Dualboot 2x Win10: commando voor reboot naar andere Windows?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 16:02
Hoi,

Ik wil het volgende oplossen:

Mijn PC is singleboot Windows 10 (noem deze maar "werk"). Werkt prima. Ik wil daar een dualboot van maken, met een andere Windows 10 ernaast (noem deze maar "game"). De "game" Windows 10 ga ik zo configureren dat deze automatisch inlogt en Steam in big picture mode start (om in-home streaming naar mijn Steam Link te kunnen gebruiken). De "werk" Windows 10 is domain joined en wil ik niet automatisch laten inloggen.

Wens: wanneer de PC met Wake-on-LAN wordt aangezet, moet deze booten naar de "game" Windows 10 (en dus automatisch inloggen en Steam starten), en wanneer de PC met de powerknop wordt aangezet, moet deze booten naar de "werk" Windows 10.

Ik kan via Powershell achterhalen waarom de PC is geboot (WoL of powerknop). Mijn BIOS ondersteunt geen meerdere bootlists. Daarbij lijkt het mij handiger om maar één boot manager op mijn PC te hebben staan. Dus mijn plan is:
  • configureer "werk" Windows 10 als default OS in de boot manager
  • draai in de "werk" Win 10 een systeem bootscript dat in de achtergrond loopt en kijkt of via WoL is geboot
  • zo ja, reboot eenmalig naar de "game" Windows 10
  • zo nee, doe niets
Ik dacht dat het achterhalen van de reden van het booten het moeilijkste was, maar het blijkt juist het rebooten naar de andere Windows te zijn. Ik kan niet vinden hoe ik via een commando/script éénmalig kan rebooten naar het andere OS.

Iemand hier een idee?

Alternatief is dat ik in de "werk" Win 10 een systeembootscript zet dat bij een WoL boot het default OS wijzigt naar de "game" Win 10 en dan simpelweg reboot, en in de "game" Win 10 een systeembootscript zet dat het default OS altijd zet op de "werk" Win 10. Maar dat vind ik wat minder elegant.

Thanks! (Mocht iemand een heel ander idee hebben hoe dit aan te pakken is dat natuurljik ook welkom... :) )

Beste antwoord (via jurjeno op 12-02-2016 20:03)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Kijk eens naar BCDEDIT /bootsequence
/bootsequence
Specifies a one-time display order to be used for the next boot. This command is similar to the /displayorder option, except that it is used only the next time the computer starts. Afterwards, the computer reverts to the original display order.
Bron : https://technet.microsoft...ry/cc709667(v=ws.10).aspx

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Kijk eens naar BCDEDIT /bootsequence
/bootsequence
Specifies a one-time display order to be used for the next boot. This command is similar to the /displayorder option, except that it is used only the next time the computer starts. Afterwards, the computer reverts to the original display order.
Bron : https://technet.microsoft...ry/cc709667(v=ws.10).aspx

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 16:02
Ik heb naar bcdedit gekeken, maar blijkbaar heb ik hier totaal overheen gelezen...

Dit lijkt precies wat ik nodig heb, bedankt!