Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energieverbruik verminderen appartement

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views

Vraag

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:14
Hey Tweakers,

Afgelopen weekend verhuisd naar een leuk appartementje in Velp.
50m2, maar toch ingedeeld op een manier dat er genoeg ruimte is.

Aangezien ik nu toch verhuist ben wil ik meteen op energie gaan besparen.
Ik heb een A+ koel-vries combinatie aangeschaft. Gebruik geen wasdroger en vaatwasser meer.
Echter heb ik gisteren tussen 16:00 en nu (10:43) toch ruim 12 kwh gebruikt!

Dat zou dus betekenen dat tegen de 15-16 kwh per dag (5475 kw/jaar) zou uitkomen, en daar schrok ik behoorlijk van. Dat krijgen mijn ouders thuis in een eengezinswoning bijna niet voor elkaar.

Ik heb het volgende hier staan:
  • Marantz SR7002 versterker (Zal flink wat energie slurpen)
  • Samsung UE40F7000 (Valt wel mee)
  • PS4 (geen idee)
  • Game PC (Heeft nog niet aangestaan. Wordt eigenlijk niets mee gedaan)
  • Pelgrim Electrische Oven (Ook nog niet aangestaan)
  • Indesit biaa 12p (A+ Koelvriescombinatie)
  • Ziggo router/Settopbox.
Licht in de keuken met led spotjes.
Woonkamer 4 lampen met led lampen, staan bijna de hele dag uit. s'nachts 2 aan.
Rest van de lampen staan ook vrijwel altijd uit.

Het enige wat ik me kan bedenken is de boiler (Daalderop 80 liter duo koper).
Ik heb de boiler op warmte stand '1' staan en heb de snel opwarmen knop nog niet aangeraakt.
Zo ver ik weet zou deze boiler zich s'nachts moeten opladen maar hij is gisternacht niet aangesprongen. Overdags wel een paar keer.

Als ik op de meter kijk is ook alleen het dagstroom verbruikt. Nachtstroom is geen milimeter versprongen.
In de meterkast hangt ook een kastje.. Hier staat 'Reservoir' op, en verder 'Voor opwarming met dagstroom'
Twee knopjes 'In' en 'Uit' beiden zijn niet ingedrukt. Misschien moet ik hier iets mee?

Verder douchen mijn vriendin en ik beiden ~10-15 min. Dus samen 20-30 min per dag.
Ik kook op gas. Verwarming gaat via blokverwarming.

Ik ben nu natuurlijk maar aan het zoeken. Zou graag wat tips krijgen waar ik nog extra op kan letten of wat ik kan doen.

Alle reacties

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-11 03:46
Zou eens beginnen met meten :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26

Tazzios

..

- Zal de elektrische boiler wel zijn, Reken maar eens uit hoeveel KW er nodig is om 80 liter water op te warmen naar 60? graden.
- Misschien heb je een enkel tarief i.p.v. dag/nacht.

edit:
+- 4.55 KW valt me nog mee.
http://www.zonnecollector-info.nl/deltat.php

[ Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 01-02-2016 11:13 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Meten = weten. Koop een simpele verbruiksmeter en zet dat ding overal er tussen. Dat is de enige manier waarop je ontdekt wat er "mis" is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Valandin
Ik ben inderdaad al aan het kijken of er een kennis is die wat spul heeft liggen dat ik kan lenen :p ik post het hier om alvast de juiste richting op gestuurd te worden. Wie weet zie ik iets over het hoofd.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06
In het weekend heb je sowieso laagtarief, dus dat klopt wel. Volgens mij is het ook zo dat de eerste waarde het laagtarief is. Dat is onlogisch, maarja... En verder inderdaad meten. Al kan zon Ziggo kreng ook behoorlijk wat gebruiken.

• Valandin
GENETX schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:11:
In het weekend heb je sowieso laagtarief, dus dat klopt wel. Volgens mij is het ook zo dat de eerste waarde het laagtarief is. Dat is onlogisch, maarja... En verder inderdaad meten. Al kan zon Ziggo kreng ook behoorlijk wat gebruiken.
Dat zou goed kunnen kloppen. 2e metertje is net begonnen met lopen... Oeps! :*)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Met Serieus elektriciteit besparen moet je een heel eind kunnen komen. Om voor jouw individuele situatie een eigen topic te hebben lijkt mij nogal overbodig. Met de tips uit het topic wat ik noemde kun je vast wel besparen.

Ik sluit daarom dit topic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.