Hoe kWh besparen? Stads + vloerverwarming, pompschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:06
Situatie is als volgt:
Huis uit 2012, tweede bewoner, stadsverwarming, vloerverwarming in elk vertrek, 3 pompen per verdieping, elk vertrek een eenvoudige afzonderlijke thermostaat.

Vragen waar ik nog geen antwoord op heb:
- Hoe zorg ik ervoor dat ik kWh bespaar op die 3 pompen. Pomp schakelaar, elektrische bedienbare klep op de watertoevoer?
- Wat zijn de ideale pomp instellingen in mijn woning :? Nu op stand 3 en temp op 30 graden. Reden: las dat lage invoer temp zuiniger is.

Gewenste uitkomst van dit topic,, zelf doen geen optie, zoek handvatten om een vakman in te schakelen. En vooral, waar vind ik die vakman? Antwoorden op mijn vragen.

Aanvullende info:
- 2 pompen staan aan, beneden en op de eerste verdieping. Temp woonkamer staat 24x7 ingesteld op 20 graden, temp slaap en babykamer 24x7 op 19 graden. Zit hier nooit aan en verlaag in de nacht deze temps ook niet want opwarmen is duurder dan 1 constante temp begreep ik :?

Beste Tweakers,

Nu de inleiding is gedaan en er hopelijk een duidelijker beeld is ontstaan van mijn uitdaging hoop ik dat ik hier wat antwoorden kan vinden.

De 3 pompen zorgen tezamen voor veel kWh/jaar aan verbruik en dat moet met een pompschakelaar beter kunnen. Daarnaast schijn je met een elektrisch bedienbare klep op de water toevoer ervoor te kunnen zorgen dat er alleen water stroomt wanneer de vv daarom vraagt.

Ik weet dat dit de oplossingen zijn voor mijn vraagstuk echter weet ik niet wie mij hiermee kan helpen en belangrijker nog. Of dit goed gebeurd zonder dat ik een "poot uitgedraaid" wordt. Stadsverwarming maakt mijn vraag een beetje complexer en bedrijven in de regio (Almere) weten zich met dit vraagstuk geen raad.

Kan iemand mij hier de oplossing aanreiken of een duw in de goede richting geven? Sta uiteraard ook open voor een hulpvaardige Tweakert mocht die zich aan dienen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ibidem op 10-02-2016 15:11 . Reden: spelvauten gefixt ]

..::System Specs::..

Beste antwoord (via Ibidem op 11-02-2016 08:36)

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Allereerst gecondoleerd met je stadsverwarming, dit is het meest beroerde systeem om fatsoenlijk in te kunnen regelen. ( ik ben er gelukkig vanaf, kende dit probleem )

De enige oplossing die rendabel is: Geen vermogen aan arbeidsloon en moeilijke schema's verspillen.

Vervang die pompen door energie zuinige pompen zoals eerder geopperd hier.
Wilo yonos of grundfoss Alpha kun je met beetje goed zoeken op ebay.de voor nette prijzen vinden.
Die pompen heb je er in een mum van tijd uit. Daarna geld verdienen.

Just my 2 cents.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Topic van 'Discussie' naar 'Vraag' gezet, tevens kleine fix in topictitel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:07
Ten eerste zou ik meten wat de pompen momenteel verbruiken, dit kan met zo'n standaard meter (aangenomen dat er een normale stekker op zit per pomp)

Ten tweede bestaan er hele zuinige pompen zoals de Grundfuss Alpha 2L en anderen. Deze heb ik ook, en doet maar 5Watt op standje 2 of 3, waar hij altijd op draait. Dit scheelt enorm voor een pomp die 24/7 aanstaat. Dat is denk ik sowieso aan te raden voor de pompen die 24/7 aanstaan.
Of die pompen ook altijd aan moeten staan kan ik niet inschatten, daarvoor heb je wat meer overzicht nodig van het leidingwerk.

Ten derde lijkt me dat de pompen die zo nu en dan aan gaan, alleen geschakeld worden op de kamerthermostaat? Vermoedelijk valt daar weinig aan te verbeteren.

Verder lijkt me een pompschakelaar niet echt werken omdat de aanvoer volgens mij altijd warm is, maar het kan natuurlijk zijn dat dit complexer ligt.

En een babykamer hoeft niet op 19 graden hoor. Die kleintjes slapen hartstikke prima met lagere temperaturen, dat is misschien zelfs wel beter voor ze. Onze dochter sliep het best en het langst in de kinderwagen, buiten in de kou :P maar dat is off-topic.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 10-02-2016 15:13 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
!null schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:09:
Ten eerste zou ik meten wat de pompen momenteel verbruiken, dit kan met zo'n standaard meter (aangenomen dat er een normale stekker op zit per pomp)

Ten tweede bestaan er hele zuinige pompen zoals de Grundfuss Alpha 2L en anderen. Deze heb ik ook, en doet maar 5Watt op standje 2 of 3, waar hij altijd op draait. Dit scheelt enorm voor een pomp die 24/7 aanstaat. Dat is denk ik sowieso aan te raden voor de pompen die 24/7 aanstaan.
Of die pompen ook altijd aan moeten staan kan ik niet inschatten, daarvoor heb je wat meer overzicht nodig van het leidingwerk.

Ten derde lijkt me dat de pompen die zo nu en dan aan gaan, alleen geschakeld worden op de kamerthermostaat? Vermoedelijk valt daar weinig aan te verbeteren.
- Meten is inderdaad weten en dit staat op mijn to-do list.
- Vervang liever nog geen pomp aangezien het systeem enorm jong is. Tenzij een pomp goedkoper is dan b.v. een pompschakelaar maar kan mij dat niet voorstellen?
- hij draait nu 24x7 omdat hij zichzelf niet uit kan schakelen, ook al zet ik de warmtetoevoer van de stadsverwarming dicht, draait de pomp nog steeds (ook in de zomer).
!null schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:09:
En een babykamer hoeft niet op 19 graden hoor. Die kleintjes slapen hartstikke prima met lagere temperaturen, dat is misschien zelfs wel beter voor ze. Onze dochter sliep het best en het langst in de kinderwagen, buiten in de kou :P maar dat is off-topic.
Gebruiken de babykamer momenteel alleen als omkleed kamer zelfs. Kamer ligt aan de voorzijde waar de wind altijd op staat icm een glas partij van 2 x 2.40m. Niet een super warme kamer dus en onze dame is pas 10 weken oud.

[ Voor 19% gewijzigd door Ibidem op 10-02-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:07
Ibidem schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:14:
[...]

- Meten is inderdaad weten en dit staat op mijn to-do list.
- Vervang liever nog geen pomp aangezien het systeem enorm jong is. Tenzij een pomp goedkoper is dan b.v. een pompschakelaar maar kan mij dat niet voorstellen?
- hij draait nu 24x7 omdat hij zichzelf niet uit kan schakelen, ook al zet ik de warmtetoevoer van de stadsverwarming dicht, draait de pomp nog steeds (ook in de zomer).
Ok, om hier antwoord op te geven is echt een diagram nodig lijkt me. Ik weet niet hoe zo'n systeem met stadsverwarming werkt.
Wellicht valt er slimmer te schakelen, en kun je de pompen (die altijd draaien) mee schakelen, zodra ook maar 1 kamer om warmte vraagt.

Maar de pomp vervangen kan al heel snel rendabel zijn als hij altijd aan staat en de huidige pomp doet bijvoorbeeld 50 of 70 watt.

Pompschakelaars zijn meer voor CV setups. Dus je hebt een woonkamerthermostaat die de CV ketel aanslingert, waarop er warm water aankomt. Dan gaat de pompschakelaar aan, omdat hij het warme water detecteert.
Bij stadsverwarming is er altijd aanbod van warmwater, tenzij er ergens een klep tussen zit die ook thermostatisch wordt geschakeld.

Wellicht kan hier iemand antwoord op geven die meer ervaring heeft met dit soort installaties, die weet hoe dit doorgaans in elkaar steekt.
[...]

Gebruiken de babykamer momenteel alleen als omkleed kamer zelfs. Kamer ligt aan de voorzijde waar de wind altijd op staat icm een glas partij van 2 x 2.40m. Niet een super warme kamer dus en onze dame is pas 10 weken oud.
Onze dochter was ooit ook 10 weken oud :+
Ik bedoel meer, een temperatuur van 15 of 16 graden is ook geen probleem. En ik merkte dat onze dochter zelfs beter sliep bij kou. Als je op zoek bent naar besparing, kun je die dus ook een tandje lager zetten, zonder dat dat vervelend is voor je kind. Hoger dan 19 graden zou ik hem in ieder geval nooit zetten.
Maar genoeg off-topic.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 10-02-2016 15:37 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ibidem schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:49:
Zit hier nooit aan en verlaag in de nacht deze temps ook niet want opwarmen is duurder dan 1 constante temp begreep ik :?
Nee.
Warmteverlies van je huis is evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Nachtverlaging is bijna altijd zuiniger.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat wordt er door de kamerthermostaten geschakeld?
Het meest eenvoudig is de pompen mee te schakelen.
Anders is een blokker-tijdschakelaar die de 24/7 pompen elk uur maar een half uur aan zet al een quick win.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Juup schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:37:
[...]

Nee.
Warmteverlies van je huis is evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Nachtverlaging is bijna altijd zuiniger.
Heb dit eens gelezen en vond dit zo extreem op detail in gaan dat ik het wel geloofde maar nut niet in zag. http://www.olino.org/arti...rverwarming-rendeert-wel/

Nu dat mijn vrouw weer aan het werk is nadat ze zwangerschapsverlof heeft gehad is onze situatie thuis ook anders. Ik vraag mij dus echt af indien b.v. om 17 uur wanneer ze thuis komt de thermostaat van 18 naar 20-22 gaat en om 21 uur deze weer uit gaat of dat echt zin heeft en we geen energie gaan verspillen hierdoor? B.v.. doordat opwarmen langer duurt dan de tijd dat de thermostaat aan staat per werkdag ?

Zit anders te denken om de vv op 18 graden in te stellen gedurende de werkdag en evt in de namiddag tot 21 uur te verhogen naar 20-22 en dan in de weekenden wel op 20 graden gedurende de dag en avonduren uit (op 18 graden).
Proton_ schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:50:
Wat wordt er door de kamerthermostaten geschakeld?
Het meest eenvoudig is de pompen mee te schakelen.
Anders is een blokker-tijdschakelaar die de 24/7 pompen elk uur maar een half uur aan zet al een quick win.
Ken idd een blog hierover: http://www.bespaarenergie...p-van-de-vloerverwarming/ echter heb ik mij laten vertellen dat juist door stadsverwarming een dergelijke simpele schakelaar meer kwaad doet dan het zou moeten doen :?

[ Voor 20% gewijzigd door Ibidem op 10-02-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hoe dat zo? Er is veel FUD, vraag onderbouwing (ook hier) ;)
Nachtverlaging met vloerverwarming helpt wel iets maar het is lastiger te tunen en levert minder op door de trage werking. Daar zou ik de winst in eerste instantie niet zoeken.
Heb je trouwens typenummers van je huidige pompen?

[ Voor 44% gewijzigd door Proton_ op 10-02-2016 16:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Merk al dat ik tijdens het deelnemen in dit topic een aantal dingen wel wist en sommige zaken nieuw zijn. Het "duizelt" mij nu al weer omdat ik de perfecte oplossingen wil hebben in onze woning :+

Uiteindelijk wil ik toch toe naar een situatie waarin iemand mij op locatie (dus thuis) het juiste advies kan geven en alle kennis gebruikt die in dit topic al voorbij is gekomen.

-Pompschakelaar of niet
-Continue 1 temp of in de nacht niet verwarmen icm mijn huidige systeem/huis
-Pomp vervangen of niet
-elektrische klep op de water toevoer of niet

Hebben jullie tips waar deze vakman te vinden of kunnen jullie wat aanbevelingen doen? Bedrijven, Tweakers die behulpzaam zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
Ibidem schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:49:
Situatie is als volgt:
Huis uit 2012, tweede bewoner, stadsverwarming, vloerverwarming in elk vertrek, 3 pompen per verdieping, elk vertrek een eenvoudige afzonderlijke thermostaat.

Vragen waar ik nog geen antwoord op heb:
- Hoe zorg ik ervoor dat ik kWh bespaar op die 3 pompen. Pomp schakelaar, elektrische bedienbare klep op de watertoevoer?
- Wat zijn de ideale pomp instellingen in mijn woning :? Nu op stand 3 en temp op 30 graden. Reden: las dat lage invoer temp zuiniger is.
Op lage temperatuur stoken is zuiniger als je een eigen installatie hebt omdat je ketel dan efficienter kan werken. In geval van stadsverwarming heb je daar niets mee te maken, je hebt al een hoge aanvoertemperatuur en je rekent af per opgenomen watt. De temperatuur verlagen zorgt er bij jou alleen maar voor dat de boel minder snel opwarmt.

Pompelektriciteit kun je besparen met een pompschakelaar. Die meet de temperatuur op de ingaande leiding en schakelt je pomp alleen als het daar warm is. Een pompschakelaar kun je zelf monteren, ik heb een model van Tercal. Die plaats je tussen stopcontact en stekker van de pomp.
Gewenste uitkomst van dit topic,, zelf doen geen optie, zoek handvatten om een vakman in te schakelen. En vooral, waar vind ik die vakman? Antwoorden op mijn vragen.

Aanvullende info:
- 2 pompen staan aan, beneden en op de eerste verdieping. Temp woonkamer staat 24x7 ingesteld op 20 graden, temp slaap en babykamer 24x7 op 19 graden. Zit hier nooit aan en verlaag in de nacht deze temps ook niet want opwarmen is duurder dan 1 constante temp begreep ik :?
Nachtverlaging is (praktisch) altijd voordelig. Wat je verliest aan energie is evenredig aan het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Het is vooral comfort waarom je niet te drastisch wil zakken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
T-MOB schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:31:
[...]
Op lage temperatuur stoken is zuiniger als je een eigen installatie hebt omdat je ketel dan efficienter kan werken. In geval van stadsverwarming heb je daar niets mee te maken, je hebt al een hoge aanvoertemperatuur en je rekent af per opgenomen watt. De temperatuur verlagen zorgt er bij jou alleen maar voor dat de boel minder snel opwarmt.
Volgens deze PDF van de Nuon hebben wij een ITW set welke het kraanwater zelf in de meterkast opwarmt. Dit lijkt mij wel extra energie te kosten dus die hoge aanvoer temperatuur waar je over spreekt heb ik zelf in de hand lijkt mij? Dan lijkt het mij dus wel gunstig om de pomp op 30 graden te zetten ipv 40 of 50 want de aanvoertemp is al hoog?
[...]
Pompelektriciteit kun je besparen met een pompschakelaar. Die meet de temperatuur op de ingaande leiding en schakelt je pomp alleen als het daar warm is. Een pompschakelaar kun je zelf monteren, ik heb een model van Tercal. Die plaats je tussen stopcontact en stekker van de pomp.
Heb ik ook gezien echter dan wel een Tercal schakelaar geschikt voor stadsverwarming. Reviews van die apparaten zijn echter niet wal te lovend en wellicht is een nieuwe pomp zoals eerder voor gesteld een betere oplossing? Zal eerst eens gaan meten.
[...]
Nachtverlaging is (praktisch) altijd voordelig. Wat je verliest aan energie is evenredig aan het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Het is vooral comfort waarom je niet te drastisch wil zakken.
Hoe is dit het beste in te regelen denk je, onderstaand zoals ik eerder al aan gaf?

Zit anders te denken om de vv op 18 graden in te stellen gedurende de werkdag en evt in de namiddag tot 21 uur te verhogen naar 20-22 en dan in de weekenden wel op 20 graden gedurende de dag en avonduren uit (op 18 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
Ibidem schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:50:
[...]

Volgens deze PDF van de Nuon hebben wij een ITW set welke het kraanwater zelf in de meterkast opwarmt. Dit lijkt mij wel extra energie te kosten dus die hoge aanvoer temperatuur waar je over spreekt heb ik zelf in de hand lijkt mij?
De ITW is een warmtewisselaar die je tapwater opwarmt met behulp van het hete water van de stadsverwarming. Dat kost inderdaad energie, maar het staat lost van je verwarming. Je kunt er alleen weinig aan optimaliseren omdat je geen installatie hebt die te optimaliseren valt. Een ketel zal bij verschillende temperaturen een verschillende efficitentie hebben. Bij opwarmen naar 50 graden wordt bijvoorbeeld 95% van de energie uit het gas doorgegeven aan het water, en bij 60 graden maar 90% (getallen zijn compleet fictief).
Maar bij stadsverwarming wordt (redelijk) exact gemeten hoeveel energie je gebruikt. De "omzetting" naar verwwarmingswarmte / tapwaterwarmte is in principe 100% efficient.
Dan lijkt het mij dus wel gunstig om de pomp op 30 graden te zetten ipv 40 of 50 want de aanvoertemp is al hoog?
De aanvoertemperatuur is wat er naar de thermostaat van je vloerverwarming gaat. Daar kun je niets aan veranderen. Het maakt qua kosten geen klap uit hoe heet je de vloer laat worden. Voor de afrekening van je warmte wordt gekeken naar de energie die er in gaat (zoveel liter water van zoveel graden) en hoeveel er uit gaat (net zo veel liter van minder graden).
Heb ik ook gezien echter dan wel een Tercal schakelaar geschikt voor stadsverwarming. Reviews van die apparaten zijn echter niet wal te lovend en wellicht is een nieuwe pomp zoals eerder voor gesteld een betere oplossing? Zal eerst eens gaan meten.
Een pompschakelaar reageert op de warmte van de leiding bij je verdeler. Als de thermostaat bij de pomp op 30 staat laat je de pomp inschakelen als de aanvoerleiding warmer is dan 31 graden en bijvoorbeeld uitschakelen op 29. Je pomp draait dan alleen als er warmte je vloer in moet. Dat is geschikt voor elke soort van aanvoer. Als je geen vertrouwen hebt in de gelinkte Tercal dan bestel je een andere, het prinicpe van al die schakelaars is hetzelfde.
Hoe is dit het beste in te regelen denk je, onderstaand zoals ik eerder al aan gaf?

Wat het beste is hangt af van je gebruik. Als je een programmeerbare thermostaat hebt, zet de kachel uit/op 16 als je er niet bent en laat hem opwarmen naar je gewenste temperatuur op het monent dat je er bent. Je kunt zelf het beste uitvogelen hoe lang je systeem erover doet om de boel op te warmen. Duurt het een uur om van 16 naar 20 te komen dan laat je hem een uur voordat je "thuis" bent aangaan.
Als je graag wil besparen loont het vooral om de temperatuur altijd te verlagen. Ik vind zelf 18 graden meer dan genoeg in huis. Maar ieder heeft zo zijn voorkeur.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 14:07
Wat nog niet helemaal duidelijk is is wat de thermostaten nou precies doen. Schakelt de thermostaat een klep in op de verdeler, of bestuurt de thermostaat de pomp? In dat laatste geval zal een pompschakelaar niks toevoegen, omdat de pomp toch alleen maar draait als er warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Killing Time schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:01:
Wat nog niet helemaal duidelijk is is wat de thermostaten nou precies doen. Schakelt de thermostaat een klep in op de verdeler, of bestuurt de thermostaat de pomp? In dat laatste geval zal een pompschakelaar niks toevoegen, omdat de pomp toch alleen maar draait als er warmtevraag is.
Wat de thermostaat iig NIET doet is de pomp aansturen want die draait ook als de water toevoer handmatig dicht gedraaid wordt.

Indien de thermostaat 1 van bovengenoemde zaken doet en niets anders zal het wel zo zijn dat deze de verdeler aanstuurt maar dat is voor mij een big IF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met die test sluit je niet uit dat de pomp door de thermostaat wordt gestuurd :)

Daarvoor zet je de thermostaat op max -> pomp loopt? en op min -> pomp stopt?.

Of zit er een klep met draden bij de verdeler? Misschien dat je een foto van pomp, verdeler en thermostaat kan plaatsen.

Maar goed, ik kan je helaas niet helpen aan kundige mensen die in Almere langs komen.
Je bent in ieder geval goed bezig met bewustzijn en metingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Allereerst gecondoleerd met je stadsverwarming, dit is het meest beroerde systeem om fatsoenlijk in te kunnen regelen. ( ik ben er gelukkig vanaf, kende dit probleem )

De enige oplossing die rendabel is: Geen vermogen aan arbeidsloon en moeilijke schema's verspillen.

Vervang die pompen door energie zuinige pompen zoals eerder geopperd hier.
Wilo yonos of grundfoss Alpha kun je met beetje goed zoeken op ebay.de voor nette prijzen vinden.
Die pompen heb je er in een mum van tijd uit. Daarna geld verdienen.

Just my 2 cents.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Pagina: 1