[Gamesysteem] Stil, high-end, duurzaam, tot €2000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Goeienavond dames en heren co-tweakers!

Na tien jaar met mijn huidige systeem te hebben gedaan, vond ik het nu tijd worden voor een volledig nieuw game systeem. Ik wil wel weer eens wat moderne games op hoge kwaliteit kunnen spelen!

Ik heb dus de meest recente BBG voor high-end gaming er bij gepakt, en die met behulp van dit prachtig samengestelde topic wat meer naar mijn smaak aangepast.

Voor de volledigheid zal ik het vragenlijstje eerst even afwerken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De machine is voornamelijk bedoeld om op te gamen, en dat is waar hij wat mij betreft op afgestemd is. Het beetje browsen en nu en dan thuiswerken wat er verder op gebeurt heeft niet echt impact op het ontwerp. Ik heb geen hobbies die zwaar rekenwerk opleveren, zoals renders e.d.
De games die ik het meeste speel zijn strategy games, sim games (zoals Cities:Skylines) en MMO's. Ik en ook van plan Fallout 4 en Just Cause 3 te gaan spelen, en dan wel op hoge kwaliteit.
Comptitief gamen doe ik niet, dus daar hoeft het niet op afgestemd te zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op een prijs rond die van de januari BBG. Iets minder zou mooi zijn, maar een vast budget heb ik niet, dus als er een goede reden is om een duurdere uitvoering ergens van te nemen is dat een optie.
Inclusief randapparatuur (scherm, toetsenbord en muis) wil ik onder de €2000 uitkomen, wat tot nog toe lijkt te lukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Het oude systeem ga ik ergens anders inzetten als tweede game-bak, dus daar neem ik niks uit mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik, voornamelijk op basis van de BBG en het Onderdelen Kiezen topic, heb samengesteld is het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 231,95€ 231,95
1Asus B150 PRO GAMING D3€ 105,86€ 105,86
1Sapphire Radeon Fury Tri-X€ 565,-€ 565,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 90,95€ 90,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Dell P2416D Zwart€ 242,95€ 242,95
1Arctic Freezer i32€ 33,11€ 33,11
1Logitech G510s Gaming Keyboard QWERTY€ 107,80€ 107,80
1Logitech G700s Rechargeable Gaming Mouse€ 59,-€ 59,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 71,95€ 71,95
1Corsair RM750x€ 111,95€ 111,95
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 168,95€ 168,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.891,42

Het gros komt overeen met de guides, ik heb voornamelijk wat dingen aangepast om op een stiller systeem uit te komen. Ik geef niet om flashy uiterlijk van een PC, en heb liever geen window of veel kleurtjes en lampjes, dus de onderdelen in de BBG waren gekozen op uiterlijk heb ik vervangen door vergelijkbare dingen die stiller of gewoon goedkoper zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua HIDs ben ik geneigd om voor Logitech te gaan, aangezien ik daar het meeste ervaring mee heb. Deze specifieke modellen heb ik gekozen omdat ze naar mijn idee het meest lijken op mijn huidige set, een G11 en een G500.
Voor wat betreft de rest van de onderdelen ben ik totaal out of the loop, dus ik heb geen voorkeuren. Tips zijn hier zeker welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een zo stil mogelijk systeem, maar aan waterkoeling ga ik me niet wagen. Al las ik dat dat toch ook niet altijd even stil is.
Verder wil ik graag goede gameprestaties natuurlijk, aangezien het een gamesysteem is. Die prestaties hoeven wat mij betreft niet per se in fps statistieken gemeten te worden, het gaat mij er met name om dat moderne games goed speelbaar draaien op hoge kwaliteit.
Ten slotte wil ik een systeem dat zo lang mogelijk mee gaat. Behalve de GTX 8800 die is gesmolten heeft mijn huidige systeem het 10 jaar volgehouden, als zoiets nog eens mogelijk is is dat natuurlijk prachtig. Met nieuwe hardware is het natuurlijk moeilijk om te voorspellen hoe de duurzaamheid zal zijn, maar mocht iemand daar ideeën over hebben dan zijn die zeer welkom.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan me te wagen aan overklokken. Ik heb er geen kijk op, dus om de duurzaamheid niet te schaden blijf ik van dit soort dingen af.

Wat verwacht je van ons?
Zoals gezegd komt het meeste min of meer rechtstreeks uit de guides, dus ik verwacht niet dat er echt iets totaal fout is aan die componenten. Wel heb ik de koeler zelf gekozen, met name omdat die me vrij stil leek. Ik heb geen idee of deze in het geheel past (behalve dat de socket matcht). Daar kan ik dus wel advies in gebruiken.
Verder hoor ik graag jullie ideeën of ik ergens een betere uitvoering van kan nemen om het systeem meer bij mijn wensen aan te laten sluiten.

Dus nog eens in het kort, mijn doelen:
- Goede performance in games, nu en bij voorkeur zo lang mogelijk in de toekomst
- Stil
- Prijs tot €2000 incl. randapparatuur

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 08:50
Op welke basis behalve meegegeven db waard heb je de koeler gekozen? Misschien even wat benchmarks opzoeken, iets in deze richting is wat dat betreft altijd betrouwbaar;

pricewatch: be quiet! Pure Rock

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
Ha Aminam, bedankt voor je input! Ik vond de Arctic Freezer i32 met name aantrekkelijk omdat die semi-passief is. Natuurlijk zal hij draaien, en dus geluid maken, wanneer het systeem onder load is, maar met lichte load zou de fan als het goed is stil staan.

De koelers die jij linkt zijn volgens de specs ook zeker vrij stil. Ik moet zeggen dat ik niet goed weet hoe ik ze verder zou moeten vergelijken. Zolang ze genoeg kunnen koelen om de CPU binnen de marges te houden is het goed genoeg, of heb ik dat mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Je hebt een moederbord voor ddr3 en ddr3 geheugen gekozen. DDR3 is zo goed als EOL en software zal steeds meer geoptimaliseerd gaan worden voor ddr4. Daarom is het aan te raden voor ddr4 te kiezen. Je hebt een behuizing zonder raam dus kleurtjes lijken mij niet belangrijk. Een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P met pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 zijn dan goede keuzes.
Een koeler van Arctic, ik ben er nooit kapot van geweest. Een koelertje van hooguit €10,- in een ouder systeem tvv een defecte boxedkoeler wil ik ze nog wel eens gebruiken maar in een serieus gamesysteem mag wel een koeler van een gerenommeerd merk. Erg stille, goed koelende en betaalbare koelers zijn http://tweakers.net/pricewatch/compare/440294;481437;358563/ waarbij de Cryorig de lichte voorkeur heeft vanwege het erg lage toerental waarop de fan kan draaien en daarbij onhoorbaar is.
De voeding is heel erg zwaar. Met een Fury zou je genoeg hebben aan 450w maar door gebrek aan echt goede voedingen in dat segment kom je uit op de pricewatch: Corsair RM550x wat toch weer bijna 2 tientjes scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-07 22:03
Als je bereid bent om veel uit te geven voor een toetsenbord kan je beter voor een mechanische zoals pricewatch: Logitech G710+ Brown Mechanical Gaming Keyboard qwerty gaan, voor extra comfort. Een standaard toetsenbord voor die prijs vind ik het persoonlijk niet waard, die plankjes zijn vaak 20-30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Voor de SSD zou je ook kunnen overwegen om gewoon de SATA versie te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
Ha ACB2401, bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Anoniem: 660294 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:29:
Je hebt een moederbord voor ddr3 en ddr3 geheugen gekozen. DDR3 is zo goed als EOL en software zal steeds meer geoptimaliseerd gaan worden voor ddr4. Daarom is het aan te raden voor ddr4 te kiezen. Je hebt een behuizing zonder raam dus kleurtjes lijken mij niet belangrijk. Een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P met pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 zijn dan goede keuzes.
Goed punt! Bij het geheugen heb ik inderdaad niet zo goed rekening gehouden met de toekomst. DDR4 is dan inderdaad wel een betere keus.
Ik was stiekem ook wel gecharmeerd van de USB C op het moederbord. Sorry, vergeten in de openingspost te zetten. Ik neem aan dat het broertje van het model wat jij noemt, de pricewatch: Gigabyte GA-H170-D3HP (die dat wel heeft), ook een goeie keus is dan?
Een koeler van Arctic, ik ben er nooit kapot van geweest. Een koelertje van hooguit €10,- in een ouder systeem tvv een defecte boxedkoeler wil ik ze nog wel eens gebruiken maar in een serieus gamesysteem mag wel een koeler van een gerenommeerd merk. Erg stille, goed koelende en betaalbare koelers zijn http://tweakers.net/pricewatch/compare/440294;481437;358563/ waarbij de Cryorig de lichte voorkeur heeft vanwege het erg lage toerental waarop de fan kan draaien en daarbij onhoorbaar is.
Thanks, goed om te weten. Ik heb niet veel zicht op koeling, dus van de reputatie van de verschillende merken had ik geen idee.
De voeding is heel erg zwaar. Met een Fury zou je genoeg hebben aan 450w maar door gebrek aan echt goede voedingen in dat segment kom je uit op de pricewatch: Corsair RM550x wat toch weer bijna 2 tientjes scheelt.
Ah, ik had gedacht dat een beetje extra marge wel handig was. De 550 it is, then.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
rickbovenkamp schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 00:44:
Als je bereid bent om veel uit te geven voor een toetsenbord kan je beter voor een mechanische zoals pricewatch: Logitech G710+ Brown Mechanical Gaming Keyboard qwerty gaan, voor extra comfort. Een standaard toetsenbord voor die prijs vind ik het persoonlijk niet waard, die plankjes zijn vaak 20-30 euro.
Bedankt voor je suggestie, Rick!

Ik ben niet gewend aan mechanische toetsenborden, dus ik had er niet naar gekeken. De G710+ ziet er degelijk uit, en het design is ook best mooi en praktisch.. maar dat oranje is wel errrrrg lelijk :/
Ik denk er nog even over na. Ik sluit het zeker niet uit.
Zeara schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:57:
Voor de SSD zou je ook kunnen overwegen om gewoon de SATA versie te nemen.
Ha Zeara! Kun je aangeven waarom je daar voor zou gaan? Ik had het idee dat M.2 een goede aansluiting was voor SSDs, en de prijs lijkt elkaar niet echt te ontlopen.

[ Voor 17% gewijzigd door CherandarGuard op 05-02-2016 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CherandarGuard schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:35:
Goed punt! Bij het geheugen heb ik inderdaad niet zo goed rekening gehouden met de toekomst. DDR4 is dan inderdaad wel een betere keus.
Ik was stiekem ook wel gecharmeerd van de USB C op het moederbord. Sorry, vergeten in de openingspost te zetten. Ik neem aan dat het broertje van het model wat jij noemt, de pricewatch: Gigabyte GA-H170-D3HP (die dat wel heeft), ook een goeie keus is dan?
Dan zou je ook voor de wat goedkopere pricewatch: Gigabyte GA-B150M-DS3P kunnen kiezen. Is mATX maar ook daar zie e vanaf de buitenkant niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:40:
[...]

Dan zou je ook voor de wat goedkopere pricewatch: Gigabyte GA-B150M-DS3P kunnen kiezen. Is mATX maar ook daar zie e vanaf de buitenkant niets van.
Daar had ik ook even naar gekeken ja, maar ik was niet zeker of die genoeg ruimte zou bieden, omdat hij compacter is. Dat zou volgens jou wel moeten lukken dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het enige wat een ATX meer heeft tov mATX zijn PCI en/of PCIe sloten. Ik haal nergens uit dat je meer dan één videokaart of andere insteekkaarten gaat gebruiken. Wat dat betreft gaat een mATX bord voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:47:
Het enige wat een ATX meer heeft tov mATX zijn PCI en/of PCIe sloten. Ik haal nergens uit dat je meer dan één videokaart of andere insteekkaarten gaat gebruiken. Wat dat betreft gaat een mATX bord voldoen.
Klopt, naast die ene videokaart verwacht ik niet er nog iets in te gaan steken. Het ging me er meer om dat geheugen, koeling en videokaart er zonder al te veel moeite samen op zouden passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
CherandarGuard schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:38:

Ha Zeara! Kun je aangeven waarom je daar voor zou gaan? Ik had het idee dat M.2 een goede aansluiting was voor SSDs, en de prijs lijkt elkaar niet echt te ontlopen.
Hoofdzakelijk gevoelskwestie. Moet zeggen dat ik dacht dat het prijsverschil groter zou zijn.
Maar M.2 slots worden tegen worden ook gebruikt door NVME SSDs (zoals de Samsung 950). En die benutten de mogelijke snelheid van M.2 net wat beter.

Maar zoals ik al zei, het is hoofdzakelijk een gevoelskwestie. Het gebruik van de M.2 over de SATA is minder kabeltjes :) Beide zijn goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
Zeara schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:58:
[...]
Hoofdzakelijk gevoelskwestie. Moet zeggen dat ik dacht dat het prijsverschil groter zou zijn.
Maar M.2 slots worden tegen worden ook gebruikt door NVME SSDs (zoals de Samsung 950). En die benutten de mogelijke snelheid van M.2 net wat beter.

Maar zoals ik al zei, het is hoofdzakelijk een gevoelskwestie. Het gebruik van de M.2 over de SATA is minder kabeltjes :) Beide zijn goed.
Bedankt voor de verduidelijking! Ik denk inderdaad niet dat het gebruik van de M.2 echt een voordeel oplevert in het geval van de EVO 850, maar ach, het is er nu eenmaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-07 22:03
Een ander (goedkoper) alternatief is iets als pricewatch: CM Storm QuickFire XT - Blue Switch, dan heb je ook goede kwaliteit alleen met wat minder features. Logitech pricewatch: Logitech G910 Orion Spark RGB (Qwerty) is dan weer duurder.

Toetsen van mechanische borden zijn trouwens wel makkelijk te verwisselen dus je kan zelf de kleuren kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Die 850 EVO M2 SSD's zijn bedoeld voor laptops, omdat ze klein zijn. Wil je een ''echte'' M2 SSD kun je beter kijken naar een Samsung 950 Pro en Samsung 951.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
KappaRoss schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:04:
Die 850 EVO M2 SSD's zijn bedoeld voor laptops, omdat ze klein zijn. Wil je een ''echte'' M2 SSD kun je beter kijken naar een Samsung 950 Pro en Samsung 951.
Ik zie je punt, dat is inderdaad een heel ander segment. Ook wel aanzienlijk prijziger, dus daar wacht ik dan nog maar even mee. Aan de andere kant is het dan inderdaad wel handiger om de komende schijf op SATA aan te sluiten, en M.2 vrij te houden voor een meer high performance SSD in de toekomst.

Bedankt voor de tip :)
Pagina: 1