dus 1325. In het geval van het vullen van 4 tot 6 sleuven is de 1325 groter dan de 1066. Ik heb begrepen dat dat geen probleem is. Het geheugen zal nooit sneller werken dan de system bus aankan en dat is dus kennelijk bij het vullen van 4 tot 6 sleuven dus 1066. Of heb ik dit fout?

Het lijkt me dat ik sowieso RDIMM's moet nemen, toch? Of LRDIMM? Of kan mijn systeem LRDIMM niet aan?

Ik zie dat er zelfs RAM is van 64GB...

Soms zie ik staan dat RAM's alleen geschikt zijn voor servers en niet voor computers. Waar ligt dat aan?

Welke geugenkaarten (Merk, Type, GB's etc) en hoeveel raden jullie mij aan als ik de allerbeste prestaties van Access wil (=100%)?
En op welk niveau zit ik vóór het aanpassen van het geheugen?
En wat raden jullie mij aan als beste prijs kwaliteitverhouding? En ten opzichte van de 100% van net, welk percentage levert dat op?

Moet ik nog op "Rank" letten? Ik las hier (https://www.oempcworld.com/support/singlevsdualram.html) namelijk dat single rank wel sneller is dan dual rank, maar soms een combinatie van beide vereist is. Vooral het woordje "vereist" heeft mijn aandacht, hoe kom ik er achter of vereisen in mijn geval van toepassing is?

Ik heb e.e.a. gelezen over CasLatency. Deze geeft het aantal cycles weer tussen de opdracht bepaalde data aan te spreken en dat die data opgeleverd wordt. Hoe lager hoe beter dus. Maar de data rate (het getalletje dat achter de DDR3 staat) bepaalt het aantal seconden dat een cycle duurt (hoe hoger hoe korter een cycle duurt). Hierdoor komt het dat een DDR3-1866 CL10 ondanks zijn hogere CasLatency sneller is dan een DDR3-1600 CL9.

Is de tabel uit deze link (Wikipedia: CAS latency) nou uiteindelijk de alleszeggende tabel?

Alvast bedankt!

[ Voor 21% gewijzigd door Ondernemer1979 op 21-02-2016 23:51 ]

Verwijderd

Ik zou overstappen van access naar mysql als je met zulke grote databases werkt.

Zeker bij grote queries zal de performance beter zijn

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2016 09:38 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:37:
Ik zou overstappen van access naar mysql als je met zulke grote databases werkt.

Pak dan meteen SQL Server van MS zelf. Heb je gelijk betere voorzieningen en documentatie.

De overstap maken naar SQL Server 2012 of later lijkt me zinvoller. Access is niet geschikt voor dergelijke grote databases maar meer voor de huis, tuin en keuken gegevens of een klein archiefje.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:37:

Exact, ook mijn eerste gedachte.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van mijn voorkeur om inderdaad SQL te gaan gebruiken; je vermeldt nergens welke versie en architectuur je van Windows en van Access gebruikt.

Beiden zijn, onafhankelijk van elkaar, gelimiteerd aan het adresseren van XX GB RAM. Dit is gewoon terug te vinden in de system requirements van elk software-pakket. Het zou zonde zijn als je hieroverheen leest, 192GB RAM aanschaft en erachter komt dat je maar 32GB daadwerkelijk kan aanspreken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een D20 (ik heb er ook eentje) is een degelijk workstation van een tijd geleden.
Er kunnen zowel unregistered ECC DDR3 dimms in als registered ECC DDR3 dimms - maar niet allebei tegelijk.

Unregistered ECC DDR3 dimms zijn er niet in grote (> 2 GiB) maten, of zijn zeldzaam, en dus duur.
Registered ECC DDR3 dimms zijn er wel in grote maten, maar worden boven de 8 Gb nogal duur.
LRDimms zijn Load Reduced Registered Dimms, die dus in ieder geval niet samengaan met je huidige geheugen. Of ze in een D20 gaan zou je moeten kunnen vinden, google op 'D20 memory compatibility' of 'D20 memory configuration' bv.

Is je database echt groter dan 12x8=96 GiB?

Dan zou ik eens kijken wat een systeempje met veel DDR4 en een SSD kost.
Zoniet, voor een 250 euro zou je 16x8 GiB registered ecc ddr3 gebruikt moeten kunnen kopen.
In mijn D20 heb ik zo 72 GiB verzameld. Evt. kun je dat wel een week of 2 lenen/huren, om te kijken of het helpt? PM me indien interesse.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1