Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-10 13:17
Wij zijn thuis toe aan een upgrade als het gaat om tv/geluid in de woonkamer. Momenteel staat er een brakke 720p tv met een dvi en scart aansluiting. Series en films kijken we daarom altijd op de pc in huiskamer. Het plan is om de pc op de nieuwe nog te kopen tv aan te sluiten (via hdmi denk ik) om zo films en series af te kunnen spelen.

PC bevat de volgende hardware:
4gig ram
phenom x4 955 processor
HD5770 videokaart
Creative Sound Blaster Live 24-bit External (via usb) onboard geluidskaart is defect door blikseminslag
PC draait op windows 7

Nu wil ik graag met het oog op de toekomst een UHD-tv aanschaffen van max ongeveer 1000 euro. Hier moet dan natuurlijk ook geluid bij. Ik zat zelf te denken aan een niet al te prijzig 5.1 setje zoals de Samsung HT-J5500.

Denken jullie dat het gaat werken met de verbinding van zowel video en audio tussen deze pc/tv en boxen? Of is een losse receiver met boxen meer aan te raden? Zijn beelden in 4K mogelijk tussen de pc en tv?

Alvast bedankt voor de input

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lick_A_Brick
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05-2024
Het aansluiten van de PC op de TV zal goed moeten gaan, natuurlijk zal je wel als je films in 4k moeten downloaden om goed gebruik te maken van de 4k TV. Geluid zal via de HDMI door de tv naar het geluids set gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 21:32

DarkSide

theres no place like ::1

Voor 4k op 60fps heb je HDMI 2.0 nodig. En moet hij goed hevc kunnen decoderen.
De meeste films zullen denk ik nog wel op 24fps getoond worden dan is hdmi 1.4 voldoende.
Hier staan wat test bestanden waaronder aantal hevc bestanden op verschillende bitrates en profiles.
Kan je kijken of je systeem dat aankan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:19
Lick_A_Brick schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 20:44:
Het aansluiten van de PC op de TV zal goed moeten gaan, natuurlijk zal je wel als je films in 4k moeten downloaden om goed gebruik te maken van de 4k TV. Geluid zal via de HDMI door de tv naar het geluids set gaan.
Ik zou het eerder andersom doen, namelijk je HTPC op de input van je receiver, en je tv op de output van je receiver.
Wel even opletten dat je een receiver kiest die ook met de benodigde specificaties overweg kan natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
kroegtijger schreef op zondag 21 februari 2016 @ 01:52:
[...]

Ik zou het eerder andersom doen, namelijk je HTPC op de input van je receiver, en je tv op de output van je receiver.
Wel even opletten dat je een receiver kiest die ook met de benodigde specificaties overweg kan natuurlijk.
Probleem is dan dat je receiver ook in staat moet zijn de video in de juiste resolutie te handelen. Verder zie ik vrij weinig audiosetjes die al hdmi 2.0 hebben.

Kan ik die 4K filmpjes eigenlijk wel testen op mijn normale monitor? Die is slechts full HD en geen 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

renevd88 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:38:
[...]

Probleem is dan dat je receiver ook in staat moet zijn de video in de juiste resolutie te handelen. Verder zie ik vrij weinig audiosetjes die al hdmi 2.0 hebben.

Kan ik die 4K filmpjes eigenlijk wel testen op mijn normale monitor? Die is slechts full HD en geen 4K.
definieer audio setjes. Er zijn meer dan zat receivers die HDMI 2.0 en HDCP 2.2 ondersteunen.

En je hebt geen 4k monitor/tv nodig om 4k films af te spelen.
De test bestanden zijn er puur om te kijken wat de load is van je systeem.

Mijn laptop met i7 (4600m) zit met normale 4k test bestanden op 50-70% cpu load. Deze moet alles software matig doen.
Mijn NUC (n3700) zit met die bestanden op 5-15% cpu. Doet het hardware matig.
Alleen de 10bits hevc bestanden vind de nuc niet fijn. En loopt de cpu op tot 100% en speelt het niet vlekkeloos.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
DarkSide schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:01:
[...]

definieer audio setjes. Er zijn meer dan zat receivers die HDMI 2.0 en HDCP 2.2 ondersteunen.

En je hebt geen 4k monitor/tv nodig om 4k films af te spelen.
De test bestanden zijn er puur om te kijken wat de load is van je systeem.

Mijn laptop met i7 (4600m) zit met normale 4k test bestanden op 50-70% cpu load. Deze moet alles software matig doen.
Mijn NUC (n3700) zit met die bestanden op 5-15% cpu. Doet het hardware matig.
Alleen de 10bits hevc bestanden vind de nuc niet fijn. En loopt de cpu op tot 100% en speelt het niet vlekkeloos.
Ik heb net een aantal testfilmpjes uitgeprobeerd.
jellyfish-110-mbps-hd-hevc
jellyfish-140-mbps-4k-uhd-h264
jellyfish-140-mbps-4k-uhd-hevc-10bit

Met vlc ging elk filmpje schokkend. Na wat googlen kodi geinstalleerd en toen draaide de h264 wel soepeltjes. Is dat goed genoeg?

Met geluidssetjes bedoel ik 5.1 setjes met bijbehorende receiver. (bijv de ht-j5500) uit mijn beginpost. Losse receivers zijn er idd zat met HDMI2.0 maar ik denk dat dat wat prijzig is. De Pioneer VSX-329-K is de goedkoopste uit de pricewatch en daar moeten dan nog boxen bij.

Als ik eventueel later een blurayspeler in mijn pc wil stoppen kan hij dat ook afspelen op de tv toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

even voor de duidelijkheid.Je geeft aandat de h264 in kodi soepeltjes loopt? h264 is geen hevc (h265).!
h264 is wat je nu over het algemeen ziet als je een film (mkv) bekijkt. En dat moeten alle pc's (raspberry pi kan het zelf) vlekkeloos afspelen!

straks zal 4k toch echt in hevc (h265) gepost worden of geconverteerd worden vanwege de grootte van 4k films. Kodi ondersteund in Isengard (15) nog geen hardware matige decodering van hevc.
Hiervoor moet je Jarvis (16) installeren die dat (deels meen in) nu wel doet.
Mits je hardware dat ook kan. Anders gaat het via sofware codering.

Maar als ook de 140mbs 4k hevc films probleemloos afspelen zit je wel goed.

Spelers als de HT-j5500 hebben waarschijnlijk geen HDMI 2.0. Dat betekend dat je met een PC aangesloten op dergelijke spelers je max HDMI 1.4 zult halen en dus geen 4k op 60fps kunt afspelen.
Zelf nog geen idee wanneer we echt 4k op 60fps zullen zien. De meeste films zijn nu 24fps. En volgens mij blijft dat nog wel even zo.

Maar met versterkers als de pioneer ben je waarschijnlijk wel wat flexibeler met het aansluiten van randapparatuur en de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eigenlijk wil je aankoopadvies. Daar is een heel subforum voor: Consumentenelektronica Aankoopadvies

My 2 cents:
Begin eerst eens met een budget vast te stellen.
Verder: Alles in 1 setjes missen vaak net de aansluitingen, mogelijkheden en het geluid dat je wel wilt hebben. Ik zou ze altijd afraden. Zeker voor de wat duurdere sets is best wat anders, beters en leukers te kopen. Hou er wel rekening mee dat je er met 500 euro dan niet bent. Met het dubbele kom je echter een heel eind.
Bluray speler heb je toch niet (meer) nodig als je alles streamt. Dus een smart TV + networked receiver plus speakers voldoet dan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
The Eagle schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:36:
Eigenlijk wil je aankoopadvies. Daar is een heel subforum voor: Consumentenelektronica Aankoopadvies

My 2 cents:
Begin eerst eens met een budget vast te stellen.
Verder: Alles in 1 setjes missen vaak net de aansluitingen, mogelijkheden en het geluid dat je wel wilt hebben. Ik zou ze altijd afraden. Zeker voor de wat duurdere sets is best wat anders, beters en leukers te kopen. Hou er wel rekening mee dat je er met 500 euro dan niet bent. Met het dubbele kom je echter een heel eind.
Bluray speler heb je toch niet (meer) nodig als je alles streamt. Dus een smart TV + networked receiver plus speakers voldoet dan :)
Helemaal mee eens. En om de prijs wat te drukken kan je vaak in de V&A hele leuke dingen scoren voor weinig geld, waarna je in de loop der tijd geleidelijk kan upgraden zonder meteen heel veel geld eraan kwijt te zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Excuses voor de verkeerde plaatsing
DarkSide schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:29:
even voor de duidelijkheid.Je geeft aandat de h264 in kodi soepeltjes loopt? h264 is geen hevc (h265).!
h264 is wat je nu over het algemeen ziet als je een film (mkv) bekijkt. En dat moeten alle pc's (raspberry pi kan het zelf) vlekkeloos afspelen!
Klopt, de hevc versies liepen niet lekker in kodi. Waarschijnlijk omdat mijn videokaart (hd5770) dan niet mee kan helpen.

Maargoed, stel dat ik kies voor een receiver met losse boxen.Wat zijn dan precies de specs die onmisbaar zijn voor de receiver?

HDMI 2.0 lijkt me logisch
HDCP2.2 (Kom ik ook soms tegen)
specifieke audiocodecs? Dolby TrueHD is het nieuwst dacht ik?
draad(loos) internet
HEVC decoding?

Zal het geluidsignaal uit de computer via de hdmi van mn videokaart gaan? Ik maak gebruik van een usb external geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
renevd88 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:57:

[...]

Klopt, de hevc versies liepen niet lekker in kodi. Waarschijnlijk omdat mijn videokaart (hd5770) dan niet mee kan helpen.

Maargoed, stel dat ik kies voor een receiver met losse boxen.Wat zijn dan precies de specs die onmisbaar zijn voor de receiver?

draad(loos) internet
HEVC decoding?
Wat je specificaties betreft zou ik je willen adviseren om eerst heel goed inzichtelijk te maken welke hardware je nu hebt (en wat je nog wil aanschaffen) en wat je precies wilt bereiken.
Afhankelijk daarvan worden specificaties zoals bovenstaande pas interessant. Want hoeveel HDMI-inputs heb je nu nodig? Verwacht je er meer nog nodig te gaan hebben? en hoeveel HDMI-outputs? Overweeg je er een beamer bij aan te schaffen, dan is 2x HDMI out wel een prettige bijkomstigheid.
Wat ondersteunde formaten betreft op audio-gebied (dus de diverse HD-formaten met name) is dat bij vrijwel alle recente receivers geen issue. Wel is het handig om te bedenken dat dergelijke HD-standaarden afhankelijk zijn van heel veel factoren voordat het daadwerkelijke meerwaarde biedt. Denk daarbij aan de bron die goed genoeg moet zijn, maar ook aan je receiver, je speakers, je eigen gehoor etc etc. In veel gevallen is het dan ook meer een stukje marketing dan daadwerkelijke meerwaarde.
Qua netwerk-verbinding geldt min of meer hetzelfde. Draadloos is een optie, maar is het noodzaak? Indien een kabeltje trekken mogelijk is, zou dat bij mij toch wel de voorkeur genieten boven draadloos. Daarnaast kan je denken aan of en hoe je de receiver wil bedienen van afstand. Wil je het ding bijvoorbeeld in een domotica-omgeving opnemen? Of is Spotify voldoende?
Voor uitleg over HDCP kan je even kijken op https://www.homecinemamag...4/03/hdcp-2-2-wat-is-het/
En dan hebben we het nog niet eens gehad over bijvoorbeeld accoustische eigenschappen, compatibiliteit, design, prijs etc etc. Heel veel zaken dus nog die je zou kunnen bekijken om je keuze op te baseren.

Kort gesteld is er niet "zomaar" even een lijstje van eisen dat voor alles en iedereen opgaat. Denk dus eerst vooraf goed na over hoe je je omgeving eruit wil laten zien, en kijk aan de hand daarvan dan naar welke hardware daarbij zou passen.
Zal het geluidsignaal uit de computer via de hdmi van mn videokaart gaan? Ik maak gebruik van een usb external geluidskaart.
Ja, dat klopt. Je hebt dan de externe geluidskaart niet meer nodig aangezien je de boel over HDMI aan elkaar knoopt. Je gebruikt dan de DAC van je receiver en hebt geen aparte DAC meer nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mocht je ook/toch een nieuwe HTPC willen aanschaffen binnenkort; wacht dan nog heel even want in [BBG] HTPC - Maart 2016 wordt de nieuwe BBG "besproken" met als specifiek onderwerp HTPC.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

renevd88 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:57:

[...]

draad(loos) internet
HEVC decoding?

- HDMI 2.0 is nodig voor 4k op 60fps.
- HDCP2.2 is beveiliging voor UHD blurays. Dus als je een UHD bluray speler gaat kopen en aansluiten heeft je receiver (en je TV) dit nodig. Anders zal de disc niet afspelen
- Audio codec (Dolby atmos en DTS-X zijn de nieuwste) Maar of je ze echt nodig hebt???
- De meeste receivers hebben nu wel een ethernet aansluiting. Is handig voor bv spootify connect. Of muziek af te spelen van een NAS
-HEVC decoding is iets wat een computer/grafische kaart moet doen. De nieuwe Skylake processoren hebben het aanboord bv.

gewoon even op een rij zetten wat je precies zoekt en wilt. En wat je daarvoor nodig hebt.

Pagina: 1