Computer start op, maar "Raar"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Broodje_Aap schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:49:
[...]

Het probleem is dat ik niet zo 1, 2, 3 aan een andere PSU kan komen die ik eventjes kan uitproberen.
Oh? Je zei eerder nog:
Broodje_Aap schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:37:
[...]

Ik wil naar de voeding kijken, alleen heb ik niet een andere voeding kant en klaar liggen om mee te testen. Dus of ik moet 2 verschillende computers openbreken en daar een zooitje van maken. Waar ik niet echt zin in heb...
Je hebt dus een andere computer. Schroef dat ding nou gewoon open, even de ATX en ATX12V stekkers uit dat moederbord overprikken op moederbord van je probleemgeval en je weet genoeg.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 19:39

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:39:
[...]

Oh? Je zei eerder nog:

[...]

Je hebt dus een andere computer. Schroef dat ding nou gewoon open, even de ATX en ATX12V stekkers uit dat moederbord overprikken op moederbord van je probleemgeval en je weet genoeg.
Dus het enige wat ik nodig heb is de kabel voor de CPU en de kabel voor het moederbord? De rest kan ik gewoon zo laten?

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja. Je computer gaat dan niet verder booten dan BIOS (want geen stroom op schijven oid), maar dat is genoeg om te zien of hetzelfde probleem optreedt of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:42:
Ja. Je computer gaat dan niet verder booten dan BIOS (want geen stroom op schijven oid), maar dat is genoeg om te zien of hetzelfde probleem optreedt of niet.
Oké dan ga ik dat eens proberen, wanneer ik tijd heb. Dat zal waarschijnlijk later vandaag zijn en of morgen.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:42:
Kan ik dan gewoon veilig alleen die kabels omwisselen? Of moet ik dan alle kabels los halen van de computer waar ik de PSU van gebruik omdat anders de harde schijven ook aangaan enzo... Of is dat geen probleem. En zo nee, kan ik hem dan gewoon uitzetten met de schakelaar op de achterkant van de voeding of moet dit dan nog op een speciale manier om ervoor te zorgen dat niets beschadigd raakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maak het niet ingewikkelder dan dat het is. ATX en ATX12V los en in andere computer steken. Meer niet. Dat er in de andere kast nog wat drives voeding krijgen maakt niets uit, dat de drives in je ene computer niets krijgen maakt ook niet uit. Je voorziet moederbord, CPU en geheugen van stroom. Daar gaat het om.

Aanzetten gaat via de knop op de kast waar het moederbord in zit. Uitzetten gaat dmv onderbreken van stroom. Hoe je dat doet maakt uitermate weinig uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:08:
Maak het niet ingewikkelder dan dat het is. ATX en ATX12V los en in andere computer steken. Meer niet. Dat er in de andere kast nog wat drives voeding krijgen maakt niets uit, dat de drives in je ene computer niets krijgen maakt ook niet uit. Je voorziet moederbord, CPU en geheugen van stroom. Daar gaat het om.

Aanzetten gaat via de knop op de kast waar het moederbord in zit. Uitzetten gaat dmv onderbreken van stroom. Hoe je dat doet maakt uitermate weinig uit.
Mijn moederbord heeft een 8 pin voor de CPU en die andere voeding alleen een 4 pin. Is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk eens op pagina 1-22 van de handleiding. Kan allebei. Als je kijkt naar de draadjes zie je dat het sowieso alleen maar gele (12V) en zwarte (gnd) aders betreft. Enig verschil tussen 4p en 8p is dat 8p twee keer zoveel vermogen kan dragen. Leuk als je zwaar gaat zitten OC-en, maar hier niet aan de orde. Een stock i5 (of i7 trouwens) kan prima met alleen een 4p gevoed worden.

Als het goed is kan de 4p stekker er maar op een manier in. Dat is dan de goede.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:28:
Kijk eens op pagina 1-22 van de handleiding. Kan allebei. Als je kijkt naar de draadjes zie je dat het sowieso alleen maar gele (12V) en zwarte (gnd) aders betreft. Enig verschil tussen 4p en 8p is dat 8p twee keer zoveel vermogen kan dragen. Leuk als je zwaar gaat zitten OC-en, maar hier niet aan de orde. Een stock i5 (of i7 trouwens) kan prima met alleen een 4p gevoed worden.

Als het goed is kan de 4p stekker er maar op een manier in. Dat is dan de goede.
Moet zoeken naar een andere PSU, deze heeft te weinig Watt. Overigens, dat geluid wat hij maakt is een soort van (coil?) whine. Hier misschien nog iets aan terwijl ik verder zoek naar een andere PSU om mee te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo "heeft" te weinig Watt? Een voeding kan een zeker vermogen leveren, het 'heeft' dat vermogen niet. Alleen een CPU en moederbord aansturen heeft niet eens 150W nodig...

Het is erg vermoeiend om steeds negativiteit van jouw kant te moeten pareren, zeker als je ook nog geen info geeft. Probeer te denken wat wel kan. En geef aan exact wat voor voeding het dan om gaat?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:03:
Hoezo "heeft" te weinig Watt? Een voeding kan een zeker vermogen leveren, het 'heeft' dat vermogen niet. Alleen een CPU en moederbord aansturen heeft niet eens 150W nodig...

Het is erg vermoeiend om steeds negativiteit van jouw kant te moeten pareren, zeker als je ook nog geen info geeft. Probeer te denken wat wel kan. En geef aan exact wat voor voeding het dan om gaat?
Het gaat om een voeding die uit een kant en klaar (oud!) systeem komt die ik nog ergens in een hoekje had staan, deze heeft ±100W. Verder heb ik niets anders meer in huis behalve laptops, alleen ik denk dat het daarmee niet gaat lukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee heb je, ja kun je krijgen. Het gaat erom om te zien of die power supply surges voorkomen, niet om onder zware load maximaal vermogen te trekken. Je gaat hoegenaamd geen load trekken want je gaat in deze setup geen OS laden of wat dan ook.

Als het totaal niet wil starten dan weet je dat deze PSU gewoon te zwak is om te testen (onwaarschijnlijk).
Start het door tot POST zonder de power supply surge melding, dan weet je dat je andere voeding de boosdoener is.
Start het door tot POST maar geeft het exact dezelfde foutmelding, dan weet je dat het probleem los staat van de voeding (en dus vrijwel zeker in moederbord zit, al moet je nog CPU en geheugen uitsluiten voor de volledigheid)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:18:
Nee heb je, ja kun je krijgen. Het gaat erom om te zien of die power supply surges voorkomen, niet om onder zware load maximaal vermogen te trekken. Je gaat hoegenaamd geen load trekken want je gaat in deze setup geen OS laden of wat dan ook.

Als het totaal niet wil starten dan weet je dat deze PSU gewoon te zwak is om te testen (onwaarschijnlijk).
Start het door tot POST zonder de power supply surge melding, dan weet je dat je andere voeding de boosdoener is.
Start het door tot POST maar geeft het exact dezelfde foutmelding, dan weet je dat het probleem los staat van de voeding (en dus vrijwel zeker in moederbord zit, al moet je nog CPU en geheugen uitsluiten voor de volledigheid)
Ik had het al geprobeerd met die voeding, alleen hij hij is echt te zwak.

Vrijdag komt mijn vriend terug van vakantie, deze heeft zijn gezegd dat ik zijn voeding tijdelijk kan gebruiken. Wat ik dan ook ga doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

Ik zit met vol verbazing dit topic te lezen. Ik heb nog nooit zo eigenwijze TS meegemaakt. Man man , Je bent nu al een aantal dagen aan het eieren in dit topic. Als je nu gewoon gelijk een nieuwe voeding gehaald had , was je nu klaar geweest. Ik heb hetzelfde moederbord ook eens gehad , probleem was verholpen destijds met een nieuwe voeding en een bios update. De update heb je gedaan dus nu de voeding nog. En wacht niet op je vriend , koop gewoon een nieuwe. Zoveel kosten die dingen niet meer tegenwoordig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Broodje_Aap schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:27:
Ik had het al geprobeerd met die voeding, alleen hij hij is echt te zwak.
Nu ben je ons ook nog glashard voor aan het liegen. Het geduld is een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:10:
[...]

Nu ben je ons ook nog glashard voor aan het liegen. Het geduld is een keer op.
Die voeding was gebruikt voor een oud schoolproject. Deze was tijdens het project stuk gegaan, maar hij was door onze docent gerepareerd, waarbij hij aangaf dat deze waarschijnlijk niet meer de volle 100W meer kon leveren, alleen dag was ook niet nodig omdat we maar rond de 60W nodig hadden.
Stronkie schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:40:
Ik zit met vol verbazing dit topic te lezen. Ik heb nog nooit zo eigenwijze TS meegemaakt. Man man , Je bent nu al een aantal dagen aan het eieren in dit topic. Als je nu gewoon gelijk een nieuwe voeding gehaald had , was je nu klaar geweest. Ik heb hetzelfde moederbord ook eens gehad , probleem was verholpen destijds met een nieuwe voeding en een bios update. De update heb je gedaan dus nu de voeding nog. En wacht niet op je vriend , koop gewoon een nieuwe. Zoveel kosten die dingen niet meer tegenwoordig
Ligt eraan wat de beste optie is, als het niet aan de voeding ligt heb ik voor niets een nieuwe voeding gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan verkoop je die weer of als je meteen en voorzichtig test via WKOA terugsturen, dan ben je alleen verzendkosten kwijt....
Djeez, ga je echt dood een een tientje of max 2 tientjes ? Live a little..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Broodje_Aap schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:33:
Die voeding was gebruikt voor een oud schoolproject. Deze was tijdens het project stuk gegaan, maar hij was door onze docent gerepareerd, waarbij hij aangaf dat deze waarschijnlijk niet meer de volle 100W meer kon leveren, alleen dag was ook niet nodig omdat we maar rond de 60W nodig hadden.
Je hebt het niet geprobeerd. Als dit verhaal waar is, is dat maar goed ook, maar ik gok dat je het vooral niet wilde proberen.
Broodje_Aap schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:33:
Ligt eraan wat de beste optie is, als het niet aan de voeding ligt heb ik voor niets een nieuwe voeding gekocht.
De beste optie is nu eens op te houden met excuses maken en constructief aan de slag te gaan. Oftewel, regel een voeding en doe het. Aan een voeding komen kan je prima zelf.
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:43:
Het valt wel aan te raden gelijk een degelijke voeding te kopen en geen prul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:45:
[...]

Je hebt het niet geprobeerd. Als dit verhaal waar is, is dat maar goed ook, maar ik gok dat je het vooral niet wilde proberen.

[...]

De beste optie is nu eens op te houden met excuses maken en constructief aan de slag te gaan. Oftewel, regel een voeding en doe het. Aan een voeding komen kan je prima zelf.

[...]

Het verhaal is waar en ik heb het echt geprobeerd, anders help ik mezelf er ook niet echt en irriteer het alleen maar erger. Of je het wil geloven of niet. De voeding om mee te testen is al geregeld zoals ik al eerder heb vermeld.
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:43:
Dan verkoop je die weer of als je meteen en voorzichtig test via WKOA terugsturen, dan ben je alleen verzendkosten kwijt....
Het spijt me dat ik het misschien niet zo breed heb al andere...

[ Voor 27% gewijzigd door Broodje_Aap op 24-02-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Dat 'raar' opstarten kan overigens ook aan het geheugen liggen in combinatie met het moederbord. Zo ben ik lange tijd bezig geweest met zoeken en proberen, nieuw moederbord leek te helpen en toch na een maand begon het weer.

Na veel zoeken een optie in de bios gevonden met betrekking tot het geheugen controleren bij opstarten. Ook wel het 'trainen' van geheugen genaamd. Na dit op disabled (wat blijkbaar betekent dat het geheugen altijd getraind wordt) gezet te hebben doet de pc het uitstekend.

Aangezien ik geen toegang heb tot die pc en mijn pc die instelling niet heeft (want oud) weet ik een twee drie niet precies hoe het heette. Maar snuffel eens rond in de bios en combineer dat met een zoektocht op 'motherboard force train memory' oid op Google :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Broodje_Aap schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:47:
[...]

Het verhaal is waar, of je het wil geloven of niet. De voeding om mee te testen is al geregeld zoals ik al eerder heb vermeld.
Een voeding die nog maar +- 60 watt kan leveren, Dat is dan wel weer een beetje erg weinig en niet slim om te proberen natuurlijk... Logisch dat het dan niet werkt. Om nog maar niet te spreken over de aansluitingen van zo'n voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:45:
[...]

[...]

[...]

Nee, je begrijpt me verkeerd. een tientje of max 2 is het verlies als hij een voeding koopt en niet nodig blijkt te hebben en weer verkoopt ;)
Natuurlijk ga ik er vanuit dat hij een goede koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:49:
[...]

Een voeding die nog maar +- 60 watt kan leveren, Dat is dan wel weer een beetje erg weinig en niet slim om te proberen natuurlijk... Logisch dat het dan niet werkt.
Dat is alles wat ik in huis heb, dus het is altijd het proberen waard.
Jean Paul schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:48:
Dat 'raar' opstarten kan overigens ook aan het geheugen liggen in combinatie met het moederbord. Zo ben ik lange tijd bezig geweest met zoeken en proberen, nieuw moederbord leek te helpen en toch na een maand begon het weer.

Na veel zoeken een optie in de bios gevonden met betrekking tot het geheugen controleren bij opstarten. Ook wel het 'trainen' van geheugen genaamd. Na dit op disabled (wat blijkbaar betekent dat het geheugen altijd getraind wordt) gezet te hebben doet de pc het uitstekend.

Aangezien ik geen toegang heb tot die pc en mijn pc die instelling niet heeft (want oud) weet ik een twee drie niet precies hoe het heette. Maar snuffel eens rond in de bios en combineer dat met een zoektocht op 'motherboard force train memory' oid op Google :)
Ik ga daar nog even voor op pad, goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Het verhaal is waar en ik heb het echt geprobeerd, anders help ik mezelf er ook niet echt en irriteer het alleen maar erger. Of je het wil geloven of niet. De voeding om mee te testen is al geregeld zoals ik al eerder heb vermeld.

[...]

Ach weet je, op de helft ga ik niet eens meer in, je wil hulp maar je bent zo passief als wat.
Goed voor je dat je een vriend hebt die wil helpen, misschien krijg je hem wel zo ver om alles voor je te testen ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:53:
[...]
Ach weet je, op de helft ga ik niet eens meer in, je wil hulp maar je bent zo passief als wat.
Goed voor je dat je een vriend hebt die wil helpen, misschien krijg je hem wel zo ver om alles voor je te testen ;) :+
Sorry als ik misschien disrespectvol overkom, alleen ik vind het gewoon irritant dat ik mijn PC zo goed als niet meer kan gebruiken, terwijl het vakantie is en ik hem nodig heb voor school (en voor afleiding :) ). Dus ik ben gewoon een beetje gefrustreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het verhaal is waar, of je het wil geloven of niet.
Weet je waarom ik er niets van geloof? De enige boodschap waarmee je komt is dat de voeding echt te zwak was. Geen woord over hoe je het gedaan hebt, wat er precies gebeurde en waaruit je dit afgeleid hebt, geen foto's, helemaal niets. Terwijl je verder iedere stap tot in detail omschrijft.

Aangezien je verder totaal onwillig bent om wat dan ook op het vlak van de voeding te proberen, lijkt het erop dat je het een makkelijke manier vond om van ons 'gezeur' af te komen. Ik trap er niet in :)
Broodje_Aap schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:53:
Dat is alles wat ik in huis heb, dus het is altijd het proberen waard.
Je hebt je vast niet gerealiseerd dat stevig overbelaste of defecte voedingen zichzelf kunnen opblazen en daarmee ook de rest van je hardware kunnen beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:59:
[...]

Weet je waarom ik er niets van geloof? De enige boodschap waarmee je komt is dat de voeding echt te zwak was. Geen woord over hoe je het gedaan hebt, wat er precies gebeurde en waaruit je dit afgeleid hebt, geen foto's, helemaal niets. Terwijl je verder iedere stap tot in detail omschrijft.

Aangezien je verder totaal onwillig bent om wat dan ook op het vlak van de voeding te proberen, lijkt het erop dat je het een makkelijke manier vond om van ons 'gezeur' af te komen. Ik trap er niet in :)

[...]

Je hebt je vast niet gerealiseerd dat stevig overbelaste of defecte voedingen zichzelf kunnen opblazen en daarmee ook de rest van je hardware kunnen beschadigen.
Ik heb deze voeding zoals er eerder werd gezegd aangesloten op het moederbord en de CPU, waarna ik hem heb geprobeerd aan te zetten, (de standby lampjes stonden wel aan) alleen toen ik hem aan zetten gingen de lampjes uit en na enige tijd weer aan, alleen het systeem niet. En nee ik heb me dat niet gerealiseerd ':|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tokkes
  • Laatst online: 12-12-2022
Wow, dat dit topic aan de 5 pagina's is geraakt verbaast me echt. Hoewel het ook wel te verklaren is door de TS die om de haverklap een reactie plaats waar niemand echt veel aan heeft.
Broodje_Aap schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:36:
[...]
Omdat ik het liefst zo min mogelijk in mijn computer wil klooien
Laat het dan gelijk over aan iemand die dat wel wil doen, want 'in je computer klooien' is zowat de enige manier om je probleem op te lossen.

Je gaat dat probleem echt enkel kunnen oplossen door het volgende te doen (en al die dingen zijn hier al talloze keren geplaatst dus doe ze gewoon - anders kunnen wij je echt niet helpen. En anders laat je het maar over aan iemand die er kennis van heeft):
  • alles ontkoppelen, enkel CPU, moederbord en geheugen (beginnen bij 1 enkele module) aansluiten, en natuurlijk de 24pins ATX en de 4 of 8 pins voor de CPU. Graka, harddrives, optische drives, soundcard, de hele santeboetiek er dus uit om te beginnen. Doet die dat goed, sluit je 1 voor 1 terug een (1!) apparaat bij aan tot die er de brui aan geeft. Dan heb je nog 2 mogelijke oorzaken: Of het vermogen wordt niet geleverd door de voeding of dat bepaalde onderdeel dat je laatst instak is de oorzaak van je probleem
  • zoek een andere voeding om mee te testen. Je moederbord kan er ook de brui aan hebben gegeven door je overklok en daardoor kan die power surges "detecteren" terwijl die eigenlijk helemaal niet van de voeding komen maar van het moederbord zelf.
  • Probeer de huidige voeding op een andere set-up. Liefst eentje waarvan je het niet erg zou vinden moest die kapot gaan. De kans dat de hardware FUBAR geraakt door de voeding is in dit geval te verwaarlozen, maar moest het toch gebeuren is het geen ramp als je afgedankte hardware gebruikt
  • Een voeding gebruiken die nog niet eens voldoende vermogen kan leveren om de basis-dingen op te starten is imho ook not-done.
  • Kan je ergens een voeding-tester lenen? Gewoon om de voltages na te kijken. Multimeter kan ook maar zo'n apparaatje is wat sneller (en eentje van deftige kwaliteit hoort deel uit te maken van de standard backpack gear van iedere PC-technicus - maar da's mijn mening)
  • Heb je echt geen geaard stopcontact? Misschien ooit gehoord van het verhaaltje dat halfgeleiders (waar je hardware voornamelijk uit bestaat) het niet zo fijn vinden als er statische elektriciteit door gaat. Die aardingspin zit op je voeding met een reden. Ook stukken veiliger zo.
  • Kijk even alles na op een eventuele kortsluiting. Een scheve pin in een van de voedingsconnectors, een schroefje dat net een spoor op het moederbord raakt, .... noem maar op.
Moet zeggen, respect aan de medeposters hier. Ik had na pagina 3 al zoiets van "why the fuck reageert hier uberhaupt nog iemand op als de TS toch niet meewilt?"

Even kort op een rijtje:
-Het hele verhaal is belangrijk. Je komt pas met de informatie van een overklok (in het verleden) na een aantal posts.
-Niemand kan zomaar zeggen wat de oorzaak van een probleem als dit is. Dit is zo goed als enkel te achterhalen door te testen en meten.
-Als je een probleem hebt, helpen wij je graag. Maar doe dan ook gewoon wat gesuggereerd wordt. Heb je een vraag, beantwoorden wij die ook graag. Maar neem het antwoord dan ook aan in plaats van er gewoon over te lezen. Gefrustreerd of niet (en, ik werk in customer support dus ik begrijp het volledig - genoeg gefrustreerde gebruikers aan de lijn die dat ding nog liever door het raam duwen dan een simpel knopje indrukken), elke tweaker hier die heeft geantwoord heeft bijna niets liever dan jouw PC terug fatsoenlijk draaiende te krijgen. Zo zijn de meeste tweakers nu eenmaal: Problemen oplossen voor de fun en liefst zo snel mogelijk met een oplossing voor lange termijn op de proppen komen. Maar je gebrek aan medewerking is evenzo frustrerend voor de mensen hier die je proberen te helpen.

Kortom, je bent altijd welkom om hier advies te vragen. Maar volg het dan ook op. Wil je dat niet, help de economie dan wat vooruit en doe je PC binnen bij de PC-boer met een uitgebreide beschrijving van het probleem en hoe het te reproduceren. Wel eerst duidelijk de afspraak maken dat er GEEN onderdelen vervangen worden zonder overleg op voorhand, sommige PC-boertjes maken daar wel nog al eens misbruik van - zoals autogarages ook wel doen. En eventueel op voorhand een prijs afspreken om de diagnose te stellen - voor niets komt de zon op.

[ Voor 9% gewijzigd door Tokkes op 24-02-2016 23:27 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Tokkes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:35:
Wow, dat dit topic aan de 5 pagina's is geraakt verbaast me echt. Hoewel het ook wel te verklaren is door de TS die om de haverklap een reactie plaats waar niemand echt veel aan heeft.

[...]

Laat het dan gelijk over aan iemand die dat wel wil doen, want 'in je computer klooien' is zowat de enige manier om je probleem op te lossen.

Je gaat dat probleem echt enkel kunnen oplossen door het volgende te doen (en al die dingen zijn hier al talloze keren geplaatst dus doe ze gewoon - anders kunnen wij je echt niet helpen. En anders laat je het maar over aan iemand die er kennis van heeft):
  • alles ontkoppelen, enkel CPU, moederbord en geheugen (beginnen bij 1 enkele module) aansluiten, en natuurlijk de 24pins ATX en de 4 of 8 pins voor de CPU. Graka, harddrives, optische drives, soundcard, de hele santeboetiek er dus uit om te beginnen. Doet die dat goed, sluit je 1 voor 1 terug een (1!) apparaat bij aan tot die er de brui aan geeft.
  • zoek een andere voeding om mee te testen. Je moederbord kan er ook de brui aan hebben gegeven door je overklok en daardoor kan die power surges "detecteren" terwijl die eigenlijk helemaal niet van de voeding komen maar van het moederbord zelf.
  • Probeer de huidige voeding op een andere set-up. Liefst eentje waarvan je het niet erg zou vinden moest die kapot gaan. De kans dat de hardware FUBAR geraakt door de voeding is in dit geval te verwaarlozen, maar moest het toch gebeuren is het geen ramp als je afgedankte hardware gebruikt
  • Een voeding gebruiken die nog niet eens voldoende vermogen kan leveren om de basis-dingen op te starten is imho ook not-done.
  • Kan je ergens een voeding-tester lenen? Gewoon om de voltages na te kijken. Multimeter kan ook maar zo'n apparaatje is wat sneller (en eentje van deftige kwaliteit hoort deel uit te maken van de standard backpack gear van iedere PC-technicus - maar da's mijn mening)
  • Heb je echt geen geaard stopcontact? Misschien ooit gehoord van het verhaaltje dat halfgeleiders (waar je hardware voornamelijk uit bestaat) het niet zo fijn vinden als er statische elektriciteit door gaat. Die aardingspin zit op je voeding met een reden. Ook stukken veiliger zo.
  • Kijk even alles na op een eventuele kortsluiting. Een scheve pin in een van de voedingsconnectors, een schroefje dat net een spoor op het moederbord raakt, .... noem maar op.
Moet zeggen, respect aan de medeposters hier. Ik had na pagina 3 al zoiets van "why the fuck reageert hier uberhaupt nog iemand op als de TS toch niet meewilt?"

Even kort op een rijtje:
-Het hele verhaal is belangrijk. Je komt pas met de informatie van een overklok (in het verleden) na een aantal posts.
-Niemand kan zomaar zeggen wat de oorzaak van een probleem als dit is. Dit is zo goed als enkel te achterhalen door te testen en meten.
-Als je een probleem hebt, helpen wij je graag. Maar doe dan ook gewoon wat gesuggereerd wordt. Heb je een vraag, beantwoorden wij die ook graag. Maar neem het antwoord dan ook aan in plaats van er gewoon over te lezen.

Kortom, je bent altijd welkom om hier advies te vragen. Maar volg het dan ook op. Wil je dat niet, help de economie dan wat vooruit en doe je PC binnen bij de PC-boer met een uitgebreide beschrijving van het probleem en hoe het te reproduceren. Wel eerst duidelijk de afspraak maken dat er GEEN onderdelen vervangen worden zonder overleg op voorhand, sommige PC-boertjes maken daar wel nog al eens misbruik van - zoals autogarages ook wel doen. En eventueel op voorhand een prijs afspreken om de diagnose te stellen - voor niets komt de zon op.
Bedankt voor je bericht, ik ben inderdaad nogal bot geweest en het spijt me oprecht! Ik zal vanaf nu wel wat met de info doen en niet zo eigenwijs doen...

Kunnen harde schijven ook impact hebben op dit dan? (De meeste vragen die ik stel zijn gewoon puur uit nieuwsgierigheid, omdat ik gewoon zou willen weten wat het kan zijn. Misschien vraag ik vragen die voor jullie een eitje zijn, maar voor mij niet. Ik ben ook maar een minderjarige (16) die later graag met computers bezig blijft. Heb daar ook begrip voor alsjeblieft :) ) En is het nog wel veilig om mijn computer met deze voeding te gebruiken om te kijken of misschien iets anders de boosdoener kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Broodje_Aap op 24-02-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Een kapotte voeding kan wen computer of onderdelen er van zeker slopen. Om jezelf geld te besparen zou ik de computer niet meer gebruiken totdat je er een andere goede/merk voeding in hebt uitgeprobeerd.

En juist als je met computers bezig wilt is dit goed om te doen een voeding vervangen . Het probleem lost zich noet vanzelf op in elk geval . Neem desnoods foto's van waar nu de kabels inzitten en welke. Dan kan er vrij weinig gebeuren. Wel natuurlijk jezelf ontladen als je aan de computer bezig gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
Om maar een voorbeeld te geven, en dit gaat eigenlijk enkel op als je pakweg 6 harddrives in je kast hebt zitten, maar even for the sake of argument:

Stel dat je inderdaad een hoop harddrives hebt zitten, en je start de PC op. Al die harddrives moeten tegelijk opeens beginnen spinnen naar 5400 of 7200 of 10000 (of zelfs 15000) rpm. Vanuit stilstand vertrekken, net zoals bij een auto, verbruikt het meeste energie (vermogen). En dan versnellen, kost ook meer stroom dan iets constant op dezelfde snelheid te laten draaien.
Bij het opstarten van je PC wordt er dus het meeste stroom verbruikt: alle condensators moeten worden opgeladen, de schijven moeten uit stilstand vertrekken en helemaal naar hun snelheid gaan, voor de ventilators geldt hetzelfde verhaal. Alles (fans, harddrives, CPU, geheugen, chipset, videokaart, noem maar op!) moet tegelijk eigenlijk 'uit stilstand' vertrekken. Voor zover ik er kan uit opmaken (en let wel, het volgende is hypothetisch! Je probleem kan een andere oorzaak hebben!), kan de voeding dit niet (meer) trekken, dus de hardware probeert op te starten, de voeding kan niet blijven leveren, met als resultaat dat alles eruit knalt. Ondertussen zit er wel nog wat stroom in de condensators van de hardware zitten van de vorige poging. PC probeert opnieuw: Alles opladen, starten, in gang zetten. Teveel vermogen. Pats, eruit. Ondertussen is er nog wat meer stroom achtergebleven in de condensators. En zo opnieuw, tot de condensators niet meer zoveel trekken omdat ze opgeladen zijn. Of omdat de harde schijven op toeren zijn. Of beide. En dan kan die doorstarten - na de POST (power-on self test) heeft de PC zoveel power niet meer nodig (tot je natuurlijk gaat benchmarken of gamen). Zoals gezegd: dit is pure speculatie, dit is niet per se het geval voor jouw probleem - het kan wel.

Bij het opstarten 'spurt' alle stroom gewoon uit de condensators in je voeding naar de hardware. Als de voeding het niet meer kan trekken om die condensator op tijd op te laden (condensator kapot? Corrosie? wie zal het zeggen?) klapt die er ook uit.
Zoals ik al zei: Niemand kan zomaar aanwijzen waaraan dit kan liggen, er zijn zoveel oorzaken. Daarom: testen, testen, blijven testen!

Ik zou de voeding eerst nameten voor je hem verder blijft gebruiken. Kijk de rails na, met name de 12V, 5V en 3(.3)V met een PSU tester of multimeter. Kan gemakkelijk tijdens het starten, je kan de testleads van een multimeter gemakkelijk bovenaan in de 24 pin-connector steken terwijl je de PC opstart. Met een PSU meter wordt dat wat moeilijker - doch niet onmogelijk maar dan ben je nog even bezig.

En ja, het kan liggen aan de stroomvoorziening naar je harddrives. Afhankelijk van hoeveel ze uit de voeding trekken bij het opstarten en of de voeding op die 'rail' nog wel dat vermogen kan leveren. Wederom, moeilijk te zeggen zonder te testen en mijn glazen bol ligt bij de lokale zigeunershop ter reparatie - kan hem effe niet raadplege ;).

Of het nog veilig is om de voeding te gebruiken, durf ik niet zeggen. Persoonlijk zou ik de voeding niet meer gebruiken tot ik 100% zeker ben dat die het niet is... Maar voor hetzelfde geld is er niets aan de hand met de voeding en is het je moederbord die het gewoon niet meer trekt.

Zoals je al zei, het is best frustrerend en zoals ik al zei, met mijn ervaring in customer support begrijp ik dat helemaal! Vergeven en vergeten, let's show this f***** (de PC natuurlijk :) ) who he's dealing with ;)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Om nog even terug te komen op de BIOS-instelling m.b.t. memory training, dit heet iets in het kader van "Memory Boot Mode":
Select whether to train memory on boot up, this can be useful because some types of memory like to be trained on every boot, and some do not, so this allows you to choose.[1]
Het paar keer automatisch opnieuw opstarten betekent in een normale situatie dat het moederbord schakelt tussen frequenties en voltages voor componenten als CPU en geheugen, en duidt aan dat de huidige instelling welke geconfigureerd staan niet goed zijn. Meestal gebeurt dit bij een enthousiaste overclock, maar recentelijk ook achter gekomen dat dit kan komen door combinatie moederbord/geheugen. Het forceren van memory training biedt in veel situaties de oplossing.

Neemt niet weg dat de melding m.b.t. power surges serieus kan zijn en er zeker naar de voeding gekeken moet worden.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Tokkes schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:23:
Om maar een voorbeeld te geven, en dit gaat eigenlijk enkel op als je pakweg 6 harddrives in je kast hebt zitten, maar even for the sake of argument:

Stel dat je inderdaad een hoop harddrives hebt zitten, en je start de PC op. Al die harddrives moeten tegelijk opeens beginnen spinnen naar 5400 of 7200 of 10000 (of zelfs 15000) rpm. Vanuit stilstand vertrekken, net zoals bij een auto, verbruikt het meeste energie (vermogen). En dan versnellen, kost ook meer stroom dan iets constant op dezelfde snelheid te laten draaien.
Bij het opstarten van je PC wordt er dus het meeste stroom verbruikt: alle condensators moeten worden opgeladen, de schijven moeten uit stilstand vertrekken en helemaal naar hun snelheid gaan, voor de ventilators geldt hetzelfde verhaal. Alles (fans, harddrives, CPU, geheugen, chipset, videokaart, noem maar op!) moet tegelijk eigenlijk 'uit stilstand' vertrekken. Voor zover ik er kan uit opmaken (en let wel, het volgende is hypothetisch! Je probleem kan een andere oorzaak hebben!), kan de voeding dit niet (meer) trekken, dus de hardware probeert op te starten, de voeding kan niet blijven leveren, met als resultaat dat alles eruit knalt. Ondertussen zit er wel nog wat stroom in de condensators van de hardware zitten van de vorige poging. PC probeert opnieuw: Alles opladen, starten, in gang zetten. Teveel vermogen. Pats, eruit. Ondertussen is er nog wat meer stroom achtergebleven in de condensators. En zo opnieuw, tot de condensators niet meer zoveel trekken omdat ze opgeladen zijn. Of omdat de harde schijven op toeren zijn. Of beide. En dan kan die doorstarten - na de POST (power-on self test) heeft de PC zoveel power niet meer nodig (tot je natuurlijk gaat benchmarken of gamen). Zoals gezegd: dit is pure speculatie, dit is niet per se het geval voor jouw probleem - het kan wel.

Bij het opstarten 'spurt' alle stroom gewoon uit de condensators in je voeding naar de hardware. Als de voeding het niet meer kan trekken om die condensator op tijd op te laden (condensator kapot? Corrosie? wie zal het zeggen?) klapt die er ook uit.
Zoals ik al zei: Niemand kan zomaar aanwijzen waaraan dit kan liggen, er zijn zoveel oorzaken. Daarom: testen, testen, blijven testen!

Ik zou de voeding eerst nameten voor je hem verder blijft gebruiken. Kijk de rails na, met name de 12V, 5V en 3(.3)V met een PSU tester of multimeter. Kan gemakkelijk tijdens het starten, je kan de testleads van een multimeter gemakkelijk bovenaan in de 24 pin-connector steken terwijl je de PC opstart. Met een PSU meter wordt dat wat moeilijker - doch niet onmogelijk maar dan ben je nog even bezig.

En ja, het kan liggen aan de stroomvoorziening naar je harddrives. Afhankelijk van hoeveel ze uit de voeding trekken bij het opstarten en of de voeding op die 'rail' nog wel dat vermogen kan leveren. Wederom, moeilijk te zeggen zonder te testen en mijn glazen bol ligt bij de lokale zigeunershop ter reparatie - kan hem effe niet raadplege ;).

Of het nog veilig is om de voeding te gebruiken, durf ik niet zeggen. Persoonlijk zou ik de voeding niet meer gebruiken tot ik 100% zeker ben dat die het niet is... Maar voor hetzelfde geld is er niets aan de hand met de voeding en is het je moederbord die het gewoon niet meer trekt.

Zoals je al zei, het is best frustrerend en zoals ik al zei, met mijn ervaring in customer support begrijp ik dat helemaal! Vergeven en vergeten, let's show this f***** (de PC natuurlijk :) ) who he's dealing with ;)
Gaan we doen!
Met een multimeter, moet je dan die twee pinnetjes in de 24 pin doen? En hoe doe je dat met de 3.3V en 5V? Ik heb waarschijnlijk geen PSU tester thuis en wel een multimeter.
Jean Paul schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:41:
Om nog even terug te komen op de BIOS-instelling m.b.t. memory training, dit heet iets in het kader van "Memory Boot Mode":

[...]

Het paar keer automatisch opnieuw opstarten betekent in een normale situatie dat het moederbord schakelt tussen frequenties en voltages voor componenten als CPU en geheugen, en duidt aan dat de huidige instelling welke geconfigureerd staan niet goed zijn. Meestal gebeurt dit bij een enthousiaste overclock, maar recentelijk ook achter gekomen dat dit kan komen door combinatie moederbord/geheugen. Het forceren van memory training biedt in veel situaties de oplossing.

Neemt niet weg dat de melding m.b.t. power surges serieus kan zijn en er zeker naar de voeding gekeken moet worden.
Bedankt voor je tip! Het enige wat ik heb is een auto overclock van het systeem/moederbord zelf naar denk dat het 4.3 GHz was. Maar dat opstart probleem hoeft dus niet samen te hangen met die Surge problemen?

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Broodje_Aap schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:29:
[...]

Gaan we doen!
Met een multimeter, moet je dan die twee pinnetjes in de 24 pin doen? En hoe doe je dat met de 3.3V en 5V? Ik heb waarschijnlijk geen PSU tester thuis en wel een multimeter.

[...]

Bedankt voor je tip! Het enige wat ik heb is een auto overclock van het systeem/moederbord zelf naar denk dat het 4.3 GHz was. Maar dat opstart probleem hoeft dus niet samen te hangen met die Surge problemen?
Het opstartprobleem hoeft niet gerelateerd te zijn, maar kan wel. Het systeem start uiteraard meerdere malen opnieuw op/zet zichzelf uit en aan, en als je daarbij zelf het systeem geforceerd uitzet tijdens deze procedure kan dit wellicht de surge protection triggeren.

Ik ben overigens niet bekend met de surge protection van Asus, ik kan mij wel vinden in enige relatie. Je kan dus met de memory boot mode spelen en kijken of dit helpt, daarna zien of de surge protection nog over zijn nek gaat waneer de PC niet meer 'raar' start.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Jean Paul schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:40:
[...]

Het opstartprobleem hoeft niet gerelateerd te zijn, maar kan wel. Het systeem start uiteraard meerdere malen opnieuw op/zet zichzelf uit en aan, en als je daarbij zelf het systeem geforceerd uitzet tijdens deze procedure kan dit wellicht de surge protection triggeren.

Ik ben overigens niet bekend met de surge protection van Asus, ik kan mij wel vinden in enige relatie. Je kan dus met de memory boot mode spelen en kijken of dit helpt, daarna zien of de surge protection nog over zijn nek gaat waneer de PC niet meer 'raar' start.
Wanneer ik de anti Surge protection niet aanzet kan ik mij nog wel herinneren dat deze wel in 1 keer opstartte, alleen dit kan ik niet meer met zekerheid zeggen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 21:57
Met een willekeurige multimeter kan je ook maar heel weinig conclusies trekken: meestal update zo'n meter's display elke seconde of zo, dus krijg je hooguit een idee van de gemiddelde spanning over 1 seconde.

En we praten hier over surges, dippen of pieken op de voedingsspanning van fracties van secondes. Ofwel, zelfs als een multimeter beweert dat de spanning OK is, hoeft dat nog helemaal niet zo te zijn.
(andersom wel, als de 12V rond de 10V gemeten wordt, kan je er wel van uit gaan dan dat niet goed is)

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Probeer eerst maar eens memory boot mode aan te passen. Kan anders heten bij Asus, zal ergens onder geavanceerde instellingen moeten staan van het geheugen.. Normaal gezien :)

Edit: het lijkt MRC fast boot te heten bij Asus, deze zou op disabled moeten staan. Wanneer je deze op enabled zet zal hij snel starten zonder melding, maar de memory training wordt overgeslagen en kan tot instabiliteit leiden.

Een topic met hoop ideeën over wat aan te passen om het werkbaar te maken: http://www.overclock.net/...-z170-deluxe-boot-time/60

[ Voor 51% gewijzigd door Jean Paul op 25-02-2016 11:27 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kijkt naar build in de topicstart.

6600K en een GTX970?

:X

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Jean Paul schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:13:
Probeer eerst maar eens memory boot mode aan te passen. Kan anders heten bij Asus, zal ergens onder geavanceerde instellingen moeten staan van het geheugen.. Normaal gezien :)

Edit: het lijkt MRC fast boot te heten bij Asus, deze zou op disabled moeten staan. Wanneer je deze op enabled zet zal hij snel starten zonder melding, maar de memory training wordt overgeslagen en kan tot instabiliteit leiden.

Een topic met hoop ideeën over wat aan te passen om het werkbaar te maken: http://www.overclock.net/...-z170-deluxe-boot-time/60
Is het nog wel "veilig" dan met deze PSU? Mocht het echt de PSU zijn.
Jeroenneman schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:20:
[...]

Kijkt naar build in de topicstart.

6600K en een GTX970?

:X
Ja die hebben redelijk wat gekost inderdaad waardoor ik het nu wat minder breed heb op dit moment :/. Verjaardsgeld kwam ook goed van pas bij het kopen van mijn computer ;)

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Broodje_Aap schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:36:
[...]
Is het nog wel "veilig" dan met deze PSU? Mocht het echt de PSU zijn.
[...]
Nee, mocht de PSU werkelijk power surges veroorzaken dan kan dat zeer schadelijk zijn voor je PC. Dus die eerst uitsluiten/oplossen, en als je geen geld hebt voor een andere / niemand hebt die er een te leen heeft, zal je even door moeten sparen of het risico moeten nemen. En gezien je net aangeeft dat je financiele situatie niet al te best is, zou ik het risico zelf niet nemen op een build van 1000+ euro :)

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Jean Paul schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:39:
[...]

Nee, mocht de PSU werkelijk power surges veroorzaken dan kan dat zeer schadelijk zijn voor je PC. Dus die eerst uitsluiten/oplossen, en als je geen geld hebt voor een andere / niemand hebt die er een te leen heeft, zal je even door moeten sparen of het risico moeten nemen. En gezien je net aangeeft dat je financiele situatie niet al te best is, zou ik het risico zelf niet nemen op een build van 1000+ euro :)
Oké, misschien kan ik wel wat overleggen of ik bij de huisbaas een lening af kan sluiten (voorschieten) ;). Is de pricewatch: Cooler Master GM G550M dan een goede optie of is er een betere?

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Tja ik ben zelf geen fan van CM, meer van Seasonic. Overigens is 550W teveel, zeker gezien je een nVidia kaart hebt (zuiniger dan AMD). Als ik naar de BBG van november kijk kan je ook prima weg met een 400W.

Kijk ook eens in het voedingen-topic voor meer info.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ach er zijn zoveel goede voedingen, zo heb ik al vrij veel be-quiet's weggezet, nog nooit 1 met problemen gehad en lekker stil ;)

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Er staat in die topic over voedingen overigens dat je huidige voeding bekend staat om gebrekkige spanningsregulatie. Kan de power surge meldingen verklaren. In ieder geval staat hij daar genoemd als op z'n best matig (en duur voor wat het levert).

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:06:
Ach er zijn zoveel goede voedingen, zo heb ik al vrij veel be-quiet's weggezet, nog nooit 1 met problemen gehad en lekker stil ;)
Met een pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W moet ik het dus wel redden? De zomers in mijn kamer zijn wel redelijk aan de warme kant. Ik heb al eerder gehad dat een van mijn eerdere voedingen (pricewatch: Cooler Master GX-Lite 500W) het op een warme zomerse avond voor wat vuurwerk in mijn kamer zorgde, waarna ik deze heb gekocht (mijn huidige).

[ Voor 8% gewijzigd door Broodje_Aap op 25-02-2016 14:58 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De keuze is persoonlijk en googlen kun JIJ ook ;)
productreview: be quiet! Straight Power 10 400W review door -The_Mask-

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Haha, ik niet de beste met voedingen, daarom dat ik het vraag. Maar als deze goed is haal ik deze, waarna ik hem waarschijnlijk morgen in huis heb en kan kijken of het aan de voeding ligt. Zo niet, dan verkoop ik m'n oude. Zo wel dan kijk ik wel wat ik met m'n oude voeding doe. Dus die be quite is oké? :D

Verwijderd

Snuffel ook eens rond in de diverse BBG's. Geen van de voedingen daar is een slechte keuze.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:13:
Snuffel ook eens rond in de diverse BBG's. Geen van de voedingen daar is een slechte keuze.
Ik haal de be quite wel (die staat ook in bbg), het maakt mij niet zoveel uit dat deze niet modulair is, ik heb toch een s340 waar je de kabels toch niet van ziet, als iemand nog een tip heeft voor een betere graag, anders koop ik zo meteen deze.

Zojuist gekocht, morgen (hopelijk) binnen en dan kan het "feest" beginnen!

[ Voor 9% gewijzigd door Broodje_Aap op 25-02-2016 16:17 ]

• Tokkes
Broodje_Aap schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:29:
[...]

Gaan we doen!

[...]

Om te meten heb je inderdaad wel een ietwat deftige multimeter nodig, zoals hieronder al gezegd kan het echt een fractie van een seconde zijn. Maar voor hetzelfde geld kom je er zo toch achter.
En dan gebruik je inderdaad gewoon de rode pin in een kleurtje (elke kleur komt overeen met een voltage) en de zwarte pin in een zwarte 'kleur' - die zijn altijd 'GND' of 'ground'. Een snelle google naar ATX PSU colours en je komt dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.slashdev.ca/articles/atx-psu-into-bench-psu/atx.png

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Tokkes schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:48:
[...]

Om te meten heb je inderdaad wel een ietwat deftige multimeter nodig, zoals hieronder al gezegd kan het echt een fractie van een seconde zijn. Maar voor hetzelfde geld kom je er zo toch achter.
En dan gebruik je inderdaad gewoon de rode pin in een kleurtje (elke kleur komt overeen met een voltage) en de zwarte pin in een zwarte 'kleur' - die zijn altijd 'GND' of 'ground'. Een snelle google naar ATX PSU colours en je komt dit tegen:

[afbeelding]
Bedankt! Moet dit dan ook met de paperclip trick? Of gaat dit op een andere manier?

• Tokkes
je kan de voeding aangesloten laten op het moederbord. Als je de connector bekijkt zal je waarschijnlijk zien dat de metalen pinnen ook vanaf de kant met de kabels kan bereiken (je moet misschien de kabel wat aan de kant duwen). Je wilt namelijk weten wat dat ding doet als het opstart. De paperclip-truuk door groen en zwart kort te sluiten gaat enkel je voeding in gang zetten, dat op zich gaat je niets vertellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tokkes op 25-02-2016 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Nieuwe voeding is gearriveerd en ben gelijk aan de slag gegaan, hij start gewoon normaal op. Geen rare aan en uit situaties. Gewoon in 1 keer aan. Heb nog geen spellen gespeeld of iets dergelijks dus daar moet ik nog naar kijken.

Wat is nu de beste optie voor de oude voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Broodje_Aap schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:02:
Nieuwe voeding is gearriveerd en ben gelijk aan de slag gegaan, hij start gewoon normaal op. Geen rare aan en uit situaties. Gewoon in 1 keer aan. Heb nog geen spellen gespeeld of iets dergelijks dus daar moet ik nog naar kijken.

Wat is nu de beste optie voor de oude voeding?
Weggooien?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:43
RMA als hij nog onder garantie valt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Samenvatting van het topic O-)

Topic start op zondag 21 februari 2016 19:53

Topic antwoord van freaky35 op zondag 21 februari 2016 19:57 (incl. correctie binnen 4 minuten!)

TS actie ondernomen op donderdag 25 februari 2016 15:21 (dat is na 5448 minuten) en geïnstalleerd op vrijdag 26 februari 2016 13:02 (dat is na 6785 minuten) waarna het probleem is verholpen.

Dat toch iets efficienter gekund |:(

Yarne, veel plezier met je nieuwe voeding. Alleen zonde dat je vakantie nu bijna voorbij is. ;)

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
0scar schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:28:
Samenvatting van het topic O-)

Topic start op zondag 21 februari 2016 19:53

Topic antwoord van freaky35 op zondag 21 februari 2016 19:57 (incl. correctie binnen 4 minuten!)

TS actie ondernomen op donderdag 25 februari 2016 15:21 (dat is na 5448 minuten) en geïnstalleerd op vrijdag 26 februari 2016 13:02 (dat is na 6785 minuten) waarna het probleem is verholpen.

Dat toch iets efficienter gekund |:(

Yarne, veel plezier met je nieuwe voeding. Alleen zonde dat je vakantie nu bijna voorbij is. ;)
Haha, was inderdaad niet al te slim van mij... Ben gelukkig alweer blij dat hij het weer (goed) doet. Gelukkig komen er nog meer vakanties aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hopelijk heb je er idd iets van opgestoken.
Met gokken los je niets op, elimineren is dé manier van troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:35:
Hopelijk heb je er idd iets van opgestoken.
Met gokken los je niets op, elimineren is dé manier van troubleshooten.
Precies, voortaan gewoon m'n handen uit de mouwen steken en aan de slag gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Pakketje RMA gestuurd, daar gaan ze natuurlijk nog testen of deze ook daadwerkelijk kapot is, maar dit kan toch wel met zekerheid gezegd worden? Of kon het ook zo zijn dat deze voedingen en mijn systeem gewoon geen goede combi waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
Broodje_Aap schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:14:
Pakketje RMA gestuurd, daar gaan ze natuurlijk nog testen of deze ook daadwerkelijk kapot is, maar dit kan toch wel met zekerheid gezegd worden? Of kon het ook zo zijn dat deze voedingen en mijn systeem gewoon geen goede combi waren?
Een voeding hoeft niets anders te doen dan ervoor te zorgen dat je systeem aan zijn trekken komt. Als die het eerst wel goed deed en dan opeens niet meer, is die kapot. Compatibiliteitsproblemen ga je daar niet van krijgen en die gaan ook niet de oorzaak zijn van je probleem.

Wel bij je RMA aanvraag niet zeggen dat je geoverclocked hebt... dan durven ze al eens de schuld op de gebruiker schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Broodje_Aap schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:14:
Idealiter had je even foto's of iets dergelijks gemaakt, voor het geval men gaat zwartepieten. Als dat gebeurt moet je vooral netjes blijven, maar wel stellig volhouden. Niet alle bedrijven zijn er even makkelijk mee, maar je kunt goed onderbouwen hoe en wat.

Ik neem aan dat iedereen die je hier geholpen heeft nu een grote taart met de post krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 15:26:
[...]

Idealiter had je even foto's of iets dergelijks gemaakt, voor het geval men gaat zwartepieten. Als dat gebeurt moet je vooral netjes blijven, maar wel stellig volhouden. Niet alle bedrijven zijn er even makkelijk mee, maar je kunt goed onderbouwen hoe en wat.

Ik neem aan dat iedereen die je hier geholpen heeft nu een grote taart met de post krijgt?
Hij past waarschijnlijk niet (geheel) door de brievenbus, dus moet het maar digitaal:
[Een lekkere taart]

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Broodje_Aap op 28-02-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Het blijkt nadat Alternate uitvoerig de voeding heeft getest, dat deze gewoon naar behoren functioneert... Dus krijg hem nu teruggestuurd... Maar gewoon op pricewatch of marktplaats zetten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 16:41
Ik denk dat de meeste van ons geen 2e hands voeding kopen, succes!!!
Pagina: 1 2 Laatste