Welk programma gebruiken voor BackUp

Pagina: 1
Acties:

• Ondernemer1979
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04-2022
L.S.,

In mijn bedrijf hebben we 1 harde schijf die gedeeld is waarop we alle data opslaan. Die schijf is 1TB en staat bijna vol. Ondertussen dat ik al geagendeerd had een nieuwe en grotere te gaan kopen, ging de HDD kapot... Natuurlijk had ik een BackUp... Van 6 maanden geleden. Gelukkig valt de schade achteraf erg mee en zijn we niets kwijt!

Ik wil dat nooit meer meemaken. Dus ben ik aan het kijken hoe ik de backup wil gaan regelen. Ik heb mijn gedachte eens op een rijtje gezet (graag hoor ik van je als mijn argumenten niet waar zijn):

De gedeelde schijf blijft bestaan. Daarnaast wil ik op de zaak een tweede schijf in dezelfde computer doen. Die moet een backup maken met versioning en undelete optie.

De derde schijf stop ik in een computer thuis. Dat moet een mirror of clone worden van de eerste (file-based, niet encrypted en niet compressed). Natuurlijk moet de data encrypted verstuurd worden. Ik woon slechts 10 minuten van de zaak dus kan, wanneer de eerste schijf verloren gaat, even op en neer rijden.

Ik wil een oplossing die mij beschermd tegen ALLE risico's. Ik weet bijvoorbeeld niet of de undelete en versioning een zekerheid bieden bij een virus en of ik me door deze configuratie afgedekt heb tegen ransomware. Zien jullie nog gaten in deze beveiliging? Dat mijn huis en mijn zaak tegelijkertijd afbranden is geen risico waarmee ik rekening hoef te houden ;)

De cloud is ook een optie, echter op de zaak heb ik slechts een ADSL verbinding (wanneer een hele schijf verloren gaat dan kan ik die thuis natuurlijk downloaden). Daarnaast denk ik dat de cloud duur is.

Welk programma of welke programma's raden jullie mij aan?

De volgende zaken zijn daarbij van belang:
- End User License Agreements (EULA) moet voor Commercial/Business use zijn.
- Liever koop ik een programma dan dat ik maandelijks betaal. Free mag natuurlijk ;)
- Real time
- Incremental
- Hij moet niet vastlopen op locked files

Ik heb alle forumposts op deze site van het afgelopen jaar waar het woordje BackUp in voor komt, gelezen maar heb daar helaas geen oplossing uit kunnen halen.

Thanks alvast!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Welke programma's heb je zelf al gevonden? Een topic waar we (weer, zijn er een paar honderd van hier) alle backup programma's ter wereld proberen op te noemen is niet echt nuttig ;)

Je kan de backup over een VPN naar je huis kopieren, dan is het verkeer encrypted maar de bestanden zijn dan gewoon toegankelijk voor jou thuis, dat is niet echt een backup issue :)
Overigens weet ik niet om hoeveel data het gaat, maar het zou dan sowieso (cloud of thuis) over dat ADSL lijntje moeten, weinig zin om dagelijkse backups te maken als 1 backup uploaden al een week duurt bijvoorbeeld.

Fixing things to the breaking point...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ondernemer1979 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 01:38:
....
Ik heb alle forumposts op deze site van het afgelopen jaar waar het woordje BackUp in voor komt, gelezen maar heb daar helaas geen oplossing uit kunnen halen.

Thanks alvast!
Dan heb je een heleboel gelezen. dat is mooi.

Wat heb je zelf dan al gevonden en waarom voldeet het niet?
(voordat je elke keer gaat zeggen, nee is niet goed want ... [insert reden])

Iperf

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Thematopic: Backups. Daar moet je toch wel een begin mee kunnen maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik geloof ook niet dat hij 2130 topics heeft bekeken

Iperf

• Ondernemer1979
Lekker opbouwend!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja ok opbouwend, als je even was ingegaan op mijn en rgats vraag, (eigenlijk dezelfde vraag) dan had hier iets kunnen staan waar je wat aan hebt ...

maar ik begrijp dat je wel ruim tweeduizend topics/posts hebt gelezen dan? als je dat wel hebt gedaan hebt wil ik wel mijn excuses aanbieden hoor.

Iperf

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn 2de zoek hit op google: https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem
Ik neem aan dat je data op een NAS staat en die draait een variant van Linux.
Als het een Windows PC is, zou ik eerst heel hard achter mijn oren krabben.

[ Voor 49% gewijzigd door DJMaze op 21-02-2016 02:57 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het probleem is dat je je nog niet echt in de materie lijkt te hebben ingelezen. Alleen een programma heb je niets aan, een backup vereist een strategie. De "cloud" kan van Amazon, Google etc zijn, dus zeg het maar. Zeker als dit professioneel/zakelijk bedoeld is, dan is een vraag naar een programma niet zinvol, en kun je beter een expert inhuren.

Maar zelfs als je alleen een programma wilt hebben, zeg dan welke je bekeken hebt, en waarom ze niet voldoen. Alleen zeggen "ik heb gezocht" is niet voldoende.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja, je zoekt een antwoord op iets waar je niet zo 123 1 oplossing voor hebt. 'Backup?' 'Ja dan moet je dit programma installeren en dan werkt alles', was het maar zo :)
Dus je zal moeten kijken hoe je e.a. wil regelen, zo kan je het niet maken om alle data op 1 plek op te slaan maar je enige optie is nu ADSL wat als het goed is max 24Mb/s doet en 1TB daar overheen gooien gaat even duren, verder zou ik niet thuis gaan rommelen met zakelijke data (eventuele regelgeving die dit verbied btw?) zonder encryptie enz. en het gewoon bij een partij opslaan die er voor is om data veilig op te slaan.
Verder wil je een oplossing die 'tegen ALLE risico's' beschermd, dat gaat je nooit lukken door hier willekeurige programma's te testen, het omgekeerde eigenlijk...
Dan ook zeggen dat je alles op GoT over backups hebt gelezen, dan weet je 1 veel meer dan ons aangezien je nu de gezamelijke kennis hebt en 2 is het wat apart om te zeggen:
Daarnaast denk ik dat de cloud duur is.
Hoezo 'denk'? Ook als je alleen 2016 als afgelopen jaar telt en niet de afgelopen 12 maanden zal er ergens wel over de cloud zijn gesproken en heb je gegoogled wat het nou kost. Hoe kan je 'spelen' met belangrijke data zonder niet alleen niet de juiste info te hebben maar gewoon geen info? ;) Dan kan je nooit de juiste besluiten maken.
Dus begin eerst met uitzoeken wat de backup strategie moet zijn, dingen als wat er in de backup moet, hoeveel dagen/weken/maanden/jaren bepaalde data bewaard moet blijven, zowel voor de wet (administratie?) als voor data die gewoon onmisbaar is, berekenen hoeveel data dit is, of je dat over ADSL kan pompen en zo nee of er een alternatieve verbinding kan komen bijv.
Kijk bijvoorbeeld naar BackBlaze, 'Just $50/year/computer for unlimited data.' lijkt mij nou niet echt veel te duur? Er zijn zat alternatieven enz. die duurder zijn met meer service enz. en goedkoper en dus zat te vinden. Alleen al de stroomkosten van een pc die thuis staat en elke zoveel tijd backups download zal al gauw $50 per jaar aan stroomkosten maken, zeker als elke backup uren duurt (ADSL...)

TL:DR: Nog een lijst van backup software is niet nuttig, kijk eens naar wat de cloud je echt zou kosten, kijk wat je huidige plan zou kosten en bereken hoeveel je data je waard is. Data op het bedrijf en thuis opslaan is leuk, maar als jij op vakantie gaat en je pc thuis kapot gaat/gestolen wordt/virus/watdanook kan het veel te lang duren voordat iemand erop kan reageren, een partij die als enige doel backups beheren heeft zal in seconden kunnen reageren.

[ Voor 10% gewijzigd door RGAT op 21-02-2016 04:47 ]

Fixing things to the breaking point...

• Ondernemer1979
Ik geloof dat ik mijn strategie al beschreven ben: 1 backup op de zaak met versioning en 1 thuis als mirror. Beide realtime. Aan de meeste programma's die ik heb bekeken zit de cloud vast (niet mijn eerste keus), anderen zijn alleen voor home use. Ik heb geinstalleerd en geprobeerd: AOMEI (geen realtime), Areca (geen realtime). Ondertussen heb ik Yadis geinstalleerd. Dat is realtime en werkt met versioning. Er zit ook een FTP mogelijkheid in, dus misschien kan ik alles wel met dit programma oplossen.

Kent iemand van jullie dit programma?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je wilt geen real-time backup, want real-time backup = kopie van ellende.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 17:09
Een backup in de gewone(werk) pc, dus 2e hd, dit is geen backup, hier dus een nas van maken(kopen).
Nas zeer streng instellen tav wachtwoorden, dus admin een aparte wachtwoord, en dan elke delen van mappen met wachtwoorden instellen. Hier dus ook file version instellen, vooral om crypto virus tegen te gaan.

Vermoedelijk kun je van nas naar nas(2e lokatie), met plugin een backup maken.

Nadeel van het online laten(automatisch backup)is dat een virus alles kan wissen/wijzigen, en dit naar beide backups gaat. Voordeel van auto backup, is dat er een backup gemaakt wordt.
Dus een externe hd waar je regelmatig een backup op zet is hier goed voor, ook als er bijv stroom storing of bliksem inslaat.

Een file kopieren naar je nas is geen backup, want je weet niet of origineel en copie hetzelfde is.
Dus backup software gebruiken die het origineel en copie vergelijkt, dit duurt zeer lang, maar is veiliger, dan kom je er ook achter als je hardware defect gaat.
Als hardware defect gaat, en in je backup zit, dan ga je dit bijna niet merken, en alsje het terug zet, en het werkt niet dan ben je te laat.

Real time backup heeft als nadeel dat het te lang duurt, als je ook nog ander werk aan het verrichten bent, dus misschien op bepaalde tijden een backup maken is beter.

[ Voor 33% gewijzigd door jan99999 op 21-02-2016 05:04 ]

Verwijderd

Wim-Bart schreef op zondag 21 februari 2016 @ 04:56:
Je wilt geen real-time backup, want real-time backup = kopie van ellende.
Dit is een enorme verstandige opmerking, maar ook een doordenker.
+5 Wim.

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:24
Heb zelf een account op http://savedrive.nl/
Het programma kan tot 30 verschillende versies backuppen van 1 bestand en 30 dagen herstellen na verwijderen.
Keuze voor realtime of geplande backup
software is eenvoudig maar voldoende.

ps ik heb geen banden met dit bedrijf.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Goede ervaring met de free variant van http://allwaysync.com/features.html welke er ook voor commerciële doeleinden is.

NRG

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ondernemer1979 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 04:41:
Ondertussen heb ik Yadis geinstalleerd.
Kent iemand van jullie dit programma?
Nee, maar op de website valt een aantal dingen op:
  1. Joomla CMS (zie de favicon.ico)
  2. Zegt GPL, maar de source is nergens verkrijgbaar
  3. PAD bestand zegt versie 1.10.17 maar de changelog is niet bijgewerkt sinds 2010
Wat als er iets mis is? Support is er niet.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:24
Nog even een aanvulling op mijn bericht. Ik heb toentertijd ook overwogen om een NAS bij mijn broer te zetten, maar heb toen een kosten overweging gemaakt. Als je kijkt wat een NAS kost met 2 schijven dan ben je al 130 euro kwijt voor de NAS zelf en 2x 50 euro voor de 1TB schijven. Zit je op 230 euro. Los van eventuele stroomverbruik en software (Software is meestal wel gratis te krijgen) Je break even point zit dan op 7.5 jaar met mijn suggestie. (30euro p/j voor onbeperkte opslag) En dan ga ik er vanuit dat je schijven en je NAS zolang meegaan. (Ik vervang ze meestal al na 5 jaar.) Je ziet dat je tegen zo'n cloud oplossing niet op kunt met je eigen houtje touwtje oplossing. Hoe leuk het ook is om zelf hiermee te experimenteren. (Want we zijn stiekem toch tweakers) Met een eigen oplossing ligt tevens het risico ook bij jou. Stel de boel fikt af bij jou of je bent op vakantie, diefstal, etc. Nu staat al je data veilig in het datacentre van livedrive(savedrive is namelijk een reseller) Een ADSL lijn is trouwen snel genoeg. De eerste keer duurt het erg lang voordat je backup klaar is maar daarna hoef je maar enkel de bestanden te back-uppen die die dag gewijzigd zijn.

Kort samengevat. Ga voor een cloud oplossing. Al dan niet via (http://www.mijnbackuponline.net/ of http://savedrive.nl/ of rechtsreeks via http://www.livedrive.com/)

Succes!

Verwijderd

Als ik je een heel erg goed backup programma mag aanraden waar allerlei scenario's mee mogelijk zijn:

SyncBackPro van 2BrightSparks

http://www.2brightsparks.com/syncback/sbpro.html

Wellicht is dit nog interessant om over na te denken:

http://www.2brightsparks....-2-1-backup-strategy.html

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2016 21:34 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Cloud lijkt me goedkoopst, maar als je het niet graag uit handen geeft.....koop je 2 NASen van een respectabel merk zoals qnap, synology, netgear en je laat ze syncen door Rsync over ssh in en cronjob/ schedule.

Gratis, incremental en encrypted. Realtime niet maar zou ik ook niet riskeren zoals Wim-Bart al aangeefft. Als je dan op het werk een cryptolocker hebt, is het thuis op je backup ook prijs.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1