Balansventilatie (WTW) ombouwen naar externe motoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Topicstarter
Ik heb in mijn woning een balansventilatie met warmteterugwinning. De unit is oud maar werkt naar behoren. Nadeel is dat deze ongeveer 50 watt verbruikt voor ongeveer 120 m3/uur aan luchtverplaatsing, wat neerkomt op een jaarlijks gebruik van ongeveer 450 kWh.
Naast twee AC motoren zit er niks in dat stuk kan gaan (geen elektronica, enkel twee AC motoren) Hierdoor zou de unit in theorie nog best enige jaren mee kunnen gaan.

Een nieuwe, zuinig model zal ongeveer 1.000 euro kosten en zal ongeveer 20 watt gebruiken waarmee er ongeveer 300 Kwh kan worden bespaard per jaar. Echter met de investeringskosten van zeker 1.000 euro is de TVT van deze unit minimaal 15 jaar, en dat is mijn inziens te veel. Helemaal omdat onbekend is of een nieuwe WTW unit wel 15 jaar probleemloos mee kan gaan.

Daar ik eigenlijk enkel de motoren van de WTW unit wil vervangen voor zuinige exemplaren zat ik er aan te denken om twee Itho Ecoboxen aan te schaffen, de motoren uit de huidige WTW unit te halen en de Itho ventilatieboxen op de aan en afvoer van de WTW unit aan te sluiten. Hierdoor gebruik ik de zuinige Itho motoren zonder de WTW te vervangen. Totale kosten zijn dan ongeveer 200 euro, en dat heeft een TVT van vier jaar.

Echter is er niks te vinden over ervaringen met deze setup. Iemand die hier ervaring mee heeft?
...

7400 Wp op het dak

Beste antwoord (via ThinkPad op 15-02-2016 07:47)

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Afgelopen weekend de de motoren uit de WTW unit gehaald en twee losse mechanische ventilatieboxen aangesloten.

Via Marktplaats heb ik twee Itho ecofans gehaald, een ECOfan en een ECOfan 2. Deze heb ik in beide luchtstromen zo geïnstalleerd op zo'n manier dat de blazende uitgang richting de warmtewisselaar gaat. Vervolgens met een anemometer beide units zo afgesteld dat ze in balans staan, dus dat de aangevoerde lucht in huis net zo veel is als de afgevoerde lucht. Een balansventilatie regelt dit zelf, echter met twee losse units moest ik het zelf inregelen.

Met de oude ventilatoren trok de WTW unit totaal 59 watt terwijl deze op de middenstand staat. Met de ECOfans trekt de unit nog maar 38 watt. De ecofans gebruiken relatief nog best veel energie op hun middenstand, echter zal dat komen door de relatieve hoge druk die nodig is om door de WTW heen te komen.

Totale kosten zijn 87 euro voor de twee ventilatieboxen. Verder een paar verloopstukken om van 150 mm buis naar 125 mm buis te gaan, echter had ik deze nog liggen, net als wat stukjes flexibele luchtslangen in beide maten. De besparing is 21 watt. ofwel 185 KWh per jaar. Met een jaarlijkse besparing van 35 euro is de TVT dus nog geen 2.5 jaar.

Een bijkomend voordeel is dat de WTW unit niet meer trilt. IK denk dat de motoren in de unit iets versleten waren waardoor ze licht uit balans waren en de hele unit heel licht trilde. Ik had de unit al op rubberen matten staan, echter was het getril (50-150 Hz) nog steeds hoorbaar. Dit is nu dus ook weg :)

Totaal heeft het mij ongeveer 4 uren gekost om de units te plaatsen. Maar dat komt ook omdat de WTW bij mij op zolder staat op een plek die te krap is om normaal te kunnen werken. Deze tijd is ook inclusief het schoonmaken van 1 van de ventilatieboxen en het inregelen van de ventilatoren.

Dus al met al is het zeker een geslaagde modificatie; je kan de motoren in de WTW verwijderen en vervangen voor losse ventilatieboxen. Maar wel is een anemometer een noodzakelijk stuk gereedschap (maar gelukkig staan die voor 15 euro op Ebay/Aliexpress/DHgate). De besparing in mijn geval is 36% op stroomverbruik.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 13:00
Je hebt soms ook losse kits om die oude motoren te vervangen. Het idee van 2 ithoboxen klinkt ook wel slim en simpel bedacht. Ik zie daar eigenlijk geen problemen in behalve dat je ze hetzelfde moet afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
2 mogelijkheden.

1 herstellen.
ben ik zeker een voorstander van.
(weggooien is altijd een beetje zonde.)

2.vervangen.
je hebt nu een oude balans ventilatie met WTW.
de nieuwere systemen hebben vaak ook nog een CO2 sturing.
die gaan dus automatisch meer ventileren als het nodig is en minder als het niet nodig is.
en WTW is mooi en goed, maar helaas doe je nooit 100% van de warmte er weer uit halen.
dus minder ventileren bespaart ook nog gas.
als die ook nog mee word genomen zakt de tvt misschien wel wat verder als 15 jaar. ;)

dus een lastige keuze.
(maar ik ben zoizo al jaloers, ik heb geen WTW, laat staan een ventilatie. :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Titelfix om de lading wat meer te dekken :)

Geeft zo'n kruiswisselaar van een WTW niet teveel weerstand voor zo'n Itho box, waardoor die wellicht in storing gaat/onvoldoende flow heeft?

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 15:02
Ja, je kan natuurlijk niet zomaar de ventilatoren gaan vervangen en verwachten dat de prestaties hetzelfde blijven. De nieuwe fans zullen vergelijkbare eigenschappen moeten hebben met betrekking tot druk en luchtstroom. Als dat haalbaar is, en de nieuwe ventilatoren zijn efficienter qua stroomverbruik, dan lijkt het me een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-05 12:09
ThinkPadd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:41:
Geeft zo'n kruiswisselaar van een WTW niet teveel weerstand voor zo'n Itho box, waardoor die wellicht in storing gaat/onvoldoende flow heeft?
Die Itho's kunnen op de hoogste stand volgens de specs heel goed overweg met een drukverschil van ruim 250mbar. In lagere standen weer wat minder maar dan is de weerstand ook minder groot. Mij lijkt het drukverlies over de warmtewisselaar daarom geen probleem.

Ik heb zelf een HRV gebouwd maar met AC-ventilatoren, ik overweeg ook om deze te vervangen door Itho's.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
martijnr17 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:56:
Je hebt soms ook losse kits om die oude motoren te vervangen. Het idee van 2 ithoboxen klinkt ook wel slim en simpel bedacht. Ik zie daar eigenlijk geen problemen in behalve dat je ze hetzelfde moet afstellen.
Voor mijn WTW heb ik helaas nog geen kitje kunnen vinden. De unit is 20 jaar oud, dus ik denk niet dat het gemakkelijk /mogelijk is om een eco kitje te vinden.
migjes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:39:
2 mogelijkheden.

1 herstellen.
ben ik zeker een voorstander van.
(weggooien is altijd een beetje zonde.)

2.vervangen.
je hebt nu een oude balans ventilatie met WTW.
de nieuwere systemen hebben vaak ook nog een CO2 sturing.
die gaan dus automatisch meer ventileren als het nodig is en minder als het niet nodig is.
en WTW is mooi en goed, maar helaas doe je nooit 100% van de warmte er weer uit halen.
dus minder ventileren bespaart ook nog gas.
als die ook nog mee word genomen zakt de tvt misschien wel wat verder als 15 jaar. ;)

dus een lastige keuze.
(maar ik ben zoizo als jaloers, ik heb geen WTW, laat staan een ventilatie. :-( )
Ik ben zelf ook groot voorstander van herstellen (hoewel, ik noem het upgraden daar er niks stuk is), De WTW unit is een (qua afmetingen) kleine unit, en zo'n beetje alle nieuwe units passen lastig op de huidige plek, terwijl er zat ruimte is om een paarventilatieboxen te plaatsen
ThinkPadd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:41:
[mbr]Titelfix om de lading wat meer te dekken :) [/mbr]

Goed punt! Al denk ik dat dat wel mee moet vallen. Bij een grote woning zit er ook behoorlijk wat weerstand in de vele bochten en meters pijpwerk. Bij mij zit er op de aanvoer naar de woning maar 5 meter pijp met 2 bochten; de afvoer is 12 meter pijpwerk met totaal 3 bochten. Alle ventielen zitten direct op de pijpen aangesloten. Hierdoor schat/hoop ik dat de weerstand wel mee zou moeten vallen..
Terpen Tijn schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:13:
Ja, je kan natuurlijk niet zomaar de ventilatoren gaan vervangen en verwachten dat de prestaties hetzelfde blijven. De nieuwe fans zullen vergelijkbare eigenschappen moeten hebben met betrekking tot druk en luchtstroom. Als dat haalbaar is, en de nieuwe ventilatoren zijn efficienter qua stroomverbruik, dan lijkt het me een prima oplossing.
De unit zal ik eventueel in moeten regelen door ventilatoren en ventielen opnieuw af te moeten stellen. Maar gelukkig heb ik een anemometer in huis om dit af te kunnen stellen :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat zijn de typenummers van de fans? Misschien kun je een datasheet vinden, en daarmee weer zoeken naar fans met hetzelfde debiet qua luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:25
Je kunt toch ook alleen de motoren vervangen en de originele fans gebruiken? Zit je alleen met de rotorasdiameter en de ophanging van de nieuwe dc motor. Beiden niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
PolderPloer! schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:54:
Je kunt toch ook alleen de motoren vervangen en de originele fans gebruiken? Zit je alleen met de rotorasdiameter en de ophanging van de nieuwe dc motor. Beiden niet onoverkomelijk.
Vaak is schoepenwiel en motor één geheel, kijk maar eens hier: http://www.circuitsonline...w/message/1614409#1614409 (topic over vervangen van versleten lagers). Dat krijg je niet gemakkelijk op een andere motor overgezet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 15:02
ThinkPadd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:33:
Wat zijn de typenummers van de fans? Misschien kun je een datasheet vinden, en daarmee weer zoeken naar fans met hetzelfde debiet qua luchtverplaatsing.
Ik denk dat je wel moet opletten dat luchtverplaatsing niet de enige parameter is. Je hebt ook een bepaalde statische druk nodig (excuus als ik die term slecht vertaal uit het Engels; static pressure).

//edit:// Ik heb overigens eens gekeken naar nieuwe fans voor onze WTW (bleek gelukkig niet nodig), maar die waren flink aan de prijs; meer dan 200 euro per stuk...

[ Voor 15% gewijzigd door Terpen Tijn op 04-02-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Wat is het rendement van je oude warmtewisselaar?
Want daar zit vaak ook een groot verschil in. Veel oude en de wat compactere units hebben geen echte kruisstroom wisselaar maar eentje waarbij de luchtstroom parallel loopt. Als dat het geval is heeft je unit maar een rendement van max 50% ipv 90%+ zoals bij een nieuwe unit. Dat zou de TVT aanzienlijk verbeteren.

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 08-02-2016 16:17 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Afgelopen weekend de de motoren uit de WTW unit gehaald en twee losse mechanische ventilatieboxen aangesloten.

Via Marktplaats heb ik twee Itho ecofans gehaald, een ECOfan en een ECOfan 2. Deze heb ik in beide luchtstromen zo geïnstalleerd op zo'n manier dat de blazende uitgang richting de warmtewisselaar gaat. Vervolgens met een anemometer beide units zo afgesteld dat ze in balans staan, dus dat de aangevoerde lucht in huis net zo veel is als de afgevoerde lucht. Een balansventilatie regelt dit zelf, echter met twee losse units moest ik het zelf inregelen.

Met de oude ventilatoren trok de WTW unit totaal 59 watt terwijl deze op de middenstand staat. Met de ECOfans trekt de unit nog maar 38 watt. De ecofans gebruiken relatief nog best veel energie op hun middenstand, echter zal dat komen door de relatieve hoge druk die nodig is om door de WTW heen te komen.

Totale kosten zijn 87 euro voor de twee ventilatieboxen. Verder een paar verloopstukken om van 150 mm buis naar 125 mm buis te gaan, echter had ik deze nog liggen, net als wat stukjes flexibele luchtslangen in beide maten. De besparing is 21 watt. ofwel 185 KWh per jaar. Met een jaarlijkse besparing van 35 euro is de TVT dus nog geen 2.5 jaar.

Een bijkomend voordeel is dat de WTW unit niet meer trilt. IK denk dat de motoren in de unit iets versleten waren waardoor ze licht uit balans waren en de hele unit heel licht trilde. Ik had de unit al op rubberen matten staan, echter was het getril (50-150 Hz) nog steeds hoorbaar. Dit is nu dus ook weg :)

Totaal heeft het mij ongeveer 4 uren gekost om de units te plaatsen. Maar dat komt ook omdat de WTW bij mij op zolder staat op een plek die te krap is om normaal te kunnen werken. Deze tijd is ook inclusief het schoonmaken van 1 van de ventilatieboxen en het inregelen van de ventilatoren.

Dus al met al is het zeker een geslaagde modificatie; je kan de motoren in de WTW verwijderen en vervangen voor losse ventilatieboxen. Maar wel is een anemometer een noodzakelijk stuk gereedschap (maar gelukkig staan die voor 15 euro op Ebay/Aliexpress/DHgate). De besparing in mijn geval is 36% op stroomverbruik.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi dat het gelukt is!

Heb je toevallig een link naar zo'n anemometer? Wil hier ook eens kijken naar de instelling van de diverse ventielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
deze heb ik zelf, en kost ongeveer 18 euro. Het is de goedkoopste meter met een grote diameter rotor.

Voor meten aan de ventielen van je ventilatie heb je een grote diameter nodig voor de rotor van je meter. Je zal een trechter/verloop moeten maken zodat alle lucht van/naar je ventielen (meestal 150 mm diameter) door je meter gaat. Met een brede opening zorg je voor zowel minder weerstand (betere meting) alsook dat je met een kleine diameter rotor vrij snel tegen de limieten aan zit wat een kleine rotor kan meten.

Ik kwam er zelf achter dat een verloopstukje om van 150mm naar 125 mm ronde buis te gaan perfect past over de ventielen om te meten :)

Wel een tip voordat je gaat meten. Koppel alle slangen van je ventilatiebox los, zet deze op een stand waarbij de luchtslow bekend is (geen maximum stand, dat is vaak teveel voor de meter) en meet dan de flow. Dit om even je meter te kalibreren; je meter met trechter gaat namelijk een afwijking hebben. (in mijn geval was de correctiefactor 1.5, ofwel, de gemeten debiet moest ik met 1.5 vermenigvuldigen)

[ Voor 15% gewijzigd door Theo op 15-02-2016 08:06 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Theo schreef op maandag 15 februari 2016 @ 08:04:
deze heb ik zelf, en kost ongeveer 18 euro. Het is de goedkoopste meter met een grote diameter rotor.

Voor meten aan de ventielen van je ventilatie heb je een grote diameter nodig voor de rotor van je meter. Je zal een trechter/verloop moeten maken zodat alle lucht van/naar je ventielen (meestal 150 mm diameter) door je meter gaat. Met een brede opening zorg je voor zowel minder weerstand (betere meting) alsook dat je met een kleine diameter rotor vrij snel tegen de limieten aan zit wat een kleine rotor kan meten.

Ik kwam er zelf achter dat een verloopstukje om van 150mm naar 125 mm ronde buis te gaan perfect past over de ventielen om te meten :)

Wel een tip voordat je gaat meten. Koppel alle slangen van je ventilatiebox los, zet deze op een stand waarbij de luchtslow bekend is (geen maximum stand, dat is vaak teveel voor de meter) en meet dan de flow. Dit om even je meter te kalibreren; je meter met trechter gaat namelijk een afwijking hebben. (in mijn geval was de correctiefactor 1.5, ofwel, de gemeten debiet moest ik met 1.5 vermenigvuldigen)
Thanks, de 'HoldPeak HP-866B' dus, mocht de link later niet meer werken :P

Ik kan helaas niet meten aan de box zelf, ik heb een appartement in een appartementencomplex, de ventilatie is hier centraal geregeld (afzuigtrommels op het dak) en de verschillende snelheden worden bepaald door een tijdschakelaar ergens. Vrij waardeloos systeem, heb er zelf 0,0 invloed op.

Ik heb echter het idee dat de afzuiging soms wel erg enthousiast is (met alle aanvoerroosters dicht trekt hij m'n woning zowat vacuüm, de voordeur knalt open als je hem los doet). In de woonkamer zit een rooster boven de ruit over bijna de hele breedte van de woonkamer, door de stevige afzuiging zorgde het daar voor tocht. In plaats van dat rooster dicht te doen (== geen afzuiging == slechte luchtkwaliteit) heb ik nu een raam open gezet in een kamer waar we toch nooit zijn. Deur van de badkamer op een kier en op die manier heb ik een kortere route gecreëerd waardoor de afzuiging in de woonkamer niet zo heftig meer is.

Ik zou eens willen meten wat de ventielen nou aan lucht afzuigen als de ventilatie op de hoogste snelheid staat en de ventielen misschien wat wil terugschroeven (ik laat immers kostbare warmte uit m'n huis zuigen), maar nog wel de minimum vereiste afzuiging wil behouden.
Maar in dit geval gaat dat geen zin hebben verwacht ik, ik weet immers de correctiefactor niet en heb dus geen idee wat ik precies meet.

Dit is wel een interessante post m.b.t. inregelen van de ventielen.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Maar zijn anemometer zal ook 'iets' duurder zijn dan 18 euro..

Mocht je eens in de buurt zijn dan kun je ook mijn meter lenen; daarvan is de correctiefactor met de huidige trechter bekend waarmee je redelijk nauwkeurig kan meten.

Maar als je zo'n onderdruk hebt in je woning; zitten je ventilatieroosters dan verstopt? Of zuigen de ventielen zo hard dat je biefstuk uit de pan wordt gezogen? :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Theo schreef op maandag 15 februari 2016 @ 08:41:
Maar zijn anemometer zal ook 'iets' duurder zijn dan 18 euro..

Mocht je eens in de buurt zijn dan kun je ook mijn meter lenen; daarvan is de correctiefactor met de huidige trechter bekend waarmee je redelijk nauwkeurig kan meten.

Maar als je zo'n onderdruk hebt in je woning; zitten je ventilatieroosters dan verstopt? Of zuigen de ventielen zo hard dat je biefstuk uit de pan wordt gezogen? :P
Ja, maar met jouw anemometer kun je wel rekenen met m3/uur, moet je alleen even rekenen: teacher in "Inregelen mechanische ventilatie en werking?"

Woon helaas niet in de buurt (even bij je V&A feedback gespiekt voor je locatie ;) ).

Als de roosters open zijn dan is die onderdruk er niet, maar de ventilatie zuigt op de hogere snelheden behoorlijk wat lucht af, dat moet ook ergens weer in de woning komen. Als ik dus ga knijpen in de toevoer (door het rooster half dicht te doen) dan moet er dezelfde hoeveelheid lucht door een kleinere opening = hogere luchtsnelheid = tocht.
Nu dus de route gecreëerd via de ongebruikte kamer naar de badkamer, zodat er in de woonkamer geen tocht meer is, maar de roosters daar nog wel open staan. Bij het koken doe ik het raam in die ene kamer dicht = hogere afzuiging in de woonkamer.

Het is behelpen... volgende huis zorg ik dat ik een normale afzuigkap rechtstreeks naar buiten heb en dat de ventilatie op CO2-niveau gestuurd wordt, zodat je nooit teveel afzuigt.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Mijn anemometer heeft een rotordiameter van 67mm diameter waardoor een luchtsnelheid van 1 m/s overeenkomt met 12.6 m3/uur.

Met de trechter/toeter op de meter heb ik aan de Itho Ecofan gemeten toen deze nog niet ingebouwd was terwijl deze op een stand stond die 190 m3/uur aan luchtverplaatsing zou moeten geven. De meter stond op 9.5 m/s wat neerkomt op 120 m3/uur. Vandaar dat er een correctiefactor nodig was van 190/120.

en mijn adres klopt niet meer in de V&A, woon nu nabij Veenendaal op 2 minuten van de A12
ThinkPadd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:25:
[...]

volgende huis zorg ik dat ik een normale afzuigkap rechtstreeks naar buiten heb en dat de ventilatie op CO2-niveau gestuurd wordt, zodat je nooit teveel afzuigt.
In een volgende woning gewoon een WTW unit aanleggen, dan kun je lastig teveel afzuigen :) Ik heb ook in mijn woning (1935) zelf een WTW unit aangelegd. Ondanks dat het huis niet helemaal kierdicht is hoeven er geen ramen open om te ventileren. Warmte blijft binnen, herrie blijft buiten en ventilatie is goed op orde. (maar wasemkap gaat wel direct naar buiten, dit scheelt enorm veel aanslag in het ventilatiesysteem)

[ Voor 40% gewijzigd door Theo op 15-02-2016 10:07 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Theo Ik heb mijn Holdpeak anemometer binnen, zou je wellicht een foto kunnen maken van hoe de constructie er bij jou uit ziet? Wat heb je op de anemometer gemaakt zodat je afzuigventielen kunt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 10:23
€18? Netjes. Wilde al iets zelf maken met sensors. Staan in mandje.
Maar voor €18/st zou ik er twee kunnen bestellen en deze in de in en uit voer kunnen plaatsen, zodat het electronisch geregeld kan worden. Desnoods in een smallere pararalele leiding meten.
Enige ideeen hier omtrendt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Ik heb van karton een soepele trechter gemaakt die ik met tape op de meter vast heb geplakt Deze prop ik rond een ventiel en druk met een hand redelijk luchtdicht.

Ik heb 125mm ronde leidingen in huis, en mijn ventielen zijn ook van het formaat 125mm. Een verloopstuk van 150mm naar 125 mm (deze) past perfect om zo'n ventiel heen. Tot een paar maanden geleden had ik met wat papier en ducttape dit verloopstukje aan de meter vastgemonteerd, en dat werk erg makkelijk er prettig. Ik had echter recentelijk dat verloopstukje nodig waarmee ik 'm van de meter af heb gehaald.

Wat trouwens nog een hee simpele en effectieve manier is om de meter te testen is op een windstille dag gaan fietsen, en op de fiets de luchtsnelheid meten. Deze moet dan gelijk zijn aan je fietssnelheid..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb net ook even e.e.a. geprobeerd. Ook een trechter van karton gemaakt en die op de anemometer (HoldPeak HP-866B) gemonteerd en vervolgens met de hand dichtklemmen rondom een aanzuigpunt.

De potmeters op de Itho (model 545-5036) stonden niet op default (beiden horizontaal), maar stonden allebei op acht uur (links naar onderen wijzend). Na deze op default te hebben gezet (klein beetje omhoog draaien om op horizontaal uit te komen dus) meet ik rechtstreeks op een afzuigopening van de de Itho:

laag: 3,2 m/s
middel: 5.9 m/s
hoog: 10,3 m/s
De overige afzuigopeningen zijn afgedopt.

Daarna ook nog de potmeters versteld, in de handleiding van Itho staan namelijk voor die standen ook de bekende debieten genoemd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3xFqOAjOZVKGitocTzvuNpnp/full.png
Dat is handig om de correctiefactor te bereken die nodig is voor mijn anemometer.

Ik kwam toen op het volgende:
StandDefault m3/h volgens handleiding IthoGemeten m/s
Min laag253
Max laag1256,1
Min hoog17510
Max hoog32514,4

Met deze site kun je m/s omrekenen naar m3/h. Als R (straal) heb ik 33.5mm gepakt (=de helft van de diameter van 67mm).

Daarna in Excel de m3 gezet die uit die site komt en vergeleken met wat Itho opgeeft. Correctiefactor was dan ongeveer 1,59. Vreemde is alleen dat de 'min laag' een correctiefactor van 0,66 gaf t.o.v. de 1,59 van de anderen. Ik vermoed dat de anemometer bij erg lage snelheden niet nauwkeurig is.

De ventielen heb ik nu ingesteld zodat ze op stand 3 (hoogste) van de ventilatiebox afzuigen per de eisen van het bouwbesluit.
Toilet: 25m3/h
Badkamer: 50m3/h
Keuken: 75m3/h

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2019 13:29 ]

Pagina: 1