Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 572022

Topicstarter
Mijn vraag

Wat is de beste koop voor een videokaart voor mijn situatie?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik windows 10 in het volgende systeem:

I7920 2,66 overgeclocked naar 3,4 GHz en blijft na belasting ongeveer <50 graden, eventueel in de toekomst kan hij verder worden geclocked wanneer dit noodzakelijk blijkt te zijn.

12gb ram geheugen

Mijn huidige videokaart is de HD7790 1gb die gewoon niet meer voldoet aan mijn eisen.

Voeding 650watt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb gezocht en naar mijn inzicht is de GTX 960 4GB de beste aankoop. (230 euro ongeveer)

Mijn vraag is: Is dit de beste keus voor videokaart tot 250 euro of misschien als het weinig verschil is goedkoper?

Ik wil gewoon tot dat bedrag een goede keus maken waarbij ik de nieuwste games goed kan draaien.
Mijn monitor is 1600x900 en 60hz dus hij hoeft in de praktijk geen hoge resolutie te draaien maar wel graag black ops 3 en ook de nieuwere games die dit jaar uitkomen op hoge settings. Denk hierbij aan The division en eventueel Battlefield 5.

Is dit nu de beste keus of zijn er kenners die er een andere kijk op hebben en mis ik iets wat belangrijk is voor het goed kunnen gamen van de nieuwste games?

Alvast bedankt voor de moeite!!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:35

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

op 1600x900 ga je met die 960 prima kunnen gamen, op FHD trekt hij over 't algemeen high al. Je zou ook nog even kunnen kijken in het AMD-kamp; de 380X zou bijvoorbeeld ook een leuke kaart voor je kunnen zijn. Die is ietsjes krachtiger, maar ook een beetje duurder. Verder is de gewone 380 ook nog een erg leuke kaart. Volgens mij moet die 7790 toch wel aardig BF4 e.d. op 1600x900 op medium kunnen draaien lijkt me?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voor 10 euro meer heb je een snellere 380x die in tegenstelling tot de GTX960 ook op hogere resoluties nog meekan. De GTX960 is eigenlijk altijd een slechte prijs/performance kaart geweest. Toen hij uitkwam waren zowel de GTX770 als de R9 280x goedkoper en sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/ASUS/R9_380X_Strix/images/perfrel_1920_1080.png
https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/R9_380X_Strix/

offtopic:
Volgens mij heb ik deze review nu ondertussen 100 keer geplaatst :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:12:
Voor 10 euro meer heb je een snellere 380x die in tegenstelling tot de GTX960 ook op hogere resoluties nog meekan. De GTX960 is eigenlijk altijd een slechte prijs/performance kaart geweest. Toen hij uitkwam waren zowel de GTX770 als de R9 280x goedkoper en sneller.
Hoewel de r9 380x idd zeker krachtiger is, is de gtx 960 natuurlijk al wel een stuk goedkoper te krijgen dan 230 euro. Het is maar welk model je neemt natuurlijk :

pricewatch: Gigabyte GV-N960OC-4GD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je weinig waarde hecht aan een extreem stille kaart, dan is een 380X inderdaad de betere keuze.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
al gedacht aan tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:11

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Jeroenneman schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:29:
Als je weinig waarde hecht aan een extreem stille kaart, dan is een 380X inderdaad de betere keuze.
Ik vind 29db eerlijk gezegd hartstikke acceptabel...

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/ASUS/R9_380X_Strix/images/fannoise_load.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Richardus27 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:56:
[...]

Ik vind 29db eerlijk gezegd hartstikke acceptabel...

[afbeelding]
Vandaar ook "extreem stil".

De nieuwe koelers zijn op alle modellen een geweldige vooruitgang, vooral door de stilstaande fans in idle, maar dan nog kan zelfs de beste koeler moeilijk opboksen tegen extra warmteproductie.

*zeker niet iedereen is een enorme sucker voor stilte, maar als je het écht relevant vindt, dan kun je moeilijk om een GTX960 heen. Voor alle andere use-cases: R9 380(x)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De helft van de GTX 960's beschikbaar zijn misschien nog stiller als bovenstaande videokaart, maar de andere helft is dat niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stilte is wel een belangrijke factor omdat mijn pc vlak naast me op mijn bureau staat.

Battlefield 4 is zeker nog goed te spelen alleen zijn de eisen ook een stuk minder dan de nieuwere games. Black Ops 3 heb ik nogal last van framedrops in sommige levels en springt hij van 60 naar 30fps. Grafisch is die game echt waardeloos op lage instellingen en zonder AA. En met het oog op The Division en de nieuwe games van 2016 wil ik die gewoon allemaal op hoge settings spelen. Mijn huidige videokaart faalt bijna bij alle nieuwste games op canyourunit?. Assassins Creed Syndicate kan hij niet eens meer draaien dus word het tijd voor vernieuwing. Gewoon een nieuwe kaart waar ik de eerste 2 jaar alles fatsoenlijk kan draaien.

De GTX960 is wel bijna 40 euro goedkoper en als hij daarmee ook nog stiller is ga ik denk ik voor deze kaart. Zijn er nog aanmerkingen over deze keuze? Zijn er echt grote verschillen tussen deze kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 14:54
Als je spontaan van 60 naar 30 zakt zou ik vsync even uitzetten, is ook niet erg bevorderlijk om dat überhaupt aan te hebben in FPS games. Daarbuiten noem je veel Nvidia sponsored games, die veelal beter lopen op Nvidia kaarten, waardoor je misschien beter voor de 960 kan gaan. Met een 970/390 gaat je CPU wel een bottleneck worden, had ik zelf namelijk ook met mijn oude i7 920. Hoe erg de kaart tegengehouden wordt door de CPU verschilt uiteraard per game. Assassins Creed games moet je helemaal niks van verwachten op de PC, is sinds Unity al niet meer speelbaar naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Anoniem: 572022 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:12:
Stilte is wel een belangrijke factor omdat mijn pc vlak naast me op mijn bureau staat.

Battlefield 4 is zeker nog goed te spelen alleen zijn de eisen ook een stuk minder dan de nieuwere games. Black Ops 3 heb ik nogal last van framedrops in sommige levels en springt hij van 60 naar 30fps. Grafisch is die game echt waardeloos op lage instellingen en zonder AA. En met het oog op The Division en de nieuwe games van 2016 wil ik die gewoon allemaal op hoge settings spelen. Mijn huidige videokaart faalt bijna bij alle nieuwste games op canyourunit?. Assassins Creed Syndicate kan hij niet eens meer draaien dus word het tijd voor vernieuwing. Gewoon een nieuwe kaart waar ik de eerste 2 jaar alles fatsoenlijk kan draaien.

De GTX960 is wel bijna 40 euro goedkoper en als hij daarmee ook nog stiller is ga ik denk ik voor deze kaart. Zijn er nog aanmerkingen over deze keuze? Zijn er echt grote verschillen tussen deze kaart?
Wil je echt op maximale instellingen, of is "gewoon" high ook goed genoeg?

Persoonlijk heb ik games als GTA V, The Witcher 3 en FO4 allemaal strak op 60 fps, zolang je weet welke opties echt frames vreten, maar weinig opleveren.

Voorbeelden hiervan:
- Grass density in TW3 kan gerust wat lager
- GTA V iets lager qua schaduwkwaliteit en post-proccesing
- Fallout 4 geen godrays (persoonlijk vind ik dat er beter uitzien als bonus)

Maar je moet je dus wel beseffen dat je met een GTX960 niet "maxed-out" kunt gamen.

Qua stilte, als je een GTX960 goed finetuned met Afterburner (de MSI versie komt volgens mij bijna consistent uit testen met de beste koeler), dan is het echt bijna onhoorbaar als je gamed (750 rpm met 68 graden).

Als je echt de komende twee jaar niet wil upgraden, zou ik toch even kijken naar een GTX970 of 380X/390.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben toch gegaan voor een tweedehands kaart van tweakers. Heb voor 160 de R9 280x vapor-x gekocht. Is deze keuze goed geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Niks mis mee een R9 280X is ongeveer even snel als een R9 380X welke een kleine 100 euro meer kost.

Maar welke voeding heb je nu? Beetje zonde als het een bagger voeding blijkt te zijn welke zou ontploffen door het hoge maximale stroomverbruik van de nieuwe videokaart en de nieuwe videokaart ook direct sloopt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:20:
Niks mis mee een R9 280X is ongeveer even snel als een R9 380X welke een kleine 100 euro meer kost.

Maar welke voeding heb je nu? Beetje zonde als het een bagger voeding blijkt te zijn welke zou ontploffen door het hoge maximale stroomverbruik van de nieuwe videokaart en de nieuwe videokaart ook direct sloopt.
pricewatch: OCZ ZS Series 650W

Dit een beetje oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Laatst online: 09-07 19:17
Ik hoop dat je CPU nog een beetje goed mee kan. Mijn i5 750 op 3.8 GHz was al duidelijk de bottleneck in bf4 op 64 player maps waarmee ik drops kreeg naar 30 a 40. Ik ben bang dat je cpu iig niet meer in elke situatie een steady 60 fps gaat opleveren.

Volgens deze review is je huidige voeding iig van redelijke kwaliteit, dus in mijn ogen niet iets om je nu zorgen om te maken.
https://www.techpowerup.com/reviews/OCZ/ZS_650W/9.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ardjee schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:37:
Ik hoop dat je CPU nog een beetje goed mee kan. Mijn i5 750 op 3.8 GHz was al duidelijk de bottleneck in bf4 op 64 player maps waarmee ik drops kreeg naar 30 a 40. Ik ben bang dat je cpu iig niet meer in elke situatie een steady 60 fps gaat opleveren.

Volgens deze review is je huidige voeding iig van redelijke kwaliteit, dus in mijn ogen niet iets om je nu zorgen om te maken.
https://www.techpowerup.com/reviews/OCZ/ZS_650W/9.html
De voeding is dus oke. Alleen de i7 920 draait nu op 3,4. Deze kan ik eventueel nog naar 3,8 over misschien nog wel hoger clocken maar zou dit echt te weinig zijn? Wat verbruikt een processor met deze videokaart zo'n beetje. Mijn geheugen zou ik wel over kunnen zetten bij een eventuele upgrade alleen wat raden jullie dan aan als ik zou upgraden?

Maar van een 7790 naar een r9 280x vapor is toch wel een aardig verschil alsnog?

Cod Blops 3 zou ik nu toch wel max kunnen draaien of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Anoniem: 572022 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:02:
[...]

De voeding is dus oke. Alleen de i7 920 draait nu op 3,4. Deze kan ik eventueel nog naar 3,8 over misschien nog wel hoger clocken maar zou dit echt te weinig zijn? Wat verbruikt een processor met deze videokaart zo'n beetje. Mijn geheugen zou ik wel over kunnen zetten bij een eventuele upgrade alleen wat raden jullie dan aan als ik zou upgraden?

Maar van een 7790 naar een r9 280x vapor is toch wel een aardig verschil alsnog?

Cod Blops 3 zou ik nu toch wel max kunnen draaien of niet?
Of het genoeg is voor blops 3 weet ik niet, aangezien performance van dat spel soms ruk is wegens gare instellingen (wat ik er van heb begrepen, ik speel het zelf niet)

En het is OFC per game afhankelijk. Ik merkte in bf4 op 64 man servers in sommige maps framedrops die weg waren na een upgrade naar een i5 2500k. In andere games had ik er veel minder last van. Ik zou gewoon kijken of je nu tevreden bent. Zo niet, dan is een CPU upgrade pas aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ardjee schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:38:
[...]

Of het genoeg is voor blops 3 weet ik niet, aangezien performance van dat spel soms ruk is wegens gare instellingen (wat ik er van heb begrepen, ik speel het zelf niet)

En het is OFC per game afhankelijk. Ik merkte in bf4 op 64 man servers in sommige maps framedrops die weg waren na een upgrade naar een i5 2500k. In andere games had ik er veel minder last van. Ik zou gewoon kijken of je nu tevreden bent. Zo niet, dan is een CPU upgrade pas aan de orde.
Dat is waar, eerst kijken of ik nu alles naar wens kan spelen. Ik hoef niet alles maxed out te kunnen spelen maar het oog wil ook wat. Over een jaartje maar weer een CPU upgrade en dan gelijk mijn moederbord mee vervangen. Ik heb 12gb 1333mhz geheugen en dat kan ik dan wel overplaatsen en ook de voeding is voldoende. Heeft iemand misschien nog een makkelijke uitleg met het overclocken van een i7 920. Heb namelijk 1333mhz geheugen en ik loop met sommige dingen vast. Heb al gegoogled maar het is nog steeds een beetje moeilijk te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Anoniem: 572022 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:47:
[...]

Dat is waar, eerst kijken of ik nu alles naar wens kan spelen. Ik hoef niet alles maxed out te kunnen spelen maar het oog wil ook wat. Over een jaartje maar weer een CPU upgrade en dan gelijk mijn moederbord mee vervangen. Ik heb 12gb 1333mhz geheugen en dat kan ik dan wel overplaatsen en ook de voeding is voldoende. Heeft iemand misschien nog een makkelijke uitleg met het overclocken van een i7 920. Heb namelijk 1333mhz geheugen en ik loop met sommige dingen vast. Heb al gegoogled maar het is nog steeds een beetje moeilijk te begrijpen.
Ondertussen beginnen skylake CPUs met DDR4 al gemeengoed te worden, dus als je je ram wilt hergebruiken dan ben ik bang dat je nu nog snel moet upgraden naar een haswell cpu (de 4xxx serie) die al een jaar oud is. Binnekort zullen die niet meer leverbaar zijn, maar gezien de ddr4 prijzen is dat ook geen extreme kostenpost meer.

Voor overclocken zou ik je vraag hier posten: [OC] Core I7 9xx (S1366) - Deel 3
Ook is de topicstart daar mss nog interessant.
Pagina: 1