Serre aan nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Vallen serres gekoppeld aan een nieuwbouwhuis ook onder dit topic? Ik verwacht van wel, daarom deze post:
Aan ons huis komt tegen de achtergevel een serre. Geïsoleerd (HR++), vloerverwarming, 3 m x 5.5 m. Schuifpui op de lange zijde en loopdeur aan de korte zijde. Aan de kant van de buren een geïsoleerde muur, en een dubbele deur naar onze woonkamer, de achtergevel van het huis is gewoon aanwezig (dus géén open verbinding). Zoiets: (plaatje volgt)
Ik zit met de zonwering. Die is duur (3000 - 5000 euro), kwetsbaar en heeft onderhoud nodig. Zou de volgende strategie werken? Winter/voorjaar/najaar natuurlijke ventilatie via ventilatieroosters (2 in gevel, 2 in dak, voorbeeld: http://dam.renson.eu/Site...tions/4355?encoding=UTF-8). Dit aangevuld met bijvoorbeeld interne pliche gordijnen (zoals bij een dakraam). In de zomer gooien we een doek of vaste panelen op het dak (of witkalk zoals in een kas ;)). Als het dan te warm is en we willen er zitten, dan kunnen we de deuren open zetten. Omdat er gewoon een geïsoleerde gevel van het huis tussen zit warmt het huis zelf nauwelijks op. Dat is naar mijn idee de belangrijkste reden om een serre normaal gesproken van externe zonwering te voorzien. Klopt deze redenatie een beetje?

Afgesplitst van: Ervaringen met het bouwen van een huis

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2016 13:19 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:42
Milmoor schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:44:
Vallen serres gekoppeld aan een nieuwbouwhuis ook onder dit topic? Ik verwacht van wel, daarom deze post:
Aan ons huis komt tegen de achtergevel een serre. Geïsoleerd (HR++), vloerverwarming, 3 m x 5.5 m. Schuifpui op de lange zijde en loopdeur aan de korte zijde. Aan de kant van de buren een geïsoleerde muur, en een dubbele deur naar onze woonkamer, de achtergevel van het huis is gewoon aanwezig (dus géén open verbinding). Zoiets: (plaatje volgt)
Ik zit met de zonwering. Die is duur (3000 - 5000 euro), kwetsbaar en heeft onderhoud nodig. Zou de volgende strategie werken? Winter/voorjaar/najaar natuurlijke ventilatie via ventilatieroosters (2 in gevel, 2 in dak, voorbeeld: http://dam.renson.eu/Site...tions/4355?encoding=UTF-8). Dit aangevuld met bijvoorbeeld interne pliche gordijnen (zoals bij een dakraam). In de zomer gooien we een doek of vaste panelen op het dak (of witkalk zoals in een kas ;)). Als het dan te warm is en we willen er zitten, dan kunnen we de deuren open zetten. Omdat er gewoon een geïsoleerde gevel van het huis tussen zit warmt het huis zelf nauwelijks op. Dat is naar mijn idee de belangrijkste reden om een serre normaal gesproken van externe zonwering te voorzien. Klopt deze redenatie een beetje?
Ik denk dat de warmte gewoon je huis binnen gaat. Iets dat je in winter, voor en najaar ook graag wilt. Maar als je goed geisoleerde huis eenmaal warm is krijg je de warmte er bijna niet uit. Daarom zou ik altijd voor fatsoenlijke zonwering gaan.

Wat is de orietatie van de sere?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
artbij schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:49:
[...]
Ik denk dat de warmte gewoon je huis binnen gaat. Iets dat je in winter, voor en najaar ook graag wilt. Maar als je goed geisoleerde huis eenmaal warm is krijg je de warmte er bijna niet uit. Daarom zou ik altijd voor fatsoenlijke zonwering gaan.

Wat is de orietatie van de sere?
Optimaal voor meer warmte: ZZW. Mijn hoop/verwachting is dat mijn voorgestelde concept juist fatsoenlijke zonwering biedt. Natuurlijke ventilatie het hele jaar door en in de zomer extra schaduw met wat improvisatie. Alleen wel voor veel minder geld en flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Vindt je het niet zonde bij een serre waar je ongetwijfeld het nodige geld aan uitgeeft, te moeten improviseren met zonwering? Kan je dan niet beter even doorsparen zodat je degelijke zonwering erbij kan plaatsen?

Post verplaatst uit Ervaringen met het bouwen van een huis en hersteld.

[ Voor 178% gewijzigd door Señor Sjon op 10-02-2016 13:52 ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Milmoor schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:14:
[...]

Optimaal voor meer warmte: ZZW. Mijn hoop/verwachting is dat mijn voorgestelde concept juist fatsoenlijke zonwering biedt. Natuurlijke ventilatie het hele jaar door en in de zomer extra schaduw met wat improvisatie. Alleen wel voor veel minder geld en flexibeler.
In hoogzomer heb je niets aan natuurlijke ventilatie. En zijn gordijnen binnen echt zoveel goedkoper?

Welke zonwering is zo duur dan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 13:44
Zonwering aan de binnenzijde heb je in principe weinig tot niets aan. Panelen op het dak leggen is een optie ware het niet dat je dan een groot deel van het licht binnenshuis weghaalt. Daar moet je rekening mee houden. Zelfde geldt voor witkalk maar dat kun je eventueel zo opbrengen dat een deel nog licht doorlaat.

In onze oude serre liepen de temperaturen in de zomer op tot wel 60°C. Een of twee schuiframen in het dak openen hielp vrij weinig. Enkel een combinatie van deur en twee dakramen open hielp de temperatuur te verliezen.

De vents zou ik sowieso plaatsen. Dan krijg je met een deurtje open direct al een soort van trek. Zomerse temperaturen kunnen flink oplopen.

Zorg dat je vloerverwarming daar af te schakelen is met een aparte thermostaat. Zodat je de vorstbeveiliging kan laten draaien terwijl je niet heel de winter echt hoeft te stoken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
artbij schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:42:
[...]
In hoogzomer heb je niets aan natuurlijke ventilatie. En zijn gordijnen binnen echt zoveel goedkoper?
Welke zonwering is zo duur dan?
Bij voorkeur heb je externe zonwering. Die beginnen vanaf zo'n 3000 euro. Heel mooi spul, maar wel veel centjes. Het idee is om nu in de zomer zelf een doek of panelen op het dak te leggen. Minder chique, maar een stuk goedkoper. Ik verwacht dat we in de praktijk toch langere perioden dagelijks dezelfde keuze zouden maken: zonwering open of dicht.

[ Voor 26% gewijzigd door Milmoor op 10-02-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Voor de prijs van zonwering + serre, kan je dan niet gewoon beter een uitbouw nemen, eventueel met 1-2 lichtkoepels?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:54:
Voor de prijs van zonwering + serre, kan je dan niet gewoon beter een uitbouw nemen, eventueel met 1-2 lichtkoepels?
ik zou er persoonlijk ook veel liever een uitbouw met plat dak maken met een lichtkoepel / straat dan zo'n lelijke broeikas (mening!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Rtificial schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:20:
Vindt je het niet zonde bij een serre waar je ongetwijfeld het nodige geld aan uitgeeft, te moeten improviseren met zonwering? Kan je dan niet beter even doorsparen zodat je degelijke zonwering erbij kan plaatsen?
Het geld heb ik (kan ik lenen), maar ik vraag me sterk af of het het geld waard is. Eventueel is het er trouwens prima later alsnog op te plaatsen. Scheelt een keer extra voorrijkosten en iets quantum korting.
Clifdon schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:53:
Zonwering aan de binnenzijde heb je in principe weinig tot niets aan. Panelen op het dak leggen is een optie ware het niet dat je dan een groot deel van het licht binnenshuis weghaalt. Daar moet je rekening mee houden. Zelfde geldt voor witkalk maar dat kun je eventueel zo opbrengen dat een deel nog licht doorlaat.

In onze oude serre liepen de temperaturen in de zomer op tot wel 60°C. Een of twee schuiframen in het dak openen hielp vrij weinig. Enkel een combinatie van deur en twee dakramen open hielp de temperatuur te verliezen.

De vents zou ik sowieso plaatsen. Dan krijg je met een deurtje open direct al een soort van trek. Zomerse temperaturen kunnen flink oplopen.

Zorg dat je vloerverwarming daar af te schakelen is met een aparte thermostaat. Zodat je de vorstbeveiliging kan laten draaien terwijl je niet heel de winter echt hoeft te stoken.
Goede punten.

Zonwering aan de binnenzijde: is puur aanvullend en ten dele voor het privacy gevoel.
Licht: we hebben er direct een vide van twee verdiepingen hoog aan grenzen, met manshoge ramen per verdieping, dus dat gaat goed. Maar dat had ik niet genoemd en kon jij dus niet weten.
Temperatuur: ouch, dat is echt warm. Externe zonwering is in de zomer dus echt nodig. Verander je in een week vaak van mening, of zou eens in de week panelen plaatsen/verwijderen goed genoeg zijn (afgezien van het licht in de woonkamer)?
Vloerverwarming: staat genoteerd.
Señor Sjon schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:54:
Financieel zeker. Alleen mis ik dan in de andere seizoenen de zon. En daarvoor hebben we hem, de woonkamer is groot genoeg.
Kaasplank schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:58:
[...]
ik zou er persoonlijk ook veel liever een uitbouw met plat dak maken met een lichtkoepel / straat dan zo'n lelijke broeikas (mening!)
Smaken verschillen ;). Ik vindt de gemiddelde uitbouw lelijk. Vierkante blokken. Van binnen snap ik het, van buiten zou ik er een balkon of daarin op willen.

[ Voor 32% gewijzigd door Milmoor op 10-02-2016 14:17 . Reden: Quoten is veel werk. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik zou voor 3000,- echt niet jarenlang gaan kloten met een zeiltje. Genoeg dagen dat het midden op de dag echt te warm is maar 's avonds erg lekker is om de zon op je gezicht te hebben. Dan moet je dus elke keer dat ding van het dak gaan halen...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
De lichtinval met bijvoorbeeld de helft reduceren d.m.v. panelen is best prima te doen volgens mij. Deze zullen altijd langere tijd blijven liggen (lees weken of maanden). Als je zonwering toepast het liefst boven de serre. Wij hadden deze aan de binnenzijde van de serre en ach dat hielp niet gek veel. Logisch de warmte is dan namelijk al binnen voordat het gereflecteerd/tegengehouden wordt.

Voordeel van zonwering is dat je deze in de late avond naar boven kan doen en op die manier toch weer de laatste zon meepakt. De keuze is reuze. Als ik mijn tijdsplanning bekijk zou ik niet graag met panelen werken. Zonwering zou ik alleen ook niet meer toepassen tenzij met voorwaarde dat hij eenvoudig te onderhouden/bij te stellen is. Aangezien dat niet altijd lukt zou ik geen zonwering nemen. Mogelijkheden om op het laagste en het hoogste punt een rooster te hebben en op die manier natuurlijke trek laten ontstaan lijkt mij nog de beste.

Note:
In onze serre hadden we schuiframen in het dak. Deze konden tot ongeveer 1/3e open vanaf het laagste gedeelte. Wat mij betreft hadden ze juist op het hoogste punt open moeten gaan. Wellicht iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Daar gebruik je dan je lichtkoepels/straat voor. Er is een reden dat we geen serres verkopen, maar wel uitbouwen. Een serre is altijd maar wat aan het huis geplakt en detoneert vaak met de stijl van de woning. Er zijn er genoeg die zo'n ding niet willen hebben of weer van het huis slopen (of je huis nooit overkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik zou voor de zon op een andere plek in je tuin iets maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik denk dat ie bedoelt om de warmte van de zon in de koude maanden binnen te kunnen gebruiken?
Geen idee eigenlijk, ik ben ook niet zo'n serre-fan geloof ik, maar ik zou het juist wel bij de woonruimte betrekken vanwege de hoeveelheid licht die het binnen trekt.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Rtificial schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:23:
Ik denk dat ie bedoelt om de warmte van de zon in de koude maanden binnen te kunnen gebruiken?
Geen idee eigenlijk, ik ben ook niet zo'n serre-fan geloof ik, maar ik zou het juist wel bij de woonruimte betrekken vanwege de hoeveelheid licht die het binnen trekt.
Lekker met de kat op schoot in de serre bij een winterzonnetje toch een lentegevoel. Licht krijg ik genoeg via de bovenste set ramen van de video en door de serre heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik denk dat je te snel een uitbouw met plat dak - eventueel met lichtkoepels - afserveert.

Naar de buren had je toch al geen glas. Aan de tuinkant kun je ook met een uitbouw een gehele glazen pui realiseren.

Het enige verschil kwa zon/licht zit hem dan in het dak. Nu komt in de winter de zon amper door het dak en heb je er zomers last van dan die door het dak komt ;)

Voordelen van een uitbouw vind ik ook nog eens dat je daar meestal betere (dak)isolatie hebt en geen problemen hebt met glazenwassen wat bij het dak van een serre een crime is

[ Voor 19% gewijzigd door nokiaan958GB op 10-02-2016 23:05 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Serre, tuinkamer of uitbouw doet vaker afbreuk dan toegevoegde waarde,

Regen/hagel op glas is zwaar irritant omdat je het erg hoort, wat je dus niet met een uitbouw hebt.
dit haal je weer weg met zonwering bovenop (maar dan is het weer nat) ...

Wij hebben veel vrije-tijd door omstandigheden gehad en ook veel huizen kunnen bekijken voordat we het huidige huis kochten. De ruimte van onze Nederlandse tuinen is zelden groot genoeg .. Tenzij je huis ongunstig ligt betreft zon ligging, dan zou je het een toegevoegde waarde hebben.

vergeet niet dat je fundering enzo ook erbij komt gemakkelijk 3.000 of meer .. en lichte constructies zijn wellicht ook wat storm gevoeliger .. en die hebben we de laatste tijd weinig gehad ;)

PS de pest van fundering niet doen is dat de kans groter is dat je bij reparatie zelf 100% ervoor op gaat draaien .. dan dat het gebeurt in de tijd dat je de aannemer kan aanspreken ..vermoed ik.

Tja vanalles

Anoniem: 654400

vso schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 00:28:
Serre, tuinkamer of uitbouw doet vaker afbreuk dan toegevoegde waarde,
Volstrekt maar dan ook volstrekt onwaar. Feit is dat alle 3 waarde toevoegen aan je huis, vraag het je makelaar eens, of Vereniging Eigen Huis ofzo. Wat je bedoelt is dat jij het niet veel vindt toevoegen, dat is iets heel anders.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Clifdon schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:53:

Is dit geen ideale situatie voor een w/w warmtepomp die je in de zomer gebruikt om het warme water de grond in te pompen en daarmee te koelen?

Signatures zijn voor boomers.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 654400 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 07:46:
[...]

Volstrekt maar dan ook volstrekt onwaar. Feit is dat alle 3 waarde toevoegen aan je huis, vraag het je makelaar eens, of Vereniging Eigen Huis ofzo. Wat je bedoelt is dat jij het niet veel vindt toevoegen, dat is iets heel anders.
Tja Tokkie je zegt nu eigenlijk "Door een kaars in een hoop stront te plaatsen, verandert de smaak v.d stront, omdat pietje dat zegt"
Ik adviseer je anders eens te kijken naar "foute foto's op funda" topic op het fok forum eens te bezichtigen.. legio design keuzes die niet super handig zijn.

Als voorbeeld iemand die een aanbouw doet van 3m lengte waardoor zijn tuin die in het zuiden ligt, met een schuur van 3x3met overkapping .. je nog effectief 10m2 tuin over had .. dat huis staat na 6 jaar nog te koop.

Aan het eind v.d liedje weet je alleen of je een slimme keuze hebt gedaan als je bij verkoop meerdere kopers tegen elkaar opbieden en je het maximale eruit krijgt.

Tja vanalles

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
vso schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:28:
[...]

Tja Tokkie je zegt nu eigenlijk "Door een kaars in een hoop stront te plaatsen, verandert de smaak v.d stront, omdat pietje dat zegt"
Ik adviseer je anders eens te kijken naar "foute foto's op funda" topic op het fok forum eens te bezichtigen.. legio design keuzes die niet super handig zijn.

Als voorbeeld iemand die een aanbouw doet van 3m lengte waardoor zijn tuin die in het zuiden ligt, met een schuur van 3x3met overkapping .. je nog effectief 10m2 tuin over had .. dat huis staat na 6 jaar nog te koop.

Aan het eind v.d liedje weet je alleen of je een slimme keuze hebt gedaan als je bij verkoop meerdere kopers tegen elkaar opbieden en je het maximale eruit krijgt.
Tja op FOK staat het, dan is het waar 8)7
Dat er sites zijn met foute foto's, is logisch. Zie bijvoorbeeld het foute tuning topic.

Er zijn echter over het algemeen nog meer situaties dat het wel iets toevoegd maar daar zijn geen grappige topics van

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Milmoor schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:44:
Ik zit met de zonwering. Die is duur (3000 - 5000 euro), kwetsbaar en heeft onderhoud nodig.
Wat voor zonwering ben je van plan dat zoveel kost eigenlijk?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gadgeteer schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:39:
[...]

Tja op FOK staat het, dan is het waar 8)7
Dat er sites zijn met foute foto's, is logisch. Zie bijvoorbeeld het foute tuning topic.

Er zijn echter over het algemeen nog meer situaties dat het wel iets toevoegd maar daar zijn geen grappige topics van
tja als jij dat waarheid vind >:) ik ga er wel van uit dat de rest van de lezers wel begrijpen dat het per situatie verschilt of iets waarde toevoegt of afneemt ..

* vso wijst erop dat je investeert voor jezelf, en dat dat de waarde bepaald word door de koper(s)-markt

Mijn huidig huis heeft 6 jaar tekoop gestaan, resultaat is dat ik voor weinig geld een leuk huis heb gekocht met projectjes .. met kleine fixes is het uitstekend leefbaar ..
99% van onze omgeving is huiverig voor "help mijn man is klusser" dus een huis moet perfect zijn of het wordt vermeden ..

En als de kleur van de verf in je huis kopers weert .. |:( :? |:( |:( |:( zou ik 100x nadenken en elk voor/nadeel afwegen

[toevoeging]
De huizen om mij heen zijn 50k duurder omdat ze beter zijn onderhouden .. (niet eens energie zuiniger)
De WOZ waarde van ons huis zal na investeringen helaas enorm stijgen ..

* vso leeft prettig en gezin heeft er enorm veel plezier .. en dat is wat telt .. TS doe het vanwege je eigen leefplezier niet vanwege de waarde ..

[/toevoeging]
Gadgeteer schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:35:
Ik denk dat een goed uitgevoerde aanpassing (serre of uitbouw) wel degelijk de waarde positief kan beinvloeden. Wat je noemt over de ruimte die daarvoor beperkt is, speelt waarschijnlijk wat minder buiten de grote steden.
Dat is zo afhankelijk van de gehele situatie .. " hoor het tikken tegen raam, met regen" en het plezier kan je hard ontnomen worden.. zeker als dit doordreunt in het gehele huis..

Een huis vol visite + regen is dan een niet event zeg maar ..

Maar ja wat is goed uitgevoerd? je huis zelfs met verlies niet kwijtraken is wel erg pijnlijk .. na 6 maanden is het irritant maar na 6 jaar ? en dan zoiets je het wel waard ?

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 11-02-2016 14:56 ]

Tja vanalles

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Ik denk dat een goed uitgevoerde aanpassing (serre of uitbouw) wel degelijk de waarde positief kan beinvloeden. Wat je noemt over de ruimte die daarvoor beperkt is, speelt waarschijnlijk wat minder buiten de grote steden.

@vso:
Dan is een huis met een schuin dak ook niet goed? Zo'n mooi Velux dakraam tikt net zo met regen en hagel.
Toch worden er vol op huizen verkocht met een schuin dak..

Natuurlijk kan een huis met serre moeilijk verkoopbaar zijn. Dat kan een huis zonder serre echter ook.
Wat ik bedoel aan te geven is dat een serre niet direct als waardevermindering gezien hoeft te worden.

Jij roept dat het vaker afbreuk doet aan de waarde maar onderbouwt dit nergens mee?
Ik snap best dat jouw mening kan zijn dat het zo is maar dat betekent niet dat dat bij meer dan de helft van alle huizen met serre/aanbouw zo is. Ik denk dat het heel erg van het totaalplaatje afhangt (afwerking, staat van het huis en de grootte en inrichting van de tuin)

Ik las dat TS een vide woning heeft. Ik verwacht daardoor eigenlijk dat het vwb ruimte wel goed zal zitten?

[ Voor 66% gewijzigd door Gadgeteer op 11-02-2016 15:04 ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Friespeuk schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:42:
[...]

Wat voor zonwering ben je van plan dat zoveel kost eigenlijk?
Quotes uit de offertes:
  1. Markilux zonwering, type 8800, gemonteerd over het serredak.
    Afmeting: Breed ca. 5.500 mm x diep ca. 3.000 mm (1 doek/ 1 motor).
    Garnituur: Ral kleur nader te bepalen
    Doek: Keuze uit de standaard collectie Markilux of Sweladoek.
    Bediening: Elektrisch bedienbaar middels een wandschakelaar.
    De meerprijs voor de zonwering bedraagt +/+ € 5.295,--
  2. Zonwering
    Op de serre wordt een serrezonwering aangebracht, uitgevoerd in één deel.
    Doek: type Soltis 86/92, kleur doek: zilvergrijs nr. 86-2046.
    Elektrisch bedienbaar met handzender.
    Meerprijs: € 3.570,-
  3. De richtprijs voor een onderliggende zonwering van circa 5,5 meter
    breed en 3,00 meter diep bedraagt € 3.110,- inclusief BTW.
    In dit geval is gerekend met en VARISOL zonwering (topsegment
    zonweringen)
Wat het uiterlijk betreft: dit is wat mij betreft totaal een kwestie van smaak. De serre maakt de tuin kleiner, maar kan in de zomer als veranda dienen. De afwerking is met de look van een orangerie of tuinkamer. Visueel trekken we hem bij de tuin, niet bij het huis. De aangrenzende muren zijn dan ook afgewerkt als buitenmuren. Voorbeeld plaatje met een van de mogelijke indelingen. De vide is hier niet op ingetekend. Boven de serre zitten weer vier manshoge ramen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9510756/huizen%20en%20GOT/Serre%20concept.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 11-02-2016 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inderdaad kwestie van smaak.

Ik vind serres over het algemeen van binnen uit gezien prachtig van buiten gezien meestal vrij lelijk. Dan vind ik een erker of aanbouw kwa aanzicht vaak mooier.

Je moet inderdaad niet verwachten dat je de investering in een serre in de waarde van je huis terug ziet.
Als de marktwaarde van jouw type huis 1500 euro per vierkante meter is, dat moet je er van uit gaan dat een serre van 10m2 niet een waardeverhoging van meer dan 15000 euro tot gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:03:
[...]

tja als jij dat waarheid vind >:) ik ga er wel van uit dat de rest van de lezers wel begrijpen dat het per situatie verschilt of iets waarde toevoegt of afneemt ..
Een serre voegt net als een garage of een dakkapel normaliter waarde toe aan je huis. Dat is een feit. Dat er idiote situaties in waarin mensen afzichtelijke constructies neerzetten oid, dat zijn uitzonderingen.

Het is onzin om dit soort meningen te baseren op een Fok topic met extreme situaties (waar ik na 5 pagina's scrollen nog geen enkele serre ben tegengekomen maar dat terzijde).

Een aanbouw KAN nog mooier zijn (imo), maar dan moet het wel exact in de stijl van het huis zijn en dat is nou net erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:54:
[...]
Een aanbouw KAN nog mooier zijn (imo), maar dan moet het wel exact in de stijl van het huis zijn en dat is nou net erg lastig.
Dat is helemaal niet lastiger. Het voorbeeld is er al dus dat kun je hergebruiken bij de uitbouw. Zo'n grote plantenkas tegen een gevel gesmeten mooi krijgen dát is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik dacht meer aan een bushokje, maar soit. Dit is de keuze van de TS, dus laten we meedenken in het oplossen van zijn hitteprobleem door de zon.

Is extra warmwerend glas een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bizar, al die negativiteit over serres. Het is de denk ik de Tweaker-informaticus smaak. Ik vind een serre mooi, zeker zo'n orangerie stijl dingetje, ik ken ook alleen maar mensen die dat mooi vinden. Zitten geen informatici tussen overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, bij een landhuis is een orangerie mooi, maar de standaard Nederlandse serre is een aluminium ding die aan een huis geplakt wordt en waarbij geen enkele integratie met de bestaande woning gemaakt is. Het wordt in de regel toegepast als men een uitbouw te duur vindt. Een orangerie is totaal iets anders en maakt vaak onderdeel uit van het ontwerp van de wonign.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gadgeteer schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:35:
@vso:
Dan is een huis met een schuin dak ook niet goed? Zo'n mooi Velux dakraam tikt net zo met regen en hagel.
Toch worden er vol op huizen verkocht met een schuin dak..
De verklaring is HEEL erg simpel .. iets met isolatie, oppervlakte en lagen.

ik zal het uitleggen: Regen op je dak(pannen) hoor je veel minder omdat er tussen isolatie en meerdere lagen zitten. Bij een raam wil; je licht hebben tja en daarmee offer je wel de (geluids) isolatie op natuurlijk heb je enkel of HR+++++++ maar tenzij je ipv klein bedrag 10.000 voor een raam van 50x50cm neer wilt leggen. Doe je consessies ..
Dat betekend dat hoe groter je raam oppervlak bij een dakraam je meer geluid hebt van regen en hagel en hoe storend dat is .. ligt ook waar je het plaatst.

Maar een gemiddelde velux is niet zoveel glas oppervlak als een glas-aanbouw of dit nu een serre en tuinkamer is . En dit (regen) geluid zal ook te horen ziijn op de 2de verdieping (en buren)
Natuurlijk kan een huis met serre moeilijk verkoopbaar zijn. Dat kan een huis zonder serre echter ook.
Wat ik bedoel aan te geven is dat een serre niet direct als waardevermindering gezien hoeft te worden.

Jij roept dat het vaker afbreuk doet aan de waarde maar onderbouwt dit nergens mee?
Ik snap best dat jouw mening kan zijn dat het zo is maar dat betekent niet dat dat bij meer dan de helft van alle huizen met serre/aanbouw zo is. Ik denk dat het heel erg van het totaalplaatje afhangt (afwerking, staat van het huis en de grootte en inrichting van de tuin)
Het is inderdaad een factor, daarmee maak je gelijk een onderbouwing lastig (zowel voor als tegen)

Daarom zeg ik ook dat je zoiets vooral voorjezelf moet doen en niet of het wel/niet waarde toevoegt

Deze verwoording is ook wel erg passend
nokiaan958GB schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:18:
Je moet inderdaad niet verwachten dat je de investering in een serre in de waarde van je huis terug ziet.
Als de marktwaarde van jouw type huis 1500 euro per vierkante meter is, dat moet je er van uit gaan dat een serre van 10m2 niet een waardeverhoging van meer dan 15000 euro tot gevolg heeft.
Als je een koper hebt die op een dag komt waarbij de erker zijn volste potentie heeft .. druilige dag .. waarbij de serre aangenaam is .. tja dan heb je sneller kans dat hij verkocht is als bij een dag waarbij je in een serre komt waar het 45 graden is en zowel in de woonkamer als in de tuin koeler is .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Men begrijpt hier volgens mij niet echt wat de bedoeling is van een serre. Een serre is een enorm lichte ruimte, een ruimte die ideaal is voor de dagen waarop het net iets te koud is om buiten te zitten. Zo zit je "in" je tuin, krijg je dat gevoel, terwijl je nog binnen zit. Van licht en groen wordt de mens vrolijk en voelt hij zich wel, het is wetenschappelijk aangetoond dat dat voor de meeste mensen geldt.

Een serre is geen goedkopere, slecht geïsoleerde aanbouw of uitbouw. Het geeft een gevoel van "buiten zijn" dat je in een aanbouw/uitbouw niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 15:16
Wij hadden aan ons huis een serre zitten, pal op het zuiden. Bij extreme kou buiten is zo'n winterzonnetje inderdaad erg lekker. Met een beetje hogere buitentemperaturen wordt het al gauw ondragelijk; ik herinner me een Paasweekeinde een paar jaar terug waar de temperaturen binnen richting de 40 graden gingen, terwijl het buiten rond de 15 graden was.

Daarom in 2012 het serredak laten vervangen door een vast dak met lichtkoepels en qua binnenklimaat zijn we er een stuk op vooruit gegaan (nog niet genoeg, daarom in 2014 een airco in de woonkamer laten plaatsen). Ook als het regent is het binnen veel aangenamer, bij een beetje bui kon je elkaar nauwelijks meer verstaan.

Mijn advies zou zijn - met velen voor mij - om voor een uitbouw ipv een serre te gaan.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet je serre misschien niet op het Zuiden plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:49:

Een serre is geen goedkopere, slecht geïsoleerde aanbouw of uitbouw. Het geeft een gevoel van "buiten zijn" dat je in een aanbouw/uitbouw niet hebt.
In theorie misschien niet maar in de praktijk wil het vaak zeggen dat er zo'n dertien in een dozijn serrebouwer komt die er zo'n aluminium volière neer zet op het stokje en de kalksteen na
Sabelhout schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:56:

Mijn advies zou zijn - met velen voor mij - om voor een uitbouw ipv een serre te gaan.
d:)b
Anoniem: 654400 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:01:
Je moet je serre misschien niet op het Zuiden plaatsen.
fijne waarde"vermeerdering" dan door de vorige bewoners :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kaasplank schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:06:
[...]

In theorie misschien niet maar in de praktijk wil het vaak zeggen dat er zo'n dertien in een dozijn serrebouwer komt die er zo'n aluminium volière neer zet op het stokje en de kalksteen na
Dit slaat echt he-le-maal nergens op. Het lijkt me ook niet de bedoeling van dit topic om het bezit van een ander herhaaldelijk af te fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Ik heb hier vriendelijk de hint gegeven Señor Sjon in "Serre aan nieuwbouwwoning" om het over de zonwering te hebben en niet langer serre yay or nay. Die keuze is al gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 12-02-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1234
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06-2022
Wel of geen Serre/Tuinkamer is een persoonlijke keuze. Ik schaar mij in deze achter Benedict Tokkie.

Ik heb 2x een Serre gebouwd, 1x met kunststof dak, 1x met gelaagd HR++ glas. Er zijn tegenwoordig prachtige profielen te koop bij de vakhandel. Dus geen bouwmarkt spul. Er zijn systemen met geïntegreerd dakgootprofiel en onzichtbaar weggewerkte HWA's. Kortom voor elke beurs wat wils.

Een kunststof dak, nooit aan beginnen. Het maakt dramatisch veel herrie bij regen, is een fantastische groeiplaats gebleken voor algen en uiteindelijk worden de dubbel/tripple platen poreus en breekbaar.

Een dak van dik gelaagd glas kun je (met beleid) belopen voor onderhoud. De geluidsoverlast bij regen is beperkt. Hagel geeft wat meer overlast.Platen hierop leggen voor zonwering? Zou ik niet doen, glas krast dus bij belopen altijd rubber matten gebruiken. Platen bewegen door wind etc. en veroorzaken dus krassen en beschadigingen. Elke beschadiging is een basis voor alg en mos groei.

Een goede buiten zonwering is gewoon noodzakelijk in de zomermaanden. Wij hebben het 2 jaar lang zonder geprobeerd en uiteindelijk toch een goed systeem geplaatst. Uiteindelijk is het een afweging tussen 2 dikke aico's laten lopen of de prijs van de benodigde energie investeren in zonwering.

Binnen zonwering is eveneens geplaatst (dubbele plissé onder het glazen dak), leuk voor de aankleding maar helpt vrijwel niet als zonwering. Je haalt eerst de zon binnen en probeert vervolgens de zon te weren. Dat lukt niet omdat de warmte al binnen is. Op topdagen wordt het zonder buiten zonwering bij een afgesloten serre 50-60 graden C. En ja, dat is echt heet.

De suggestie om te koelen via de vloerverwarming heb ik zelf niet getest. Maar gezien de extreme temperatuurverschillen zal de vloer de (ijs)koudste plaats zijn, met alle condensvorming van dien. Wellicht zelfs poelen met water op de vloer. Een airco condenseert het vocht uit de lucht, daar komen op een dag emmers vol water vanaf.

Nog even een algemeenheid. Ik zie dat je een donker kleurige serre hebt ingetekend. Donkere kleuren reflecteren zon/warmte minder dan lichte kleuren. De meeste mensen prefereren lichte kleuren, dit met het oog op waarde behoud/vermeerdering. En dan zeker niet onbelangrijk, een Serre heeft behoorlijk wat onderhoud nodig... Ook aluminium wordt vies, ramen worden vies door vogelshit en allerlei vuil in de lucht dat neerslaat. 3-4 maal per jaar helemaal grondig reinigen is noodzakelijk gebleken. Doe je dat niet krijg je de vervuiling er nauwelijks nog vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:06
Ik heb zelf enkele jaren terug een huis gekocht met een serre op het westen (yay!) die onze woonkamer ruimer én licht maakt. Jouw serre is meer op de tuin gericht, maar ik geef je mijn ervaringen:
- buitenzonwering is een must. Als de zon er op staat in de zomer gaat die dicht, in lente herfst gebeurt het regelmatig dat we hem twee of zelfs drie keer per dag omhoog/omlaag doen. Anders wordt het te warm (kaarsen smelten) of te licht.
- in winter helpt de buitenzonwering tegen de kou. Zonder gordijnen binnen is de tochtstroom door convectie echt merkbaar, ook als het buiten nog ver boven nulpunt is.
- het glas moet je een á twee keer per jaar schoonmaken. Dat is wel een middagklus (makkelijkste is om met tuinslang met autowasborstel het glas schoon te poetsen).
- voor onze serre (houten skelet met glas) waren gordijntjes aan binnenkant heel begrotelijk: we hadden 6 ophangsystemen nodig, waardoor het duizenden euro's ging kosten.
- warmtewerende folies heb ik eens op gezocht: het helpt wat tegen instraling, niet tegen uitstraling (relevant in de winter!). Ik geloof niet dat het een voldoende werkende oplossing is, bovendien wil je geen kantoorpanduitstraling.
- geluid van regen: ach, het went. Alleen harde buien geven echt herrie, van gewone buien is het voordeel dat het heel wat lijkt en dat het dan meevalt wanneer je toch naar buiten gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Highland op 12-02-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Maasluip schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:44:
[...]

Is dit geen ideale situatie voor een w/w warmtepomp die je in de zomer gebruikt om het warme water de grond in te pompen en daarmee te koelen?
Misschien wel. In mijn oude huis had ik echter geen warmtepomp en aan ons nieuwe stekje staat geen serre. Misschien dat ik ooit een huis bewoon met een warmtepomp en een serre. Dan ga ik over iets dergelijks nadenken. >:)

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Een late reactie, het was even te druk met andere zaken en de hoeveelheid reacties ging harder dan ik bij kon houden. Bedankt allemaal!
  • Uiterlijk, niet iedereen vindt een serre mooi: mee eens. Ik vindt ze zelfs lelijk. Ik heb nog gekeken naar staalprofielen, of het doortrekken van de buitenmuur op de onderste 50cm oid, maar dat helpt niet genoeg en is wel veel centjes. Zelf vindt ik een aanbouw ook lelijk. De serre heeft meer licht in de "zonnekamer" dan bij een aanbouw, dat geeft de doorslag.
  • Panelen krassen op het glas: goed punt, houdt ik rekening mee (rubberen afstandhouders oid).
  • Kleur: het huis is zwart met oranje, dat staat niet zo in de tekening, maar dat maakt antraciet logischer.
  • Geluidsoverlast: het is HR++ glas, en als het regent zullen we niet vaak in de serre zitten. Het is geen woonkamer. Ik verwacht dat het daarom goed gaat.
  • Kosten: we gaan de serre niet terugverdienen. Hij is voor ons, niet voor de verkoop. Als ik de helft terug krijg ben ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
We zijn een hele tijd verder en gaan ons bushokje nu definitief bestellen (dankjewel Señor Sjon ;)). Vier offertes gevraagd. Gelukkig verschilden ze genoeg qua invulling en prijs dat we een onderbouwde keuze hebben kunnen maken. We krijgen een vouwwand met vijf panelen in de voorpui, waarvan een ook loopdeur is. In de zijgevel een hefschuifpui. Hiermee kunnen we voor geheel en opzij half open zetten voor het optimale veranda gevoel. Het dak wordt ook met vijf panelen. Ventilatieroosters in dak en in vouwwand (speciale extra stevige versie) voor goede natuurlijke ventilatie.

Het enige wat we nog moeten kiezen is de mate van zonwerendheid van het dak. Aangeboden is 70/40, de lichtste en meest gebruikte variant. Zwaarder kan ook. Meer zonwerend is fijn in de zomer, maar maakt het minder warm in de winter. In de winter komt met licht door de gevel en in de zomer door het dak. Heeft er iemand ervaring met zonwerend glas? Want ik weet niet hoeveel genoeg is. Hartje zomer gaat er iets over het dak heen (doek of panelen), dus dan krijgt het glas hulp.

Pagina: 1