Upgrade pc of aanschaf nieuw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jr971
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-02 10:17
Mijn vraag
Ik heb nu nog een oude DX9 videokaart (Radeon HD4890) in mijn systeem zitten. Ik wil dit upgraden naar een DX12 kaart, maar weet niet of mijn "oude" systeem dit aan kan.
Wat moet geupgrade worden en wat kan blijven zitten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Licht kantoorwerk, vooral games. Wil The witcher 3 en vooral Fallout 4 spelen met een goede framerate.
Heb nu nog een 1080p monitor en dit voldoet nog goed

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Qua processor en moederbord zou het moeten kunnen.
voeding moet helemaal geen probleem zijn (700 W)
2x 4GB geheugen ipv de 2x 2GB is ook een aanrader, echter de processorkoeler zit net over een van de geheugenbanken heen.
Nu een 1 T HD, wordt een SSD.

Wat is je budget?
Maakt niet zoveel uit, gaat er nu om of het kan. Is natuurlijk een oud moederbord en oude processor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P55M-UD4€ 120,-€ 120,-
1Gigabyte GV-R489UD-1GD€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,-

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Als je wil gaan gamen heb je in ieder geval een nieuwe voeding nodig. Voeding is 8 jaar (?) oud. Dus is aan vervanging toe.

Upgrade naar 8GB is ook aan te raden.

Nieuwe GPU zou moeten werken. SSD gaat maar de helft van de snelheid halen. Mobo ondersteund maximaal sata-300 waar voor optimale snelheid van de ssd sata-600 vereist is.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:28

Esumontere

Floep, banaan.

MichaelvD2203 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:00:
Als je wil gaan gamen heb je in ieder geval een nieuwe voeding nodig. Voeding is 8 jaar (?) oud. Dus is aan vervanging toe.
Klopt. Voedingen gaan na zo'n tijd gewoon stuk, en daarmee bestaat de kans dat ze het hele systeem frituren. Better safe than sorry: koop een nieuwe!
Inderdaad. 4GB is voor de huidige games een beetje karig.
Nieuwe GPU zou moeten werken. SSD gaat maar de helft van de snelheid halen. Mobo ondersteund maximaal sata-300 waar voor optimale snelheid van de ssd sata-600 vereist is.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De SSD gaat inderdaad theoretisch niet zijn volledige snelheid halen, maar de vraag is of je het verschil in de praktijk gaat merken. Ik denk dat de combi nieuwe GPU + meer RAM + nieuwe PSU + SSD een hele verbetering is!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als je een goede kwaliteitsvoeding hebt is dat geen probleem, zelf vermoed ik dat de voeding 5 jaar oud is als 't systeem. over de kwaliteit durf ik niets te zeggen; ik zou daarvoor even in 't voedingentopic kijken. 8GB is inderdaad aan te raden; en ik weet niet of je ook een overklok draait; maar die i5 leent zich daar wel voor! (hier een i5 750 die vrolijk 4Ghz draait).

qua SSD ben ik 't eens met Esumontere, vooral de access times zijn bij een SSD gewoon veel lager dan tegenover een HDD. dat dan niet de maximale lees en schrijfsnelheden benut gaan worden zou ik niet zo wakker om liggen.

een R9 380/380X zou in mijn ogen een erg leuke kaart zijn om mee te gamen op FHD, kun je aardig wat leuke settings en framerates mee halen. Mocht dit net wat te veel geld kosten; pak een 2ehands 280X/7970, veel waar voor je geld.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Esumontere schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:24:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De SSD gaat inderdaad theoretisch niet zijn volledige snelheid halen, maar de vraag is of je het verschil in de praktijk gaat merken. Ik denk dat de combi nieuwe GPU + meer RAM + nieuwe PSU + SSD een hele verbetering is!
Zeker mee eens. Het was meer een melding voor de TS.

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:06

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

als je een goede kwaliteitsvoeding hebt is dat geen probleem, zelf vermoed ik dat de voeding 5 jaar oud is als 't systeem. over de kwaliteit durf ik niets te zeggen; ik zou daarvoor even in 't voedingentopic kijken.
Silent Pro was voor z'n tijd een prima voeding, en met hedendaagse componenten kan ie ook nog redelijk meekomen. Bij opwaarderen naar een nieuwere CPU wel voorzichtig zijn, deze unit heeft geen ondersteuning voor C6 en C7, kijk voor meer info daarover hier:
Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Verder zijn de componenten binnenin van redelijke kwaliteit, maar de fan is een sleeve-bearing, welke het in de regel minder lang uithouden.
Kapotte fan = geen koeling = kapotte voeding = (Soms) kapotte PC

Als je het oordeel van een echte expert wil moet je -The Mask- even vragen :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Richardus27 op 06-02-2016 21:09 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:25
Verwacht er niet te veel van. Die CPU is behoorlijk oud en het is maar kijken hoe hij draait. Grote kans dat hij een bottleneck vormt

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:06

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Puddi Puddin schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:20:
Verwacht er niet te veel van. Die CPU is behoorlijk oud en het is maar kijken hoe hij draait. Grote kans dat hij een bottleneck vormt
Als hij iets van een GTX 980 SLI setup gaat draaien wel ja.
Maar bij een mainstream videokaart á lá GTX 960 of R9 380 zal die processor echt geen bottleneck vormen in de games die TS noemt.

[ Voor 22% gewijzigd door Richardus27 op 06-02-2016 23:36 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:25
Richardus27 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:31:
[...]

Maar bij een mainstream videokaart á lá GTX 960 of R9 380zal die processor echt geen bottleneck vormen in de games die TS noemt
Precies dat stukje ja. Games variëren nogal als een game op de CPU leunt gaat TS hier zeker wat van merken.

• jr971
Dank voor alle antwoorden. Aangezien er wat te veel onzekerheden zijn (voeding/koeling, MoBo ed) laat ik het even gaan. Stap binnenkort wel over naar een compleet nieuw systeem. Even wachten op de nieuwe BBG.

Tijd zit me niet in de weg, zijn de prijzen van genoemde games misschien ook wat gedaald... ;)

Aangezien er meerdere antwoorden waren die me geholpen hebben, niet kunnen zeggen welke het beste was.

[ Voor 14% gewijzigd door jr971 op 07-02-2016 19:03 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:11
wat voor resolutie wil je gaan spelen?144hz ook toevallig?

• jr971
freaky35 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:30:
wat voor resolutie wil je gaan spelen?144hz ook toevallig?
Nee, kan mijn monitor niet aan. Wordt weer een volgend project.
Pagina: 1