Nieuwbouw woning oude erergie normen, moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 08:21
Wij hebben een nieuw te bouwen 2-onder-1 kap woning op het oog welke nog voldoet aan de oude energie normen (epc 0,8). Mijn eerste vraag is of dit überhaupt mag (huidige norm is 0,4)?
De tweede vraag die ik hierover heb is of het de moeite waard is deze woning toch te kopen en zelf een en ander op te waarderen?

Achtergrond:

Boven genoemde is natuurlijk erg kort door de bocht zonder een duidelijke achtergrond. Het geval wil dat wij deze woning al een tijdje op het oog hebben en al aardig verkocht waren aan de woning. Echter bleek bij het eerste gesprek met de architect dat de woning nog voldoet aan de oude eisen uit 2008 (woning is door de crisis in de ijskast gezet en wordt nu weer aangeboden). Gevolg hiervan is dat hij qua energie pakket aardig kaal opgeleverd wordt, lees: niks. Daarnaast is de isolatie (RC-)waarde van alle vlakken maar 3,0.

wat te doen?

Wij hadden zelf vooraf al een en ander begroot om op dit vlak aanpassingen te doen (PV-panelen, dwtw, balansventilatie). Echter doordat de woning al een 'verouderde' isolatie waarde heeft vragen wij ons af of dit de moeite en investering nog waard is.

De architect en aannemer weigeren om nog iets te doen aan de isolatie van de woning, ook omdat er buren aan vast zitten die ze hiermee niet willen 'belasten'. Daarnaast was hij erg sceptisch over een balansventilatie en liet hij blijken hier duidelijk niet achter te staan.

Nu zijn er voor ons 2 opties:
- We nemen genoegen met de lagere isolatie waarde en doen zelf de upgrades die we voor ogen hadden. hoeveel impact zou de lagere isolatie waarde hebben op het rendement van deze systemen (met namen op de balans ventilatie met WTW)?
- We cancelen onze optie en wachten tot er een woning beschikbaar komt welke wel aan de eisen voldoet. We hebben al met de makelaar overlegd en er komen vergelijkbare woningen beschikbaar echter voor een (iets) hogere prijs door de extra eisen (EPC 0,4).

De kosten van optie 2 zullen waarschijnlijk hoger zijn, ook wanneer je de eigen investering hiervan aftrekt. Echter krijg je er ook meer voor terug (o.a. warmtepomp).

Dit is natuurlijk een vrij specifiek geval maar wellicht kan een discussie ook bijdragen aan het begrip of het de moeite waard is (financieel) om van een isolatie 3,0 naar vloer=3,5, muur=4,5 en dag=6.0 te gaan. kijkend naar deze link zou dit een verschil zijn van ongeveer 80m3 gas zijn op jaarbasis echter heeft dit ook invloed op je andere systemen (WTW).

Beste antwoord (via Jahaa! op 12-02-2016 13:16)

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-07 13:30
Op 1 januari 2015 zijn de EPC eisen van 0.8 naar 0.4 gegaan, zijn de woningen voor 1 januari 2015 vergund door gemeente mogen ze dan voldoen aan de EPC van 0.8.

In december 2014 zijn veel woningbouw projecten vergund, omdat deze nog goedkoper gebouwd konden worden. De kans dat je een woning die vorig jaar gebouwd is en een epc van 0.8 heeft is dus vrij groot.

Echter moet er volgens mij (weet ik niet zeker) binnen een jaar begonnen zijn aan de bouw van de woning.
Dit is echter al heel snel staan er bouwhekken om het perceel, dan is de aannemer begonnen met de bouw.

Zijn punt over balans ventilatie is te begrijpen, veel mensen maken de filters/buizen te weinig schoon of trekken de stekker uit het apparaat omdat het herrie maakt. Echter of jij dit ook doet kan ik niet beslissen.

Ballansventilatie later in bouwen is ook bijna niet te doen, je kunt geen kanalen toevoegen in een al gestorte vloer, of je moet overal verlaagde plafonds toe gaan passen. Dit lijkt mij niet de weg in een nieuwbouwhuis.

Ik neem aan dat het 0.4 huis geen gas aansluiting heeft, dit schilt ook weer in de maandelijkse kosten.

De vraag die jij je eigen moet stellen, hoe verliefd ben ik op het "oude" huis?
Wat zit er in het nieuwere huis (vaak vloerverwarming boven etc.) hoeveel is mij dit waard?

Als het prijs verschil niet te groot is zou ik voor het nieuwere huis gaan, dit omdat de vaste energie lasten lager zullen uitvallen en op den duur (als de hypotheek ver is afgelost) dus ook meer geld over houdt. Echter is in het begin natuurlijk de hypotheek hoger ;)

succes ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Sjembecks op 11-02-2016 16:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-07 13:30
Op 1 januari 2015 zijn de EPC eisen van 0.8 naar 0.4 gegaan, zijn de woningen voor 1 januari 2015 vergund door gemeente mogen ze dan voldoen aan de EPC van 0.8.

In december 2014 zijn veel woningbouw projecten vergund, omdat deze nog goedkoper gebouwd konden worden. De kans dat je een woning die vorig jaar gebouwd is en een epc van 0.8 heeft is dus vrij groot.

Echter moet er volgens mij (weet ik niet zeker) binnen een jaar begonnen zijn aan de bouw van de woning.
Dit is echter al heel snel staan er bouwhekken om het perceel, dan is de aannemer begonnen met de bouw.

Zijn punt over balans ventilatie is te begrijpen, veel mensen maken de filters/buizen te weinig schoon of trekken de stekker uit het apparaat omdat het herrie maakt. Echter of jij dit ook doet kan ik niet beslissen.

Ballansventilatie later in bouwen is ook bijna niet te doen, je kunt geen kanalen toevoegen in een al gestorte vloer, of je moet overal verlaagde plafonds toe gaan passen. Dit lijkt mij niet de weg in een nieuwbouwhuis.

Ik neem aan dat het 0.4 huis geen gas aansluiting heeft, dit schilt ook weer in de maandelijkse kosten.

Wat zit er in het nieuwere huis (vaak vloerverwarming boven etc.) hoeveel is mij dit waard?

Als het prijs verschil niet te groot is zou ik voor het nieuwere huis gaan, dit omdat de vaste energie lasten lager zullen uitvallen en op den duur (als de hypotheek ver is afgelost) dus ook meer geld over houdt. Echter is in het begin natuurlijk de hypotheek hoger ;)

succes ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Sjembecks op 11-02-2016 16:36 ]

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
De architect en aannemer geven aan niet mee te willen werken aan jullie wens om de woning energiezuiniger te maken. Dat klinkt bij mij hetzelfde. In de oren als dat ze een woning niet willen bouwen conform jullie wensen. Ik zou uit kijken naar een woning die wel aan je eisen voldoet op het gebied van isolatie e.d. Achteraf zelf deze verbeteringen aanbrengen en met name na isoleren brengt een hoop rompslomp met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 08:21
Sjembecks schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:29:

Wat we van de makelaar en architect begrijpen is dat de basis stampt uit 2008. Het bouw besluit is daarna iets aangepast waardoor bijv. de gargare aangebouwd mocht worden en de woning iets verder van de weg gezet mocht worden. Met de EPC norm is dus niks gebeurt. Ze gebruiken zelfs een EPC van voor 2012 (in 2012 is deze naar 0,6 gegaan)

Daarnaast staan er nog nergens hekken, de aannemer is dus duidelijk nog niet begonnen. De aannemer begint pas als wij de hypotheek rond zouden hebben.

Uiteraard is de vereiste voor een balansventilatie dat er goed onderhoud gepleegd wordt. Maar ik vind dat een architect niet moet uitgaan van de ervaringen van mensen die kiezen dit onderhoud niet te doen. Ik ga ervan uit dat bij oplevering hier een uitleg over gegeven is. als mensen hier geen gehoor aan geven moeten ze niet achter af gaan klagen. Daarnaast is de nieuwe generatie een stuk stiller en beter ingeregeld.
Dit kwam eerder ook ter spraken.

succes ;)
Ik weet niet of een huis van 0,4EPC standaard geen gasaansluiting heeft. Ik ging er eigenlijk wel van uit. iemand die hier licht op kan schijnen?
Rhaelak schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:10:
De architect en aannemer geven aan niet mee te willen werken aan jullie wens om de woning energiezuiniger te maken. Dat klinkt bij mij hetzelfde. In de oren als dat ze een woning niet willen bouwen conform jullie wensen. Ik zou uit kijken naar een woning die wel aan je eisen voldoet op het gebied van isolatie e.d. Achteraf zelf deze verbeteringen aanbrengen en met name na isoleren brengt een hoop rompslomp met zich mee.
Daar zitten we inderdaad niet op te wachten. Het moet nu gewoon op niveau zijn dan het je er de komende jaren profijt van en hoef je behalve wat onderhoud hier niets veel meer aan te doen.

Daarom wordt het toch optie 2. Het voelde niet goed en dan loop je al snel een blauwtje. 'bij twijfel niet oversteken' is mij altijd geleerd.
In mei start weer een project met vergelijkbare woningen dus we hoeven niet heel lang af te wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Verstandige keus. Als je op voorhand al een nare smaak in je mond krijgt van hetgeen je wordt voorgeschoteld, dan zal het uiteindelijk niet beter worden.

Het nieuwe project wat start zal naar alle waarschijnlijk meer inspelen op duurzaamheid.

Veel succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Verstandige keus, zeker bij twijfel. Zeker vanwege het bij een nog te bouwen huis al te denken aan extra isoleren. Gelijk meenemen met het bouw is een stuk goedkoper en beter. Vaak zullen je een hogere RC hebben en energiezuinige oplossing bij EPC 0,4 zoals PV-panelen die er al standaard bij geleverd worden.
Pagina: 1