verbruik Oude koelkast Siemens

Pagina: 1
Acties:
  • 9.245 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkerbeer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 13:04
Mijn vraag
Wij hebben thuis een extra vries koelcombinatie staan die nu al meer dan 15 jaar oud is.
Aan de binnen zijde staat dat de koelkast 160W verbruikt en 15W voor het lampje.

Nou heb ik direct watt naar kWh omgerekend en kwam ik op de volgende resultaten:

kWh per dag 3.84 kosten per dag €0,84
kWh per jaar 1401.6 kosten per jaar €308,35

Volgens Nuon verbruikt een gemiddelde 15 jaar oude koelast zo'n 440 kWh( €96,80)

Heb ik dan een verkeerde berekening gedaan? 8)7

Ik heb helaas geen meet apparatuur in huis dus kan niet nagaan of dit klopt.

een vergelijkbare nieuwe koelkast kost op jaar basis zo'n €39,00
hier nog de specificaties van de koel/vrieskast
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/sl3qpoldp/2016_01_29_14_17_20.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46
Meten is weten! Maar verder is die 160W zijn piekverbruik. Een koelkast staat echter niet 24/7 te koelen. Eerder iets richting een kwartier of 20 minuten per uur. Dat is afhankelijk van wat er in de koelkast ligt en de temperatuur. Maar je waarden door 3 of 4 delen is realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat Genetx zegt. 160watt is het verbruik als het ding daadwerkelijk aan het koelen is.
Je mag best rekenen dat het ding maar een kwart van de tijd actief koelt, en de rest van de tijd vertrouwt op z'n isolatie om de koele lucht binnen te houden.

Als je de koelkast vaker open trekt, verlies je meer koele lucht en zal hij vaker aan slaan.
Laat je het ding de hele dag dicht, verbruikt hij minder.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb dit model even gezocht op internet en het had toen een energielabel A.

De 160W is het maximale piekverbruik van de koelkast.

Er zijn goedkope energiemeters te koop rond de 15 euro. Als je er zo een aanschaft en de meter een week of 2 weken (om een goed inzicht te krijgen in het energieverbruik over een langere tijd) eraan hangt dan weet je bij benadering wel wat hij op jaarbasis verbruikt.

In ieder geval niet die 300 euro per jaar (uitgaande van een label A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meten! Zoals al werd geroepen. Ik heb een vergelijkbaar model gehad en had een verbruik van 650 kWh per jaar.
Wanneer ik ook in de keuken kwam, dat ding draaide altijd, ook op het horizontale gedeelte tussen de koelkast en vriezer kon je je hand niet houden zo warm was hij daar. Die heb ik er gelijk uit gegooit en hebben er een vriezer en koelkast los voor terug.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkerbeer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 13:04
Bedankt voor de reacties!

Dacht al dat er iets niet klopte.
Ik krijg over een aantal dagen de energie meter binnen. Ga dan nogmaals bereken

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Zoals gezegd is het gewoon een kwestie van meten. En dan niet een uurtje ofzo, maar minstens één week, of één maand. Extrapoleer dat vervolgens naar een jaar (liefst nog x1,20 o.i.d. i.v.m het meerverbruik in warme zomerperiode. Ik zag ongeveer 20% meerverbruik, vandaar de 1,20) en vergelijk dat met het jaarverbruik van een nieuwe koelkast met dezelfde afmetingen. Als jouw koelkast veel meer gebruikt dan moet je voor jezelf de afweging maken of het uit kan (terugverdientijd) om een nieuwe koelkast te kopen.

Omdat dit topic verder weinig discussiewaarde heeft sluit ik het. Dit soort vragen worden ook wel behandeld in Serieus elektriciteit besparen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.