Instabiel netwerk met meerdere AP's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVirtual
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-07 22:25
Beste allemaal,

Mijn vraag bestaat uit twee delen. Ik voeg het volgende plaatje toe om de situatie te schetsen.

Netwerk overzicht

Probleem
  1. De D-Link op de Zolder en de woonkamer zijn instabiel. Ze vallen om de haverklap weg en met de PC's die direct op het ziggo modem zitten kom ik moeilijk op het admin gedeelte (heel langzaam of ik moet steeds opnieuw als admin inloggen)

1a. Zolder / Soms is hij dagen online zonder problemen, de laatste week ligt hij er meerdere keren per dag uit.
    1b. Woonkamer / Deze router is sinds kort pas online omdat ik de WIFI wil verplaatsen van de Ziggo naar de D-Link in de woonkamer.
  2. De Wifi wordt op dit moment op de begane grond en de 1e verdieping door de Ziggo modem verzorgd. Echter, zodra er meerdere apparaten gaan verbinden merk ik dat hij het moeilijk gaat krijgen. Meerdere disconnects en langzaam internet.

Mijn vraag is of het zin heeft om de Wifi hier uit te zetten en een nieuw AP in de woonkamer te zetten die de D-link gaat vervangen?

Ik heb zelf al een beetje rondgekeken en mijn oog is gevallen op de R7000 Nighthawk van Netgear of de AC86U van ASUS. Dit zijn echter routers en misschien wat overkill voor een AP punt. De DHCP zal toch via de ziggo moeten lopen, anders moet ik de nieuwe router nog in de meterkast zetten.

Een tweede optie zou kunnen zijn om de aanbieding van ziggo zelf te nemen, al heb ik niet geweldige reviews gezien van de TP-Link C7.
Setup
- Ubee modem> vast IP adres en verzorgt de DHCP
- D-Link's> vast IP adres buiten de DHCP range, aangesloten via [Ziggo <lan> <lan> D-Link]
- De D-Link in de meterkast wordt alleen nog maar gebruikt als switch yodat ik meer lan poorten heb. Vroeger werd deze ook voor de powerline gebruikt, maar die is niet meer nodig nu er een kabel ligt naar de zolder.

Heeft iemand tips of ideeen om dit te verbeteren?

Alvast bedankt,
Ivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Al die D-Link powerline routers als switch of AP lijkt me nogal omslachtig - en sowieso iets om uit te sluiten. Zeker in de woonkamer (waar dat ding alleen switch zou moeten zijn) kan bijna niet anders dan dat de D-Link je probleem veroorzaakt. Het zou zomaar kunnen dat ze alsnog iets met PLC proberen te doen en dan de kluts kwijtraken.

2) De keuze om WiFi te laten verzorgen vanuit meterkast en niet vanuit woonkamer lijkt me een rare. Komt bij dat de EVW320 echt zwak is qua WiFi (eerste generatie modem met ingebouwde WiFi). Helaas lijkt die D-Link niet noemenswaardig beter.

Als ik het zo zie zou ik twee degelijke (dualband) AP's aanraden, eentje voor op zolder, eentje voor in de woonkamer. En een switch beneden.in de tweede (?) meterkast.. De EVM320 kan nog prima router spelen, maar dan zonder WiFi. Maar voor je geld uitgeeft zou ik proberen een switch en/of AP te lenen om zaken een voor een uit te sluiten. Want al lijkt het alsof de D-Link gevallen problemen geven, het zou zonde zijn om flink te investeren en dan te ontdekken dat er toch iets anders aan de hand was.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
MIts je er het geld er voor over hebt, maar dan kan je het ook (nagenoeg) vlekkeloos laten gaan werkend, zou ik zeggen ,kijk --> \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur daar eens..

Daarnaast zoals hierboven mij ook al wordt gemeld --> geen wifi in de meterkast is funest voor 't bereik enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVirtual
[message]dion_b schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:53[/message]:
1) Al die D-Link powerline routers als switch of AP lijkt me nogal omslachtig - en sowieso iets om uit te sluiten. Zeker in de woonkamer (waar dat ding alleen switch zou moeten zijn) kan bijna niet anders dan dat de D-Link je probleem veroorzaakt. Het zou zomaar kunnen dat ze alsnog iets met PLC proberen te doen en dan de kluts kwijtraken.
Bedankt, dit vermoeden had ik ook al inderdaad. Ik zal het eens gaan proberen.
2) De keuze om WiFi te laten verzorgen vanuit meterkast en niet vanuit woonkamer lijkt me een rare. Komt bij dat de EVW320 echt zwak is qua WiFi (eerste generatie modem met ingebouwde WiFi). Helaas lijkt die D-Link niet noemenswaardig beter.
De bedoeling is ook om de WIFI niet meer door de Ziggo te laten doen, maar dit door de D-Link in de woonkamer te laten doen. Aangezien deze problemen geeft wil ik die vervangen zodat een nieuw AP de WIFI gaat doen.
Als ik het zo zie zou ik twee degelijke (dualband) AP's aanraden, eentje voor op zolder, eentje voor in de woonkamer. En een switch beneden.in de tweede (?) meterkast.. De EVM320 kan nog prima router spelen, maar dan zonder WiFi. Maar voor je geld uitgeeft zou ik proberen een switch en/of AP te lenen om zaken een voor een uit te sluiten. Want al lijkt het alsof de D-Link gevallen problemen geven, het zou zonde zijn om flink te investeren en dan te ontdekken dat er toch iets anders aan de hand was.
Ik heb maar 1 meterkast waar beide apparaten staan, staat een beetje onduidelijk in de tekening. Welke AP kun je aanbevelen? Ik heb er in de topic post 3 aangegeven, zijn deze goed of is dat overkill voor alleen de WIFI te verzorgen. Alledrie zijn ze dual band en ondersteunen ze volgens mij DFS.
Dutch2007 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:52:
MIts je er het geld er voor over hebt, maar dan kan je het ook (nagenoeg) vlekkeloos laten gaan werkend, zou ik zeggen ,kijk --> \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur daar eens..

Daarnaast zoals hierboven mij ook al wordt gemeld --> geen wifi in de meterkast is funest voor 't bereik enzo..
Bedankt voor de tip, deze zal ik ook eens gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb zelf al een beetje rondgekeken en mijn oog is gevallen op de R7000 Nighthawk van Netgear of de AC86U van ASUS. Dit zijn echter routers en misschien wat overkill voor een AP punt. De DHCP zal toch via de ziggo moeten lopen, anders moet ik de nieuwe router nog in de meterkast zetten.
Dat zijn beide ondertussen 3-jaar oude overpriced monsters. Als je geld teveel hebt kun je ze overwegen, maar zeker als je de routerfunctionaliteit niet gaat gebruiken kan ik ze niet aanbevelen.
Een tweede optie zou kunnen zijn om de aanbieding van ziggo zelf te nemen, al heb ik niet geweldige reviews gezien van de TP-Link C7.
Hoe oud zijn die reviews? De C7v1 was een beetje een ramp, maar de v2 volgde het al spoedig op en is ondertussen meer dan stabiel. Heb hier >>500Mbps draadloos ermee gedraaid en in praktijk geen noemenswaardig verschil ervaren tov high-end Asus-meuk. Enig minpunt is TP-Link fw, aangezien basics zoals DFS ontbreken. De Ziggo-versie heeft wel DFS, waarmee gelijk belangrijkste minpunt weggenomen is.

Bovendien, al zou het wel veel minder zijn, voor de prijs van een AC68U of R7000 kun je er meer dan twee van kopen 8)7

M.i. is in de categorie 'voordelige keus' enige andere zinnige optie de KPN 'WiFi Versterker', die via Telfort voor EUR 50 te koop is en vergelijkbare specs heeft met de Ziggo C7. Verschil zit vooral in antennes, die zijn op de TP-Link extern en daardoor gevoeliger, maar ze zitten ook meer in de weg en kunnen afbreken. Bij de KPN/Arcadyan zitten ze intern. Ik zou zelf voorkeur geven aan interne antennes.

Duurder dan dat en de hierboven genoemde Ubiquiti UniFi AC Lite is a EUR 100 een goede optie. Qua specs minder dan de rest hier (2x2 MiMo ipv 3x3 MiMo), maar ondersteunt wel (passieve) PoE en management. Je wint dus in gebruiksgemak. En 2x2 MiMo is met WiFi-ac nog steed genoeg om 500Mbps in zelfde ruimte te halen.

Meer dan dat er tegenaan gooien lijkt me weinig zin hebben tenzij je heel specifieke wensen hebt die je nog niet genoemd hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVirtual
Bedankt voor de info. Ik zal beide opties gaan bekijken en zal deze post updaten met mijn nieuwe bevindingen / setup.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:48:
die van Ziggo is gewoon een C7 met ander firmware die out-of-the-box AP doet, incl DFS
dion_b schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:02:
bijvoorbeeld dat het als AP werkt en niet als router en dat het DFS doet
dion_b schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:54:
paar extra features tov standaard TP-Link firmware (o.a. dat DFS wel out-of-the-box ondersteund is).
dion_b schreef op zondag 31 januari 2016 @ 01:20:
Ik heb de Ziggo-variant niet grondig aan de tand kunnen voelen, maar het lijkt een aangepaste TP-Link firmware te draaien met wat Ziggo-eisen erbij, zoals DFS en out-of-the-box AP zijn.
dion_b schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:58:
AP nemen die DFS ondersteunt
...
Die van Ziggo is een variant op de TP-Link Archer C7
dion_b schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:24:
Alleen al daarom zou ik alles wat geen DFS doet in deze situatie uitsluiten. Dan kom je met jouw shortlist uit op de Ziggo C7.
De Ziggo C7 doet met officiele firmware geen DFS. Hoe vaak je het ook zegt.
Het zou je sieren als je je posts aanpast, want het geeft verkeerd aankoopadvies aan mensen.

Meer informatie: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVirtual
Zoals beloofd nog even een feedback.

Ik heb besloten voor de Ubiquiti te gaan. Deze is inmiddels aangesloten en geïnstalleerd, sindsdien geen problemen meer gehad.

De powerlines heb ik weggehaald en vervangen door switches.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

leuk dat je het even terugkoppelt wat je gedaan hebt en wat de oplossing was. Kan handig zijn voor andere mensen.
Pagina: 1