Bestanden en E-mail delen in netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een dringende vraag over de inrichting van mijn netwerk in een klein bedrijfje.

Ik heb 4 pc's werkende in één netwerk. In dit netwerk wil ik op meerdere pc's vanuit dezelfde map documenten kunnen opslaan en inzien. Deze kunnen opgeslagen worden op een extra harde schijf die in één van deze computers zit. Uit het verleden bleek de methode van de gedeelde map niet goed te werken, aangezien je via via toch nog documenten op kan slaan buitenom deze map, die op hun beurt weer niet toegankelijk meer waren op de andere pc's.
Is er een goede Freeware oplossing of methode hiervoor?

Daarnaast zoeken we een alternatief voor Microsoft Outlook. Bestaat er hiervoor een goed gratis alternatief waarmee de exchange functie benut kan worden. Er zijn meerdere email-accounts die per gebruiker verschillend ingezien mogen worden. Graag zouden we bijvoorbeeld op het info@ mailadres ook toe kunnen wijzen welke gebruiker deze mail behandeld heeft.

Ik hoop dat er onder jullie iemand is die hier een goede oplossing voor weet!

Alvast bedankt!
M.vr.Gr. Rien

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017

Freeware is voor zakelijk gebruik in sommige gevallen niet gratis, maar voor thuisgebruik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:52:
...
Ik heb 4 pc's werkende in één netwerk. In dit netwerk wil ik op meerdere pc's vanuit dezelfde map documenten kunnen opslaan en inzien. Deze kunnen opgeslagen worden op een extra harde schijf die in één van deze computers zit. Uit het verleden bleek de methode van de gedeelde map niet goed te werken, aangezien je via via toch nog documenten op kan slaan buitenom deze map, die op hun beurt weer niet toegankelijk meer waren op de andere pc's.
Volgens mij moeten netwerkshares wel werken, als je niet wil dat mensen buiten die locatie iets opslaan moet je alle alternatieve mogelijkheden iets op te slaan afsluiten (usb-sticks, locale schijf, andere netwerkshares, web-services (google drive, dropbox etc). De mensen wat beter instrueren lijkt me de simpelste optie.
Daarnaast zoeken we een alternatief voor Microsoft Outlook. Bestaat er hiervoor een goed gratis alternatief waarmee de exchange functie benut kan worden. Er zijn meerdere email-accounts die per gebruiker verschillend ingezien mogen worden. Graag zouden we bijvoorbeeld op het info@ mailadres ook toe kunnen wijzen welke gebruiker deze mail behandeld heeft.
...
In Ervaringen: Groupware is het een en ander verzameld, Bijvoorbeeld SOGo zou wellicht aan de vereisten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Waar je documenten op mag slaan. Gaat op basis van rechten.
Maar als je een gedeelde map hebt waar iedereen in moet werken. Hou je het altijd dat mensen spullen op kunnen slaan op andere plekken waar andere mensen niet bij kunnen.
men kan altijd in hun eigen computer iets opslaan of zelf op een USB stick.
In dit geval moet je je mensen gewoon opleiden hoe ze om moeten gaan met de share.

Of je moet echt alles dicht gaan zetten op die share na.

Verder zijn er wel mail programmas die met exchange kunnen praten.
Wat had je zelf al gevonden. En waarom geen outlook?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad bijna onmogelijk om te voorkomen dat documenten ergens anders opgeslagen worden. Ik ervoer vooral problemen dat als je bijvoorbeeld op 'opslaan als' klikte, en dan op mijn documenten, je niet meer in de gedeelde map zat te werken.

Zelf had ik eM Client gevonden voor de email. Alleen hierin mis ik de functionaliteit om email als 'behandeld door' te kunnen markeren.

De term GroupWare was mij nog niet bekend:) Misschien zit hier een goede oplossing tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:15:
Het is inderdaad bijna onmogelijk om te voorkomen dat documenten ergens anders opgeslagen worden. Ik ervoer vooral problemen dat als je bijvoorbeeld op 'opslaan als' klikte, en dan op mijn documenten, je niet meer in de gedeelde map zat te werken.

Zelf had ik eM Client gevonden voor de email. Alleen hierin mis ik de functionaliteit om email als 'behandeld door' te kunnen markeren.

De term GroupWare was mij nog niet bekend:) Misschien zit hier een goede oplossing tussen.
Je kan onder windows ook de locatie veranderen van de 'mijn documenten' folder, zodat deze verdwijnt naar de gedeelde schijf.

Gaat niet alles oplossen, maar maakt het opslaan daar wel iets makkelijker

EDIT: Of zoals hieronder staan standaard pad wijzigen

[ Voor 3% gewijzigd door EJPostema op 19-02-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Het pad waarnaar standaard wordt opgeslagen kan je eenmalig in de settings aanpassen. Werkt thuis ook (vrouw die vroeger alles op het bureaublad opsloeg :F ; ze leert gelukkig wel snel ;) ).

Misschien kan je een NASje plaatsen voor die paar gebruikers en hosted Zarafa o.i.d. afnemen?
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:15:
<KNIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan de default opslag locatie aanpassen.
Dus als je opslaan als doet, dat je niet bij mijn documenten uitkomt maar standaard bij je share.
Dit voorkomt dan problemen. En heb je al 1 oplossing

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Als je een klein bedrijfje hebt kun je misschien eens kijken naar Office 365.
Ja, ik weet het. Het kost geld, maar het scheelt een hoop elende van je eigen services hosten. Ze hebben een goede koppeling met outlook, via een eigen domein mailen en zakelijke opslag met OneDrive voor bedrijven (wel natuurlijk ook een lokale kopie van maken ;) ).

https://products.office.c...ce-365-for-business-plans

[ Voor 15% gewijzigd door chickpoint op 19-02-2016 11:07 . Reden: stomme affilate link eruit gesloopt ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:26
mijn advies zou inderdaad ook zijn, kijk naar office 365. scheelt je een hoop gezeur en tijd. Tijd is immers ook geld.

Alternatief is google apps for work, maar als je outlook werkt toch net iets beter, is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-12-2023
Kijk naar Unraid van Limetech; is voor beheer en virtualisatie van je netwerk fantastisch. En daarnaast office 365.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
In een bedrijf de bestanden delen/opslaan op een van de werkstations is niet bepaald een nette oplossing. Zorg voor een stukje netwerkstorage (evt. een simpele NAS omdat je niet over een server beschikt) en stel daar de locaties in met de juiste rechten. Zorg ook voor een backupoplossing... Zo hou je de bestanden in huis en ben je onafhankelijk van welke cloud dienst dan ook.
Pagina: 1