Weigering WKOA van laptop na upgrade Windows versie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125531

Topicstarter
Ik had onlangs bij 4Launch een Asus T100Tam besteld en wilde deze voor mijn werk en privétaken gebruiken. Eerst besloot ik om te kijken of de laptop snel en stabiel functioneerde en dat was niet het geval. Er verscheen een melding dat er een update vereist was en ik ging ermee akkoord in de veronderstelling dat de laptop dan beter zou werken (de melding kwam van Asus en Microsoft zelf). Achteraf bleek het dus dat het in mijn geval om de update naar Windows 10 ging (die door Asus op hun website aanbevolen wordt). Maar zelfs met Windows 10 was deze computer langzaam en instabiel en ik stuurde hem terug naar 4Launch en deed beroep op de Wet Kopen op afstand.

Een week nadat de laptop door 4Launch ontvangen werd, krijg ik een e-mail dat mijn bestelling aan mij geretourneerd wordt omdat er Windows 10 op geïnstalleerd is. Hier kan ik natuurlijk niet akkoord mee gaan. De laptop werd door mij maar 15-20 minuten lang gebruikt, er zijn zijn geen gebruikssporen/schade en alle dozen, stickers, handleidingen en accessoires werden door mij meegestuurd.

Zoiets heb ik nog nooit bij andere webshops meegemaakt en wilde jullie vragen of jullie iets dergelijks bij 4Launch of andere winkels meegemaakt hebben. Ik wil toch een goed functionerende computer en daarom ga ik akkoord met een update die bij het opstarten aanbevolen wordt. (er verschijnt een soort melding dat er een update beschikbaar is)

Wat vinden jullie hiervan? Is het updaten van Windows 8.1 naar Windows 10 "het in gebruik nemen van een laptop" zoals 4Launch stelt? Ik vind van niet, want deze update wordt aangeboden nadat je de computer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat 4Launch hier een prima punt heeft. Was anders geweest als hij niet stabiel was en je had er Windows 8.1 op laten staan, dan had je een punt imho. Of 4Launch had zelf de suggestie moeten geven om naar Windows 10 up te graden, maar in die 10 minuten gebruikstijd zal je 4Launch niet gecontacteerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 23:12
Wat nu als je hem naar fabrieksinstellingen (F9 bij opstarten) had teruggezet en teruggezonden?
Ik heb zelf een hardeschijf geretourneerd waar ik toch niet echt gebruik van zou gaan maken. Ik had wel al een stuk data erheen geschreven. Hier heb ik geen enkel commentaar op gekregen. Had hem ook weer leeg geretourneerd overigens. Het was een andere webshop die ook prijsvechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
2.2 Modaliteiten herroepingsrecht

De consument krijgt een zichttermijn van 14 dagen waarbinnen hij mag besluiten om de overeenkomst te herroepen. Nadat de consument zijn besluit om te herroepen aan de webwinkelier bekend heeft gemaakt (al dan niet via het modelformulier voor herroeping), krijgt de consument nog eens 14 kalenderdagen de tijd om het product terug te sturen.

Hieronder leest u hoe het zit met de bedenktijd (ofwel: zichttermijn) van de consument, de uitzonderingsmogelijkheden op het herroepingsrecht, de terugbetaling aan de consument en de kosten voor

retourzendingen:

a. Zichttermijn is geen gebruiktermijn

De consument dient tijdens de bedenktijd voorzichtig met de toegezonden zaak om te gaan. Deze heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken.

Wanneer de consument het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, is deze aansprakelijk voor de waardevermindering. De webwinkelier heeft dus recht op vergoeding wanneer de consument het product gebruikt retourneert.

bron: https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand

persoonlijk zou ik Windows 10 terug zetten naar 8.1 en opnieuw proberen. zo was hij in de staat waar je hem in hebt gekregen. Of je kan met 4launch overleggen over een waarde vermindering, netste optie. of verkopen hier of op een andere plaats

[ Voor 3% gewijzigd door thijsjek op 13-02-2016 14:17 . Reden: extra opties toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ik heb de laptop wel naar de fabrieksinstellingen teruggezet. (Windows 10) Verder heb ik er helemaal niets mee gedaan. Hij is helemaal nieuw met alle dozen, handleidingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:59
Wil je even een linkje geven naar het apparaat?
En stond er nou Windows 8 of 10 op, bij het aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:27
Volgens mij mag 4Launch na invoering van de nieuwe wetgeving omtrent consumenten kopen terugzending onder de Koop op Afstand niet meer weigeren. Wel mogen ze voor zover ik weet wanneer je verder gegaan bent dan de handelingen die noodzakelijk zijn voor het bekijken of het apparaat conform specificaties is kosten in rekening brengen die nodig zijn om het apparaat weer verkoop klaar te maken.

Het upgraden van het OS (het gaat hier op een upgrade, geen update) lijkt mij in ieder geval geen handeling die nodig is om te bekijken of het apparaat conform is zoals gespecificeerd en door de gebruiker verwacht mag worden, en zou mijn inziens dus mogelijkerwijs inderdaad onder ingebruikname kunnen vallen. Maar dan nog mogen ze voor zover ik weet het beroep op de KoA niet weigeren, maar enkel een klein bedrag in rekening brengen (Enkel de werkelijke kosten die zij moeten maken) voor de man uren om het systeem weer te herstellen naar zoals deze uit de doos kwam (had je beter zelf kunnen doen voordat je het product opstuurde).

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 13-02-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is de link naar de Asus website: https://www.asus.com/nl/2...Transformer_Book_T100TAM/
Nou, Asus geeft aan dat de upgrade naar Windows 10 mogelijk is. Bij het opstarten van de computer wordt er nadrukkelijk op gewezen dat er een update beschikbaar is en dat er aanbevolen is om deze uit te voeren. Onder Windows 8.1 was de laptop traag en instabiel (een paar crashes) en ik dacht dat ik naar Asus/Microsoft beter zou kunnen luisteren en de update uitvoeren. Dan pas weet je zeker op je computer goed werkt: op verschillende fora wordt het aangeraden om dit model naar Windows 10 up te graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is het mogelijk om de laptop weer naar een staat terug te zetten zodat deze als nieuw verkocht kan worden? Als de Windows 8.1-licentie bij een upgrade omgezet wordt naar een Windows 10-licentie (en bijvoorbeeld aan jouw Microsoft-account wordt gekoppeld), is dit niet mogelijk, en kan ik me voorstellen dat ze je wet-koop-op-afstand-verzoek willen weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Er zit een recovery partitie op, waarmee die meteen terug gaat naar de staat dat je hem kocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Teruggaan naar Windows 8 was niet mogelijk: ik heb geen idee hoe Asus het gedaan heeft dat je niet meer terug kunt. Onder Windows 8 werkte de laptop niet goed, ik zie een update melding (Asus/Microsoft stellen dat je deze zou moeten uitvoeren) en besluit om een update uit te voeren. Onder Windows 10 was het eigelijk hetzelfde verhaal: de laptop is vrij traag en instabiel. Onder de retourvoorwaarden staat dat het product ongebruikt, compleet, onbeschadigd etc. dient te zijn: er staat niets vermeld over de upgrade naar Windows 10 (die ik tevens niet zelf heb willen uitvoeren). Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:24:
Dit is de link naar de Asus website: https://www.asus.com/nl/2...Transformer_Book_T100TAM/
Nou, Asus geeft aan dat de upgrade naar Windows 10 mogelijk is. Bij het opstarten van de computer wordt er nadrukkelijk op gewezen dat er een update beschikbaar is en dat er aanbevolen is om deze uit te voeren. Onder Windows 8.1 was de laptop traag en instabiel (een paar crashes) en ik dacht dat ik naar Asus/Microsoft beter zou kunnen luisteren en de update uitvoeren. Dan pas weet je zeker op je computer goed werkt: op verschillende fora wordt het aangeraden om dit model naar Windows 10 up te graden.
-In de pricewatch kom ik wel 10 uitvoeringen tegen, variërend tussen 250 en 400 euro.
Welke heb je nou gekocht?
-Verder vind ik het upgraden naar win10, het in gebruik nemen van het product. Je had best even met het apparaat kunnen spelen zonder gelijk een upgrade van het hele besturingssysteem te doen.
-Verder staan nieuwe laptops vol met crapware, en zeker bij de traagste laptops is dat een aanslag op de performance. Had hem na de aanmeldprocedure van windows maar even een kwartiertje laten uitpruttelen. Daarna had je er even mee kunnen spelen en beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat ze aangeven dat een upgrade mogelijk is, is vrij standaard, iedere fabrikant doet dat sinds de release van Windows 10, net als de Upgrade melding bij het opstarten, deze heb ik ook al regelmatig gezien, en is gewoon de update van MS die de Windows 10 upgrade pushed. Dat MS dit aanraad snap ik volledig vanuit MS. Op de Asus site zie ik echter wel staan dat er na de upgrade mogelijk functionaliteit mis, en dat je mogelijk speciale drivers / firmware / bios updates nodig hebt voor een correcte werking, heb je daar ook rekening mee gehouden bij het uitproberen van het apparaat?

Niet dat dit nu nog van invloed is, de enige vraag die nu eigenlijk rest is of het installeren van een OS upgrade uitproberen is, of in gebruik nemen. Zoals ik al dacht mogen ze de retour inderdaad niet weigeren, zie ook: https://webwinkelrecht.nl...van-retour-vanaf-13-juni/

Maar mogen ze inderdaad wel kosten in rekening brengen om zaken te herstellen die verder gaan dan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:38:
Teruggaan naar Windows 8 was niet mogelijk
Dit is de reden dat 4Launch je geen recht op WKOA wil geven. Het product is voor hun niet meer verkoopbaar zoals op de doos staat. Op de doos staat Windows 8 en dit model is niet meer terug naar Windows 8 te krijgen. Ik snap wel dat ze dit niet willen doen want ze hebben nu een onverkoopbaar product. Of het mag wat ze doen weet ik niet precies, maar een punt hebben ze zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:38:
Teruggaan naar Windows 8 was niet mogelijk: ik heb geen idee hoe Asus het gedaan heeft dat je niet meer terug kunt. Onder Windows 8 werkte de laptop niet goed, ik zie een update melding (Asus/Microsoft stellen dat je deze zou moeten uitvoeren) en besluit om een update uit te voeren. Onder Windows 10 was het eigelijk hetzelfde verhaal: de laptop is vrij traag en instabiel. Onder de retourvoorwaarden staat dat het product ongebruikt, compleet, onbeschadigd etc. dient te zijn: er staat niets vermeld over de upgrade naar Windows 10 (die ik tevens niet zelf heb willen uitvoeren). Vreemd.
Ik vind het raar dat teruggaan naar Windows 8 niet mogelijk zou zijn, iedere Upgrade kan je 30 dagen terugdraaien vanuit Windows 10 zelf (tenzij je de daadvoor benodigde map handmatig verwijderd). Zie o.a. deze beschrijving van de benodigde handelingen: http://www.thewindowsclub.com/rollback-from-windows-10 (dit is niet hetzelfde als een factory reset).

Als het goed is heeft het apparaat ook een herstel partitie, via deze partitie (handelingen om deze te gebruiken verschillen per systeem, maar moeten in de handleiding staan) zou het systeem om terug te moeten zijn naar fabrieksinstellingen zoals deze uit de doos kwam. Wel kan het zijn dat een upgrade naar Windows 10 de standaard manier van het bereiken van deze partitie om zeep helpt, deze zal je dan moeten herstellen door het bootmenu te editen.

[ Voor 41% gewijzigd door Dennism op 13-02-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Dennism schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:49:
Ik vind het raar dat teruggaan naar Windows 8 niet mogelijk zou zijn, iedere Upgrade kan je 30 dagen terugdraaien vanuit Windows 10 zelf (tenzij je de daadvoor benodigde map handmatig verwijderd). Zie o.a. deze beschrijving van de benodigde handelingen: http://www.thewindowsclub.com/rollback-from-windows-10 (dit is niet hetzelfde als een factory reset).

Als het goed is heeft het apparaat ook een herstel partitie, via deze partitie (handelingen om deze te gebruiken verschillen per systeem, maar moeten in de handleiding staan) zou het systeem om terug te moeten zijn naar fabrieksinstellingen zoals deze uit de doos kwam.
Hier kan je niet zoveel met zekerheid over zeggen als je niet weet om welk product het gaat, natuurlijk.
Die 32-Gigs apparaten deleten de herstelpartitie i.v.m. ruimtegebrek.
I.v.m. hetzelfde ruimtegebrek heeft de topicstarter waarschijnlijk ook een USB-stick in de laptop moeten stoppen om de upgrade uit te laten voeren.
In mijn beleving is de TS dan echt bezig de laptop in gebruik te nemen, en eigenaar te worden/zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:03:
Ik had onlangs bij 4Launch een Asus T100Tam besteld en wilde deze voor mijn werk gebruiken.
Voor zover ik weet, valt WKOA onder de consumentenbescherming. Bovenstaande doet mij echter geloven dat dit om een zakelijke aankoop gaat, en van consumentebescherming dus geen sprake kan zijn.

Verder:
Je koopt een <€400 (misschien zelfs <€250...) laptop/convertible met een Atom Z3775 CPU en 2GB RAM, en vindt het raar dat die traag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
TommyboyNL schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:56:
[...]

Voor zover ik weet, valt WKOA onder de consumentenbescherming. Bovenstaande doet mij echter geloven dat dit om een zakelijke aankoop gaat, en van consumentebescherming dus geen sprake kan zijn.
Dit hoeft natuurlijk niet, ik gebruik ook privé aankopen voor mijn werk, en deze vallen toch zeker onder het consumenten recht.

Dan moet natuurlijk de machine wel daadwerkelijk privé besteld zijn en niet bijv. op de bedrijfsnaam. Dan zal het namelijk wel snel als zakelijke aankoop gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dennism schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:49:
[...]

Als het goed is heeft het apparaat ook een herstel partitie, via deze partitie (handelingen om deze te gebruiken verschillen per systeem, maar moeten in de handleiding staan) zou het systeem om terug te moeten zijn naar fabrieksinstellingen zoals deze uit de doos kwam. Wel kan het zijn dat een upgrade naar Windows 10 de standaard manier van het bereiken van deze partitie om zeep helpt, deze zal je dan moeten herstellen door het bootmenu te editen.
De herstelpartie heb ik niet eens aangeraakt en de laptop is gewoon nieuw. Ik heb er geen enkel programma op geïnstalleerd. Nergens in de retourvoorwaarden staat er aangegeven dat je een laptop niet naar Windows 10 of een ander systeem mag upgraden. Het product is onbeschadigd, compleet, met alle dozen/handleidingen/kabels. Hoe zou een consument moeten weten dat hij/zij van zijn retourrecht geen gebruik zou mogen maken als hij/zij de laptop opstart en bij het verschijnen van de melding "Upgrade naar Windows 10 wordt aanbevolen" (of iets dergelijks) hier akkoord mee gaat? Om soortgelijke problemen te voorkomen moeten ze bij alle laptops die met Windows 8 geleverd worden, aangeven dat hun klanten alle upgrade-meldingen moeten negeren want anders kunnen ze deze laptops niet meer terugsturen. Of zie ik het verkeerd?

De laptop was aangeschaft voor privé-gebruik. Maar ik zou hem natuurlijk oom voor werkgerelateerde taken kunnen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 125531 op 13-02-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:00:
[...]

Nergens in de retourvoorwaarden staat er aangegeven dat je een laptop niet naar Windows 10 of een ander systeem mag upgraden.
Je hoort een product terug te sturen in dezelfde staat als dat je het gekocht hebt. Ik neem aan dat zoiets in de retourvoorwaarden staan (indien het niet reeds in het standaard retourrecht staat opgenomen).

En wat niet helemaal duidelijk is: staat je bedrijfsnaam ergens op de factuur?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Hoe zou een consument moeten weten dat hij/zij van zijn retourrecht geen gebruik zou mogen maken als hij/zij de laptop opstart en bij het verschijnen van de melding "Upgrade naar Windows 10 wordt aanbevolen" (of iets dergelijks) hier akkoord mee gaat? Om soortgelijke problemen te voorkomen moeten ze bij alle laptops die met Windows 8 geleverd worden, aangeven dat hun klanten alle upgrade-meldingen moeten negeren want anders kunnen ze deze laptops niet meer terugsturen. Of zie ik het verkeerd?
Klinkt alsof jij wel fan bent van Amerikaanse toestanden, waar elk achterlijke, hypothetische scenario afgedekt moet worden in voorwaarden van 100den pagina's, om bedrijven te beschermen tegen achterlijke claims van consumenten die te dom zijn om een druppel gezond verstand te gebruiken.

Je hebt de laptop in gebruik genomen door er een nieuw OS op te installeren (zeker niet de beschrijving van de updates gelezen?), get over it.
De laptop was aangeschaft voor privé-gebruik. Maar ik zou hem natuurlijk oom voor werkgerelateerde taken kunnen gebruiken.
Waarom staat dan nota bene in de eerste zin van je openingspost expliciet dat je hem zakelijk wil gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door TommyboyNL op 13-02-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[...]

De herstelpartie heb ik niet eens aangeraakt en de laptop is gewoon nieuw. Nergens in de retourvoorwaarden staat er aangegeven dat je een laptop niet naar Windows 10 of een ander systeem mag upgraden. Het product is onbeschadigd, compleet, met alle dozen/handleidingen/kabels. Hoe zou een consument moeten weten dat hij/zij van zijn retourrecht geen gebruik zou mogen maken als hij/zij de laptop opstart en bij het verschijnen van de melding "Upgrade naar Windows 10 wordt aanbevolen" (of iets dergelijks) hier akkoord mee gaat? Om soortgelijke problemen te voorkomen moeten ze bij alle laptops die met Windows 8 geleverd worden, aangeven dat hun klanten alle upgrade-meldingen moeten negeren want anders kunnen ze deze laptops niet meer terugsturen. Of zie ik het verkeerd?
Of je het verkeerd ziet of niet zou ik niet met 100% juridische zekerheid kunnen zeggen. Wat je wel kan doen is aangeven naar 4launch dat ze het beroep op Koop op Afstand in ieder geval niet mogen weigeren https://webwinkelrecht.nl...van-retour-vanaf-13-juni/

En ze ten hoogste de kosten in rekening mogen brengen die zij daadwerkelijk moeten maken om het apparaat weer in "af fabriek" staat te krijgen wanneer blijkt dat een OS upgrade inderdaad meer is dat zou je zou mogen doen om het product uit te proberen. Dat zal dan gezien worden als "de schade" zie ook deze quote uit de link op bovenstaande pagina:
Uitpakken en uitproberen
Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.
Het enige dat ik wilde aangeven is dat je dit gesteggel mogelijk had kunnen voorkomen door zelf het apparaat weer in die staat te brengen door op 1 van de door mij genoemde wijzes de Windows 10 upgrade volledig terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Om welk apparaat gaat het nou precies?
Heb je de upgrade moeten uitvoeren met een USB-stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 14:06
Maar als ik het goed heb begrepen van de Mediamarkt en de BCC, is zodra je Windows hebt opgestart dan heb je de licentie gebruikt. Wil je dan het nog retourneren dan kunnen zij die niet meer als nieuw verkopen omdat de licentie eenmaal al is geactiveerd, of dit klopt weet ik niet maar van de ene kant klinkt het wel logisch omdat een laptop deels software en hardware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dennism schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:08:
[...]

Of je het verkeerd ziet of niet zou ik niet met 100% juridische zekerheid kunnen zeggen. Wat je wel kan doen is aangeven naar 4launch dat ze het beroep op Koop op Afstand in ieder geval niet mogen weigeren https://webwinkelrecht.nl...van-retour-vanaf-13-juni/

En ze ten hoogste de kosten in rekening mogen brengen die zij daadwerkelijk moeten maken om het apparaat weer in "af fabriek" staat te krijgen wanneer blijkt dat een OS upgrade inderdaad meer is dat zou je zou mogen doen om het product uit te proberen. zie ook deze quote uit de link op bovenstaande pagina:

[...]

Het enige dat ik wilde aangeven is dat je dit gesteggel mogelijk had kunnen voorkomen door zelf het apparaat weer in die staat te brengen door op 1 van de door mij genoemde wijzes de Windows 10 upgrade volledig terug te draaien.
Dat is alleen wanneer de koop als consument is gedaan, zodra de factuur op bedrijfsnaam staat is het een ander verhaal. Of dat laatste ook het geval is weten we niet want daar geeft TS geen antwoord op.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TommyboyNL schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:06:
[...]

Klinkt alsof jij wel fan bent van Amerikaanse toestanden, waar elk achterlijke, hypothetische scenario afgedekt moet worden in voorwaarden van 100den pagina's, om bedrijven te beschermen tegen achterlijke claims van consumenten die te dom zijn om een druppel gezond verstand te gebruiken.

Je hebt de laptop in gebruik genomen door er een nieuw OS op te installeren (zeker niet de beschrijving van de updates gelezen?), get over it.

[...]

Waarom staat dan nota bene in de eerste zin van je openingspost expliciet dat je hem zakelijk wil gebruiken?
Hier is natuurlijk wel enige discussie over mogelijk. Wat is "in gebruik nemen"? Ik heb de laptop hoogstens 20 minuten lang gebruikt (in Windows), heb hier geen programma's op geinstalleerd, geen foto's erop gezet of iets dergelijks. De meeste consumenten zijn niet op de hoogte van het feit dat je een laptop niet terug kan sturen als je een upgrade uitvoert. Je wordt letterlijk gespamd met meldingen dat er een upgrade naar Windows 10 beschikbaar is en op de fora wordt beweerd dat dit systeem veel beter/sneller is. Als Asus zelf aangeeft dat je kunt upgraden en je wilmzien hoe vlot de laptop inder W10 is, dan moet je dat toch kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Ja, met je eigen apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Xepos schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:11:
Maar als ik het goed heb begrepen van de Mediamarkt en de BCC, is zodra je Windows hebt opgestart dan heb je de licentie gebruikt. Wil je dan het nog retourneren dan kunnen zij die niet meer als nieuw verkopen omdat de licentie eenmaal al is geactiveerd, of dit klopt weet ik niet maar van de ene kant klinkt het wel logisch omdat een laptop deels software en hardware is.
Dit is gewoon een ondernemersrisico wanneer het over internet verkoop gaat, na het accepteren van eventuele licentie voorwaarden mag je gewoon gebruikmaken van de KoA regeling (na een fabrieksreset moet je de licentie overigens ook weer opnieuw accepteren). Let wel dat voor koop in een winkel er andere voorwaarden kunnen gelden, als jij dus bij de MM of BBC in de winkel (niet de webshop) een laptop koopt mogen ze retour wel weigeren als ze deze voorwaarde stellen.
Fietsbel schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:11:
[...]

Dat is alleen wanneer de koop als consument is gedaan, zodra de factuur op bedrijfsnaam staat is het een ander verhaal. Of dat laatste ook het geval is weten we niet want daar geeft TS geen antwoord op.
Uiteraard, echter daar TS al geantwoord heeft in een van zijn posts dat het om een privé aankoop gaat die ook voor werk gebruikt zou gaan worden neem ik totdat anders gesteld wordt even aan dat dit ook daadwerkelijk zo is.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 13-02-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fietsbel schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:11:
[...]

Ik benadruk nogmaals dat het om een privé-aankoop gaat! Dus ik heb het recht om een product onder de Wet Kopen op afstand terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:15:
[...]

Ik benadruk nogmaals dat het om een privé-aankoop gaat! Dus ik heb het recht om een product onder de Wet Kopen op afstand terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zetje01 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:17:
[...]

Als ik het me goed herinner, hoefde ik geen usb-stick te gebruiken en zoals ik al aangaf gaat het om de Asus T100TAM (32Gb, zonder HDD). Maar dat doet er niet toe. De vraag is: is het uitvoeren van de volgens Asus/Microsoft vereiste upgrade naar W10 het in gebruik nemen van een laptop?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 125531 op 13-02-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Nu online
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:15:
[...]

Goed, je bedrijfsnaam staat dus nergens op de factuur genoemd, dan mag je inderdaad van het consumentenrecht gebruik maken.

Niet bot bedoeld, maar er blijft gelden dat je de laptop in dezelfde staat moet terugsturen als waarin je hem ontvangen hebt. Dat je niet kunt downgraden lijkt mij in eerste instantie niet het probleem van de webshop.

Ik vermoed dat je bij de leverancier kunt aangeven dat je de koop ontbonden hebt en enkel wilt weten welk bedrag ze zullen inhouden om hem zelf te downgraden of als gebruikt te verkopen. Is een poging waard. Maar dan is het misschien interessanter om hem op marktplaats te zetten met de opmerking dat hij toch tegenvalt, dat hij 2 weken oud is en dat de aankoopbon erbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Als 4launch blijft weigeren de laptop onder wet kopen op afstand terug te nemen, contact opnemen met je rechtsbijstand.
Anders toch een advocaat in de arm nemen en desnoods voor laten komen. Wel direct aanzeggen bij 4launch dat al jouw kosten om je recht te halen op hen wordt verhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:19:
[...]

Als ik het me goed herinner, hoefde ik geen usb-stick te gebruiken en zoals ik al aangaf gaat het om de Asus T100TAM (32Gb, zonder HDD).
-Nee, je gaf niet aan om welk product het ging. Slechts een link naar een range van producten.
-Een 32 gigs apparaat heeft niet genoeg ruimte om ÉN een herstelpartitie van windows8, ÉN een herstelpartitie van Windows 10 ÉN gebruiksbestanden van windows 10 op te zetten.
-Volgens mij (ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken) heb je de boel geupgrade m.b.v. een USB-stick. Alle waarschuwingen negerende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:46
Windows 10 installeren op een met Windows 8 geleverde laptop is wel degelijk een ingebruikname en maakt de laptop moeilijk opnieuw verkoopbaar omdat de licentie die op de laptop stond bij levering ongeldig is gemaakt door de upgrade naar Windows 10. Zoals je zelf al aangeeft is er geen weg terug meer naar Windows 8, en dat is wel hoe de laptop geleverd werd. Mijn inziens staat 4Launch in deze in zijn recht.

Het is eerder al genoemd in dit topic, maar de 14 dagen zichttermijn is geen gebruikstermijn. Een OS updaten is iets wat je in een winkel niet zou doen, en dus geen zicht- maar gebruikshandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Coyote1980, robb_nl en anderen, bedankt voor jullie reacties! Alle meningen/suggesties zijn welkom. Helaas vond ik dat deze laptop zelfs onder W10 instabiel was en wil hem helemaal niet hebben. Ze moeten op hun website hier wat meer duidelijkheid over verschaffen: je koopt een laptop, upgrade naar Windows 10 niet (ook al krijg je deze meldingen) want anders kun je het product niet retourneren. Voor mij was het in ieder geval niet duidelijk.

Ik moest van de klantenservice een mail naar hun klachtenafdeling sturen. Als ook zij niets voor mij kunnen betekenen, dan dien ik een klacht bij ConsuWijzer/ACM in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Anders sturen ze hem terug naar jou, in windows 10 heb je 1 maand de tijd om terug te gaan naar windows 8. Stuur je hem daarna opnieuw op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Torrentus schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:25:
Windows 10 installeren op een met Windows 8 geleverde laptop is wel degelijk een ingebruikname en maakt de laptop moeilijk opnieuw verkoopbaar omdat de licentie die op de laptop stond bij levering ongeldig is gemaakt door de upgrade naar Windows 10. Zoals je zelf al aangeeft is er geen weg terug meer naar Windows 8, en dat is wel hoe de laptop geleverd werd. Mijn inziens staat 4Launch in deze in zijn recht.

Het is eerder al genoemd in dit topic, maar de 14 dagen zichttermijn is geen gebruikstermijn. Een OS updaten is iets wat je in een winkel niet zou doen, en dus geen zicht- maar gebruikshandeling.
Hier ben ik het weer niet mee eens. Als er op de laptop die in de winkel staat, een melding verscheen dat je naar W10 kunt upgraden, zou ik deze upgrade uitvoeren (of iemand anders die niet weet wat het eigenlijk is). Je kunt benieuwd zijn hoe een laptop onder W10 functioneert als deze upgrade door Asus/Microsoft aanbevolen wordt (en deze mogelijkheid staat bijna op alle websites/webshops vermeld). Als consument dien ik gewaarschuwd en beschermd te worden: als je als bedrijf op de hoogte van zulke problemen bent, laat het me dan weten zodat ik hier op voorbereid ben. Of Asus/Microsoft moeten ervoor zorgen dat de update van W8 naar W10 pas mogelijk is als je de laptop registreert en dus er zeker van bent dat je deze wil houden (in gebruik neemt).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 125531 op 13-02-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dutchdeveloper schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:27:
Anders sturen ze hem terug naar jou, in windows 10 heb je 1 maand de tijd om terug te gaan naar windows 8. Stuur je hem daarna opnieuw op
Bij een apparaat met maar 32GB is de kans groot dat de herselpartitie aangepast word. Als de winkel de boel simpel terug zou kunnen zetten gaan ze ook niet moelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:31:
[...]

Bij een apparaat met maar 32GB is de kans groot dat de herselpartitie aangepast word. Als de winkel de boel simpel terug zou kunnen zetten gaan ze ook niet moelijk doen.
Maar dan is het gewoon hoe deze Asus laptop in elkaar zit, hier kan ik weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:30:
[...]

Hier ben ik het weer niet mee eens. Als er op de laptop die in de winkel staat, een melding verscheen dat je naar W10 kunt upgraden, zou ik deze upgrade uitvoeren (of iemand anders die niet weet wat het eigenlijk is). Je kunt benieuwd zijn hoe een laptop onder W10 functioneert als deze upgrade door Asus/Microsoft aanbevolen wordt (en deze mogelijkheid staat bijna op alle websites/webshops vermeld). Als consument dien ik gewaarschuwd en beschermd te worden: als je als bedrijf op de hoogte van zulke problemen bent, laat het me dan weten zodat ik hier op voorbereid ben.
Niets persoonlijks tegen jou, maar dan zou ik als winkeleigenaar toch wel erg vreemd staan te kijken. Als klanten het OS van de laptops in mijn winkel gaan updaten. (Of, om dat maar voor te zijn; welke update of installatie dan maar ook uit te voeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:34:
[...]

Maar dan is het gewoon hoe deze Asus laptop in elkaar zit, hier kan ik weinig aan doen.
Je had niet moeten upgraden. De laptop word geleverd met Windows 8 en als je deze terug stuurt lijkt mij het logisch dat je dit doet met de originele software. Het probleem waar de winkel mee zit is dat dit apparaat niet meer verkoopbaar is. Je kan geen laptop verkopen waarbij de doos niet klopt met wat er op het apparaat staat.

Als dit simpel ongedaan gemaakt kon worden hadden ze dit ook wel gedaan. Niemand heeft zin in een discussie waarbij je mogelijk een klant verliest en negatieve reacties krijgt. Maar ze zitten nu met een onkoopbaar product waarvan jij de oorzaak bent. Ik kan mij voorstellen dat je denkt dat dit maar een update is, alleen het product is niet meer origineel en dus onverkoopbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Nu online
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:34:
[...]

Je mag kijken hoe het product "as is" bevalt.

Ga je wijzigingen aan het product aanbrengen en maak je deze niet onzichtbaar/ongedaan voor je hem retourneert dan is het toch niet gek dat de verkoper het retour weigert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Als consument dien ik gewaarschuwd en beschermd te worden
Als consument dien je ook je gezond verstand te gebruiken; dan had je niet een convertible van <€250 gekocht om vervolgens beteuterd te zijn dat het ding niet vooruit te branden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:07
[...]
Hier ben ik het weer niet mee eens. Als er op de laptop die in de winkel staat, een melding verscheen dat je naar W10 kunt upgraden, zou ik deze upgrade uitvoeren (of iemand anders die niet weet wat het eigenlijk is). Je kunt benieuwd zijn hoe een laptop onder W10 functioneert als deze upgrade door Asus/Microsoft aanbevolen wordt (en deze mogelijkheid staat bijna op alle websites/webshops vermeld). Als consument dien ik gewaarschuwd en beschermd te worden: als je als bedrijf op de hoogte van zulke problemen bent, laat het me dan weten zodat ik hier op voorbereid ben.
Als je deze melding op een PC in een winkel krijgt en je bent benieuwd hoe de PC onder W10 presteert. dan vraag je netjes aan de verkoper of je het mag installeren.

Als consument dien je op de hoogte te zijn dat je een artikel in dezelfde staat moet terugsturen. Vooraf had je kunnen weten dat een upgrade van een OS de staat van het artikel wijzigt. Ook al wordt een update aanbevolen.

Ik vind dat de winkel hier in zijn recht staat. Misschien kan je via de producent aan een herstelschijf komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Torrentus schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:35:
[...]

Niets persoonlijks tegen jou, maar dan zou ik als winkeleigenaar toch wel erg vreemd staan te kijken. Als klanten het OS van de laptops in mijn winkel gaan updaten. (Of, om dat maar voor te zijn; welke update of installatie dan maar ook uit te voeren).
Dat klopt: ik zou als winkeleigenaar vreemd staan te kijken als mijn klant eerst naar een externe site moet gaan en andere handelingen moet doen om een upgrade uit te voeren. Als er een melding verschijnt "Update is beschikbaar, klik hierop" en alles gaat vanzelf (je hoeft het niet eens ergens in de instellingen te doen), dan lijkt het me niet zo heel vreemd en zou ik als winkeleigenaar ervoor zorgen dat deze upgrade-melding niet verschijnt. Anders is het simpelweg mijn eigen fout als één of andere oude meneer/mevrouw of hun kleinzoon/-dochter met het verzoek om te updaten akkoord gaat door enkel met een muis te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

26779 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:21:
Als 4launch blijft weigeren de laptop onder wet kopen op afstand terug te nemen, contact opnemen met je rechtsbijstand.
Anders toch een advocaat in de arm nemen en desnoods voor laten komen. Wel direct aanzeggen bij 4launch dat al jouw kosten om je recht te halen op hen wordt verhaald.
WKOA (de zichttermijn), is alleen van toepassing, als je ermee doet wat je ook in de winkel ermee kan doen. Aangezien Windows 10 is geïnstalleerd, is het product geaccepteerd en is WKOA niet meer van toepassing, omdat er andere dingen mee zijn gedaan.

TS kan dus in overleg met 4Launch wellicht zélf een herinstallatie doen van de laptop, zodat deze terug is naar de fabrieksinstellingen (zoals de TS de laptop dus kreeg) en dan nogmaals proberen. Misschien kan 4Launch dan wel wat betekenen, nu kan het in elk geval niet, omdat er overduidelijk zaken mee zijn gedaan tijdens de zichttermijn, die je niet in de winkel zou of kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
PilatuS schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:31:
[...]

Heb hetzelfde apparaat hier en het kan gewoon;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:41:
[...]

Dat klopt: ik zou als winkeleigenaar vreemd staan te kijken als mijn klant eerst naar een exterme site moet gaan en andere handelingen moet doen om een upgrade uit te voeren. Als er een melding verschijnt "Update is beschikbaar, klik hierop" en alles gaat vanzelf (je hoeft het niet eens ergens in de instellingen te doen), dan lijkt het me niet zo heel vreemd en zou ik als winkeleigenaar ervoor zorgen dat deze upgrade-melding niet verschijnt. Anders is het simpelweg mijn eigen fout als één of andere oude meneer/mevrouw of hun kleinzoon/-dochter op met het verzoek om te updaten akkoord gaat door enkel met een muis te klikken.
Maar als dat je punt is moet je je kritiek niet op 4Launch uitten, maar op Microsoft; Microsoft pusht de Windows 10 update enorm en begint inderdaad automatisch met het downloaden van het OS. Het daadwerkelijk installeren (en ja, klikken op een 'OK' button kan daarvoor voldoende zijn), bewust of niet, is het ingebruiknemen van de laptop.

Edit: Zie dat de T100TAM geen recovery partitie heeft. Dus kan hij niet terug naar fabrieksinstellingen tenzij van te voren een recoveryUSB/DVD gemaakt zou zijn, wat klaarblijkelijk niet gebeurd is. Vind dat ook een nare ontwikkeling; dat de recovery media niet meer meegeleverd worden bij laptops.

[ Voor 18% gewijzigd door Torrentus op 13-02-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dutchdeveloper schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:44:
[...]

Heb hetzelfde apparaat hier en het kan gewoon;)
Misschien is er dan iets anders aan de hand waardoor ie niet meer terug naar Windows 8 kan. Ik kan mij niet voorstellen dat de winkel dit niet geprobeerd heeft. Als je iets met 5 minuten kan oplossen ga je geen problemen zoeken door een WKOA te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik begrijp natuurlijk volkomen jullie reacties, dank hiervoor. Ook besef ik dat ik de upgrade beter niet had kunnen uitvoeren om ervoor te zorgen dat dit soort problemen zich niet zou voordoen. (Maar dan weet je ook niet of dat kleine langzame laptopje beter onder W10 presteert). Ik ben echter helemaal niet tevreden met deze laptop.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 125531 op 13-02-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:46:
[...]

Misschien is er dan iets anders aan de hand waardoor ie niet meer terug naar Windows 8 kan. Ik kan mij niet voorstellen dat de winkel dit niet geprobeerd heeft. Als je iets met 5 minuten kan oplossen ga je geen problemen zoeken door een WKOA te weigeren.
Misschien. Ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 125531 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:46:
Ik begrijp natuurlijk volkomen jullie reacties, dank hiervoor. Ook besef ik dat ik de upgrade beter niet had kunnen uitvoeren om ervoor te zorgen dat dit soort problemen zich niet zou voordoen. (Maar dan weet je ook niet of dat kleine langzame laptopje beter onder W10 presteert). Ik ben echter helemaal niet tevreden met deze laptop
Dan had het beter geweest om 4Launch te contacteren hierover, wellicht wisten zij een optie of is het een bekend issue. Als je nu het product wilt ruilen, kun je overleggen met 4Launch of herstellen naar fabrieks instellingen ook goed is. Je hebt immers reeds aangegeven gebruik te willen maken van WKOA, dus wat dat betreft heb je het wel op tijd (= binnen de zichttermijn) gemeld. Volgens mij hoeft het dan niet binnen die termijn ook helemaal afgehandeld te zijn. :)

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 13-02-2016 15:52 . Reden: Bericht waar ik op reageer als quote toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CptChaos schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:48:
Dan had het beter geweest om 4Launch te contacteren hierover, wellicht wisten zij een optie of is het een bekend issue. Als je nu het product wilt ruilen, kun je overleggen met 4Launch of herstellen naar fabrieks instellingen ook goed is. Je hebt immers reeds aangegeven gebruik te willen maken van WKOA, dus wat dat betreft heb je het wel op tijd (= binnen de zichttermijn) gemeld. Volgens mij hoeft het dan niet binnen die termijn ook helemaal afgehandeld te zijn. :)
Ik zal eerst hun reactie afwachten en dan zie ik wel wat ik ga doen. Bedankt voor deze informatie! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Mijn 2 centen:
Je zegt dat je die laptop 15-20 minuten aan hebt gehad.
In die tijd heb heb je:
- geconstateerd dat hij traag en instabiel is
- een upgrade van het besturingssysteem uitgevoerd

Ik vind dat eigenlijk wel knap, in zo'n korte tijd. Ik vermoed dat hij traag was omdat je bezig was met de upgrade van het besturingssysteem, en ik heb uit geen enkele post van je gelezen of begrepen wat er instabiel was: waren er blauwe schermen, programma's die crashten of niet opstarten, zaken die niet werkten, kortom: waardoor kwam jij tot de conclusie dat die laptop instabiel was?

Gezien de korte tijd dat je hem aan hebt gehad (en dat zal echt wel meer dan de door jou genoemde 15-20 minuten zijn, aangezien het downloaden en installeren van Windows10 langer duurt dan dat) lijkt het er meer op dat je spijt hebt van je aankoop, niet zo zeer vanwege instabiliteit maar wel om andere redenen (je had verwacht dat die sneller was, vind het scherm te veel spiegelen, hebt ergens anders een leuke aanbieding gezien of wat dan ook).
Dat kan, en dat zal niemand je kwalijk nemen. Maar het feit dat je Windows10 hebt geïnstalleerd kan wel degelijk gezien worden als in gebruik nemen van de laptop en ik denk dat 4 launch dan ook wel degelijk een punt heeft.

Als jij de laptop niet had kunnen starten zonder de upgrade naar Windows10 uit te voeren, was het een ander verhaal geweest: dan had je simpelweg geen keuze gehad. Nu heb je de Tweaker in je de overhand laten krijgen en Windows10 geïnstalleerd, zonder vooraf te overleggen met 4launch. Daarmee heb je volgens mij alle rechten verspeeld en jezelf eigenaar gemaakt van die laptop.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Arnoud Engelfriet is hier heel duidelijk in:
Je hebt dus het recht om te “testen en inspecteren”, oftewel het mag uit de verpakking en je mag het product fysiek bepotelen. Je mag echter niet verder gaan dan echt nodig is. Hierover zegt overweging 47:

Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen.

Een overhemd aandoen om te testen of het past, is dus toegestaan. Datzelfde overhemd een dag aandoen op kantoor om te testen of het je zweetplekken aankan, mag niet, want dat is niet nodig.

Belangrijk is wel om te beseffen dat te ver gaan met dat uitproberen niet betekent dat je retourrecht vervalt. Wat er dan gebeurt, is dat de winkel de waardevermindering bij je in rekening mag geven – praktisch gezien je slechts een deel van je geld terugbetalen. Maar een retourname weigeren omdat het product te veel is gebruikt, is dus tegen de wet. Artikel 6:230s lid 3 BW:

De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.

Een ‘gewone’ waardevermindering telt daarbij dus niet mee. Het enkele feit dat de verpakking niet meer puntgaaf is, is dus géén reden om geld in te houden. Het moet echt gaan om schade die bij normaal uitproberen zich niet had voorgedaan.

Dus: je mag uitproberen maar niet meer dan dat je in de winkel zou mogen. Doe je meer, dan mag de winkel een deel van je geld houden ter compensatie maar ze moeten wel onderbouwen hoe veel én ze mogen niet de gehele retour weigeren.
Je recht op retour vervalt dus nooit helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat vind ik ook. De laptop is helemaal nieuw, compleet (dozen zoals ontvangen, kabels etc.) en onbeschadigd.

Petervs, sorry maar je hoeft niet met je samenzweringstheorieën aan te komen en ik hoef me niet te verantwoorden waarom ik de laptop terug wilde sturen. (ik kan een product zonder opgaaf van redenen retourneren en dat is mijn goede recht) Maar als je het zo graag wil weten, here you go. Ongeveer 10 minuten testen was voor mij voldoende om onder andere een aantal crashes vast te stellen (W8), om te zien dat de trackpad het niet goed deed en soms mijn bewegingen niet registreerde, het scherm in de tabletmodus dat traag reagerde (en soms een soort ghostbewegingen registreerde). Toen de melding verscheen dat de update naar W10 beschikbaar was en wetende dat het de laatste en beste versie van Windows is dacht ik dat ik deze zou willen uitproberen. (Ben zelf een MacOS gebruiker en heb geen ervaring met het installeren van W10) Andere 5-10 minuten in W10 waren voor mij meer dan genoeg om vast te stellen dat de laptop een beetje sneller werd, maar dat er ook andere problemen geconstateerd konden worden: weer met de tabletmodus, trage Wi-fi verbinding en het openen van mappen duurde heel lang. Op dat moment dacht ik dat deze laptop niet iets was wat ik wilde gebruiken. That's it.

Zonder deze W10 upgrade melding zou ik niet eens W10 uitgeprobeerd hebben, en zou ik deze laptop met W8 terugsturen. (Wat ik eigenlijk had moeten doen) Maar door te zeggen dat ik hierdoor mijn retourrecht dat in de Burgerlijk Wetboek 7 is vastgelegd en aan de consumenten bij online-aankopen toekomt, verspeeld heb, denk ik dat je een beetje te ver gaat. Ik had geen Hackintosh of Linux op deze laptop geïnstalleerd en stuurde deze keurig en op tijd terug: tenminste had ik op de hoogte gebracht kunnen worden van het feit dat je door de upgrade naar W10 uit te voeren je retourrecht verspeelt (wat tevens volgens de wet niet mag). In dit geval kan de webshop zulke computer terug naar de febrikant sturen die ervoor zal moeten zorgen dat hun apparaten goed functioneren of terug naar W8 gezet kunnen worden.

De enige consequentie van zulke situaties is dat ik webshops zoals 4Launch in de toekomst zal vermijden omdat ik een product niet mag testen voordat ik het aanschaf. (En zij zullen hier ook niet erg blij mee zijn omdat men klachten over hen bij desbetreffende instanties zal indienen en verdere (juridische) stappen zal nemen) Maar gelukkig zijn er genoeg andere partijen die netjes aan hun wettelijke verplichtingen voldoen en waar ik graag iets bestel aangezien ik weet dat ik uiteindelijk een product zal kopen dat ik echt wil hebben en waarvan ik zeker ben dat ik hier met veel plezier gebruik van zal kunnen maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 125531 op 13-02-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik denk dat dit niet heel veel met 4Launch te maken heeft. Doe dit eens uithalen bij 10 winkels. No way dat ie bij 9 winkels op 4Launch na netjes terug genomen word. Ik snap dat je hier denk dat 4Launch een slechte winkel is, maar ik weet zeker dat je bij andere winkels precies hetzelfde probleem had gehad. Het product is niet meer verkopen zoals het nu is. Ze kunnen dit ding moelijk maar even afschrijven. Opsturen naar Asus puur voor een nieuwe image kan wel, alleen kost dit makkelijk 60 euro.

Wat je wel kan proberen is in overleg gaan over de andere problemen die er mee zijn. Als er defecten kunnen worden gevonden zoals een defect touchpad of andere problemen kan je misschien een DOA voor elkaar krijgen. In geval van DOA kan 4Launch de laptop ook gewoon terug sturen naar Asus en krijgen ze de inkoopprijs terug. Dan maakt het ook niet uit dat er Windows 10 opstaat. Als ik jou was zou ik op een vriendelijke manier vragen of hiermee iets mogelijk is. Dit is voor zowel jou als 4Launch een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:59:
Ik denk dat dit niet heel veel met 4Launch te maken heeft. Doe dit eens uithalen bij 10 winkels. No way dat ie bij 9 winkels op 4Launch na netjes terug genomen word. Ik snap dat je hier denk dat 4Launch een slechte winkel is, maar ik weet zeker dat je bij andere winkels precies hetzelfde probleem had gehad. Het product is niet meer verkopen zoals het nu is. Ze kunnen dit ding moelijk maar even afschrijven. Opsturen naar Asus puur voor een nieuwe image kan wel, alleen kost dit makkelijk 60 euro.

Wat je wel kan proberen is in overleg gaan over de andere problemen die er mee zijn. Als er defecten kunnen worden gevonden zoals een defect touchpad of andere problemen kan je misschien een DOA voor elkaar krijgen. In geval van DOA kan 4Launch de laptop ook gewoon terug sturen naar Asus en krijgen ze de inkoopprijs terug. Dan maakt het ook niet uit dat er Windows 10 opstaat. Als ik jou was zou ik op een vriendelijke manier vragen of hiermee iets mogelijk is. Dit is voor zowel jou als 4Launch een prima oplossing.
Weer bedankt voor je commentaar! Dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik denk echter dat al die problemen met W8 te maken hadden: als ik nu kijk, hebben andere gebruikers precies dezelfde ervaring met T100 op W8 en lijkt W10 stabieler/sneller.

Ik zeg niet dat 4Launch slecht is, het is echter wel zo dat ik het gevoel heb dat ik in mijn consumentenrechten beperk word. Ze hadden ook een dergelijke DOA oplossing kunnen voorstellen en niet enkel een mailtje sturen dat de laptop naar mij teruggestuurd wordt omdat er W10 op staat. Als dergelijke situaties zich voordoen, dan zal je natuurlijk ergens anders je aankopen willen doen (hoe vaak koop je nou een laptop per jaar?). Er zijn webshops die volledig achter mij stonden wanneer ik iets wilde terugsturen en daar zal ik voortaan blijven shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Voor iedere webshop is het heel simpel. Alles wat terugkomt moet verkoopbaar zijn. Nu er Windows 10 op staat is het niet meer verkoopbaar. Als het terug te zetten is zou het geen probleem zijn. Is het niet terug te zetten kan de winkel er niets meer mee. Ik weet zeker dat dit bij de meeste webshops zo zal zijn en je dus bij de meeste shops hetzelfde probleem zou hebben.

Voor een DOA moet er natuurlijk wel een defect zijn. Daarom is het handig om te kijken of alle problemen die je er mee had nu weg zijn. Is dat niet zo dan is een DOA misschien mogelijk. Een DOA is ook alleen voor een product dat hardwarematig defect is. Zoals een touchpad wat niet goed werkt. Asus en iedere andere fabrikant die een DOA regeling heeft zal alleen hardwarematige defecten als DOA accepteren. Asus heeft een 30 dagen DOA termijn waarbij 4Launch dus gewoon het inkoopbedrag terug krijgt.

Ik zou gaan mailen om te zien wat er mogelijk is. Als je dingen netjes uitlegt en vriendelijk vraagt om een oplossing is er vaak nog wel wat te regelen. Ga je mailen en eisen dat je binnen 5 werkdagen je geld terug krijgt word het een ander verhaal. Misschien kan je nog regelen dat zonder DOA je misschien 20 euro minder terug krijgt en is het daarmee opgelost. Dan kan 4Launch het ding voor 20 euro minder in de uitverkoop doen als terug gestuurde WKOA. Je hebt helaas een fout gemaakt door de Windows 10 update uit te voeren, de vraag is alleen hoe het nu makkelijk en snel op te lossen is. Persoonlijk zou ik het eerder accepteren en het ding op MP gooien dan heel moelijk gaan doen. Tenzij het een principe kwestie voor je is. Helaas is het dan alleen wel zo dat het je een hoop tijd gaat kosten om je gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:04
Een SW upgrade valt in iedergeval niet onder gewoon testen. Je brengt dermate grote wijzigingen aan in de software. Onnodig om het product te testen en dus vanuit 4launch ook terecht dat ze aangeven dat het niet conform de procedure is.
De WKOA is namelijk niet een volledige gebruiksperiode, maar puur om te testen of het apparaat voldoet aan de gestelde speciifcaties.

Het apparaat terugzetten naar 8.1 gaat sowieso niet werken, want de T100 maakt gebruik van WIMboot.

[ Voor 32% gewijzigd door MartijnAbel op 13-02-2016 17:53 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CSL is voor technische vragen. Jouw topic gaat over een geschil tussen jou en de shop, vandaar dat deze beter in het Shopping Forum past ;)

CSL -> SF

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topictitel aangepast, dit is niet iets wat specifiek voor 4Launch is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik zou gewoon nog steeds met 4Launch in contact gaan, gewoon netjes aangeven dat ze de Koop op Afstand moeten respecteren en laat ze dan maar een voorstel doen voor de schade zoals zij die denken te lijden qua kosten voor het repareren naar "af-fabriek" status met Windows 8.1

Komen ze met een net voorstel dan zou ik het erbij laten denk ik, komen ze met een voorstel wat naar jouw mening veel te veel is voor het herstellen van de laptop naar verkoopspecificaties dan kun je altijd dan nog een juridisch traject starten om vast te laten stellen of een OS upgrade onder uitproberen valt of onder in gebruik nemen. Waarbij ik wel nog steeds verwacht dat er een reële optie is dat dit onder in gebruik nemen valt omdat schijnbaar deze machine zo ontworpen is dat herstellen na een OS upgrade niet meer mogelijk is, waardoor een upgrade een vrij ingrijpende handeling is maar het kan natuurlijk ook goed zijn dat een rechter in het voordeel van de consument beslist.

Een andere optie is je RBV inzetten als je deze hebt, als het bedrag laag genoeg is heb je een goede kans dat deze jou gewoon afkopen omdat procederen voor ze te duur zal zijn. Misschien niet het goede gevoel van je gelijk te halen, maar wel je geld terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 13-02-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23

Onbekend

...

Uit de TS begrijp ik dat de laptop ook niet stabiel draaide?
In dat geval zou de webwinkel die laptop dan toch als garantie moeten afhandelen, en niet als retour van koop op afstand?

En Windows 10 installeren is eigenlijk gewoon een update van Windows 8.1 en wordt ook als zeer aanbevolen update geadviseerd. Normaal wordt bij bijna elke helpdesk aangeraden om de laatste updates te installeren om te controleren of daarmee het probleem is verholpen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Onbekend schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:51:
Uit de TS begrijp ik dat de laptop ook niet stabiel draaide?
In dat geval zou de webwinkel die laptop dan toch als garantie moeten afhandelen, en niet als retour van koop op afstand?

En Windows 10 installeren is eigenlijk gewoon een update van Windows 8.1 en wordt ook als zeer aanbevolen update geadviseerd. Normaal wordt bij bijna elke helpdesk aangeraden om de laatste updates te installeren om te controleren of daarmee het probleem is verholpen.
Klopt wat je zegt over de upgrade, maar die is bij lange na niet nodig om te testen of de laptop naar behoren werkt. Het installeren van een upgrade van het os is een verregaande aanpassing.

@TS: heb je de mappen van de upgrade meteen verwijderd? Zoniet. Dan kan de laptop zonder problemen terug naar Windows 8.1 binnen 30 dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@maxap
Samenzweringstheorie? Verantwoording? Tja, dan haak ik maar af. Ik geef mijn twee centen, die zijn duidelijk niet wat jij wil horen dus dan kom je maar met zulke opmerkingen. Jammer.

Succes met de laptop, ik hoop dat er een bevredigende oplossing voor je uitkomt.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Een nieuwe image aanmaken. Installeren op de laptop. 3 uur werk? 60 euro per uur excl btw. Dan weet je even bot gezegd wat een ondernemer aan schade mag rekenen en mag verrekenen met de wkoa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:29:
Een nieuwe image aanmaken. Installeren op de laptop. 3 uur werk? 60 euro per uur excl btw. Dan weet je even bot gezegd wat een ondernemer aan schade mag rekenen en mag verrekenen met de wkoa.
Je bedoelt 20 minuten aanmaken en 20 minuten terugzetten. als ze met meer dan 45 euro aankomen dan is het duur betaald. (Waarvan het daadwerkelijke werk hooguit 10 minuten in totaal is. De rest is wachten.)

[ Voor 9% gewijzigd door 26779 op 14-02-2016 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

heb jij de fabrieks image liggen dan? en het is aan de klant om het tegen te spreken dat die 3 uur niet aannemelijk is.

Als ik als bedrijf een image moet aanmaken / aanvragen etc kost me dit toch allemaal tijd.
Tijd die ik niet kan besteden aan mijn core business en waar ik iemand met kennis op moet zetten.
Ik denk dat 2 a 3 uur echt niet heel gek gedacht is. En of ik mijn werknemer er bij laat zitten wachten is aan mij als bedrijf. Het is geen standaard windows installatie... het moet met een speciale image van de fabrikant en die kan heel goed niet voor handen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07-2024
*knip* niet gaan stoken.

[ Voor 93% gewijzigd door gambieter op 14-02-2016 13:34 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

*knip* off topic

[ Voor 63% gewijzigd door gambieter op 14-02-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 18:42
Vooralsnog is het 4launch die zich niet aan de wet houdt.

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 14-02-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

Dat weten we nog niet. Er is een verschil tussen zicht- en gebruikstermijn. Redelijk zou zijn als 4launch de laptop terugneemt en de kosten om 'm weer terug op W8 te zetten verhaalt bij TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Voor ons tweakers is het erg voor de hand liggend dat je niet zomaar moet gaan updaten, dat daar licenties door verbruikt worden en zo.

Echter, voor 'normale' mensen is dat niet zo voor de hand liggend. Stel dat m'n zus zo'n laptop zou aanschaffen en bij het eerste opstarten komt 'ie met "klink hier voor een geadviseerde update/upgrade!", dan ligt het juist voor de hand om op "OK" te klikken. Dat is toch gebruikelijk, dat je bij een eerste keer opstarten even wat ja/nee vragen moet beantwoorden?

Ofwel, het lijkt mij onredelijk van de winkel op op basis hiervan een WKOA retour af te wijzen. Dan had men vooraf moeten waarschuwen, "uitproberen alleen zonder een update uit te voeren!". En dat er nu licenties verbruikt zijn - dat lijkt mij dan het probleem van de ondernemer.

Maar goed - ik ben geen advocaat of anders juridisch onderlegd, ik ben wel benieuwd hoe een advocaat daar over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
vanaalten schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:05:
Voor ons tweakers is het erg voor de hand liggend dat je niet zomaar moet gaan updaten, dat daar licenties door verbruikt worden en zo.

Echter, voor 'normale' mensen is dat niet zo voor de hand liggend. Stel dat m'n zus zo'n laptop zou aanschaffen en bij het eerste opstarten komt 'ie met "klink hier voor een geadviseerde update/upgrade!", dan ligt het juist voor de hand om op "OK" te klikken. Dat is toch gebruikelijk, dat je bij een eerste keer opstarten even wat ja/nee vragen moet beantwoorden?

Ofwel, het lijkt mij onredelijk van de winkel op op basis hiervan een WKOA retour af te wijzen. Dan had men vooraf moeten waarschuwen, "uitproberen alleen zonder een update uit te voeren!". En dat er nu licenties verbruikt zijn - dat lijkt mij dan het probleem van de ondernemer.

Maar goed - ik ben geen advocaat of anders juridisch onderlegd, ik ben wel benieuwd hoe een advocaat daar over denkt.
Voor zover ik het kan zien gaat het niet direct om het gebruik van licenties (je mag bijv. zonder dat dit effect heeft op je KoA rechten een laptop gewoon starten en de licentie accepteren. Dit is ook vrij eenvoudig op de meeste apparaten weer terug te draaien door een factory reset te doen. Ook heeft het nu upgraden naar Windows 10 als het goed is voor de volgende koper geen invloed op zijn rechten om bijv. te upgraden naar Windows 10 omdat dit machines zijn met een OEM licentie waarbij de licentie gekoppeld is aan het apparaat en niet aan de gebruiker of een account van de gebruiker. Ik kan bijv. mijn HP laptop (ook met OEM licentie) upgraden naar Windows 10, terugzetten naar fabrieksinstellingen (Windows 7 recovery partitie gebruiken) inrichten voor een andere gebruiker en gewoon weer upgraden zonder issues.

Het issue lijkt hier meer te zijn dat door de upgrade naar Windows 10 die gedaan door TS het apparaat niet meer te herstellen is naar zoals deze uit de doos kwam, wat voor wederverkoop door 4Launch wel nodig is. Nu mag je voor zover ik de KoA regels ken een apparaat uitproberen onder die regeling, en mag je daarbij verpakkingsmateriaal e.d. beschadigen, maar moet voor zover ik weet het gekochte goed zelf wel in nette en niet gemodificeerde staat teruggezonden worden als je gebruik wil maken van de KoA regeling zodat deze in principe weer als origineel gespecificeerd verkocht kan worden.

Dat 4Launch niet netjes handelt door het apparaat te willen terugsturen naar TS is al duidelijk geworden in deze thread en TS kan 4Launch hier ook gewoon op aanspreken, het discussie punt is nu enkel nog of 4Launch kosten in rekening mag brengen voor het terugbrengen van het apparaat in "af-fabriek" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

De laptop/product is niet meer zoals geleverd, het gaat immers niet alleen om de laptop, maar ook om de software. Volgens mij Is de licentie van w10 al anders dan bij 8, dus een wezenlijk anders product inmiddels. Een voorwaarde voor wkoa Is dat het product hetzelfde en onveranderd is.
Wat mij betreft hebben ze gewoon gelijk, dat de ts het hier niet mee eens Is, is voor hem wel te begrijpen, maar niets aan te doen.

Ik zou nog eens met 4lunch in gesprek gaan. En eventueel wat verlies nemen, of anders dat ding hier op v&A zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Installeer Windows 8 en breng het ding terug? Zo moeilijk is het nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geweldig om te zien dat er zo veel mensen bij de discussie betrokken zijn. We zijn hier allemaal om te leren.

Als er één ding is dat je van mijn ervaring met deze retourzending kunt leren, is het dat je nooit van Windows 8 naar Windows 10 moet updaten als je er niet zeker van bent of je een laptop/PC terug wil sturen en beroep op de Wet Kopen op afstand wil doen! (er zijn tevens computerproducenten met twee linkerhanden die het niet mogelijk maken om de installatie van Windows 10 ongedaan te maken) Als er straks geen computers met Windows 8 meer te verkrijgen zijn, zal dit probleem/deze waarschuwing natuurlijk niet meer relevant zijn.

En in mijn optiek moeten verkopers/webshops ervoor zorgen dat hun klanten goed geïnformeerd zijn en hier op de hoogte van zijn: een korte vermelding op de website bij de beschrijving van een product zou helemaal niet verkeerd zijn. (vooral om te voorkomen dat deze bedrijven in strijd met hun wettelijke verplichtingen zouden handelen)

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 125531 op 14-02-2016 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Nu online
Wat er vooral te leren valt is dat je bij het retourneren spullen in dezelfde staat retourneert als dat je ze ontvangen hebt. (Tenzij dat onmogelijk is omdat het product in een blisterverpakking zit).

Een laptop verkocht met Win8 is wat anders dan een laptop met Win10.

Je zou de discussie nog kunnen voeren of elke update niet uitgevoerd moet worden, televisies bieden immers ook updates aan als je ze aanzet. Het verschil is echter dat een televisie doorgaans niet als televisie met firmware X verkocht wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 125531 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:22:
Als er één ding is dat je van mijn ervaring met deze retourzending kunt leren, is het dat je nooit van Windows 8 naar Windows 10 moet updaten als je er niet zeker van bent of je een laptop/PC terug wil sturen en beroep op de Wet Kopen op afstand wil doen!
Nee. dan heb je het nog steeds niet goed begrepen. Je mag doen wat je ook in de winkel mag doen om zo jezelf te informeren of je het product echt wilt hebben. In de winkel mag je er ook geen stickers op plakken of andere handelingen uitvoeren die de laptop uit de originele staat halen. Een operating systeem upgraden is geen triviale actie en zeker niet iets wat je in de winkel zou doen.
En in mijn optiek moeten verkopers/webshops ervoor zorgen dat hun klanten goed geïnformeerd zijn en hier op de hoogte van zijn: een korte vermelding op de website bij de beschrijving van een product zou helemaal niet verkeerd zijn. (vooral om te voorkomen dat deze bedrijven in strijd met hun wettelijke verplichtingen zouden handelen)
Dan ga je in de richting van de "de magnetron is niet bedoeld om de hond in te drogen". Je doet nog steeds alsof de fout alleen bij de webshop ligt, maar je zult toch echt eerst naar jezelf moeten kijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
gambieter schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:39:
[...]

Een operating systeem upgraden is geen triviale actie en zeker niet iets wat je in de winkel zou doen.
Niet? Microsoft doet anders aardig zijn best om het wel zo te doen lijken. Simpelweg een pop-up en klik 'OK' om te upgraden. De vraag is, lijkt mij, of het voor een leek overduidelijk is wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat zal de TS dan op moeten nemen met Microsoft, maar is niet het probleem van de webshop. Maar laten we de consument nou niet als een simpel slachtoffer gaan zien, er is een balans van redelijkheid en billijkheid waarbij de consument ook verantwoordelijkheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:57:
Dat zal de TS dan op moeten nemen met Microsoft, maar is niet het probleem van de webshop. Maar laten we de consument nou niet als een simpel slachtoffer gaan zien, er is een balans van redelijkheid en billijkheid waarbij de consument ook verantwoordelijkheden heeft.
Naar mijn idee heb ik het juist goed begrepen en de juiste conclusies getrokken. Het probleem ligt inderdaad niet alleen bij de webshop en de consument mag bepaald niet te ver gaan in zijn "bekijken en uitproberen" van het product (er mag geen schade zijn, het product moet compleet zijn), maar het upgraden van W8 naar W10 dat zo actief door Microsoft en Asus geadverteerd wordt en dat me een paar muisklikken uitgevoerd wordt, behoort in beginsel zeker niet tot de gronden waarop de webshop je retourzending mag weigeren. En dat is vooral niet het geval als de consument geen ervaren "tweaker" is maar - bijvoorbeeld - je oma die geen verstand van computers heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even voor de duidelijkheid: 4Launch mag de WKOA niet weigeren. Wel mogen ze kosten in rekening brengen voor de "schade" aangebracht, dwz wat nodig is om de handelingen van de koper terug te draaien.

De redelijkheid van de eventuele kosten is iets voor discussie. De webshop is fout in het weigeren van de WKOA en jij zit fout dat je verwachtte dat je gewoon WKOA kon doen zonder kosten/schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maar is er zelfs sprake van schade?

Een Windowsupgrade valt zelfs te zien als een waardevermeerdering, alleen is het nu niet de versie die op de doos staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Er is zeker sprake van "schade", het product is immers niet meer in dezelfde staat, als toen het verkocht werd, dat kan iedereen verdraaien, zoals hij wil, het feit blijft. En wanneer iemand een laptop koopt, waarbij Windows 8 op de doos staat, verwacht hij/zij ook Windows 8, en niet Windows 10, misschien wil hij dat wel helemaal niet, omdat hij/zij het niet prettig vindt, of omdat er voor Windows 10 bepaalde drivers ontbreken, oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sambalbaj schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:16:
Maar is er zelfs sprake van schade?

Een Windowsupgrade valt zelfs te zien als een waardevermeerdering, alleen is het nu niet de versie die op de doos staat.
Een waardevermeerdering zie ik niet direct bij een gratis upgrade als deze die vrij makkelijk door iedereen uitgevoerd kan worden nadat je het product in gebruik neemt.Dit was anders geweest als bijv. een Upgrade nog steeds €100+ euro had gekost, dan zou je inderdaad van een waardevermeerdering kunnen spreken.

Veel schade zal er ook niet zijn voor zover ik kan inschatten kunnen enkel de kosten die gemaakt moeten worden om het product weer conform omschrijving te maken als schade worden opgevoerd, en dan nog alleen als het uitvoeren van de OS upgrade in deze als "in gebruikname" moet worden gezien. Ik zelf denk dat dit wel het geval kan zijn omdat het product nu duidelijk anders is dan toen het geleverd is bij TS, maar of dit ook 100% zeker juridisch zo is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:29
Wat ik nog het opmerkelijkste vind, is hoe je in 20 minuten kan concluderen dat de laptop zowel op windows 8 als windows 10 instabiel is, zonder ook maar een programma geïnstalleerd te hebben. Dat zou imo betekenen dat hij bij het opstarten blijft crashen.

Ik geloof sowieso niet dat het mogelijk is 'm binnen 20 minuten na opstarten naar Windows 10 geupgrade te hebben. Ik heb zelf een soortgelijke laptop, en voordat ik ook maar de suggestie kreeg voor een windows 10 upgrade, was ik wel even verder: o.a. alle windows 8 updates uitgevoerd. Dan moet je nog 10GB aan installatie bestanden downloaden. Die 20 minuten is echt onzin.

De laptop is in gebruik genomen is de conclusie hier en je hebt geen recht op volledig geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Laatst online: 21:47
interessant topic. wat de vorige poster ook in twijfel trekt en al meerderen gedaan hebben is dat de TS zegt maar 20 minuten met de laptop bezig zijn geweest. Die tijd lijkt mij toch wel wat van de werkelijkheid af te liggen nieuwe laptop installatie afronden naar windows 8 kost toch minimaal 10 minuten. En dan upgraden naar windows 10 gaat je echt niet lukken binnen het half uur met het wachten van de download er bij.

sommige laptops hebben de keuze bij de eerste boot om direct te upgraden naar windows 10. dat heeft de TS niet gedaan anders was hij nooit in windows 8 uitgekomen maar direct in windows 10 gekomen.
dus de werkelijke duur dat de laptop aan heeft gestaan zit volgens mij toch echt boven het uur.

en aangezien de versie niet terug gedraaid kan worden ga ik er vanuit (niet 100% zeker) dat de upgrade hier ook minimaal 1x melding van gemaakt heeft dat de wijzigingen blijvend zijn. dus kun je volgens mij concluderen dat de laptop zeker in gebruik genomen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik merk vaak dat het een beetje een grijs gebied blijft bij wet koop op afstand.
Het is natuurlijk bedoeld om de zichttermijn te vervangen in de winkel. Ik heb nog nooit een laptop die ik kocht in de winkel uit de doos gehaald om hem te proberen. Daarvoor test ik dan op een van de demo modellen in de winkel (en betaal dus waars ook iets meer in een winkel dan online). Dat je hem bij sommige winkels wel mag terugsturen na gebruik is eerder uit coulance, geen recht. Of wil jij graag een gebruikte laptop ontvangen als je hem nieuw koopt?

Naar mijn idee zijn mensen de WKOA een beetje aan het misbruiken . Dit zie je ook wat er gebeurd is bij bv de schoenenwinkels (passen in winkel, online bij concurrent bestellen). Nu dwaal ik wellicht wat af maar hierdoor gaan de winkels wel kapot.

Dat een ,machine van die prijs met die specs qua performance tegenviel moet trouwens toch geen verrassing zijn? Daar had je geen zichttermijn voor nodig denk ik...

Maar antwoord op je vraag: nee ze mogen hem niet terugsturen en moeten aan de wet voldoen. Wel mogen ze (en terecht) kosten in rekening brengen voor het gebruik van je laptop. Volgende keer dus die paar euro meer uitgeven en hem in de winkel proberen :)

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 14-02-2016 20:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07-2024
hjvg schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:13:
interessant topic. wat de vorige poster ook in twijfel trekt en al meerderen gedaan hebben is dat de TS zegt maar 20 minuten met de laptop bezig zijn geweest. Die tijd lijkt mij toch wel wat van de werkelijkheid af te liggen nieuwe laptop installatie afronden naar windows 8 kost toch minimaal 10 minuten. En dan upgraden naar windows 10 gaat je echt niet lukken binnen het half uur met het wachten van de download er bij.
Geen idee of het onderscheid van belang is in het wettelijk kader, maar hands-on heb ik niet veel tijd nodig voor de installatie/upgrade van/naar W10. ;)

Maar doet er niet toe, denk ik, want issue van de verkoper is dát de upgrade heeft palatsgevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Hyp Hyper op 14-02-2016 18:51 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 18:42
gambieter schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:14:
Even voor de duidelijkheid: 4Launch mag de WKOA niet weigeren. Wel mogen ze kosten in rekening brengen voor de "schade" aangebracht, dwz wat nodig is om de handelingen van de koper terug te draaien.

De redelijkheid van de eventuele kosten is iets voor discussie. De webshop is fout in het weigeren van de WKOA en jij zit fout dat je verwachtte dat je gewoon WKOA kon doen zonder kosten/schade.
Ten eertste INAL maar volgens mij ben jij het ook niet. Volgens de WKOA moet de koper het product kunnen testen op zijn functionaliteit. Om de performance van de laptop kunnen testen moet je mijn inziens het OS met de laatste versie kunnen test. Dit is echter mijn mening net zoals het jouw mening is dat dit niet mag. De enige manier om dit te bepalen is dat TS een uitspraak van de rechter laat doen. Zie ook https://ictrecht.nl/ictre...-bij-een-koop-op-afstand/

Tevens is er ooit al eens een uitspraak geweest van de geschillencomissie waarin gesteld wordt dat de voor het in originele staat terugbrengen van laptop mag ondernemer geen kosten in rekening brengen.

https://loket.degeschille...B8-4CA7-B785-2AF2D8A2773C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
hjvg schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:13:

sommige laptops hebben de keuze bij de eerste boot om direct te upgraden naar windows 10. dat heeft de TS niet gedaan anders was hij nooit in windows 8 uitgekomen maar direct in windows 10 gekomen.
dus de werkelijke duur dat de laptop aan heeft gestaan zit volgens mij toch echt boven het uur.

en aangezien de versie niet terug gedraaid kan worden ga ik er vanuit (niet 100% zeker) dat de upgrade hier ook minimaal 1x melding van gemaakt heeft dat de wijzigingen blijvend zijn. dus kun je volgens mij concluderen dat de laptop zeker in gebruik genomen is.
Ik kan inderdaad verzekeren dat de 8.1 naar windows 10 upgrade op een t100 zeker niet lukt in 20 minuten.
Ik heb dit zelf gedaan op een t100 en een t200, en dan ben je gauw een uurtje verder wat ook niet zo gek is gezien de specificaties.
pacificocean schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:22:
[...]

Ten eertste INAL maar volgens mij ben jij het ook niet. Volgens de WKOA moet de koper het product kunnen testen op zijn functionaliteit. Om de performance van de laptop kunnen testen moet je mijn inziens het OS met de laatste versie kunnen test. Dit is echter mijn mening net zoals het jouw mening is dat dit niet mag. De enige manier om dit te bepalen is dat TS een uitspraak van de rechter laat doen. Zie ook https://ictrecht.nl/ictre...-bij-een-koop-op-afstand/

Tevens is er ooit al eens een uitspraak geweest van de geschillencomissie waarin gesteld wordt dat de voor het in originele staat terugbrengen van laptop mag ondernemer geen kosten in rekening brengen.

https://loket.degeschille...B8-4CA7-B785-2AF2D8A2773C
In het geval wat jij aangeeft was de laptop al teruggebracht in originele staat.
Ik denk dat een geschillencommissie ook nog wel onderscheid maakt tussen een laptop waar programma's geinstalleerd zijn die te verwijderen zijn of een volledige os upgrade die niet terug te draaien is.

In originele staat terugbrengen is nogal een breed begrip, maar ik denk in iedergeval dat hetgeen wat jij aanhaalt in deze case niet op gaat ;)

[ Voor 34% gewijzigd door MartijnAbel op 14-02-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boender
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06-2024
Binnen een maand kan je Windows 10 weer terugzetten. Stuur hem dan nog een keer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hele rare discussie dit, ik heb exact de zelfde, de T100TAM/32GB/ATOM/2GB. Het apparaat is redelijk snel voor wat de processor en overige componenten biedt. Kan er zelfs gewoon de Second Life Viewer en andere 3D games op draaien. Maar je moet niet super veel verwachten.

Toch herken ik een aantal zaken van de TS, alleen wat verwacht je van een dergelijke tablet. Afhankelijk van de App's kan het soms wat traag worden in explorer.

Maar voor de rest is hij heel erg stabiel. Hij zal onder Windows 8.1 niet crashen. Althans bij mij heeft hij dat nooit gedaan, zelfs niet met Photoshop CS5 er op (ja, snel is het niet, maar toch).

Maar nu over het Windows 10 verhaal. Standaard kan je altijd terug naar Windows 8.1 end de Winkel mits:
1. Je Office 365 Home/Student niet hebt geactiveerd en
2. Je de USB disk hebt gebruikt voor de recovery tijdens upgrade naar Windows 10, doe je dit niet zal de Windows 8.1 recovery weg gehaald worden en kan je alleen recoveren naar Windows 10, wat je systeem dan ook niet meer retourbaar maakt.

Om Windows 10 stabiel te laten werken dien je echter wel de Windows 10 drivers van de ASUS site te installeren. Want anders werkt er e.e.a. niet goed.

Overigens, alleen het upgraden naar Windows 10 met drivers installeren is al 30-90 minuten afhankelijk van de gekozen methode.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste tweakers,

Vanwege het chronische gebrek aan tijd kon ik jullie helaas niet op de hoogte houden van alle relevante ontwikkelingen in deze "zaak". Hierbij doe ik het even snel. Nou, de webshop gaf aan dat er Windows 10 op de laptop geïnstalleerd was en dat de Windows 8 herstelpartitie verwijderd was. Ik heb echter helemaal niets zelf verwijderd: waarschijnlijk gebeurt het automatisch tijdens het upgraden naar Windows 10.

Ik moest 59 euro betalen voor het in nieuw staat terugbrengen van de laptop en kreeg de rest van het door mij betaalde bedrag teruggestort.

Wat deze retourervaring betreft, heeft de webshop alles keurig afgehandeld. Wat mij betreft, "lesson learnt"! Mocht je niet van plan zijn om een laptop met de oude Windows 8 erop te houden en ben je nog aan het twijfelen, ga er niet mee akkoord om een update/upgrade naar Windows 10 te doen: ook al word je met al die meldingen en waarschuwingen letterlijk gespamd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Zoals gezegd mag KoA nooit geweigerd worden. Wel is het lastig geworden te bepalen wanneer en hoeveel kosten gerechtvaardigd zijn. Winkels kunnen hier enigszins misbruik van maken omdat door de onduidelijkheid de ongeinformeerde consument makkelijk te overtuigen is.

In dit geval ben ik van mening dat als een apparaat na aanzetten komt met updates, de gemiddelde consument er van uit gaat dat de fabrikant de updates beschikbaar maakt om hem aan de huidige conformiteit van het product te laten voldoen.

Het uitvoeren van zo'n update kan dan ook niet gezien worden als gebruik; om redelijk uit te kunnen proberen, is het normaal het apparaat in de door fabrikant bedoelde laatste status te brengen. Immers, anders probeer je een product uit dat niet gelijk is aan wat het gaat zijn. Ook in de winkel zullen ze updates installeren op demo-modellen - wellicht niet de windows update, maar de winkel is niet de gemiddelde consument.

Dat het hier dan om een hele windowsversie gaat is niet relevant. Het wordt alszodanig aangeraden door het apparaat. Wil fabrikant dat niet, dan moet hij het apparaat niet als Windows10 geschikt registreren zodat de update niet aangeboden wordt. Een en ander in zelfde stijl dat destijds het activeren van windows van tafel is geveegd als argument om KoA te weigeren.

Dat het voor de winkel vervelend is, is niet relevant. Die kan de aanbodkeuze of prijzen aanpassen om risico's af te dekken. De enige vraag die relevant is, is of dit verder ging dan wat een gemiddelde consument zal doen om de werking van het apparaat te bepalen. En daarvoor is mijn oordeel: nee.
Zeker in het licht van de geest van de wet die er is om de consument te beschermen.

Naar mijn oordeel heeft TS dan ook onterecht betaald. Echter, niets staat koper en verkoper in de weg akkoord te gaan met wat ze in dit geval redelijk vonden om als verdergaand te rekenen. (Daarom heb ik bezwaar tegen de huidige vage regelgeving). Dus als Ts en winkel er zo blij mee zijn dan is het daarmee klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 09-03-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago

ago

Anoniem: 27535 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:38:
Dus als Ts en winkel er zo blij mee zijn dan is het daarmee klaar.
Tuurlijk is TS niet blij met het betalen van 60 euro kosten, maar consensus hier was dat die kosten terecht waren. TS zal blij zijn dat de schade beperkt is, hij wilde immers van de laptop af.

De verkopende partijen weten dat kopers geconfronteerd worden met een upgradeverzoek. Het sjiekste en klantvriendelijkste is dat ze de klant hier vooraf over informeren en wat ze wel of niet moeten doen.
Hoe het nu gaat is bagger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 21:56
gambieter schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:39:
Een operating systeem upgraden is geen triviale actie en zeker niet iets wat je in de winkel zou doen.
Het netto resultaat is inderdaad een geüpgrade besturingssysteem, maar Microsoft (en eventueel Asus) maken dat wel hééél erg simpel om te doen. Ook als je in de winkel staat en die popup komt is het bijzonder simpel om (a la typische gebruiker) snel even 2x op een of andere OK-knop te drukken zodat die vervelende melding weg gaat...

Het apparaat zelf loopt je gigantisch te pushen om updates te installeren, dan moet je ook niet vreemd opkijken als er updates geïnstalleerd worden... Vervolgens blijkt één van die updates onder water geen update maar een upgrade en is het ineens een probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 09-03-2016 11:08 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1 2 Laatste