[BBG] HTPC - Maart 2016
UIt de discussie voor het peilen voor de interesse van verschillende systemen kwam de home theatre pc, kortweg htpc, ook regelmatig voorbij. De laatste keer dat we dit systeem uitvoerig behandelden was alweer in 2014. Hoog tijd voor een update dus!De htpc wordt doorgaans ingezet als primaire apparaat dat mediabestanden afspeelt. Echter heeft niet iedereen in alle gevallen een volledig uitgeruste htpc nodig. Bij de vorige editie hebben we ons niet behouden tot één systeem, maar geprobeerd het spectrum van instap tot uitgebreid te bespreken en dan toe te lichten waarom je voor een uitgebreider systeem zou gaan. Dat viel wel in de smaak, dus een soortgelijke opzet wil ik ook bij deze editie aanhouden.
Dat houdt in:
1) Basale media-afspeelfunctionaliteit m.b.v. een Chromecast (2015-editie is nu uit) of zelfs de geïntegreerde mediaspeler van een televisie. Ook werd de Raspberry Pi toen als optie genoemd.
2) Een klein, maar goedkoop systeem gebaseerd op iets als een Intel NUC. Deze is in staat bijna alle hedendaagse content af te spelen en er is goede ondersteuning voor verschillende besturringsysstemen (bijv. Windows 10, Kodi). Wat ik heb begrepen is dat de pricewatch: Intel NUC NUC5PPYH, de versie met Intel N3700, hardwarematige h.265 decodering ondersteunt, en in veel gebruikersscenario's al voldoende is.
3) De zelfbouw htpc. De uitgebreide optie was bij de vorige editie een systeem met AMD A4-7300. Mijn eerste indruk is dat anno 2016 AMD wat meer van het toneel is verdwenen en dat recente Intel processors het stokje hebben overgenomen. Een wens uit het ideeëntopic liet zien dat er interesse is naar systemen die 4k-content kunnen afspelen. Iets betere Skylake-processors, zoals een i3 of i5, kunnen dit dankzij optimalisaties en betere gpu's al. Echter is dan gelijk een andere vraag actief: is het dan geen plan om simpelweg een i3-versie van een Intel NUC, zoals de pricewatch: Intel NUC NUC6i3SYH voor te stellen?
Uiteraard kan volledig zelfbouw ook, maar wil je daar een formfactor krijgen die in de buurt komt van de NUC dan gaat de prijs omhoog, voornamelijk door de compacte moederborden en voedingen.
Wat is jullie mening?
Het format staat niet volledig vast, dus ik trap de discussie af met deze eerste gedachtes van mijn kant.
Daarnaast zal er kort besproken worden dat qua opslagmedium er dan een thuisserver/nas gebruikt kan worden.