Om maar een voorbeeld te geven, en dit gaat eigenlijk enkel op als je pakweg 6 harddrives in je kast hebt zitten, maar even
for the sake of argument:
Stel dat je inderdaad een hoop harddrives hebt zitten, en je start de PC op. Al die harddrives moeten tegelijk opeens beginnen spinnen naar 5400 of 7200 of 10000 (of zelfs 15000) rpm. Vanuit stilstand vertrekken, net zoals bij een auto, verbruikt het meeste energie (vermogen). En dan versnellen, kost ook meer stroom dan iets constant op dezelfde snelheid te laten draaien.
Bij het opstarten van je PC wordt er dus het meeste stroom verbruikt: alle condensators moeten worden opgeladen, de schijven moeten uit stilstand vertrekken en helemaal naar hun snelheid gaan, voor de ventilators geldt hetzelfde verhaal. Alles (fans, harddrives, CPU, geheugen, chipset, videokaart, noem maar op!) moet tegelijk eigenlijk 'uit stilstand' vertrekken. Voor zover ik er kan uit opmaken (en let wel, het volgende is hypothetisch! Je probleem kan een andere oorzaak hebben!), kan de voeding dit niet (meer) trekken, dus de hardware probeert op te starten, de voeding kan niet blijven leveren, met als resultaat dat alles eruit knalt. Ondertussen zit er wel nog wat stroom in de condensators van de hardware zitten van de vorige poging. PC probeert opnieuw: Alles opladen, starten, in gang zetten. Teveel vermogen. Pats, eruit. Ondertussen is er nog wat meer stroom achtergebleven in de condensators. En zo opnieuw, tot de condensators niet meer zoveel trekken omdat ze opgeladen zijn. Of omdat de harde schijven op toeren zijn. Of beide. En dan kan die doorstarten - na de POST (power-on self test) heeft de PC zoveel power niet meer nodig (tot je natuurlijk gaat benchmarken of gamen). Zoals gezegd: dit is pure speculatie, dit is niet per se het geval voor jouw probleem - het kan wel.
Bij het opstarten 'spurt' alle stroom gewoon uit de condensators in je voeding naar de hardware. Als de voeding het niet meer kan trekken om die condensator op tijd op te laden (condensator kapot? Corrosie? wie zal het zeggen?) klapt die er ook uit.
Zoals ik al zei: Niemand kan zomaar aanwijzen waaraan dit kan liggen, er zijn zoveel oorzaken. Daarom: testen, testen, blijven testen!
Ik zou de voeding eerst nameten voor je hem verder blijft gebruiken. Kijk de rails na, met name de 12V, 5V en 3(.3)V met een PSU tester of multimeter. Kan gemakkelijk tijdens het starten, je kan de testleads van een multimeter gemakkelijk bovenaan in de 24 pin-connector steken terwijl je de PC opstart. Met een PSU meter wordt dat wat moeilijker - doch niet onmogelijk maar dan ben je nog even bezig.
En ja, het kan liggen aan de stroomvoorziening naar je harddrives. Afhankelijk van hoeveel ze uit de voeding trekken bij het opstarten en of de voeding op die 'rail' nog wel dat vermogen kan leveren. Wederom, moeilijk te zeggen zonder te testen en mijn glazen bol ligt bij de lokale zigeunershop ter reparatie - kan hem effe niet raadplege

.
Of het nog veilig is om de voeding te gebruiken, durf ik niet zeggen. Persoonlijk zou ik de voeding niet meer gebruiken tot ik 100% zeker ben dat die het niet is... Maar voor hetzelfde geld is er niets aan de hand met de voeding en is het je moederbord die het gewoon niet meer trekt.
Zoals je al zei, het is best frustrerend en zoals ik al zei, met mijn ervaring in customer support begrijp ik dat helemaal! Vergeven en vergeten, let's show this f*****
(de PC natuurlijk
) who he's dealing with