Zelf een bureau maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMickB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 07:54
Goedemorgen iedereen,

Ik weet niet of dit het geschikte forum is maar niet geschoten is altijd mis.

Ik wil een nieuw bureau gaan maken of mijn huidige aanpassen en misschien een case inbouwen in het hele ontwerp. Ik ben uitgegaan van de afmetingen van mijn huidige bureaublad. Ik heb al een klein opzetje gemaakt in een 3D Cad programma (toch handig als het je werk is om met die pakketten te werken).

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/90xgl1.png

Nu mijn vraag, welk type hout is goed geschikt en stevig genoeg om dit te maken (en niet dat het na een jaar gaat doorzakken)?

En welk type hout is goed te gebruiken om zelf een case te maken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mick

[ Voor 4% gewijzigd door DJMickB op 17-02-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
18mm MDF plaat is vrij standaard voor dit soort werk geloof ik. Tenminste als je het bureau gaat schilderen.

Doorzakken of niet wordt vooral bepaald door wat je onder het bureaublad doet. Hoe breed is het blad, waar komen de poten of zijkanten en doe je er een tussenschot tussen. Met een beetje googlen kan je prima constructies vinden die niet doorzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMickB
Het blad is momenteel 160x80mm. Deze afmeting wil ik eigenlijk wel houden rekening houdend met het plaatsen in mijn kamer. Ik zit nog te twijfelen of ik het geheel wil schilderen of dat ik het ga spuiten (ben autospuiter geweest dus dit moet geen probleem zijn).

Iemand trouwens nog een adresje waar ze hout frezen voor niet extreem hoog bedrag (mag wel iets kosten aangezien ik wel geleerd heb dat goedkoop vaak ook duurkoop is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Ik ben nu bezig met een bureau te maken voor mijzelf

Hoek bureau met korte zijde 2 meter en lange zijde 3,5 meter, maak dit van 22mm mdf.
En ik maak hieronder 2 draagbalkjes vanwege de overspanning deze zijn 44x44mm.

Maar dat is mijn constructie omdat het vrij lang is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:37
DJMickB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:24:
Ik zit nog te twijfelen of ik het geheel wil schilderen of dat ik het ga spuiten (ben autospuiter geweest dus dit moet geen probleem zijn).

Iemand trouwens nog een adresje waar ze hout frezen voor niet extreem hoog bedrag (mag wel iets kosten aangezien ik wel geleerd heb dat goedkoop vaak ook duurkoop is)
Wanneer je het bureau wil spuiten moet je wel MDF gegrond kopen en de kopse kanten afplakken met Grundier band (goedkope kantenband die makkelijk te spuiten is)
MDF gegrond is wel iets duurder maar met het spuiten scheelt het enorm veel werk, hetzelfde geldt voor de kantenband

Daarnaast moet je ook hierbij de lastige delen van tevoren spuiten, dus een verbinding met bijvoorbeeld deuvels of lamello's is wel gewenst
Daarna alles in elkaar lijmen en vervolgens het hele geheel spuiten ;)

Voor het frezen kan je naar een willekeurige meubelmaker/interieurbouwer gaan die een grote CNC hebben staan
Wanneer je zelf een dwg bestand meeneemt met wat je wil hebben kunnen ze het makkelijk frezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Of koop/leen/huur een decoupeerzaag/invalzaag en evt. een bovenfrees en ga aan de slag?

Zo moeilijk is het niet om hout te zagen. Daar heb je écht geen robot-gestuurd beest voor nodig. Dit ontwerp wat je nu laat zien zaag je in een uurtje wel uit. Zelfs zonder ervaring.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• DJMickB
Klopt dat het met een decoupeerzaag kan maar zit er wel mee dat alles exact haaks op elkaar moet passen aangezien ik geen kieren wil tussen de naden. Heb gelukkig een vriend die meubel maker is en die heeft aangeboden om me te helpen met het maken van dit meubel.

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Als je geen kieren wilt is een decoupeerzaag niet echt geschikt, decoupeerzagen hebben de neiging om nog erger te gaan "zwerven" dan bijvoorbeeld een lintzaag of cirkelzaag.

Je zou dit eventueel nog kunnen compenseren door een overmaat aan te houden, hierna zou je het hout kunnen inklemmen tussen 2 stukken haaks hout om zo met een Japanse zaag de ongelijkheid weg te zagen. Ook zou je het kunnen schaven door ook hier weer je mdf tussen 2 planken in te klemmen om zo die onregelmatigheid weg te werken, echter gaat schaven een beetje moeilijk bij de schuine hoek van het blad waar je tv op staat.

Persoonlijk zou ik je vriend nog even vragen of je zijn afteken gereedschap even mag lenen, daarnaast zou het een hoop schelen als hij nog iets heeft staan in de zin van een zaagtafel. Je zou mogelijk zelf nog een zaagtafel of cirkelzaag kunnen aafschaffen, maar als je alleen een decoupeerzaag heb is dat natuurlijk een beetje zonde van de centen lijkt mij :P .

Ben zelf dit jaar begonnen met een opleiding tot meubelmaker, dus ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:30
Wat heeft iedereen toch met MDF? Dat ziet er toch veel minder mooi uit dan 'natuur'-hout? :P

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Awsom schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:57:
Wat heeft iedereen toch met MDF? Dat ziet er toch veel minder mooi uit dan 'natuur'-hout? :P
Maar MDF is zeer goedkoop en makkelijk te verven/bewerken.

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Awsom schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:57:
Royenroy schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:12:
[...]

Maar MDF is zeer goedkoop en makkelijk te verven/bewerken.
MDF is inderdaad heel erg goedkoop in vergelijking tot goed kwaliteitshout, nadeel is alleen dat MDF snel kan gaan brokkelen na verloop van tijd of tijdens het bewerken (vooral bij de kleine hoekjes, details). Mocht je trouwens een cirkelzaag gaan gebruiken bij natuurhout kijk dan enorm uit met de nerven. Miste bijna een paar vingers omdat de cirkelzaag 'toe hapte':

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/naK60C6S9tVVHlIqu7r2fO8a/medium.jpg

En nee, ik probeerde niet die halve cirkel te 'cirkelzagen'... :+

[ Voor 6% gewijzigd door caesar1000 op 18-02-2016 21:20 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMickB
Hallo iedereen,

Ik kies voor MDF omdat dit ten eerste inderdaad goedkoop is en ten tweede is dit heel goed te bewerken. Die maat van mij heeft aangeboden om op een zaterdag alles te zagen op zijn werk (neem aan dat hij wel een zaagtafel heeft aangezien die meubelmaker is) en om alle verbindingen erin te zetten zodat wanneer ik thuis kom ik alles in één keer kan monteren. Ik was van plan de poten van mijn huidige bureau als basis te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2c0djn.png

Dit is de tekening van wat ik uit 1 plaat hout zou moeten kunnen halen. Had alleen geen rekening gehouden met het feit dat de zaagsneden ook nog ruimte in nemen. Op zich geen probleem aangezien ik toch een 2e plaat moet halen voor een wand die ik hier niet meer uit kan halen.

Ik zit nu alleen te twijfelen of ik het blad niet een paar centimeter langer zal maken (naar 1m of 0.9)

Zodra we het bureau gaan maken zal ik sowieso een update maken van hoe alles gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMickB
caesar1000 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:18:
[...]

[...]

MDF is inderdaad heel erg goedkoop in vergelijking tot goed kwaliteitshout, nadeel is alleen dat MDF snel kan gaan brokkelen na verloop van tijd of tijdens het bewerken (vooral bij de kleine hoekjes, details). Mocht je trouwens een cirkelzaag gaan gebruiken bij natuurhout kijk dan enorm uit met de nerven. Miste bijna een paar vingers omdat de cirkelzaag 'toe hapte':

[afbeelding]

Goede tip, zal dit nog in overweging kunnen nemen voor het blad zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
caesar1000 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:18:
[...]

[...]

[afbeelding]

Heb je verstand van hout bewerking?

Neem aan van wel maar toch even:

Bij plaat materiaal met nerven en natuurlijke vormen neemt men een fijner zaagblad. Overigens geld dit ook voor de wat hardere houtsoorten. Dit omdat je dan minder kans krijgt op "happen" omdat de zaag beter zijn werk doet.

Wanneer je MDF gaat zagen doe je dit juist niet omdat dan door de vele stofvorming (wat een fijn zaagblad niet snel afvoert) je zaag vast loopt of overhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
DJMickB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:09:
Goedemorgen iedereen,

Ik weet niet of dit het geschikte forum is maar niet geschoten is altijd mis.

Ik wil een nieuw bureau gaan maken of mijn huidige aanpassen en misschien een case inbouwen in het hele ontwerp. Ik ben uitgegaan van de afmetingen van mijn huidige bureaublad. Ik heb al een klein opzetje gemaakt in een 3D Cad programma (toch handig als het je werk is om met die pakketten te werken).

[afbeelding]

Nu mijn vraag, welk type hout is goed geschikt en stevig genoeg om dit te maken (en niet dat het na een jaar gaat doorzakken)?

En welk type hout is goed te gebruiken om zelf een case te maken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mick
Weet de exacte nummers niet meer maar zaagsnede van een normaal zaagblad licht zo rond de 4mm bij een tafelzaag(waar je vriend waarschijnlijk toegang tot heeft op zijn werk) en rond de 2mm bij een tafelzaag of handcirkelzaag. De dikte van de zaagsnede kunnen natuurlijk afwijken per zaagblad en type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Casejunky schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:37:
[...]

Heb je verstand van hout bewerking?

Neem aan van wel maar toch even:

Bij plaat materiaal met nerven en natuurlijke vormen neemt men een fijner zaagblad. Overigens geld dit ook voor de wat hardere houtsoorten. Dit omdat je dan minder kans krijgt op "happen" omdat de zaag beter zijn werk doet.

Wanneer je MDF gaat zagen doe je dit juist niet omdat dan door de vele stofvorming (wat een fijn zaagblad niet snel afvoert) je zaag vast loopt of overhit.
Ja, klopt. Hadden toen te maken met eiken dus dan is de kans sowieso wat groter omdat het nou eenmaal een sterk en hard hout is. Vanwege het feit dat ik op verschillende hoeken het aan het doorzagen was was de kans dat het zou gebeuren ook groter. Zelfs met een fijner zaagblad is het altijd goed om ook een schuif lat te gebruiken om zo te voorkomen dat je er per ongeluk zelf in komt. Iig bedankt voor de extra uitleg hier. :>

Mickey ik neem aan dat je wel rekening hebt gehouden met het feit dat je natuurlijk in het verhoogde deel van je bureau tussenstukjes wilt hebben en niet zo dat geheel uit 1 blok MDF kunt halen? (Zie SolidWorks/CAD model)

[ Voor 9% gewijzigd door caesar1000 op 19-02-2016 16:03 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMickB
caesar1000 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:00:
[...]

Ja, klopt. Hadden toen te maken met eiken dus dan is de kans sowieso wat groter omdat het nou eenmaal een sterk en hard hout is. Vanwege het feit dat ik op verschillende hoeken het aan het doorzagen was was de kans dat het zou gebeuren ook groter. Zelfs met een fijner zaagblad is het altijd goed om ook een schuif lat te gebruiken om zo te voorkomen dat je er per ongeluk zelf in komt. Iig bedankt voor de extra uitleg hier. :>

Mickey ik neem aan dat je wel rekening hebt gehouden met het feit dat je natuurlijk in het verhoogde deel van je bureau tussenstukjes wilt hebben en niet zo dat geheel uit 1 blok MDF kunt halen? (Zie SolidWorks/CAD model)
Ik heb hier inderdaad rekening mee gehouden. Ik wil 1 of 2 tussen planken gebruiken voor de stevigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-08 07:55
Ik heb voor mijn bureaublad een 26 of 28 mm meubelpaneel gekocht van 1450 x 800. Heb deze in de gewenste breedte laten zagen. Bevalt mij prima en is zeker steviger dan 18 mm mdf. Wellicht overwegen om het blad hiervan te maken en derest van MDF, aangezien je toch alles gaat schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMickB
Waarschijnlijk word het blad sowieso dikker dan 18mm. Ben er nog niet helemaal uit of het mdf gaat worden of een andere hout soort.

• DJMickB
Even een kleine update,

Heb zojuist het model opnieuw getekend met de juiste diktes (18mm), de inkepingen voor de planken en de afschuiningen zodat alles netjes op elkaar past.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/dpfoud.png

Nu opzoek gaan naar een bedrijf die dit zou kunnen zagen en vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-10 21:23
Dat schuine lijntje rechts (voor de monitor standaard) kan niet ;)

Het bovenste blad moet gewoon op de ondersteuning liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Ziet er netjes uit! Maar ik vroeg me af of het misschien niet praktischer is om een beetje modulair ontwerp te overwegen?

Ik kan me voorstellen dat dit bureau precies de juiste maat heeft voor de huidige situatie in je kamer, maar als je ooit verhuisd kan ik me voorstellen dat je de kastopbouw bijvoorbeeld precies gespiegeld zou willen.
Ook wanneer wat betreft computerhardware kan ik me voorstellen dat enige flexibiliteit handig kan zijn: Stel dat je een ander toetsenbord aanschaft dat net wat breder blijkt te zijn dat de pootjes van de monitor-stand, das dan toch zonde?
Ik kan me ook voorstellen dat je op den duur misschien een grotere of tweede monitor zou willen hebben. Het is in dat geval niet praktisch als je het kast-deel van je bureau af moet slopen of niet recht meer voor je scherm kan zitten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik zou nooit MDF voor een bureau gebruiken. MDF kruipt aanzienlijk meer vergeleken bij andere materialen zoals multiplex. Ik zie wel eens mensen 22mm MDF pakken voor boekenkast planken in de hoop dat het niet door gaat hangen maar die komen snel genoeg van een koude kermis thuis.
Bij je bureau zal het minder snel gaan omdat de achterkant wat gunstiger in elkaar zit door de verhoging en omdat de voorkant gemiddeld gezien maar amper wordt belast. Maar kruipen en hangen doet ie uiteindelijk toch.

Voor de eenvoud kan je multiplex pakken maar je zou ook iets moois van kunnen maken met bijv een massief werkblad. Zelf vind ik dikke verlijmde werkbladen van (gestoomd) beuken altijd erg mooi. Verzadigen met een olie of hardwax (bijv tung of ouderwetsch gekookte lijnolie) en dan krijgt het een zeer mooi oppervlak van dat makkelijk is schoon te houden en bij te werken in geval van schade. Het aardige van een behandeling met olie is dat de tekening van het hout vaak prachtig op komt zetten.
Addertje onder het gras bij massieve bladen, die kruipen in de breedte. Op te lossen door over de hele breedte te zorgen voor ondersteuning waar je de poten bevestigd (bijv plaatje multiplex eronder van minimaal 18mm dikte of metalen strips infrezen en vastschroeven).

Er zit in Tiel een leuke houthandel die voor weinig geld hele mooie bladen heeft. Amerikaans wit eiken, Europees eiken, Fins berken, Mixed hardwoods (ziet er ook erg bijzonder uit) en beuken.

Wat ik laatst ook in mijn handen had was een massieve bamboe plaat, niet de kruislings verlijmde versie maar alleen in lengte richting. Loodzwaar maar zagen en frezen gaat als een mes door boter. Zou een prachtig bureau opleveren.

U begrijpt ik ben geen fan van MDF (in het geval van bureaus dan) maar wel van massieve bladen. Niet de hoofdprijs, makkelijk te verwerken en doorgaans prachtig resultaat omdat het materiaal van zichzelf al mooi is.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMickB
mcelias5 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:29:
Dat schuine lijntje rechts (voor de monitor standaard) kan niet ;)

Het bovenste blad moet gewoon op de ondersteuning liggen. :)
Hoezo zou dit niet kunnen? Het hout kan daar toch in verstek gezaagd worden en dan met duveltjes vast gezet worden?
Pixxel schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:00:
Ziet er netjes uit! Maar ik vroeg me af of het misschien niet praktischer is om een beetje modulair ontwerp te overwegen?

Ik kan me voorstellen dat dit bureau precies de juiste maat heeft voor de huidige situatie in je kamer, maar als je ooit verhuisd kan ik me voorstellen dat je de kastopbouw bijvoorbeeld precies gespiegeld zou willen.
Ook wanneer wat betreft computerhardware kan ik me voorstellen dat enige flexibiliteit handig kan zijn: Stel dat je een ander toetsenbord aanschaft dat net wat breder blijkt te zijn dat de pootjes van de monitor-stand, das dan toch zonde?
Ik kan me ook voorstellen dat je op den duur misschien een grotere of tweede monitor zou willen hebben. Het is in dat geval niet praktisch als je het kast-deel van je bureau af moet slopen of niet recht meer voor je scherm kan zitten toch?
Als ik dit ontwerp modulair zou willen maken dan zou ik moeten werken met losse componenten die los op elkaar staan. Dit gaat ten koste van de stevigheid en dat is toch wel iets wat ik zoek in een bureau. Wat betreft de aanpassingen aan hardware gezien is hier ruimte genoeg voor op het bureau. Op dit moment heb ik een 32"en 21"scherm op mijn huidige bureau staan en dat past prima en gaat zelfs beter passen met het nieuwe bureau omdat ik 20 cm winst heb waar de kast komt aangezien daar nu mijn xbox nog naast staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-10 21:23
DJMickB schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:38:
[...]

Hoezo zou dit niet kunnen? Het hout kan daar toch in verstek gezaagd worden en dan met duveltjes vast gezet worden?

[...]

Als ik dit ontwerp modulair zou willen maken dan zou ik moeten werken met losse componenten die los op elkaar staan. Dit gaat ten koste van de stevigheid en dat is toch wel iets wat ik zoek in een bureau. Wat betreft de aanpassingen aan hardware gezien is hier ruimte genoeg voor op het bureau. Op dit moment heb ik een 32"en 21"scherm op mijn huidige bureau staan en dat past prima en gaat zelfs beter passen met het nieuwe bureau omdat ik 20 cm winst heb waar de kast komt aangezien daar nu mijn xbox nog naast staat
Sorry, ik bedoelde dat het sterker zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Ah kijk, je hebt er goed over nagedacht dus! Op je eerste plaatje leek het alsof er een enkel scherm kwam te staan, en ik nam aan dat dat een 'standaard' 23-24" modelletje zou zijn. Had de schaal daardoor iets anders geïnterpreteerd.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen en het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Zit zelf ook aan te denken om dit ooit eens te willen maken. Heb nu een Ikea Malm en die voldoet, maar is natuurlijk niet een erg kwaliteitsproduct. Iets breder en de kastjes verplaatsbaar lijkt mij ideaal. Ontwerp zou niet zo heel erg afwijken van de Malm want ik vind hem wel mooi. Ook een belangrijk punt zou zijn, dat alle kabels mooi weggewerkt kunnen worden.

Hier trouwens bureau malm :

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/DDUAAOxydlFSuLXV/$_3.JPG?set_id=2

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:31
Ik kan je als iemand die ervaring (foto's zijn offline) heeft met het maken van een bureau waar een PC inzit (en daarnaast van het maken van meubels in het algemeen) wel een paar tips meegeven.

Hou in gedachte dan een bureau met PC en andere apparatuur makkelijk 60 Kilo of meer is. Tafels en dus ook bureau's zijn één van de moeilijkste meubels om te maken omdat de poten op een klein oppervlakte bevestigd moet worden aan het 'frame' van de tafel. Alleen ervaring kan je vertellen welk materiaal / constructie sterk genoeg is om je 60KG zware bureau te ondersteunen. Ik heb je nog helemaal niet gehoord over de poten -anders dan dat je deze wil recyclen-. Als je zover komt dat het bureau in elkaar zit, is een goede test of je er op kan dansen. Mocht je PC er later dan inzitten en je stoot er perongeluk tegenaan, weet je bijna zeker dat een poot niet zomaar afbreekt. (En dat je kostbare electronica niet beschadigd raakt)

Hoewel MDF een fijn (lees: makkelijk) materiaal is om mee te werken, MDF is redelijk zwak omdat het geen houtnerven heeft. Daarnaast is MDF extreem zwaar en breekt het makkelijk af bij de verbindingspunten. De platen dikker maken is niet de oplossing(!) dit maakt het geheel nog zwaarder en dus instabieler (zie vorige alinea).

Eén ding dat ik je nu over jouw ontwerp kan zeggen is dat er weinig weerstand bied tegen stoten/krachten vanaf de zijkant; achterplaten of diagonalen kunnen dat opvangen.

Daarnaast kom ik tot de conclusie (door het missen van de apparatuur) dat je geen doe-het-zelfer bent, om dan als eerste meubel te beginnen met een bureau is echt heel pittig. Laat je goed informeren, kijk veel video's en denk alles tot in het kleinste detail door voordat je begint; doe niks overhaast.

En ja, ik weet dat gereedschap duur is, maar ik moet je adviseren om gereedschap te kopen. Het is een goede investering die jaren mee gaat en laat je het materiaal waar je mee werkt beter begrijpen. Daarnaast zal je altijd wat bij moeten vrezen/zagen; je kan dan niet altijd naar het bedrijf gaan die alles heeft voor gezaagd...

Edit: Ik zie net dat het topic bijna een jaar oud is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMickB
Het topic is inderdaad al wat gedateerd. Toevallig kwam ik laatst een bureau van Ikea tegen die redelijk aan mijn huidige eisen voldoet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/E7wAAOSwnNBXZrcD/$_86.JPG
(foto van internet)

Helaas is mijn pc case te groot om op 1 van de 2 onderste panelen te plaatsen dus het ontwerp voor een eigen bureau blijft in mijn achterhoofd zitten.

Ik heb redelijk wat kennissen die meubelmakers zijn en mij ook zouden willen helpen bij het maken van het bureau dus de kennis is er wel.

Toch bedankt voor je tips en advies!

[ Voor 6% gewijzigd door DJMickB op 26-10-2016 10:06 ]

Pagina: 1