[BBG] HTPC - Maart 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] HTPC - Maart 2016

UIt de discussie voor het peilen voor de interesse van verschillende systemen kwam de home theatre pc, kortweg htpc, ook regelmatig voorbij. De laatste keer dat we dit systeem uitvoerig behandelden was alweer in 2014. Hoog tijd voor een update dus!

De htpc wordt doorgaans ingezet als primaire apparaat dat mediabestanden afspeelt. Echter heeft niet iedereen in alle gevallen een volledig uitgeruste htpc nodig. Bij de vorige editie hebben we ons niet behouden tot één systeem, maar geprobeerd het spectrum van instap tot uitgebreid te bespreken en dan toe te lichten waarom je voor een uitgebreider systeem zou gaan. Dat viel wel in de smaak, dus een soortgelijke opzet wil ik ook bij deze editie aanhouden.

Dat houdt in:
1) Basale media-afspeelfunctionaliteit m.b.v. een Chromecast (2015-editie is nu uit) of zelfs de geïntegreerde mediaspeler van een televisie. Ook werd de Raspberry Pi toen als optie genoemd.

2) Een klein, maar goedkoop systeem gebaseerd op iets als een Intel NUC. Deze is in staat bijna alle hedendaagse content af te spelen en er is goede ondersteuning voor verschillende besturringsysstemen (bijv. Windows 10, Kodi). Wat ik heb begrepen is dat de pricewatch: Intel NUC NUC5PPYH, de versie met Intel N3700, hardwarematige h.265 decodering ondersteunt, en in veel gebruikersscenario's al voldoende is.

3) De zelfbouw htpc. De uitgebreide optie was bij de vorige editie een systeem met AMD A4-7300. Mijn eerste indruk is dat anno 2016 AMD wat meer van het toneel is verdwenen en dat recente Intel processors het stokje hebben overgenomen. Een wens uit het ideeëntopic liet zien dat er interesse is naar systemen die 4k-content kunnen afspelen. Iets betere Skylake-processors, zoals een i3 of i5, kunnen dit dankzij optimalisaties en betere gpu's al. Echter is dan gelijk een andere vraag actief: is het dan geen plan om simpelweg een i3-versie van een Intel NUC, zoals de pricewatch: Intel NUC NUC6i3SYH voor te stellen?

Uiteraard kan volledig zelfbouw ook, maar wil je daar een formfactor krijgen die in de buurt komt van de NUC dan gaat de prijs omhoog, voornamelijk door de compacte moederborden en voedingen.

Wat is jullie mening?

Het format staat niet volledig vast, dus ik trap de discussie af met deze eerste gedachtes van mijn kant.

Daarnaast zal er kort besproken worden dat qua opslagmedium er dan een thuisserver/nas gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42
Over die NUC5PPYH, in de datasheet van de Pentium N3700 zie ik h.265 niet vermeld worden;

Pagina 123;
http://www.intel.com/cont...j1850-j1750-datasheet.pdf

Ik denk dus dat je info niet klopt. Voor h.265 moet je dus bij een NUC6 zijn.

Zou voor zelfbouw een Pentium G4500 al niet voldoende zijn?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
NitroX infinity schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 18:36:
Over die NUC5PPYH, in de datasheet van de Pentium N3700 zie ik h.265 niet vermeld worden;

Pagina 123;
http://www.intel.com/cont...j1850-j1750-datasheet.pdf

Ik denk dus dat je info niet klopt. Voor h.265 moet je dus bij een NUC6 zijn.
Wellicht is h.265 de verkeerde benaming dan, maar ik bedoel dan HEVC. Dat wordt wel degelijk ondersteunt op deze NUC / de Intel N3700: https://www.google.nl/search?q=NUC5PPYH+hevc

Hier ook een officiele briefing van Intel; http://www.intel.nl/conte...eleron-n-series-brief.pdf
Videos come to life in 4K 30Hz, so
users can enjoy vibrant multimedia
experiences on 4K displays. The
latest Intel Celeron and Pentium
processors include enhanced new
codec decode support for VP8,
VP92, H.264, and HEVC.
Zou voor zelfbouw een Pentium G4500 al niet voldoende zijn?
Waarschijnlijk wel. Punt is dat de processor kiezen niet het heikel punt is, maar eerder een geschikt moederbord en behuizing+voeding. Er zijn uiteraard wel mini-itx-moederborden met S1151, maar die zijn relatief duur (beginnen pas bij circa 80 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Is micro-ATX geen optie? Zijn voldoende kleinere behuizingen voor dat formaat als ik zo snel even kijk bij de HTPC en SFF type behuizingen.

[ Voor 4% gewijzigd door NitroX infinity op 20-02-2016 21:11 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Ik had het idee om rond de akasa euler een HTPC op te bouwen helaas heeft deze geen ondersteuning (althans kan ik nergens opmaken) voor socket 1151 moederborden. Deze zal mischien later toe worden gevoegd, en helaas hebben de moederborden die ondersteund worden alleen HDMI 1.2 wat volgens mij 4k niet mogelijk maakt (of alleen 30hz?)

Toch denk ik dat een Nuc i.c.m. een tobo met touchpad een zeer goede keuze is. Ik heb even rond gekeken bij family enzo. VESA is zowat op elke TV aanwezig. Jammer dat ze geen tuner hebben waardoor je hem zou kunnen vervangen voor de decoder van je tv leverancier.

Dan wel een opmerking/vraag. Die Nuc kan die ook opstarten zodra je de tv aanzet via wake on HDMI (ofzo) voor de mensen die hem achter de TV monteren, dat zou wel fijn zijn. Al denk ik dat je dit ook met een IR blaster en Logitech Harmony zou kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Uhm, die Akasa Euler ondersteunt Mini-ITX. Dat is voor elk socket hetzelfde. Maar die kast is niet echt 'fijn' leverbaar. Weinig winkels, langere levertijden en winkels met lage beoordelingen. Niet echt iets voor in de BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

NitroX infinity schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:27:
Uhm, die Akasa Euler ondersteunt Mini-ITX. Dat is voor elk socket hetzelfde. Maar die kast is niet echt 'fijn' leverbaar. Weinig winkels, langere levertijden en winkels met lage beoordelingen. Niet echt iets voor in de BBG.
Die akasa euler is meteen je koelblok, en dat zit op een plek waarbij ze aangeven welke bordjes geschikt zijn, hier zitten helaas nog geen socket 1151 mobos bij. Ik durf niet te zeggen hoeveel het uitmaakt. Maar i.v.m. compabiliteit lijkt het mij wel verstandig om die lijst aan te houden.

En inderdaad ik had even de levertijd niet meegenomen. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:40
Hoewel ik zelf een NUC als desktop heb en hier erg tevreden mee ben, wil ik benadrukken dat er zat alternatieven zijn voor NUC die hetzelfde of meer voor dezelfde prijs kunnen. Sterker nog, ik denk dat de nieuwste barebones van bijvoorbeeld zotac, giada of asrock meer htpc bieden in het lagere segment waar jullie kijken (pentium of celeron) dan Intel dat kan met NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 11:30

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

NitroX infinity schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:09:
Is micro-ATX geen optie? Zijn voldoende kleinere behuizingen voor dat formaat als ik zo snel even kijk bij de HTPC en SFF type behuizingen.
Om hier even op terug te komen; dat idee had ik namelijk ook, zeker omdat ik de prijzen van die ITX-bordjes zo belachelijk hoog vind voor wat je krijgt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 60,95€ 60,95
1Asus H110M-A€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master Mini 210€ 65,72€ 65,72
1Crucial CT4G4DFS8213€ 17,29€ 17,29
1Crucial BX200 240GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,86

is een opzetje, maar 1tje die meer power heeft dan een NUC. zelfs grafische kracht is nog uitbreidbaar met Low-Profile kaartjes, en HDD's/optical kun je zo toevoegen. Normaal heb ik een behoorlijke 'liever niet'-mening wat betreft ingebouwde voedingen, maar het CM-logo geeft me al iets meer vertrouwen.

Mocht het toch richting ITX gaan wil ik graag pricewatch: Silverstone Milo ML05B voorstellen als kast: klein, compact, en stijlvol

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

http://nucblog.net/2016/0...iew-nuc6i3syh-htpc-usage/
hier claimen ze dat de nuc niet overweg kan met HVEC 10 bit. ook geven ze aan dat dat geen probleem is maar Bluray in de toekomst zal wel HVEC10bit zijn waardoor je hoogstwaarschijnlijk processor kracht te kort komt om te decoden.

http://nucblog.net/2015/08/braswell-nuc-nuc5ppyh-review/
De andere met de pentium heeft daar geen problemen mee zolang het op 30hz blijft. (kon ook aan de software liggen gaf hij aan)

Wat ik eigenlijk hiermee bedoel is, is het wel verstandig om een device te willen dat mischien nu 30hz aantikt op 4k? is dan een HTPC met een seperate GPU niet een verstandigere keuze? het kost meer e.d. maar volgens mij kun je dan wel gewoon op 60hz je 4k bekijken en kan het decoden via de GPU gaan. (bijvoorbeeld de GT950)

Dit zou dan nog steeds kunnen als volgende

streamstick
Fhd HTPC
4k HTPC

Ik heb zelf geen 4k tv thuis maar loop wel eens door de mediamarkt. Volgens mij is daar veel van het demo materiaal 48p (althans dat of een plethora aan algoritmes maken het zeer smooth)

ik heb het gevoel dat een nuc het net niet gaat worden qua 4k. Wat als je een indeling hebt die niet door de nuc hardware matig kan worden decoded? dan zit je nog met een stroperig beeld. (al geld dat voor zowat elke combinatie cpu/gpu)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het mogelijk om extra/meer aandacht te besteden aan remote controls bij een HTPC? En dan denk ik voornamelijk aan de situatie waarbij men het OS Windows of Linux gebruikt alsmede wel/geen RF of IR kan/wil gebruiken.

Laten we wel wezen; er zijn ongeveer 3 scenario's waarmee/waarvoor een HTPC wordt gebruikt
- afspelen media met iets als Kodi
- een (desktop) OS met losse applicaties voor MP3 / video / BD-speler / NetFlix / etc
- veredeld werkstation voor wat internetten / Flash-games / lichte Steam-games

Een remote in de prijsklassen "tot 30 Euro", "tot 100 Euro" en "duuuuur!" zou een mooie toevoeging zijn op het artikel zeker als men kort zou kunnen benoemen of de intuitiviteit en programmeerbaarheid binnen een half uur tot een werkende omgeving leiden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:01
MAX3400 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:24:
Is het mogelijk om extra/meer aandacht te besteden aan remote controls bij een HTPC? En dan denk ik voornamelijk aan de situatie waarbij men het OS Windows of Linux gebruikt alsmede wel/geen RF of IR kan/wil gebruiken.

Laten we wel wezen; er zijn ongeveer 3 scenario's waarmee/waarvoor een HTPC wordt gebruikt
- een (desktop) OS met losse applicaties voor MP3 / video / BD-speler / NetFlix / etc

Een remote in de prijsklassen "tot 30 Euro", "tot 100 Euro" en "duuuuur!" zou een mooie toevoeging zijn op het artikel zeker als men kort zou kunnen benoemen of de intuitiviteit en programmeerbaarheid binnen een half uur tot een werkende omgeving leiden.
Volledig akkoord met dit. Een mogelijkheid voor remote te bedienen (met infrarood of zelfs met een smartphone app?) is essentieel IMHO. Heel veel mensen gebruiken zo'n NUC voor op een HDTV media te streamen vanaf een NAS, omdat de HDTV nog niet slim genoeg is om het zelf te kunnen.

Dan moet de NUC zelf geen opslagruimte hebben, en ook geen BD-speler of zelfs games, enkel video streamen van een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:00
Is een pricewatch: Streacom FC8 Alpha Fanless Zwart (met optisch slot) geen leuke case
passief gekoeld, dus stil, genoeg ruimte voor opslag en een dvd/blu-ray drive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik altijd een muis op mn htpx. Gewoon die mx230 van logitexh voor 10'euro bij bcc. Die doet t op alle ondergrondn. Zelfs mn behaarde blote bovenbenen.

Gedoe met toetsen wat allemaal maar half en traag werkt. Muis ligt lang de tv remote. Toetsenbord heb ik zelden nodig, of ost. On Screen Toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
Tweede poging om hier op het gebied van barebones een wat breder perspectief dan de NUC te krijgen:
ASRock Beebox N3150/B/BB: €150 inclusief afstandsbediening, ideale budget htpc. Zie bijvoorbeeld deze review
De review gaat over de N3000-variant, die is fanless maar natuurlijk wat minder krachtig dan de N3150.

Hier en hier wat leesvoer over wat Braswell allemaal kan. Dit lijkt me het juiste platform voor deze BBG.

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 19:35
Ik ben me juist aan het orienteren op het kopen van een HTPC en NAS. Dus ben er benieuwd naar voors en tegens van bijv. Raspberry Pi, ASRock, zelf htpc bouwen etc.
Voor mij is enkel belangrijk:
- stil
- klein
- er moet 5.1 geluid uit kunnen komen
- full hd op 55inch tv moet perfect werken
- kodi moet zeer soepel werken
ik ben er nog niet helemaal over uit of pi voldoende is, of dat ik naar iets als ASRock of NUC moet.

Betreft NAS (sorry beejte offtopic) denk ik aan de 216 of 216play of 215. Maar waarom de play duurder is dan zonder play begrijp ik niet helemaal want play kan toch meer?

[My Home Automations]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:29
Vanmiddag nog even een ASRock Beebox N3150 uitgeprobeerd op een 4K scherm, maar ook met DP krijg je max. 30Hz bij 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Unaniem is men het er dus wel over eens dat Braswell een goed platform is. Zowel de NUC als Asrock BeeBox:

http://tweakers.net/product/444299/asrock-beebox-n3150-b-bb/

pricewatch: Intel NUC NUC5PPYH

De gelinkte Asrock Beebox komt al met afstandsbediening, maar heeft een minder krachtige processor en gpu.

Punt wat er dan nog overblijft is die kwestie over 4k 60p + 10-bit HEVC. De Braswell opties zijn inderdaad beperkt tot 4k 30p en meer geschikt voor 8-bit HEVC. Mijn indruk is dat het waarschijnlijk geen goed moment is om een 4k 60p + 10-bit HEVC htpc te bouwen. Waarom? Nou, omdat je dan al snel uitkomt bij een discrete videokaart met de NVIDIA GM206 gpu. Die gpu zit in de GTX960 en GTX950, beide videokaarten van boven de 150 euro. Dan moet je dus de rest van het systeem nog met als nadeel dat je een relatief grote behuizing nodig hebt. NVIDIA Shield kan het kennelijk wel, maar dan ben je wel beperkt in je mogelijkheden.

Hoe is jullie indruk? Is er nu oprecht veel vraag naar 4k 60p + 10-bit HEVC of is het dan slimmer te wachten tot nieuwere hardware uit is en dan een update van het artikel te doen? Denk dan aan Intel Kaby Lake die dan native HDMI 2.0, HDCP 2.2 en HEVC 10-bit ondersteunt.
MAX3400 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 12:24:

Heb je in deze categorie suggesties? Een CEC-adapter (dat je het met de afstandsbediening kan besturen) is natuurlijk een optie. Wat ik wel merk is dat velen ook nog simpelweg een draadloos toetsenbord (al dan niet met touchpad) gebruiken. Bijvoorbeeld de Logitech K400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Bolletje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:30:
Unaniem is men het er dus wel over eens dat Braswell een goed platform is. Zowel de NUC als Asrock BeeBox:

De gelinkte Asrock Beebox komt al met afstandsbediening, maar heeft een minder krachtige processor en gpu.

Punt wat er dan nog overblijft is die kwestie over 4k 60p + 10-bit HEVC. De Braswell opties zijn inderdaad beperkt tot 4k 30p en meer geschikt voor 8-bit HEVC. Mijn indruk is dat het waarschijnlijk geen goed moment is om een 4k 60p + 10-bit HEVC htpc te bouwen. Waarom? Nou, omdat je dan al snel uitkomt bij een discrete videokaart met de NVIDIA GM206 gpu. Die gpu zit in de GTX960 en GTX950, beide videokaarten van boven de 150 euro. Dan moet je dus de rest van het systeem nog met als nadeel dat je een relatief grote behuizing nodig hebt. NVIDIA Shield kan het kennelijk wel, maar dan ben je wel beperkt in je mogelijkheden.

Hoe is jullie indruk? Is er nu oprecht veel vraag naar 4k 60p + 10-bit HEVC of is het dan slimmer te wachten tot nieuwere hardware uit is en dan een update van het artikel te doen? Denk dan aan Intel Kaby Lake die dan native HDMI 2.0, HDCP 2.2 en HEVC 10-bit ondersteunt.

[...]

Heb je in deze categorie suggesties? Een CEC-adapter (dat je het met de afstandsbediening kan besturen) is natuurlijk een optie. Wat ik wel merk is dat velen ook nog simpelweg een draadloos toetsenbord (al dan niet met touchpad) gebruiken. Bijvoorbeeld de Logitech K400.
Ik denk dat je wel een 4k30p kunt aanbevelen, alleen dan loop je na mischien een jaar al achter de feiten, mischien is het beter om 'gewoon' een 1080p aan te bevelen en over een tijdje een update naar een 4k60p of goed aangeven dat je beperkt bent tot 30fps en dat eventueel een 950 dit al weg zou kunnen nemen. maar dat je dan gewoon redelijk groot en duur uit bent. komt AMD binnenkort niet uit met nieuwe CPUs? mischien dat daar dan een leuke tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:19
Bolletje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:30:

Ik denk dat als je kan wachten dat je er dan verstandiger aan doet om inderdaad even te wachten op de Kaby Lake's die eraan zitten te komen. Elke investering die je nu doet om toch 4k 60p voor elkaar te krijgen zal eigenlijk altijd resulteren in een "precies net niet" systeem... Groot, niet zo stil, duur etc.
Een CEC-adapter (of andere oplossing voor een remote) is imho bijna een must te noemen om echt het gevoel van een gebruiksvoorwerp te krijgen en niet met een proof-of-concept-achtig gevoel te zitten. Natuurlijk is een draadloos toetsenbordje voor on the side erbij wel handig, maar 99% van de functionaliteiten van een HTPC kan je prima af met een remote. Die enkele zoek-opdracht op YouTube is met een toetsenbordje wel weer wat handiger, maar nog niet eens een echte must. Ook met de remote is het prima mogelijk maar kost iets meer moeite.

Mocht je nu niet voor CEC willen kiezen maar bijvoorbeeld naar IR-oplossingen kijken, dan is een iMON LCD of VFD een heel fijn device wat brede ondersteuning kent. Niet goedkoop, maar wel goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door kroegtijger op 26-02-2016 16:22 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties: het lijkt nu niet het juiste moment voor 4k60.

Het verschil tussen de pentium N3700 van de NUC en celeron N3150 van de BeeBox lijkt me qua CPU voor een htpc verwaarloosbaar. Het enige mogelijk merkbare verschil zit in de gpu, maar ik vraag me af hoe vaak je dat merkt. Ik vermoed dat ze in de praktijk of allebei te zwak zijn of allebei volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De AMD's (A6, A8 en A10 van de 7xxx generatie waren uitermate geschikt voor HTPC's en reviewers waren eigenlijk zonder uitzondering vol lof over deze APU's. Ik heb destijds uiteindelijk voor een Android mediaspeler gekozen (Minix NEo X8-H Plus), omdat die ook alles kon wat ik wilde en een heel stuk goedkoper was. Zijn er geen nieuwe AMD's die dit stokje over kunnen nemen? Daarnaast had Gigabyte een mooi moederbord met leuke opties zoals Wake on USB waardoor je de HTPC ook met een IR / BT afstandsbediening aan en uit kon zetten.

Verder lijkt het me goed dat er sowieso een mooie SSD in het apparaat komt, ongeacht de build. Bij een HTPC gaat het boven alles om de beleving en die wordt met een SSD heel veel beter.

Voor de toekomstgerichtheid zou ik wel voor een build gaan die x265 / HEVC ondersteunt. Geef dan duidelijk aan welke versies wel en niet ondersteund worden.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou persoonlijk aanzienlijk zwaarder gaan. Wanneer je zuinig wil en toch multimedia functionaliteit is een raspberry pi met een NAS een vrij logische combinatie. Natuurlijk loop je tegen beperkingen aan, er ontstaat alleen vrij weinig meerwaarde wanneer je wel iets meer aanschafprijs wil betalen maar geen ''extra'' stroomkosten. Wanneer je een NAS en HTPC combineert beginnen de stroomkosten al iets minder uit te maken. Wanneer je NAS ook nog voornamelijk gebruikt word om data op te slaan die benaderd wordt via je HTPC kan je met WOL prima uit te de voeten en wordt het stroomverbruik ook niet absurd.

Wat ik zelf een prettige bijkomstigheid vind is dat je een soort ps4/xboxone idee krijgt. Met de nieuwe xbox one v2 controller en wirelesstick kan je zelf prima gamen en/of met vrienden van (splitscreen)multiplayer games op je tv/beamer genieten. Wil je het helemaal bont maken druk je er ook nog een high end video kaart in die je alleen laat inschakelen bij gaming.

Op deze manier heb ik zelf eindelijk gekregen wat ik in de woonkamer wou hebben, hiervoor heb ik wat kleine aanpassingen aan een bestaande game pc gedaan. Als ik hem van scratch samen zou stellen en geen plek zou hebben in een dichtbij gelegen kast pakte ik ongeveer deze onderdelen:

wenslijst: hdtvgameserver

Misschien dat de combinatie van onderdelen beter kan, maar volgens mij zou dit samen moeten werken.

Als je een grote data collectie hebt en/of een raid configuratie wil, moet je natuurlijk wel harde schijven toevoegen.

Ik bedien trouwens alles via een laptop met touchscreen. Misschien nog wel het beste aan deze set, je vrouw krijgt nooit wat in beeld, wat jij niet wil zien!

Misschien vergeet ik belangrijke afwegingen, maar daar kunnen jullie mij ongetwijfeld op wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wil je een WOL om je NAS te waken? Zou ik niet doen, tenzij je maar af en toe je NAS nodig hebt. Zodra je je NAS een paar keer per dag / avond gaat benaderen, is het al veel beter voor je schijven om alles continu te laten draaien.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De schijven gaan normaal gesproken toch ook in standby (windows 10 doet dat bij mij althans automatisch)? Begint dit niet pas uit te maken wanneer je een NAS hebt welke ook serverprocessen/applicaties draait en daardoor continu benaderd word? Dat lijkt me bij HTPC/NAS gebruik wel mee vallen. Daarnaast is je stroom besparing natuurlijk gigantisch, wanneer ik alleen al mijn slaap/werktijden eraf trek kun je aan het eind van het jaar al 1 schijf nieuw op reserve kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Splitinfinitive schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat je wel een 4k30p kunt aanbevelen, alleen dan loop je na mischien een jaar al achter de feiten, mischien is het beter om 'gewoon' een 1080p aan te bevelen en over een tijdje een update naar een 4k60p of goed aangeven dat je beperkt bent tot 30fps en dat eventueel een 950 dit al weg zou kunnen nemen. maar dat je dan gewoon redelijk groot en duur uit bent. komt AMD binnenkort niet uit met nieuwe CPUs? mischien dat daar dan een leuke tussen zit.
kroegtijger schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:21:
[...]

Ik denk dat als je kan wachten dat je er dan verstandiger aan doet om inderdaad even te wachten op de Kaby Lake's die eraan zitten te komen. Elke investering die je nu doet om toch 4k 60p voor elkaar te krijgen zal eigenlijk altijd resulteren in een "precies net niet" systeem... Groot, niet zo stil, duur etc.
Ja, mee eens. Dus in het kort de huidige situatie uitleggen (aanbod van onderdelen, wat er op komst is), maar niet een geheel systeem opgebouwd rondom een GTX950 aanraden.

Als standaard htpc nu de Asrock BeeBox met Intel 3150.
Een CEC-adapter (of andere oplossing voor een remote) is imho bijna een must te noemen om echt het gevoel van een gebruiksvoorwerp te krijgen en niet met een proof-of-concept-achtig gevoel te zitten. Natuurlijk is een draadloos toetsenbordje voor on the side erbij wel handig, maar 99% van de functionaliteiten van een HTPC kan je prima af met een remote. Die enkele zoek-opdracht op YouTube is met een toetsenbordje wel weer wat handiger, maar nog niet eens een echte must. Ook met de remote is het prima mogelijk maar kost iets meer moeite.
Mocht je nu niet voor CEC willen kiezen maar bijvoorbeeld naar IR-oplossingen kijken, dan is een iMON LCD of VFD een heel fijn device wat brede ondersteuning kent. Niet goedkoop, maar wel goed :)
De gelinkte Asrock BeeBox heeft standaard al een meegeleverd afstandsbediening en ook IR aan de voorkant zitten.

Misschien begrijp ik verkeerd, maar de iMON LCD is toch zo'n apart LCD die je in een drive-bay doet? Gaat lastig met de BeeBox of NUC... Of bedoelde je dan met een grote htpc-behuizing?

Ik heb het idee dat men tegenwoordig graag de htpc meer uit het zicht wilt hebben. De bediening gaat dan voornamelijk met een afstandsbediening (rechtstreeks naar de televisie of het apparaat) of met de telefoon/tablet. Dus niet een scherm op de htpc die dan voor de informatie zorgt.
Jorgen schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:17:
De AMD's (A6, A8 en A10 van de 7xxx generatie waren uitermate geschikt voor HTPC's en reviewers waren eigenlijk zonder uitzondering vol lof over deze APU's. Ik heb destijds uiteindelijk voor een Android mediaspeler gekozen (Minix NEo X8-H Plus), omdat die ook alles kon wat ik wilde en een heel stuk goedkoper was. Zijn er geen nieuwe AMD's die dit stokje over kunnen nemen? Daarnaast had Gigabyte een mooi moederbord met leuke opties zoals Wake on USB waardoor je de HTPC ook met een IR / BT afstandsbediening aan en uit kon zetten.
Nee, AMD heeft nu ook geen apu's die dan wel geschikt zijn voor 4k 60p - 10 bit. Uiteraard wel andere apu's, waarmee je dan misschien een spel kan spelen, maar niet dat die beter zijn voor gewone Full HD content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10 15:26
Ik zit zelf erg te twijvelen tussen 2 nucs

Intel NUC6I3SYH
En de
Intel NUC5PPYH

wil gewoon streamen vanaf de nas liefst 4k
En RTLXl en andere webcontent
En wat downloaden met spotnet

Welke moet ik hebben

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:01
deurklinkje schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:20:
Ik zit zelf erg te twijvelen tussen 2 nucs

Intel NUC6I3SYH
En de
Intel NUC5PPYH

wil gewoon streamen vanaf de nas liefst 4k
En RTLXl en andere webcontent
En wat downloaden met spotnet

Welke moet ik hebben
Maak anders zelf een topic aan in Desktop Aankoopadvies . Dit topic is meer voor discussie inzake de nieuwe BBG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Bolletje schreef op maandag 29 februari 2016 @ 02:10:
[...]

[...]

Ja, mee eens. Dus in het kort de huidige situatie uitleggen (aanbod van onderdelen, wat er op komst is), maar niet een geheel systeem opgebouwd rondom een GTX950 aanraden.

Als standaard htpc nu de Asrock BeeBox met Intel 3150.

[...]

[...]

De gelinkte Asrock BeeBox heeft standaard al een meegeleverd afstandsbediening en ook IR aan de voorkant zitten.

Misschien begrijp ik verkeerd, maar de iMON LCD is toch zo'n apart LCD die je in een drive-bay doet? Gaat lastig met de BeeBox of NUC... Of bedoelde je dan met een grote htpc-behuizing?

Ik heb het idee dat men tegenwoordig graag de htpc meer uit het zicht wilt hebben. De bediening gaat dan voornamelijk met een afstandsbediening (rechtstreeks naar de televisie of het apparaat) of met de telefoon/tablet. Dus niet een scherm op de htpc die dan voor de informatie zorgt.

[...]
Wil je het ding uit het zicht hebben, dan kom je dus automatisch bij CEC uit, wat bij mij dan ook de voorkeur geniet. Het kent echter een (behoorlijk groot) nadeel, want je kan er je machine niet mee aan zetten. Met een IR-oplossing kan dat wel gerealiseerd worden, maar dan staat ie dus in het zicht. Als je machine dan toch in het zicht staat, dan kan je het net zo goed een fraaie oplossing maken met een goede bouwkwaliteit en een knappe remote en dan kom ik daarmee dus snel al bij de iMon devices uit. Overigens hebben ze ook OEM-producten van hun VFD en kan je natuurlijk nog steeds met een iMon werken zonder dat je daarbij ook een display hebt. Er zijn daarnaast ook de nodige fabrikanten van behuizingen die deze hardware meeleveren, zoals Silverstone en Zalman. Wat dat betreft kan je wel weer veel kanten op, maar het zijn geen goedkope oplossingen natuurlijk. Je bent al gauw 100,- kwijt eraan. CEC is dan een stuk interessanter. Het nadeel van je machine niet aan kunnen zetten neem ik dan wel voor lief en laat 'm gewoon 24/7 aan ;)
Alternatief is dan uiteraard nog de IR-extender, maar als ik heel eerlijk ben is dat de minst fraaie oplossing.

Telefoon/tablet is zeker ook een veel toegepaste methode, maar kent naar mijn idee 2 grote nadelen. Ten eerste moet je naar je telefoon of tablet kijken. Een touchscreen kan je bijna niet blindelings bedienen. Als ik tv kijk, wil ik tv kijken en niet naar een telefoon of tablet. Ik wil dus gewoon de knoppen fysiek voelen. Daarnaast geeft dat automatisch alweer een 2e en vaak 3e bedienings-device, namelijk de remote van je tv, van je receiver en een telefoon of tablet. Da's precies een van de dingen die mensen irriteert... een tafel vol met afstandsbedieningen.

Kort door de bocht is er dus helaas nog steeds geen 100% ideale oplossing hiervoor, maar CEC komt naar mijn mening goed in de buurt, en in ieder geval is de gedachte die erachter zit in de juiste richting. Technisch is er nog wel wat ruimte voor verbetering, maar dat komt vanzelf wel. Hardware als de Pi bewijst wel dat het qua kosten geen bottleneck hoeft te zijn. Het is voornamelijk nog het ego van een deel van de fabrikanten die hun eigen implementatie ervan aan je proberen op te dringen waardoor het soms niet 100% lekker werkt,

[ Voor 14% gewijzigd door kroegtijger op 01-03-2016 22:58 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDMI-CEC is wat mij betreft echt wel een must-have voor een Home Theater setup. Zeker als er meerdere apparaten aan je receiver hangen (zoals bv. een Blu-Ray speler of PS4) zodat de HDMI kanalen automatisch geselecteerd worden. Alles lekker met 1 afstandbediening bedienen zonder dat er kabels in het zicht zitten. Geen gehannes meer met het programmeren van de afstandsbediening, of slecht IR ontvangst. Ik heb zelf een Logitech Harmony gehad (wat ook prima kan werken) maar CEC is toch echt een verademing.

Voor de Intel NUC is er tegenwoordig een inbouw module beschikbaar (blijf het raar vinden dat de NUCs nog steeds geen CEC support hebben) en voor zelfbouw / ander merken kun je gewoon een CEC adapter kopen.

Zelf heb ik nog een (oude) ASRock Core 100 HT-BD met Windows 10 Pro, maar ik kan deze prima via CEC aanzetten. Moest hiervoor wel de hybrid shutdown optie in Windows uitschakelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-10 15:06
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:42:
HDMI-CEC is wat mij betreft echt wel een must-have voor een Home Theater setup. Zeker als er meerdere apparaten aan je receiver hangen (zoals bv. een Blu-Ray speler of PS4) zodat de HDMI kanalen automatisch geselecteerd worden. Alles lekker met 1 afstandbediening bedienen zonder dat er kabels in het zicht zitten. Geen gehannes meer met het programmeren van de afstandsbediening, of slecht IR ontvangst. Ik heb zelf een Logitech Harmony gehad (wat ook prima kan werken) maar CEC is toch echt een verademing.

Voor de Intel NUC is er tegenwoordig een inbouw module beschikbaar (blijf het raar vinden dat de NUCs nog steeds geen CEC support hebben) en voor zelfbouw / ander merken kun je gewoon een CEC adapter kopen.

Zelf heb ik nog een (oude) ASRock Core 100 HT-BD met Windows 10 Pro, maar ik kan deze prima via CEC aanzetten. Moest hiervoor wel de hybrid shutdown optie in Windows uitschakelen.
Hoe start je uw computer dan op via cec?
Bij mij lukt zo iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon1980
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 16:13
Ik zit ook met een dilemma, ik wil eigenlijk een sneller alternatief voor de HTPC die ik nu gebruik. Helaas ben ik niet handig in het inbouwen van hardware. Een SSD lukt zelf niet, dus maak ik meer kosten dan mijn Intel b-trail j1900 nog aan investering waard is denk ik. Ik heb net een nieuwe full HD-tv, dus ik verwacht binnen nu en minimaal 7 jaar zeker geen 4k te gaan kijken. Wel full hd natuurlijk. Ik gebruik mijn HTPC ook om het digitale ongecodeerde pakket van ziggo te kijken via KODI. Daarnaast kijk ik relatief veel DVD's,. Dit schijnt niet zo goed te gaan met androidboxen, een optie waar ik naar gekeken heb vanwege de prijs en de relatief hoge snelheid ten opzichte van een trage pc met harddisk. Ook heb ik gekeken naar toekomstvastheid. De androidboxen kunnen vaak de h.265 codec met gemak afspelen, zeker in fullhd zelfs in 10bit h.265. Nu ben ik videobestanden met die indeling nog niet vaak tegen gekomen, maar dat gaat vast binnen nu en drie jaar veranderen. De vraag is dus of ik, wanneer ik een NUC met een i3 processor koop voldoende heb voor de komende 3 jaar als ik er vanuit ga dat ik geen 4k content wil kijken, maar wel full hd met h.265 codec? Er zijn ook nog de brasswells, biijvoorbeeld de Beebox met de intel n3000 processor. Deze zijn een stuk goedkoper, maar minder snel. Wel hebben ze de h.265 8 bit codec, zouden die voldoende zijn om de komende drie jaar alle full hd content af te spelen? Kortom wat te kiezen?

Informatie is van ons allemaal, niet van het grootkapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:42:

Daarmee staat je machine dan ook niet écht uit, maar in een standby-mode. Via IR kan je namelijk wel echt de aan/uit knop laten schakelen en dus ongeacht welke toestand dan ook van de machine deze aan krijgen. De hybrid shutdown is in ieder geval al wel een hele stap in de goede richting en volstaat voor de meeste vormen van gebruik :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 21:29
Ga dit in de gaten houden. Voor een HTPC vind ik het wel buitengewoon belangrijk dat hij HD geluidssporen netjes doorstuurt naar een receiver.

4k is wel leuk, alleen zijn de beamers daarvoor op het moment nog niet te betalen mocht je het willen gebruiken in een dedicated HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 21:29
Gelet op een 1080p setup lijkt me dit geen onaardig systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 81,95€ 81,95
1Inter-Tech ITX-601€ 39,49€ 39,49
1Kingston KVR16S11S8/4€ 16,67€ 16,67
1Corsair Force LS V2 60GB€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:39
Onlangs heb ik een 4K TV gekocht en nu wil ik natuurlijk ook 4K gaan kijken. Op dit moment heb ik de volgende opstelling, een NAS met alle films, een Raspberry Pi 2 met Plex Server. Nu wil ik een HTPC gaan bouwen om de content af te spelen. Allereerste vraag, zijn de Synlogy en Pi 2 sterk genoeg om met 4K om te gaan? Tweede vraag, wat is ongeveer de prijsklasse om een degelijke 4K HTPC te bouwen? Ik ben nog een leek wat dit onderwerp betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 14:22
Ik heb een Intel NUC 5CPYH met 8GB RAM, 60GB SSD, OpenElec/Kodi 15.2 en dit draait prima. Ik kijk geen 4K of 3D dus dan is een i3 of hoger sowieso al overkill met alleen OpenElec.

Ik heb er een Rii i2 Mini BT afstandsbediening bijgekocht maar dit werkt tot op heden matig. De touchpad is redelijk gevoelig en de BT verbinding is compleet weg als de NUC uit is geweest. Opnieuw parren lukt vaak niet ineens, dus ik zal eens een andere USB BT dongle proberen. Tot die tijd werk ik met de gratis Kodi Remote App via een iPhone en dit gaat stukken beter. Als iemand hier tips heeft graag...

Het enige waar ik nog niet uit ben zijn de opties voor Audio Out. Momenteel staat deze geselecteerd op de HDMI poort zodat het geluid uit mijn Samsung LCD Smart TV komt. De 3.5mm Audio Jack uitgang werkt (dan) echer niet. Ik heb hier een simpele 3.5mm Audio Jack naar 3x Cinch/Tulp (rood/wit/geel) kabel op gezet maar zowel de koptelefoon uitgang op de voor- als op de achterkant geven geen signaal aan de versterker.
Wannner ik de Audio Out op Analog Out zet dan komt het geluid wel via de versterker, maar... Het geluid via de TV is dan weg en ik krijg maar 1 kanaal te horen, alleen links. Dit laatste euvel zal mogelijk aan de (verkeerde) Jack naar Cinch kabel liggen, maar het feit dat ik Audio Out niet kan combineren als HDMI+Analog Out is wel vervelend. Ik ben benieuwd of hier iemand een oplossing voor heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Theo74 op 04-09-2016 16:27 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:43
Een leuke HTPC bouwen voor 4K komt in zicht.

De eerste twee min-ITXbordjes met HDMI 2.0 van Asrock met onboard cpu/gpu staan in de Pricewatch, te weten:
- pricewatch: ASRock J4205-ITX
- pricewatch: ASRock J3455-ITX

Daar nog een kastje omheen, blue-ray spelertje erbij, geheugen en een SSD-schijfje (M2 niet ondersteund) en hoppekee.

Een xbox one-s met UHD speler geeft dan toch net wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 11:42
amiaima schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:16:
Een leuke HTPC bouwen voor 4K komt in zicht.

De eerste twee min-ITXbordjes met HDMI 2.0 van Asrock met onboard cpu/gpu staan in de Pricewatch, te weten:
- pricewatch: ASRock J4205-ITX
- pricewatch: ASRock J3455-ITX

Daar nog een kastje omheen, blue-ray spelertje erbij, geheugen en een SSD-schijfje (M2 niet ondersteund) en hoppekee.

Een xbox one-s met UHD speler geeft dan toch net wat meer.
Enig idee wanneer de eerste barebones/nuc/... uitkomen met zo'n mobo + processor erin? Ik zoek namelijk een klein stil pctje dat 4k/hdr aankan en geruisloos is voor onder mijn slaapkamer TV. Momenteel hangt daar een tablet aan met 2gb ram en een kansloze atom...

Here's to you Nicola and Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:48
Edit, antwoord gevonden.

[ Voor 95% gewijzigd door Dennisdn op 23-12-2016 05:28 ]

Pagina: 1