Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-03 01:47
Mijn vraag
Ik heb een CPU die bij GTA 5 hogere temperaturen haalt dan een gemiddelde pc, zo ongeveer 90-95⁰C
Wat is er precies aan de hand?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de temperatuur gemeten met Speccy.
CPU: i7 4790k
CPU Fan: Coolermaster Hyper TX3 EVO
Moederbord: ASRock b85m Pro4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ben pas overgegaan van een stock cooler (die haalde de 110⁰C) naar een big block cooler (die Hyper TX3 dus). Heb gewoon een normale hoeveelheid thermal paste gebruikt (iets meer dan de grote van een erwt).

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en hopelijk tot een oplossing kom.

Redneck ingenuity is still ingenuity

Beste antwoord (via M. van Aken op 15-12-2016 19:16)

Anoniem: 683497

M. van Aken schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:09:
Update:
Heb nu inmiddels een andere cooler aangeschaft. De Cooler Master Hyper 103 (pricewatch: Cooler Master Hyper 103)

De ene die ik eerst had (Cooler Master Hyper TX3 Evo, pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo) was schijnbaar niet voldoende...
Mijn pc haalt nu idle zo'n 30⁰C en bij veel belasting (gta, bo3) gemiddeld 50-60⁰C

Bedankt voor de steun!
Het kan gewoon niet anders dan dat hij er niet goed opzat of dat er iets anders speelde. De 103 is wel ietsje beter dan de TX3, maar echt geen 30c beter. Wellicht een onderdeel vergeten te installeren ofzo. Daarnaast is 110c met de stockkoeler ook wel erg hoog.

Wat is er nu gelijk aan de stock koeler en de TX3? Juist, de installatie d.m.v. push pins. Misschien had je de pushpins gewoon de verkeerde kant op gedraaid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04 01:54

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Heb je deze bizar hoge temperatuuren alleen bij GTA? of ook bij andere games en/of applicaties.

Om uit te sluiten dat het aan de sofware licht waar je temps mee meet, kan je nog een ander programma proberen. Maar voor dit soort temperatuuren zul je het zelf ook wel merken dat het warmer is dan normaal.
(ik gebruik bijv. vaak HWmonitor)

Ik weet het niet maar andere tweakers vast wel, en die willen vast de volgende informatie weten:
Wat is de idle temperatuur?
Heb je de processor OC?
Welke behuizing en evt airflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dat is echt te hoog. Zelfs met een zware CPU test (prime95 of OCCT) moet dat nog niet zo hoog oplopen (max 70gr?. Dan is het contact toch echt niet goed tussen CPU en koelblok. Of Speccy geeft verkeerde temperaturen weer. Probeer eens met wat andere programma's te kijken naar de temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Kijk ook even of je CPU begint met throttelen, dan weet je dat je koeling steviger mag. O en ik hoop dat er geen beschermingsplasticjes ergens meer zitten?

Meh ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je er daadwerkelijk twee erwten aan koelpasta tussen heb gesmeerd, is dat veel te veel. Je moet eerder twee rijstkorrels denken. Erwten zijn best groot!

Heb je hem overgeklokt, en hoe ver?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zelfs wat teveel thermal paste zorgt niet voor bijna 100 graden celcius, daar moet meer aan de hand zijn.

- gebruik eens 'realtemp' om de temperatuur uit te lezen
- inderdaad: is er overgeclocked of gerommeld met de bios?
- zit de koeler goed vast (montage backplate met juiste brackets etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
En als je niet hebt overgeclockt, waarvoor die CPU overigens wel geschikt voor is ten aanzien van de vrij in te stellen multiplier (K versie CPU), zet het voltage voor de CPU eens op vast op waar die hoort. De automatische setting geeft misschien veel te hoge vcore, maar dan nog moet die temperatuur niet zo hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
- Mijn kast is een Zalman Z11 Plus
- Geen overclock gedaan
- Idle draait ie zo'n 50-60 graden
- Bij veel belasting (dus niet alleen GTA) haalt hij 90-95 graden.
- Geen gerommel gedaan alles staat zo goed als standaard.
- Alles is goed gemonteerd.
- Wat bedoel je met vcore setting @ToFast ?

[ Voor 28% gewijzigd door M. van Aken op 17-02-2016 12:21 . Reden: Extra toevoeging. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

50-60 °C idle is al veel te hoog. Ik zou gewoon je koeler demonteren; er moet wel iets verkeerd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
Wat moet ik dan aan die cooler zien als ik hem heb gedemonteerd? @Compizfox
Mijn neef heeft ondertussen dit jaar alweer 10 pc kasten gebouwd en samengesteld voor kenissen, vrienden etc... Volgens hem zit alles gewoon goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 15:13
Als de koeler goed gemonteerd is kijk dan ook of de fan draait en niet geblokkeerd wordt.

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-03 16:41
Met deze idle temps kan het alleen maar liggen aan foute montage van de cooler of een niet draaiende fan, aangezien zelfs een auto overclock niet de voltages geeft om dit soort temperaturen te halen.

Ik draai rond de 22 graden idle en 57/58 onder 100% stresstest, in een kamer van 21 graden met een i7 4770k (zou iets warmer moeten worden) en een scythe ashura shadow.

[ Voor 29% gewijzigd door Kevin1Smid op 17-02-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

M. van Aken schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:51:
Mijn neef heeft ondertussen dit jaar alweer 10 pc kasten gebouwd en samengesteld voor kenissen, vrienden etc... Volgens hem zit alles gewoon goed...
Hoe het ook zij, 60 graden idle is echt te warm. Ik draai semi idle met een stock koeler op 40 graden. 90 graden is bijna de max.

Demonteer gewoon je koeler en haal alle pasta er voorzichtig af. Daarna opnieuw erop. Check ook inderdaad of je koeler wel (goed) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

M. van Aken schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:51:
Tja, dat kan ik niet ruiken. Ik weet wel zeker dat er iets niet goed zit, want de temperaturen die jij haalt zijn veel te hoog. Dingen die wel eens voorkomen zijn:

- Koeler zit los/scheef
- Teveel koelpasta
- Geen koelpasta
- Verdroogd koelpasta
- Plastic tussen CPU en koeler
- Fan niet aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:27

Nemesizz

Untouchable

Compizfox schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:09:
[...]

Tja, dat kan ik niet ruiken. Ik weet wel zeker dat er iets niet goed zit, want de temperaturen die jij haalt zijn veel te hoog. Dingen die wel eens voorkomen zijn:

- Koeler zit los/scheef
- Teveel koelpasta
- Geen koelpasta
- Verdroogd koelpasta
- Plastic tussen CPU en koeler
- Fan niet aangesloten
- Kijkt nog altijd met een verkeerd temperatuur programma
Even iets toegevoegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 502744

Wat compizfox en nemesizz zeggen ;)
Zelfs met standaard cooler zou je deze temperaturen moeten hebben

• M. van Aken
Heb net mijn CPU en cooler schoongemaakt. Geen effect.
Heb met speccy, speedfan, realtemp allemaal dezelfde waardes gemeten.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:07
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:52:
Heb net mijn CPU en cooler schoongemaakt. Geen effect.
Heb met speccy, speedfan, realtemp allemaal dezelfde waardes gemeten.
Schoongemaakt en nieuwe koelpasta toegevoegd? Of alleen schoongemaakt? Want als er geen koelpasta aanwezig is valt 90 graden mij nog mee..

Is je CPU koeler toevallig bol/hol en maakt die weinig contact? dat zou slechte temperaturen verklaren. Ook is een stock koeler voor een i7 4790k niet heel erg ruim, en zou ik sowieso een iets betere koeler kopen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 14:48
M. van Aken schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 00:19:

Ben pas overgegaan van een stock cooler (die haalde de 110⁰C) naar een big block cooler (die Hyper TX3 dus). Heb gewoon een normale hoeveelheid thermal paste gebruikt (iets meer dan de grote van een erwt).
Ondervond je met de oude koeler problemen? Had je bv. in games framedrops?
Als je, wanneer de proc. 110 graden is, niets merkt aan je systeem (performancewise) dan zou je bijna een kapotte sensor gaan verdenken.

En op welke voltages draait de proc? Een te hoog voltage kan ook voor hoge temps zorgen. Zelfs als je niet overclocked en alles op auto zet wil het nog weleens voorkomen dat een gaar bios te hoge settings gebruikt mbt de cpu voltages.

En tot slot: Voel even aan de koeler tijdens/ direct na het spelen van GTA. Is de koeler warm, dan is deze goed bevestigd. Is deze koud, dan zit de koeler er goed op.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Is je koelblok zelf ook zo warm? Zo ja: dan klopt er iets niet met de fan: stuk, te langzaam ingesteld oid. Zo nee: verkeerde montage op CPU: te veel/weinig pasta, holle/bolle oppervlaktes etc.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voel inderdaad eens aan het koelblok, idle 50/60 graden lijkt mij vrij sterk. Als het koelblok koud aanvoelt is de verbinding niet goed (koelpasta, clip). Mocht die echt zo warm aanvoelen dan is er iets anders aan de hand.

• M. van Aken
Toen ik dus net dat blok eraf, was ik ervoor nog ff GTA aan het spelen, maar was behoorlijk heet.
Ter informatie: Als ik GTA speel word de proccessor gemiddeld 60% gebruikt. Hij raakt sowieso nooit hoger dan 85%

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:06:
Als ik GTA speel wordt de processor gemiddeld 60% gebruikt. Hij raakt sowieso nooit hoger dan 85%
Dat is vrij normaal. De meeste games zijn vooral GPU-heavy en in de meeste systemen betekent dat dus dat de handel bottlenecked is door de GPU en de CPU niet 100% wordt gebruikt.

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-03 22:32

Mohy

Star Citizen

ToFast schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:55:
En als je niet hebt overgeclockt, waarvoor die CPU overigens wel geschikt voor is ten aanzien van de vrij in te stellen multiplier (K versie CPU), zet het voltage voor de CPU eens op vast op waar die hoort. De automatische setting geeft misschien veel te hoge vcore, maar dan nog moet die temperatuur niet zo hoog zijn.
Precies dit heeft bij mij ook issues gegeven. Toch haalde ik iid ook niet de temps die jij wel haalt

Si vis pacem, para bellum

• freaky35
  • Nu online
90c op zo weinig belasting is gewoon veel te hoog,dat mag eigenlijk alleen als deze vol belast word.Die stock koelers zijn maar aan de krappe kant voor deze cpu,al meerdere topics online hier over gezien dat het problemen opleverd

Wat hier al meer is aangegeven,haal een goede aftermarket koeler voor deze 4790k
Ik heb er een mugen 4 op zitten en die komt net aan de 55c in game op stock De noctua's,de duurdere versies moeten het nog beter doen .

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 14:12

TTLCrazy

Listen to Frankie

freaky35 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:15:
90c op zo weinig belasting is gewoon veel te hoog,dat mag eigenlijk alleen als deze vol belast word.Die stock koelers zijn maar aan de krappe kant voor deze cpu,al meerdere topics online hier over gezien dat het problemen opleverd

Wat hier al meer is aangegeven,haal een goede aftermarket koeler voor deze 4790k
Ik heb er een mugen 4 op zitten en die komt net aan de 55c in game op stock De noctua's,de duurdere versies moeten het nog beter doen .
Lees de startpost en de rest van de antwoorden eens door, hij heeft een after market koeler: de Coolermaster Hyper TX3 EVO.

Verder ben ik het eens met de rest van de suggesties, mits de cpu niet is overclocked, is er een probleem met de installatie van je koeler.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• ChojinZ
freaky35 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:15:

Sinds wanneer is een Coolermaster Hyper TX3 EVO stock bij Intel?
TTLCrazy schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:20:
[...]

Verder ben ik het eens met de rest van de suggesties, mits de cpu niet is overclocked, is er een probleem met de installatie van je koeler.
Vind ik nog te voorbarig. Het kan ook een kapotte sensor zijn. Of een te hoog voltage. Met de koeler zelf lijkt weinig mis, want deze word wel warm/heet. Fan zou wel kunnen.

[ Voor 26% gewijzigd door ChojinZ op 18-02-2016 16:22 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• NiTeurmy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-04 11:19
Welke kant blaast de 'fan' op, misschien verkeerd gemonteerd?
Misschien is een foto handig om te plaatsen. :P

• freaky35
  • Nu online
ChojinZ schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:20:
[...]

Sinds wanneer is een Coolermaster Hyper TX3 EVO stock bij Intel?

[...]

Vind ik nog te voorbarig. Het kan ook een kapotte sensor zijn. Of een te hoog voltage. Met de koeler zelf lijkt weinig mis, want deze word wel warm/heet. Fan zou wel kunnen.
niet goed gekeken,mijn fout |:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NiTeurmy schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:23:
Welke kant blaast de 'fan' op, misschien verkeerd gemonteerd?
Misschien is een foto handig om te plaatsen. :P
Een fan die de verkeerde kant op blaast geeft misschien een verschil van 5 graden. Dit kan nooit de oorzaak zijn van temps in de 90 graden.

Dit moet echt zitten in contact met de koeler of draaien zonder koelpasta of met het stukje plastic er nog op. De warmte van de CPU word niet overgedragen aan de koeler, iets anders kan het niet zijn.

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als ik de installatie van die koeler zo bekijk, kan er vrij weinig fout gaat met dat ding. Het is in principe dezelfde methode als een standaard intel cooler. Enige wat echt verkeerd kan gaan lijkt me dat je die pinnetjes niet ver genoeg hebt doorgedrukt. Dus even aan de achterkant van je mobo kijken of alle pintjes even ver naar buiten komen.

Mocht dit toch allemaal goed zitten, kun je wellicht even een log file maken met hwinfo als je je processor onder load zet. Heb je gelijk een hoop data over temps/voltage/thermal throttling/rpm's etc.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een TX3 is ook maar gewoon een pushpin prulletje toch?

Kan me best voorstellen dat die bevestiging net niet goed genoeg is, waardoor het contact waardeloos blijft.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• M. van Aken
Alles goed. Maar ik kan vrijwel zeggen dat de koeler zelf warm is tijdens idle.
By the way, alle reacties achterelkaar, kan ze vrijwel niet beantwoorden aangezien het niet te overzien is.

• ChojinZ
PilatuS schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:26:
[...]

Dit moet echt zitten in contact met de koeler of draaien zonder koelpasta of met het stukje plastic er nog op. De warmte van de CPU word niet overgedragen aan de koeler, iets anders kan het niet zijn.
Niet lullig of persoonlijk bedoelt maar mensen moeten wel even goed de antwoorden van de TS lezen. :)

De koeler word namelijk wel heet. Dan kan het nooit een stuk plastic zijn of een koeler die niet goed gemonteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:31:
[...]

Niet lullig of persoonlijk bedoelt maar mensen moeten wel even goed de antwoorden van de TS lezen. :)

De koeler word namelijk wel heet. Dan kan het nooit een stuk plastic zijn of een koeler die niet goed gemonteerd is.
Als de CPU 90 graden is moet de koeler zo heet zijn dan je je vingers er aan verbrand als het contact goed is. De TS geeft warm of heet aan, niet ik heb mijn vinger verbrand zo heet. Vandaar dit antwoord. Ik vermoed dat de koeler misschien 40 of 50 graden is, geen 60 of 70 graden. Als de CPU dan 40 graden warmer is dan de koeler moet het toch in het contact zitten.

• M. van Aken
Frame drops nooit gehad met de cpu... Mijn koeler is richting de hdd bays gemonteerd (naar voren dus).
TX3 is idd doorgedrukt achter het mobo. Dus daar zit geen probleem. En heb er ook zoals altijd gewoon thermal paste tussen gedaan, dit is trouwens: Cooler master high performace compound.

• PilatuS
  • Niet online
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:34:
Frame drops nooit gehad met de cpu... Mijn koeler is richting de hdd bays gemonteerd (naar voren dus).
TX3 is idd doorgedrukt achter het mobo. Dus daar zit geen probleem. En heb er ook zoals altijd gewoon thermal paste tussen gedaan, dit is trouwens: Cooler master high performace compound.
Staan de pushpins wel in de goede stand bij het doordrukken ? De fan moet trouwens naar achteren blazen en niet naar voren.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 18-02-2016 16:37 ]

• M. van Aken
Ja, hoor gewoon netjes 'klik'
En heb hiervoor ook een ijzeren kast gehad, deze zalman is van plastic, en dat geeft natuurlijk niet zoveel warmte door als ijzer/metaal.
Maar als je daar na 30 minuten GTA je hand tegenaan hield, hield je dat geen 10 seconden vol, dan verbrande je je fikken gewoon.

• ChojinZ
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:34:
Frame drops nooit gehad met de cpu...
Ook niet met de oude (stock) koeler? Dat is wel vreemd. Boven de 90 graden zou de proc zichzelf moeten terugschakelen naar een langzamere (minder hete) stand waardoor alles een stuk trager word (throtteling).

Het lijkt erop dat jij CPU met zulke hoge temps niet throttelt. Wellicht toch een kapotte sensor of het tooltje wat niet goed uitleest?

Je zou eigenlijk een goede CPU benchmark moeten draaien om te achterhalen of je cpu throttled of niet.

Hoe zit het trouwens met de Fan snelheden? Die zijn wel gewoon goed?
PilatuS schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:34:
[...]

Als de CPU 90 graden is moet de koeler zo heet zijn dan je je vingers er aan verbrand als het contact goed is. De TS geeft warm of heet aan, niet ik heb mijn vinger verbrand zo heet. Vandaar dit antwoord. Ik vermoed dat de koeler misschien 40 of 50 graden is, geen 60 of 70 graden. Als de CPU dan 40 graden warmer is dan de koeler moet het toch in het contact zitten.
Ik heb dat in de praktijk nooit meegemaakt terwijl ik toch al jaren overclock. Mijn huidige CPU word ook 85 graden maar toch kan ik het blok wel beetpakken. Ja, hij is erg heet. Maar vingers verbranden? Nee, nog nooit mee gemaakt.
Daarnaast:
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:06:
Toen ik dus net dat blok eraf, was ik ervoor nog ff GTA aan het spelen, maar was behoorlijk heet.

• PilatuS
  • Niet online
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:37:
Ja, hoor gewoon netjes 'klik'
En heb hiervoor ook een ijzeren kast gehad, deze zalman is van plastic, en dat geeft natuurlijk niet zoveel warmte door als ijzer/metaal.
Maar als je daar na 30 minuten GTA je hand tegenaan hield, hield je dat geen 10 seconden vol, dan verbrande je je fikken gewoon.
Als je echt je vingers er aan verbrand is dat een goed teken, dan moet het contact wel goed zijn.

Gaan we naar het volgende punt: welk voltage gaat er door de CPU heen ? Kijk even wat het stockvoltage moet zijn en wat er daadwerkelijk doorheen gaat. Met CPU-Z kan je dit bijvoorbeeld zien.

Edit: Draai de fan sowieso even om zodat ie naar achteren blaast zoals het hoort. Verder zou de fan met 90 graden voluit moeten blazen. Als ie dat niet doet is dat ook niet goed.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 18-02-2016 16:50 ]

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb je al eens met Open Hardware Monitor gekeken of/en met Core Temp

Daar kan je CPU temp zien en de daadwerkelijke temps van de core's. Daarmee kan je gelijk bepalen wat er aan de hand is. Als bijvoorbeeld een core 50 graden is terwijl de CPU 90 graden is, dan kan dat drie dingen betekenen:
- Sensor op MB is defect
- CPU niet goed ondersteund door huidige BIOS versie
- CPU is defect.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• M. van Aken
Speccy zegt bijv. CPU zelf: 97 graden, CPUSocket is 34 graden
Voltage volgens CPU-Z is 0,920 V en 1,100 V

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 19:15
waar heb je je pc staan?
staat hij toevallig vlak bij of tegen de verwarming aan?

(heb het als eens eerder gehoord pc valt uit en is warm bleek hij gewoon tegen de kachel te staan)

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-04 13:09
gebruik eens een ander programma zoals openhwmonitor
http://openhardwaremonitor.org/downloads/

[ Voor 45% gewijzigd door Heijmenberg99 op 18-02-2016 16:57 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. van Aken
Heb ff een screenshot gemaakt en geüpload naar tinypic, zie hier: http://i64.tinypic.com/14det5s.png

• M. van Aken
Nee, heb geen verwarming in de vorm van een kachel, dan nog zou hij niet heel heet worden. ;-)

• Heijmenberg99
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:57:
Heb ff een screenshot gemaakt en geüpload naar tinypic, zie hier: http://i64.tinypic.com/14det5s.png
bij 30 procent load is 100 graden niet acceptabel. of je mobo leest je temps niet goed uit of de sensort in je cpu is kapot.
of de koeler zit niet goed geplaatst.
of de fan draait niet hard genoeg (hoe hard draait ie?)

[ Voor 6% gewijzigd door Heijmenberg99 op 18-02-2016 17:00 ]

• Bennnie
  • Laatst online: 25-04 12:03
Word de cpu cooler ook warm? Kun je er je vinger op de cpu cooler houden als de pc aangeeft dat de cpu 100 C is?

• Heijmenberg99
Bennnie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:00:
Word de cpu cooler ook warm? Kun je er je vinger op de cpu cooler houden als de pc aangeeft dat de cpu 100 C is?
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:37:

eerst even zelf lezen he :+

• M. van Aken
Hij heeft het over de cooler niet over de kast. De kast werd idd heet, dus ja dus ook de cooler.

• Bennnie
  • Laatst online: 25-04 12:03
Je hebt gelijk, niet goed genoeg gelezen. In dat geval denk ik dat er de stroomtoevoer naar de cpu niet ok is, dit word waarschijnlijk veroorzaakt door het moederbord. Een niet goed geplaatste cpu cooler zou juist koeler aanvoelen dan een goed geplaatste.

• M. van Aken

• M. van Aken
Mocht je willen weten wat er afgelopen tijd met mijn onderdelen is gebeurd:
Mijn moederbord is eind vorig jaar terug gestuurd, omdat de cpu pinnen kapot waren, begin dit jaar kwam mijn cpu binnen, en eind januari kwam de tx3 binnen.

• PilatuS
  • Niet online
Het kan aan mij liggen, maar het lijkt er op dat ie wat scheef zit. Alsof de bovenste 2 pinnen goed zitten, maar die aan de onderkant bij de videokaart niet.

• Satch
  • Niet online
Je kan je pc ook even op zn kant leggen en de koeler een beetje aandrukken, als de temperaturen dan omlaag gaan is het toch de bevestiging. Wil je dat eens proberen? :)

• M. van Aken
HDD's mogen niet bewogen terwijl deze in bedrijf zijn.

• Heijmenberg99
Satch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:12:
Je kan je pc ook even op zn kant leggen en de koeler een beetje aandrukken, als de temperaturen dan omlaag gaan is het toch de bevestiging. Wil je dat eens proberen? :)
lijkt me wel slim om hem ff uit te zetten. voordat hij zn vingers weer brandt.
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:14:
HDD's mogen niet bewogen terwijl deze in bedrijf zijn.
ook hierom

[ Voor 20% gewijzigd door Heijmenberg99 op 18-02-2016 17:15 ]

• Satch
  • Niet online
Het leek me logisch om je pc uit te zetten voordat je hem kantelt.. En het aandrukken kan je desnoods met een theedoek of iets anders doen.

• M. van Aken
Is trouwens gezichtsbedrog dat de cooler scheef staat.

• M. van Aken
Dan weet je ook niet of de temperatuur daalt, als je hem 1: kantelt en 2: de pc uitzet ;-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:18:
Dan weet je ook niet of de temperatuur daalt, als je hem 1: kantelt en 2: de pc uitzet ;-D
Tuurlijk wel, nadat hij gekanteld is zet je hem weer aan en ga je testen of hij dan minder warm wordt. Daar kan een harddisk echt wel tegen mocht je daar bang voor zijn.

• ToFast
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:16:
Is trouwens gezichtsbedrog dat de cooler scheef staat.
Weet je dat zeker? Als ik er lijntjes naast teken en bij de casefan dan staat je CPU koeler idd scheef (minder druk aan kant bij videokaart). En dat zou heel goed die hoge temperaturen kunnen verklaren.

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer ik schermafdruk van Open Hardware Monitor zie dan heb ik het vermoeden dat er een issue is met

a) of het uitlezen van de CPU informatie, SMBus driver?
b) of het uitlezen van de CPU informatie, BIOS versie?
c) CPU defect is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• M. van Aken
Er zijn wel een aantal lamellen scheef. Maar schuin, nee.

• ChojinZ
Wim-Bart schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:27:
Wanneer ik schermafdruk van Open Hardware Monitor zie dan heb ik het vermoeden dat er een issue is met

a) of het uitlezen van de CPU informatie, SMBus driver?
b) of het uitlezen van de CPU informatie, BIOS versie?
c) CPU defect is.
Daar zet ik ook mijn geld op. Zou ook goed verklaren waarom de CPU niet throtteld bij 110 graden (gebruiker ervaart geen framedrops tijdens 110 graden gamen)

• ToFast
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:29:
Er zijn wel een aantal lamellen scheef. Maar schuin, nee.
Nou test voor de zekerheid de kast op de zijkant.Zet hem aan, prime95 stresstest ofzo en als die op 90/100gr is druk dan eens met 2 of 3 vingers op de heatsink aan de videokaart zijde. Als de temperatuur dan daalt is de bevestiging / het contact in ieder geval niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-04 13:43
Dit gaat misschien heel raar klinken, maar hoe zit het met de kabels in de behuizing? ik had vrij recent dat een kabeltje de fan blokkeerde waardoor die dus niet kon draaien. Dit zorgde onder load voor temperaturen tot ruim 100 graden celsius.

Naast dat, voelt het koelblok heet aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ligt het nou aan mij of draaien de case en cpu fan beide een andere kant op? Lastig te zien op deze foto's.
En die neef kan zo te zien wel een cursus kabelmanagement gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2uiabo7.jpg

vs

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/yzrdmwbzb/d5243518_IMG_20130621_121618.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door |sWORDs| op 18-02-2016 17:47 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• M. van Aken
Nu niet meer echt, eerder warm, maar heb pas GTA afgesloten, temperatuur is dus gedaald.

• M. van Aken
Hoe werkt dat prime95 ?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Satch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:16:
Het leek me logisch om je pc uit te zetten voordat je hem kantelt.. En het aandrukken kan je desnoods met een theedoek of iets anders doen.
In idle moet je een CPU-koeler echt wel zonder problemen kunnen aanpakken hoor.

• ToFast
Downloaden, prime95 starten, selecteer small FFTs (maximum heat) en je CPU wordt gestressed.

• M. van Aken
Bij 'Main Thread' staat het volgende:
''Unable to detect some of the hyperthreaded logical CPUs''

• M. van Aken

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-04 03:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Graag stoppen met de dubbelposts en je vorige post wijzigen als je de laatste bent in het topic.

Helemaal als je posts toch allemaal uit 1 zinnetje bestaan.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-04 11:00
Ik zou hem uit zetten, uit elkaar halen, dwz neerleggen, koeler er af, cpu nakijken (pinnetjes e.d.) fans allemaal nalopen qua flow, dan opnieuw in elkaar zetten met schone pasta en nog eens meten.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
Hoe vaak moet ik dat nog doen, en als de pinnetjes of een ervan, kapot zou zijn, zou de pc niet normaal functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 19:15
M. van Aken schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:00:
Hoe vaak moet ik dat nog doen, en als de pinnetjes of een ervan, kapot zou zijn, zou de pc niet normaal functioneren.
vind je idle temps van 50-60 graden en onder load 90 graden normaal dan?

en heb je al geprobeerd de koeler aan te drukken en kijken wat dit voor effect heeft op de tempratuur. want zo ver ik het zie in dit topic worden er meerdere dingen aangedragen om te doen maar komt daar weinig reactie op/resultaten van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

M. van Aken schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:00:
Als ik zie hoe alles in elkaar zit dan kan het zeker geen kwaad. Besteed dan ook gelijk even tijd aan het rustig kijken naar alle fans, er staan pijltjes op voor de flow zorg dat de lucht van de cpu en de case fan naar beide naar achteren gaan (kijk ook even of alles op de juiste headers zit) en neem even de tijd om alle kabels fatsoenlijk weg te werken. Zie het voorbeeld een paar posts hier boven.
Bij het terugzetten van de CPU fan kijk even goed naar de push pins, ik denk dat er één stuk is of niet goed zit, mocht er één stuk zijn, kijk eens naar een nieuwe fan zonder push pins. Het makkelijkst om goed naar de push pins te kijken is de fan monteren terwijl het bord niet in de kast zit, dan kun je aan de onderkant zien of alle pins goed door het bord heen komen.

[ Voor 22% gewijzigd door |sWORDs| op 19-02-2016 10:23 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-04 10:33
Wordt het niet tijd om een overzichtje te maken?

Probleem: CPU te heet

Verdachte #1, de software:
*Speccy geeft te hoge temps
*OHW ook
Software kunnen we dus uitsluiten.

Verdachte #2, de koeler:
* Voldoende koelpasta (2 erwten, kan haast geen boosdoener zijn; overtollig drukt er vanzelf tussen weg)
* Ventilatoren draaien (de goede kant op)
* Geen kabels/obstructies voor de airflow
- Koelblok zit goed bevestigd (4 pushpins), recht op de CPU

Even de kast op zijkant leggen en nogmaals temperaturen uitlezen.

Verdachte #3, overclock en voltage-instellingen:
* Vcore staat normaal
* Geen overclock
Lijkt mij niet.

Verdachte #4:
- Verouderde BIOS-versie
- Verouderde SMBus-drivers
- Defecte sensor in CPU

Dit is de laatste stap, maar je kunt misschien even een update draaien.

Even het lijstje afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
Hoe check ik mijn vcore?
Ik weet zelf dat hij niet ge-overclocked is
En trouwens ik vind airflow maar een fabeltje, cable management ziet er leuk uit, maar niet perse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Heb ik eerder in het topic al aangegeven. Dit kan met CPU-Z. Let er op dat je er naar kijkt onder load, idle is de V-Core lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
M. van Aken schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:02:

En trouwens ik vind airflow maar een fabeltje, cable management ziet er leuk uit, maar niet perse nodig.
Is het ook. Het zal wel een paar graden schelen maar zorgt er echt niet voor dat je pc ineens 90 graden word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
WK100 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:22:

Verdachte #4:
- Verouderde BIOS-versie
- Verouderde SMBus-drivers
- Defecte sensor in CPU

Dit is de laatste stap, maar je kunt misschien even een update draaien.
Ik zal zeggen SMBUs-drivers bestaan niet in mijn PC, die wil die ook helemaal niet hebben laat staan installeren.

Screenshot device man.: http://i65.tinypic.com/fs4zd.png

[ Voor 6% gewijzigd door M. van Aken op 19-02-2016 16:11 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Maar hoezo heb je nog steeds niet je Vcore nagekeken? Dat wordt al vaak gevraagd zie ik.
Je kan dat Prime95 aanzetten, en met CPU-Z kijken wat er bij Vcore staat.
Ik weet niet of deze zonder CPU belasting kan wijzigen. Die van mij heb ik handmatig ingesteld, die veranderd niet.

[ Voor 52% gewijzigd door Luxicon op 19-02-2016 16:37 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
M. van Aken schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:53:
Speccy zegt bijv. CPU zelf: 97 graden, CPUSocket is 34 graden
Voltage volgens CPU-Z is 0,920 V en 1,100 V
Voltage is vCore toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
M. van Aken schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:08:
[...]

Ik zal zeggen SMBUs-drivers bestaan niet in mijn PC, die wil die ook helemaal niet hebben laat staan installeren.

Screenshot device man.: http://i65.tinypic.com/fs4zd.png
Waarom niet?Daar snap ik vrij weinig van,eerlijk
Gewoon die drivers instaleren

Die sm driver s zijn voor het moederbord,dus wel belangrijk

Check eerst inderdaad je vcore,staat deze op auto?,schiet die erg omhoog?,dan is het gevolg erg hoge temps.
En die kunnen de cpu beschadigen!Die hoge temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 19-02-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
ja

Maar ik kan me niet voorstellen dat dat voltages zijn onder load en ook de temperaturen niet.
Start eens een zwaar spel of programma op en kijk hoe hoog de vcore gaat. met cpu z.

[ Voor 36% gewijzigd door freaky35 op 19-02-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
freaky35 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:41:
[...]

Waarom niet?Daar snap ik vrij weinig van,eerlijk
Gewoon die drivers instaleren

Die sm driver s zijn voor het moederbord,dus wel belangrijk
Zoals je hier kan zien: http://i64.tinypic.com/1jozva.png
Deze zijn niet beschikbaar

En waar zie ik of mijn vCore op auto of manual staat?

[ Voor 7% gewijzigd door M. van Aken op 19-02-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
zijn niet beschikbaar maar wle te downloaden via de site van de fabrikant van je moederbord.Deze valt volgens mij onder chipset drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Het is beste is om de Vcore na te kijken, wanneer de CPU (i7 4790) 100% in gebruik is. Standaard wordt de i7 4790K naar 4,4Ghz overclocked, zonder dat je daar wat voor doet. Zeer waarschijnlijk is de Vcore dan hoger dan 1,10V. Het hoeft niet, die van mij staat op 1,18V bij 4,6Ghz. Hoe hoger het Voltage, hoe warmer je CPU wordt. Ik heb de Vcore handmatig ingesteld en het zal mij niet verbazen dat een automatische overclock hogere Voltages gebruikt.

Je kan dat dus testen, door Prime95 aan te zetten, en kijken wat CPU-Z dan aangeeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Luxicon op 19-02-2016 16:48 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
Heb even tussen de drivers gekeken:http://www.asrock.nl/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Download&os=All
Staan daar niet tussen hoor.

EDIT: Oeps het is een INF driver, zal deze zsm downloaden en bekijken of het SM Bus probleem dan is opgelost.

[ Voor 30% gewijzigd door M. van Aken op 19-02-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
M. van Aken schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:50:
Heb even tussen de drivers gekeken:http://www.asrock.nl/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Download&os=All
Staan daar niet tussen hoor.

EDIT: Oeps het is een INF driver, zal deze zsm downloaden en bekijken of het SM Bus probleem dan is opgelost.
Zal dit zijn dan denk ik:
http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Download

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
http://www.asrock.com/mb/.../?cat=Download&os=Win1064

Daar staan de drivers:

Intel Inf drivers dat zijn je chipset drivers.

Die bij die link staan zijn voor windows 10

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 19-02-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
Ja, had je de edit niet gelezen? Zoals ik bedoelde.. Niet goed gekeken.

Heb net een restart gedaan,
moet ik ergens een verandering zien?

[ Voor 32% gewijzigd door M. van Aken op 19-02-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
M. van Aken schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:54:
Ja, had je de edit niet gelezen? Zoals ik bedoelde.. Niet goed gekeken.

Heb net een restart gedaan,
moet ik ergens een verandering zien?
Onder je device manager even kijken of de uitroeptekens weg zijn. En kijken wat je temp readings vervolgens doen. (onder load)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
Volgens mij zijn ze hoger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Welk BIOS versie heb je? Die vraag heb ik nog niet beantwoord gezien.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Aken
P2.20 staat er bij UEFI version

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

De idle temps, is dat ook in het BIOS gemeten of is dit via Windows. En heb je eventueel de mogelijkheid om je CPU op een ander bord te testen?

Meh ...

Pagina: 1 2 Laatste