Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 16:02
Hoi,

Achtergrond: op mijn PC staan twee Windows 10 installaties (dual-boot). De ene is voor productieve dingen en heeft accounts met wachtwoorden enzo, de andere is om Steam te streamen naar mijn Steam Link. Wanneer de "game" Windows 10 opstart, logt hij automatisch in en start Steam.

Wens: wanneer de PC met Wake-on-LAN (WoL) wordt gestart, wil ik dat de game Windows 10 wordt gestart, anders de productieve Windows 10.

Probleem: Anders dan ik dacht (zie mijn vorige post: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1671021) blijkt het niet zo makkelijk te zijn om te achterhalen of de PC is gestart door WoL of door een druk op de powerknop. De praktijk komt niet overeen met de documentatie helaas...

Dus ik dacht: wanneer de PC met WoL wordt gestart, blijft de monitor uit. Als ik kan detecteren of de monitor aan- of uitstaat ben ik er ook. Maar ik heb geen manier gevonden hoe dat te detecteren...

Dus: weet iemand hoe ik kan detecteren of de monitor aan- of uitstaat?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:32
En je game-windows als default instellen dan? Je komt toch je OS selectiescherm tegen, zet er een delay op van 10 seconden en je hebt alle tijd om te klikken. Klikt er niemand dan start hij vanzelf door naar je game-windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
Ja, dat kan natuurlijk ook, maar het heeft niet mijn voorkeur. Het mooiste zou het natuurlijk zijn als het helemaal transparant en automagisch goed gaat. Dus helemaal geen selectiescherm en het systeem doet gewoon wat je bedoelt. Voor mijn gevoel ben ik daar bijna: alleen nog maar even kunnen detecteren of de monitor aan of uitstaat...

Mocht het nou echt niet mogelijk blijken, dan zal ik idd wel een bootmenu aanzetten met de default naar de game-Windows, maar dat is toch echt mijn tweede keus-oplossing... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je wilt dus als je computer via WOL opgestart wordt, dat dan je game OS opgestart wordt, en als de computer via de power knop opgestart wordt dat deze je werk OS op start?
Zonder heel erg omslachtig te werk te gaan is dat niet mogelijk. Je kunt niet voordat er een OS is opgestart deze keuze automatisch laten maken.
Als je dit perse toch door wilt voeren dan heb ik nog wel een idee.
Heeft je monitor toeevallig een ingebouwde USB hub? Mijn ervaring is namelijk dat de USB hub uit staat als de monitor uit staat. Je zou het dan op 2 manieren aan kunnen pakken. De snelste manier (qua booten. Niet qua werk) is door een 3e OS op je computer te installeren. Denk hier aan een lichtgewicht Linux welke letterlijk in een paar tellen volledig opgestart kan zijn. Neem een super goedkope USB stick. Schrijf een script welke de computer laat rebooten naar je werk OS, en plaats deze op de USB stick. Plaats de USB stick in de hub van je monitor. Schrijf vervolgens een script wat tijdens het booten van je lichtgewicht OS aan wordt geroepen, en laat dit script het script op de USB stick aanroepen, gevolgd door een reboot naar je game OS. Staat je monitor uit, dan kan het script niet het script op je USB stick vinden en dan zal hij rebooten naar je game OS. Staat je monitor aan dan zal het script wel je USB stick kunnen vinden en via dat script je werk OS opstarten.
Als de laadtijden niet uitmaken dan zou je ook je game OS standaard kunnen laten booten en automatisch het script op de USB stick laten uitvoeren. Heeft het zelfde resultaat alleen zal het booten dan langer duren omdat hij eerst je hele game OS zal laden om vervolgens te rebooten naar je werk OS.
Heb je geen USB hub in je monitor, dan zou je ook met een losse USB hub kunnen werken met een strookschakelaar. Is alleen wel weer een extra apparaat om aan en uit te zetten.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de oplossing van xFeverr. Standaard je game OS laten booten en als je je werk OS nodig hebt deze via het bootmenu kiezen. Met EasyBCD kan je heel makkelijk je bootmenu aanpassen en als je de Metro bootloader uit zet dan krijg je je bootmenu direct te zien in plaats van dat hij eerst de Metro UI gaat proberen te laden (scheelt weer een paar seconden).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Helemaal eens met bovenstaande, incl. dat game als default instellen een stuk eenvoudiger is. Aan de andere kant: leuk echt-Tweaken projectje :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Hoe en waarmee stuur je de WoL ?

Op mijn werk meerdere voorbeelden gezien van scripts die moeten draaien op PC's die uitstaan. Eerste wat het script doet is een WoL sturen en daarna de acties die nodig zijn.

Als jij ook een script gebruikt, zou je na de WoL bijv. na een timeout van 1 minuut een bestandje of reg.key kunnen plaatsen om zo de WoL boot te detecteren.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
E-Vix schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:36:
Je wilt dus als je computer via WOL opgestart wordt, dat dan je game OS opgestart wordt, en als de computer via de power knop opgestart wordt dat deze je werk OS op start?
Zonder heel erg omslachtig te werk te gaan is dat niet mogelijk. Je kunt niet voordat er een OS is opgestart deze keuze automatisch laten maken.
In mijn laptop kan je de BIOS zo configureren dat je bij een netwerk-boot een andere bootlist kan gebruiken dan bij een non-netwerk-boot, dus zo absoluut kan je dat niet zeggen. :)
Heeft je monitor toeevallig een ingebouwde USB hub? Mijn ervaring is namelijk dat de USB hub uit staat als de monitor uit staat.
Ah, dat is een goede suggestie, niet aan gedacht. Het is waarschijnlijk vrij makkelijk om te kijken of apparaat <X> op het systeem is aangesloten om te bepalen of de monitor aanstaat. Daar ga ik eens naar kijken, thanks!

Overigens is het allemaal niet zo ingewikkeld verder: ik heb een enkele Windows Boot Manager, met daarin twee boot-opties: de standaard Windows en de game-Windows. De boot manager is zo geconfigureerd om direct te booten naar de standaard Windows, géén timeout, géén selectiescherm.

In de standaard Windows draait een opstartscript dat detecteert of het USB apparaat van de monitor al dan niet actief is, en zo nee het volgende doet:
  • bcdedit /bootsequence {id-van-game-windows} /addfirst
  • shutdown /r /t 0 /f
Die bcdedit instrueert de boot manager om alléén bij de eerstvolgende boot te booten naar de game-Windows. De volgende boots pakt hij weer de standaard volgorde. (Die /bootsequence heb ik trouwens van dit forum, toen ik nog dacht dat het detecteren van een WoL boot makkelijk was. :) )

Eigenlijk is deze methode nog robuuster dan het detecteren van een WoL boot: wanneer de monitor uit staat komt elke boot uiteindelijk automatisch uit bij de game-Windows, en wanneer de monitor aan staat komt elke boot automatisch uit bij de standaard-Windows.

Groeten,

Jurjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
Luppie schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:59:
Hoe en waarmee stuur je de WoL ?

Op mijn werk meerdere voorbeelden gezien van scripts die moeten draaien op PC's die uitstaan. Eerste wat het script doet is een WoL sturen en daarna de acties die nodig zijn.

Als jij ook een script gebruikt, zou je na de WoL bijv. na een timeout van 1 minuut een bestandje of reg.key kunnen plaatsen om zo de WoL boot te detecteren.
De WoL wordt gestuurd door mijn Steam Link. Althans, volgens de documentatie zou die dat moeten doen, nog niet geprobeerd. Vooralsnog stuur ik de WoL met een Android appje. In ieder geval is er geen mogelijkheid om het device dat de WoL stuurt daarna nog andere acties te laten doen...
Pagina: 1