Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich1966
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen? Mailen, surfen, films en muziek downloaden, monteren en bewerken van foto's en familiefilms
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Windows 10- Office- pinnacle- Photoshop
Wil je gamen? Af en toe mediaal of honor en farcry
Video's of foto's bewerken? Ja met pinnacle, magie en photoshop
Of gewoon een beetje surfen en mailen?Zeker

Wat is je budget?Tot €1400
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?Af en toe (sporadisch)
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Zeker een 17" scherm, geen probleem met stopcontact

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren, niet bepaald merk voorkeuren, maar deze viel op
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.Sta open voor alternatieven, met dezelfde specificaties

Is deze laptop: MSI GE72 2QC(Apache)-210BE gelijk aan desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-07 16:16

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

mich1966 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:36:
Is deze laptop: MSI GE72 2QC(Apache)-210BE gelijk aan desktop?
Ja, een desktop van ~€600 + een 1080p scherm, dus ongeveer een desktopwaarde van €750.

De GTX960M is ongeveer gelijk aan een non-mobiele GTX950 qua grafische prestaties. Ook is de processor een mobiele i7 chip die geadverteerd wordt als een quadcore chip, terwijl het om een dualcore chip met hyperthreading gaat. Ongeveer gelijk aan desktop i3 dus.

De opslag en het beeldscherm zijn verder prima, maar je betaalt dus voor de draagbare formfactor. Maar goed, dat wist je vast al.

Voor je eisen moet dit zeker wel volstaan, maar verwacht geen wonderen in grafisch intensieve games. De games die je noemde zal de GTX960m prima kunnen runnen, dus opzich is daar niks mis mee.

Voor wat jij ermee wilt doen lijkt me dit een prima laptop. Mocht je toch wat meer bang for buck willen, en een iets betere videokaart erin, dan zou ik naar deze Clevo kijken:

https://www.laptopplus.nl...nch-clevo-p771dm-g-g-sync

Betere videokaart, Skylake CPU, je kunt configureren hoeveel RAM+opslag je wilt en ze vragen redelijke prijzen voor dit geheugen. Verder zijn Clevo's over het algemeen degelijk gebouwd en krijg je 2 jaar garantie.

Misschien nog een optie, maar voor de prijs is deze MSI ook een redelijke koop.

[ Voor 7% gewijzigd door MightyPenguin op 31-01-2016 14:04 ]

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:58
De cpu is zeker beter dan een i3 meer iets als een redelijke i5, het is het waard als je niet altijd thuis bent om te gamen.
Maar als het kan moet je voor een desktop gaan

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich1966
Het is niet altijd om te gamen, volgens die configuratie kan ik toch mijn films monteren en foto's bewerken.
Af en toe game ik eens.Want als ik kijk naar een desktop met dezelfde spec, dan kost het ook al redelijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:50

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Volgens mij zijn er met jouw budget van max. € 1400 wel betere alternatieven te vinden, maar ik ga er vanuit dat je een Azerty laptop zoekt en dat beperkt de keuzemogelijkheden enorm. Je kunt eventueel ook een Qwerty laptop uitzoeken en de toetsenbordinstellingen veranderen - dan wordt de keuze veel groter. (Of bijv. je toetsenbord vervangen.) Zoek eens in de Pricewatch naar 17" laptops met min 8GB en een SSD. Dan heb je keuze uit Broadwell (Intel 5xxx) en Skylake (Intel 6xxx) processors. Voor het monteren van films zou ik een i5 of i7 processor kiezen en voor je games toch een 960M of beter. Ook die zijn er voldoende met Qwerty toetsenbord en minder met Azerty toetsenbord. Dat is dus een beperkende factor die je voor jezelf zult moeten afwegen. De laptop die je kiest is dus op zich geen gekke optie. Houd er wel rekening mee dat MSI vooral TN-schermen gebruikt. Fijn voor gamers, minder fijn voor mensen die films en foto's bewerken, of graag films en series kijken. IPS schermen zijn dan juist gewenster.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich1966
Ik begrijp niet goed waarom er minder azerty laptops beschikbaar zijn en meer qwerty?
Waarom is het scherm beter om te game dan films monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Misschien vanwege het grotere aantal NL shops in de PW? Anders zou ik het ook niet weten.

Kort gezegd: TN snellere responsetijd, goedkoper te produceren. IPS: betere kijkhoeken, kleurechter.
Wikipedia: Liquid-crystal display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-07 18:15

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

MightyPenguin schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:00:
[...]
Ook is de processor een mobiele i7 chip die geadverteerd wordt als een quadcore chip, terwijl het om een dualcore chip met hyperthreading gaat. Ongeveer gelijk aan desktop i3 dus.
Hier moet ik je toch even corrigeren. De HQ chips zijn wel degelijk echte quadcores, zie ook deze ARK pagina van Intel zelf.

Qua specs lijkt de processor dus zeker meer op een desktop i5 zoals al door doebbalapoent11 genoemd, en niet op een i3.

Ik weet overigens niet hoe intensief de TS foto's/films bewerkt, en aan wat voor effecten ik moet denken, maar met mijn laptop, waarvan de specs ongeveer hetzelfde zijn (MSI GE 72 2QE-014NL (Apache Pro)) gaat het renderen voor thuisgebruik prima. Ik zit op een rendertijd die over het algemeen iets onder de 1:1 zit in zowel After Effects als Premiere Pro. Hierbij gebruik ik dan normaliter overigens geen hele zware effecten maar goed, wil je echt fulltime en zwaar editen dan ben je sowieso beter uit met een workstation :9

De overige taken uit de OP zoals Office en Photoshop draaien uiteraard ook meer dan prima, zelfs bij grotere en/of complexere werkbladen of afbeeldingen.

Zijn er voor € 1.400,- betere laptops te krijgen? Ongetwijfeld. Is de MSI een miskoop? Ik durf blind m'n geld te zetten op "Nee". Zoals gezegd heb ik de voorganger van de laptop die je op het oog hebt, en dat is gewoon een zeer degelijke laptop. De specs zijn in orde, de bouwkwaliteit en het scherm zijn prima en daarnaast is het merk MSI gewoon een degelijk merk.

De enige minpuntjes die ik gevonden heb zijn de indeling van het toetsenbord (Start toets uitsluitend rechts, geen dedicated home/end toetsen) en de response van het touchpad, maar als je veel foto's/films bewerkt neem ik aan dat je dit toch liever met een externe muis doet. Hecht je - zoals Jorgen in zijn topic - veel waarde aan je home/end toetsen, of wil je gewoon de maximale specificaties dan zou ik een andere laptop aanraden, maar zoals gezegd zal je ook met de MSI zeker prima uit de voeten kunnen.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:33
PsychoMantis_NL schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:07:
[...]

Hier moet ik je toch even corrigeren. De HQ chips zijn wel degelijk echte quadcores, zie ook deze ARK pagina van Intel zelf.

Qua specs lijkt de processor dus zeker meer op een desktop i5 zoals al door doebbalapoent11 genoemd, en niet op een i3.

Ik weet overigens niet hoe intensief de TS foto's/films bewerkt, en aan wat voor effecten ik moet denken, maar met mijn laptop, waarvan de specs ongeveer hetzelfde zijn (MSI GE 72 2QE-014NL (Apache Pro)) gaat het renderen voor thuisgebruik prima. Ik zit op een rendertijd die over het algemeen iets onder de 1:1 zit in zowel After Effects als Premiere Pro. Hierbij gebruik ik dan normaliter overigens geen hele zware effecten maar goed, wil je echt fulltime en zwaar editen dan ben je sowieso beter uit met een workstation :9

De overige taken uit de OP zoals Office en Photoshop draaien uiteraard ook meer dan prima, zelfs bij grotere en/of complexere werkbladen of afbeeldingen.

Zijn er voor € 1.400,- betere laptops te krijgen? Ongetwijfeld. Is de MSI een miskoop? Ik durf blind m'n geld te zetten op "Nee". Zoals gezegd heb ik de voorganger van de laptop die je op het oog hebt, en dat is gewoon een zeer degelijke laptop. De specs zijn in orde, de bouwkwaliteit en het scherm zijn prima en daarnaast is het merk MSI gewoon een degelijk merk.

De enige minpuntjes die ik gevonden heb zijn de indeling van het toetsenbord (Start toets uitsluitend rechts, geen dedicated home/end toetsen) en de response van het touchpad, maar als je veel foto's/films bewerkt neem ik aan dat je dit toch liever met een externe muis doet. Hecht je - zoals Jorgen in zijn topic - veel waarde aan je home/end toetsen, of wil je gewoon de maximale specificaties dan zou ik een andere laptop aanraden, maar zoals gezegd zal je ook met de MSI zeker prima uit de voeten kunnen.
Ik kan je verzekeren dat er een reden is voor de Windows knop rechts :p ik heb me bloed geërgerd aan de League of legends "zelfcast" alt en dan minimaliseren via de Windows key. Game georiënteerd dus. Niet gek, Msi beoogd immers een game publiek. Ik weet verder niet hoe geschikt de laptop is voor professioneel foto bewerking, daar ik de precieze RGB coverage (en Adobe) metingen van het paneel niet ken. Mijn MSI is er in ieder geval niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ PsychoMantis_NL: Mijn eigen keuze is natuurlijk niet alleen vanwege de home/end toetsen naar Acer gegaan. ;) Ik vond het totaalplaatje - waarvan IPS vs TN een groot deel uitmaakte - toch beter bij mijn wensen passen bij de Acer, t.o.v. de MSI. De MSI is toch een goede optie geweest en als MediaMarkt de Acer niet gehad had, had nu zomaar de MSI hier kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-07 18:15

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Wouter lucassen schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:21:
[...]

Ik kan je verzekeren dat er een reden is voor de Windows knop rechts :p ik heb me bloed geërgerd aan de League of legends "zelfcast" alt en dan minimaliseren via de Windows key. Game georiënteerd dus. Niet gek, Msi beoogd immers een game publiek. Ik weet verder niet hoe geschikt de laptop is voor professioneel foto bewerking, daar ik de precieze RGB coverage (en Adobe) metingen van het paneel niet ken. Mijn MSI is er in ieder geval niet geschikt voor.
De gedachte achter het rechts plaatsen van de start toets is begrijpelijk. Wat echter mijns inziens onbegrijpelijk is, is dat MSI in zijn eigen Dragon Gaming Center een optie heeft om de startknop te disablen, waardoor die knop dus wél prima links kan zitten :F

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Del8E05l.png

V.w.b. de kleurweergave, mijn scherm zou op 94% sRGB en 62% Adobe RGB moeten zitten. Voor professioneel werk misschien niet hoog genoeg, maar voor de knutselaar zou dit toch ruim voldoende moeten zijn. Maar goed, ik weet nog niet hoe enthousiast TS is met zijn bewerkingen

@Jorgen, ik had even een bruggetje naar jouw topic nodig, aangezien ik daar een wat uitgebreider verhaal had v.w.b. de MSI laptops. Het was niet mijn bedoeling om over te laten komen alsof dat de enige reden zou zijn waarom je niet voor de MSI ging :9 :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 22:00

Pykow

Angelo OTR

Ik heb de MSI GE72 2QC Apache sinds vandaag in gebruik.
Mijn oude laptop een ASUS x71j was aan vervanging toe vanwege Memory error, batterij die niet boven de 50% geladen kon worden.

Nu zat ik eerst te denken aan een zakelijke laptop, maar de specs van deze laptop zijn goed.
Ik wist al dat de Start knop niet op dezelfde plek zit en dat is zeer vervelend, maar ik kom er nu dus ook achter dat er geen dedicate Home en End toets aanwezig is.
Als programmeur gebruik ik deze toetsen wel regelmatig, maar als ik echt aan het programmeren ben, dan ligt er gewoon een mechanische toetsenboard voor mijn neus en heb ik geen last van de ontbrekende knoppen.

Scherm is scherp en heeft goede kleuren. Het mag dan geen IPS zijn, toch is het voor mij een goed uitziende scherm.
Ik ben er tevreden mee, ik kan er lekker op gamen als ik op vakantie ga in de toekomst en hij is in alle opzichten een stuk sneller en beter dan mijn vorige laptop.
Puur gamelaptop zal het nooit worden voor mij. Ik ben te gehecht aan mijn gamePC waarop ik alles nog prima kan draaien.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich1966
Voor mij is het niet speciaal om te gamen. Ik wil een performantie laptop die hetgeen kan wat ik wil. En toch opslag capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 22:00

Pykow

Angelo OTR

mich1966 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:01:
Voor mij is het niet speciaal om te gamen. Ik wil een performantie laptop die hetgeen kan wat ik wil. En toch opslag capaciteit.
Same here.

Performance zijn goed. Maar pas na paar dagen kan ik dat echt gaan beoordelen

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich1966
De kogel is door de kerk!
Msi word morgen geleverd.
Eens zien wat het zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treris
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 11:12
mich1966 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:14:
De kogel is door de kerk!
Msi word morgen geleverd.
Eens zien wat het zal worden.
Ik zit zelf te denken aan de MSI GE72 6QD als alternatief voor de Asus N752VW (die niet naar NL lijkt te komen). Hoe bevalt de GE72 2QC jou als ik vragen mag?
Pagina: 1