Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:47
Mijn vraag
Hallo Tweakers,

Ik ben me langzaam aan aan het oriënteren naar hardware voor het bouwen van een PC / Hackintosh, en was aan het kijken wat ik voor PSU nodig zou hebben i.c.m. de hardware die ik wil gaan aanschaffen deze zomer. Nu heb ik een stuk of 5 verschillende sites gevonden die een PSU-calculator aanbieden, maar met alle hardware die ik er in wil zetten kom ik niet verder van ±400W. Nu is het al een aantal jaar geleden dat ik zelf een PC heb samengesteld, maar is de hardware echt zóveel zuiniger geworden de afgelopen jaren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is nu de hardware die ik wil gaan gebruiken... de Coolermaster CPU-koeler wil ik nog vervangen voor een waterkoeler. Niet zozeer omdat ik de CPU wil overklokken, maar meer voor wat extra stilte en koelte :) De GPU zou een 4GB variant van de GTX960 moeten worden, maar dat zal voor het energieverbruik niet bijzonder veel verschillen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,89€ 239,89
1ASRock H97M Pro4€ 84,-€ 84,-
1EVGA GeForce GTX 960 2GB SuperSC ACX 2.0+€ 200,-€ 200,-
1BitFenix Prodigy M Wit€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master BLizzard T2€ 18,99€ 18,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 69,05€ 69,05
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,-€ 163,-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals ik al zei heb ik een aantal sites bekeken die de juiste PSU-wattages kunnen berekenen :)
- http://outervision.com/power-supply-calculator
- https://www.msi.com/power-supply-calculator
- http://www.bequiet.com/en/psucalculator/
- http://images10.newegg.com/BizIntell/tool/psucalc/index.html

Kan iemand toevallig bevestigen of een PSU van 450-500 genoeg zou zijn in dit geval? En heeft iemand misschien een aanrader voor me? Ik wil graag een wat efficiënte PSU kopen, liefst met een Gold-rating, maar veel verder dan een Corsair CS550M kom ik eerlijk gezegd niet... ik heb echt te weinig kijk op die dingen jammer genoeg.

Alvast dank voor de info! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kapotlood op 22-02-2016 21:12 ]

Beste antwoord (via Kapotlood op 23-02-2016 08:08)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
PSU calculators werken niet, blijkt maar weer. Daarom is er een mooi topic over voedingen hoe je het verbruik kunt uitrekenen. Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Maximale verbruik van deze PC zit overigens rond de 200W.
Ik zou zeggen Joram. :p

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 22-02-2016 22:19 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
450 Ga je genoeg aan hebben.

pricewatch: Corsair RM550x Dit is een van de beste voedingen die nu te krijgen zijn helaas pas vanaf 550w maar dat mag de pret niet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt Michael! Mag ik vragen waarom die RM550x zo goed is? Ik las over die CS550M dat de capacitoren niet al te best zijn, maar hoe kun je zoiets zien/nagaan? En er zijn best veel voedingen in de 450-550W range die een Gold-rating hebben van minstens net zoveel verschillende merken. Corsair heeft bijvoorbeeld de CS550M én de RM550x... maar wat daar nu daadwerkelijk het verschil tussen is, geen idee!

En als ik bijvoorbeeld de Silverstone RAVEN RVZ02 als behuizing zou nemen (waar de hardware die ik heb als ik me niet vergis in past), dan zou ik een SFX-voeding nodig hebben. Heb je daar ook een aanrader voor toevallig?

"Probleem" is namelijk dat ik niet heel veel ruimte wil gebruiken voor een PC-toren in m'n volgende huis namelijk, en die Bitfenix Prodigy M en de Silverstone RAVEN RVZ02 vind ik niet ál te groot, en erg mooi :)

[ Voor 35% gewijzigd door Kapotlood op 22-02-2016 21:34 . Reden: extra vraag toegevoegd over behuizing en SFX-voeding. ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
PSU calculators werken niet, blijkt maar weer. Daarom is er een mooi topic over voedingen hoe je het verbruik kunt uitrekenen. Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Maximale verbruik van deze PC zit overigens rond de 200W.
Ik zou zeggen Joram. :p

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 22-02-2016 22:19 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Hoi Jora(m) :)

Het is vrij simpel.. je hebt een zeer efficiënt en energiezuinig systeem, zelfs met overclock. Alhoewel alle berekenen ook hierop zullen uitkomen, adviseer ik pricewatch: Antec VPF Series 450W

Dit is RUIM voldoende en heeft goede componenten. Zelfs als je ooit een 970 gaat plaatsen ipv de 960 is dit voldoende.

Succes!

EDIT: Bij nader inzien is de vorige niet leverbaar, dus de edit is gegaan naar pricewatch: Antec VPF Series 450W. Je kunt zelfs wegkomen

Dit is ook een optie, ietsjes duurder maar wel wat beter pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W

[ Voor 44% gewijzigd door CMSTRR op 22-02-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffedie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-11-2023
Gewoon even een tip, ik raad je in ieder geval geen b merk voeding aan, heb ongeveer een gelijk system(gtx 970 ipv 960)
Maar ik had toen een 500 watt b merk voeding die werd nogal erg warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

joramoudenaarde schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:06:
Nu is het al een aantal jaar geleden dat ik zelf een PC heb samengesteld, maar is de hardware echt zóveel zuiniger geworden de afgelopen jaren?
De hardware is zeker wel wat zuiniger geworden (videokaarten die 200-300W gebruiken zie je niet zoveel meer) maar vermoedelijk heb je bij je vorige computer ook al gewoon veel te veel vermogen gehad.

Het stroomverbruik van een PC is relatief eenvoudig te berekenen opzich, de grootste verbruikers zijn eigenlijk altijd de CPU en de GPU en in mindere mate het moederbord. Met name de laatste is ook veel zuiniger geworden de laatste jaren.
Voor de CPU kan je uit gaan van maximaal ~100W, de GTX 960 ~120W en het moederbord zeer ruim genomen ~50W.
Totaal kom je dus met alle randapparatuur erbij waarschijnlijk rond de 300W maar neem wat marge en je zit meer dan goed genoeg met een 400W voeding.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt allen! Die calculatoren wijken zo te zien toch enigszins af inderdaad. Maar voor een licht game-systeempje cq. Hackintosh zonder overklokken e.d., valt het verbruik me toch echt ontzettend mee :) B-merk voedingen wil ik sowieso niet nemen… ik heb wel een budget, maar "rommel" koop ik liever niet.

Maar wie moet ik nu het vinkje "beste antwoord" geven als ik zoveel aanraders zie, inclusief SFX-voedingen zelfs! Ik kies er wel gewoon eentje, maar allemaal bedankt voor de hulp! Ik kan hier goed mee vooruit :)
Pagina: 1