Game/Editing/Dev PC met een budget van ~1750 Euro

Pagina: 1
Acties:

• AssaultCommand
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-11 11:01
Hoi Tweakers, ik ben van plan een PCtje te bouwen met mijn stage vergoeding van het afgelopen halfjaar. Het is mijn eerste echt zelf-gebouwde PC en daarom heb ik wel een beetje twijfels hier en daar over de onderdelen die ik tot nu toe heb gekozen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb al een laptop die ik gebruik voor web development/design, gaming, af en toe video editing, en verder nog wat programmeer werk.
De desktop zal vooral de taak van het gaming, video editing en graphics en dergelijke overnemen. Ook hoop ik er eventueel virtual machines op te kunnen draaien voor verschillende doeleinden.
De GPU moet minimaal op 3440x1440 60hz de nieuwste (en wat oudere) games kunnen draaien op redelijk hoge settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn stage vergoeding is 1750 euro, maar met een andere web development klus ga ik waarschijnlijk tenminste 200 euro er bij verdienen.
Het uiterste maximum is dus 1950 euro maar het liefste blijf ik onder de 1750-1800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een LG 34UM95-P een tijdje terug van een mede-tweaker gekocht voor 500 euro, vandaar dat de PC 3440x1440 60hz moet halen.
Verder heb ik al een muis, toetsenbord, stereo speakers + bass, headset en een microfoon.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben al een paar maanden bezig met onderzoek naar wat ik graag zou hebben/hoop te kopen en over de laatste paar weken heb ik dit lijstje al samengesteld.
Als er iets is wat jullie anders zouden doen hoor ik het graag :)

[EDIT] Heb de EVGA 600B gewisseld met een Corsair RM550x vanwege theman36's feedback

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Tray€ 370,-€ 370,-
1MSI Z170A GAMING M5€ 179,95€ 179,95
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 729,95€ 729,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 69,90€ 69,90
1Cooler Master Nepton 240M€ 97,95€ 97,95
1G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-16GVR€ 83,50€ 83,50
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Sandisk Ultra II SSD 960GB€ 243,02€ 243,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.867,22

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De behuizing van NZXT is bijna een must, maar zo niet, dan een andere case met een window.
Voor de meeste onderdelen heb ik liever Corsair, EVGA, Cooler Master, MSI, ASUS of een van de andere bekendere merken.
In ieder geval moet de CPU een intel zijn, het liefste een i7. De GPU moet een NVIDIA zijn, het liefste een GTX 980TI. Had gekeken naar twee GTX 970 in SLI maar dat geeft niet consistent genoeg performance.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case mag maximaal 28cm breed zijn, anders past het niet in mijn kamer.
Qua geluidsniveau maakt het niet al te veel uit, want ik game bijna altijd met koptelefoon op tenzij het op de Xbox is.
Energieverbruik; hoe lager hoe beter maar ik betaal de stroom niet dus komt niet zo nauw.

Ga je overklokken?
Ik ben wel van plan om te overklokken om zo de ultieme game performance er uit te halen of tijdens het renderen het net nog een extra boost te geven.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het heel erg fijn vinden als jullie even door de lijst kunnen kijken en er feedback op kunnen geven. Ik zit nu een beetje over mijn initiële budget heen en zoek een manier om dat op te lossen zonder te veel performance op te offeren.

[ Voor 3% gewijzigd door AssaultCommand op 10-02-2016 02:28 ]

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 14:15
In zo'n systeem hoort echt een gold voeding. Neem hier de Corsair rm550x.
Voor de rest weinig aan te merken. Wellicht hebben anderen nog aanbevelingen

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:05
Kwa moederbord zou ik, voor dezelfde prijs de ASUS Maximus VIII Ranger (Z170) pakken.
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER

Ik heb een voorkeur voor asus moederborden en vind die kwa looks ook mooier. Persoonlijke keuze dus.

En geheugen, wel iets duurder, maar heeft 3200Mhz en kan je overclocken naar 3400Mhz
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R
En die rm550 voeding die theman36 aan gaf

[ Voor 38% gewijzigd door SuperVeloce op 10-02-2016 02:07 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• AssaultCommand
Bedankt voor de snelle reacties :)

Ik zal waarschijnlijk de Corsair m550x nemen ipv de EVGA die nu in het lijstje staat.

Het ASUS mobo heeft DisplayPort tegenover de DVI-D van de MSI (heb niks aan DVI) maar heeft verder niet echt iets speciaals tegenover het MSI mobo. Bovendien probeer ik een beetje voor een black/red theme te gaan en de ASUS is te zilver.

Voor het geheugen vind ik 2400MHz eigenlijk al wel genoeg gezien ik tot nu toe niks boven 1600MHz gewend ben en voor het ~20 euro prijsverschil doe ik het liever niet.

Toch bedankt voor jullie feedback!

EDIT: Ik zit er aan te denken om mss de ASRock Fatal1ty Gaming Z170 Gaming K6 te nemen ipv de MSI Gaming Z170A GAMING M5, is dat een goed idee?

[ Voor 21% gewijzigd door AssaultCommand op 10-02-2016 03:09 ]

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-08 21:17
AssaultCommand schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 02:25:
EDIT: Ik zit er aan te denken om mss de ASRock Fatal1ty Gaming Z170 Gaming K6 te nemen ipv de MSI Gaming Z170A GAMING M5, is dat een goed idee?
Ze sparren een beetje heen en weer zoals je hier kan zien: http://tweakers.net/pricewatch/compare/457418;457373/

Grote voordeel van het MSI bord is dat er twee m.2 sloten inzitten. Dit is voor de toekomst van je pc misschien wel erg handig aangezien een supersnelle pci-e x4 ssd steeds aantrekkelijker in prijs worden.
Ben je van plan om in de toekomst niet met SLI te werken en (later) meerdere m.2 ssd's aan te schaffen zou de MSI een betere optie zijn.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
BramBiegstraate schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:56:
Ben je van plan om in de toekomst niet met SLI te werken en (later) meerdere m.2 ssd's aan te schaffen zou de MSI een betere optie zijn.
Nouja MSI ondersteunt ook SLI Dus das geen verschil.

Verschil dat ik zie is dat de ASrock een Displayport heeft (zit ook op je GPU dus is niet van belang). Asus heeft meer usb 3.0 poorten. En 1 4-pins van header meer.

Msi heeft alleen een extra M.2 slot.

Voordelen van het ASrock bord zijn van mindere waarde als een extra m.2 slot als je dat in de toekomst gaat gebruiken.

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-08 21:17
MichaelvD2203 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:45:
[...]
Nouja MSI ondersteunt ook SLI Dus das geen verschil.
Ik doelde meer op het probleem wat je dan krijgt met de hoeveelheid pci-e lanes die de 2 m.2 sloten opsnoepen i.c.m. SLI en dat je dan alleen gebruik kan maken van 1 snelle pci-e x4 en niet twee.

• AssaultCommand
Ik zie m.2 eerlijk gezegd niet super nuttig worden tenzij er meer NVMe komt voor een betaalbare prijs.
De Displayport is misschien wel handig voor als de GPU het bijvoorbeeld niet doet of zoiets dergelijks maar al met al is het niet zo heel erg nodig.

• Merkane
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-11 10:44
Ga je overklokken?
Ik ben wel van plan om te overklokken om zo de ultieme game performance er uit te halen of tijdens het renderen het net nog een extra boost te geven.

Met het oog op overklokken zou ik wel kijken naar een andere voeding. Ook al is het een gold voeding met deze setup, een 980ti als gpu en je wilt overclocken dan is 550 veel te weinig. Zeker als je de cpu en gpu wilt overclocken (waar ik even van uit ga). Als je 100% zeker weet in de toekomst geen tweede gpu erbij zet dan zou ik toch wel rond de 700-750 watt gaan zitten. Dan heb je net wat meer ruimte om mee te spelen om het maximale uit je computer te halen! Als je nu al na denkt om misschien toch sli te nemen later zou ik kijken naar 850-1000 watt.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Merkane schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:52:
Ga je overklokken?

Met het oog op overklokken zou ik wel kijken naar een andere voeding. Ook al is het een gold voeding met deze setup, een 980ti als gpu en je wilt overclocken dan is 550 veel te weinig. Zeker als je de cpu en gpu wilt overclocken (waar ik even van uit ga). Als je 100% zeker weet in de toekomst geen tweede gpu erbij zet dan zou ik toch wel rond de 700-750 watt gaan zitten. Dan heb je net wat meer ruimte om mee te spelen om het maximale uit je computer te halen! Als je nu al na denkt om misschien toch sli te nemen later zou ik kijken naar 850-1000 watt.
Dat is totaal niet nodig. Het gehele systeem gebruikt onder load maximaal 350W, je hebt dus nog genoeg speling. Wil je echt ver overklokken dan kan je een 650W versie nemen maar meer is toch niet nodig. SLI is overigens nooit slim om te doen, het is dan beter je geld in een nieuwe GPU te steken omdat de meeste spellen bijna geen SLI support hebben.

• AssaultCommand
Heb een 750W 80+ Bronze PSU gevonden voor 74 euro, is gebruikt (lees: geïnstalleerd en er weer uit gehaald) maar heeft nog gewoon 36 maanden garantie bij Alternate. Als ik het goed begrijp moet dit voldoende zijn toch?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Welke voeding hebben we het dan over? Ik zou absoluut niet zo veel besparen op een voeding met dit budget. Gewoon de pricewatch: Corsair RM650x nemen, dan heb je 7 jaar garantie op een volledig modulaire gold+ voeding die erg stil is.

• AssaultCommand
De Corsair CX750 is wat ik bedoelde.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
AssaultCommand schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:30:
Heb een 750W 80+ Bronze PSU gevonden voor 74 euro, is gebruikt (lees: geïnstalleerd en er weer uit gehaald) maar heeft nog gewoon 36 maanden garantie bij Alternate. Als ik het goed begrijp moet dit voldoende zijn toch?
Er zijn betere voedingen te krijgen die volledig nieuw zijn voor minder. Komt doordat 750W totaal niks toevoegt waardoor je alleen maar meer geld gaat uitgeven voor nutteloos vermogen en een mindere voeding qua kwaliteit en prestaties.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• AssaultCommand
Voor minder dan 74 euro heb ik moeite met iets beters te vinden.

• -The_Mask-
  • Niet online
pricewatch: Corsair CX550M is een betere keuze al is deze nog wel slecht leverbaar doordat die vandaag pas te koop is gekomen. Als je de voeding over 1 of 2 weken besteld is die vast beter leverbaar. Je zal misschien denken dat de CX750M en CX550M niet veel verschillen door de vergelijkbare naam, maar de CX550M is een totaal andere voeding. De nieuwe Corsair CX550M heeft namelijk meer weg van een Corsair RM550 dan van een CX750M.

Waarom dan de Corsair CX550M? Het is een voeding met individuele spanningsregulatie door DC-DC conversie aan de secondaire kant en daardoor heeft de voeding betere spanningsregulatie, een hoger rendement en ondersteuning voor de C6 en C7 power states van de CPU. Nu is dit niet de enige voeding met ondersteuning voor de C6 en C7 power states, maar wel één met volledig zwarte kabels, wat wel zo net staat bij een behuizing met venster.

Andere beter leverbare optie is dan ook nog de pricewatch: Fractal Design Integra M 550W welke ook over individuele spanningsregulatie beschikt (wel anders geïmplementeerd overigens). Bij deze voeding is alleen de 24 pins ATX kabel niet van zwarte draden voorzien, maar gelukkig nog wel van sleeving, waardoor het er toch nog redelijk uitziet.

Maar eigenlijk zou in zo'n duur systeem een high-end voeding zoals de pricewatch: Corsair RM550x ook niet misstaan, die paar tientjes meer zullen het hem ook niet echt doen, maar daarvoor krijg je wel een voeding van betere kwaliteit terug, met betere prestaties een hoger rendement en een stillere werking.

AMD Nieuwsdiscussie

• AssaultCommand

• -The_Mask-
  • Niet online
Die is niet beter dan de Corsair RM550x, geen betere kwaliteit, geen betere prestaties, niet stiller, geen langere garantie, alleen 100W meer wat je niet gaat gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

• AssaultCommand
Sorry, ik bedoel voor 82 euro dan.

• -The_Mask-
  • Niet online
82 euro is wel een nette prijs, dat is nieuw of zo goed als nieuw? Geopende doos betekent soms ook dat het product terug is gestuurd doordat die problemen had zoals bijvoorbeeld coil whine. Mocht die dan erge coil whine hebben, wordt je er ook niet blij van, kun je hem weer terug sturen kost het allemaal weer meer ook.

AMD Nieuwsdiscussie

• AssaultCommand
Hij word me aangeboden door een tweaker met heel wat karma en 23 positieve V&A reviews, dus ik neem aan dat ie redelijk ok is. Hij zegt dat ie een paar keer uit de doos is geweest maar alles is nog compleet.

[ Voor 24% gewijzigd door AssaultCommand op 11-02-2016 22:06 ]

Pagina: 1