Laatst belde een oom me op met de vraag of ik wist wat met zijn PC aan de hand was, hij "kon geen programma's openen" en er verscheen een melding in beeld. Ik vermoedde al het ergste en stond binnen een half uur op de stoep. Na 5 seconden had ik het al gezien, alles gelocked...
Hoe het binnen is gekomen? Mijn nichtjes zoeken van alles op dat ding op, en ook vaak "antwoorden van huiswerk" en zulke zaken, waarschijnlijk is hij hierdoor of door een email-bijlage geïnfecteerd. Niets blijkt minder waar te zijn, want eenmaal daar vertelde mijn oom dat zijn werk-laptop met duizenden werk-gerelateerde bestanden eerder die week dezelfde melding had gekregen. Mijn tante kwam erbij staan, zegt dat bij haar op het werk ook een groot aandeel PC's eenzelfde soort "melding" kregen. Hoe, wat en waar alles precies is ge-encrypt zal dus nooit duidelijk worden, maar gelukkig heb ik er zelf een jaar geleden met klem op gehamerd dat ze zich alle foto's moesten back-uppen. De foto's vallen mij opeens in, en dan krijg ik te horen "ja, maar zo erg zal het toch wel niet zijn, of wel dan?"...
Een jaar aan niet back-upped foto's weg, werkbestanden weg, veel ellende voor mij erbij, en een wijze les. Ze waren op mijn oom zijn werk juist die week aan bezig om alles in de cloud te zetten, maar nu was er natuurlijk geen enkele backup.
Ouders in paniek, andere familieleden in paniek, paniek paniek en nog eens paniek, en wie mag weer voor een "oplossing" zorgen die niet bestaat? Juist...
Opeens wordt er na een RTL-nieuws aflevering aan mij gevraagd door diverse mensen om een back-up te maken, dit te doen, dat te doen en zus te doen. Jammer, ik heb wel meer te doen dan uren stressen

.
Laatste tijd trouwens echt een shit-load aan spamberichten in m'n mail, enkele kansenpareltjes met vermoedelijk cryptolockers van de
afgelopen paar dagen:
- Invoice XEINV00659 from Tip Top Delivery
- RE: BACANORA MINERALS LTD - Order Number 69781/286466/64 status updated to order processing
[
Voor 8% gewijzigd door
Kuusj op 20-03-2016 18:46
]