Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:07
Mijn huidige laptop, een Toshiba P300 1GI is ondertussen aan vervanging toe. Ik was zeer tevreden over de snelheid en de kwaliteit, maar na 6 jaar wordt hij minder betrouwbaar. Ik zoek daarom een nieuwe allround multi-media laptop met een prachtig scherm, een echte desktopvervanger, die ik de komende 5 à 6 jaar weer kan gebruiken.

Wat ga je met je laptop doen?

Naast het normale gebruik van:
  • mail
  • Youtube
  • browsen (veel tabbladen)
  • Office (veel Word; Excel-werkbladen om rapportcijfers en beoordelingen in te berekenen)
zal de laptop veel gebruikt worden om:
  • films en series op te kijken (d.m.v. Kodi)
  • foto's op te beheren, bekijken en bewerken
  • een grote muziekcollectie te beheren en af te spelen (incl. playlists maken en bewerken)
  • GIMP -> mijn eigen tekeningen inscannen en bewerken
  • GIMP -> trouw- / rouw- / kerstkaarten maken (ter illustratie: in onze trouwkaart zit ruim 100+ uur werk)
  • Football Manager 2016 -> spelen van meerdere competities tegelijkertijd en 20.000+ computergestuurde clubs en spelers (save games en grote databases kunnen vrij zwaar zijn qua belasting voor de CPU en het geheugen)
  • Stellarium (sterrenkunde software)
  • grote bestanden uitpakken
Wat is je budget?
Voor nu denk ik rond de € 1250, maar daar mag wanneer nodig wat van afgeweken worden. Dat hangt ook samen met de komende BTW-dagen van de MediaMarkt. Dan kan een € 1500 laptop ineens € 1250 kosten. Daarnaast heb ik nog een stapeltje cadeaubonnen van de MM, dus dat weegt ook mee dat kopen bij de MM een pluspunt is. Dat is geen noodzaak, want ik heb ook een nieuwe wasmachine nodig, dus de bonnen worden sowieso goed besteed.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij gaat ook mee op vakantie of soms wel eens op visite, maar er is altijd wel een stoel of tafel en een stopcontact beschikbaar. Ik heb liever ook een wat dunner en lichter examplaar, maar dat is geen dealbreaker. Ik wil géén laptop met een "game-uiterlijk". Deze zijn in mijn ogen bijna altijd dik en lelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
  • Goede ervaring met apparatuur van Medion, Sony, Toshiba en Acer; maar sta evengoed open voor andere merken.
  • Scherm: 17", goed en mooi! Liefst IPS of gelijk/beter, liefst QHD / UHD / 4k, voor mijn foto's, tekeningen en Kodi. Niet mogelijk, binnen budget? Dan een echt mooi Full HD scherm. 15" vind ik wat klein, maar als die laptop echt alles heeft, sta ik er wel voor open.
  • CPU: Skylake i7 (bijv. 6700HQ) of i5 (is die i5 genoeg voor mijn wensen?)
  • GPU: 960m of 965m. De 950m lijkt me net wat te summier voor een QHD of beter scherm. De meerprijs van een 970m of 980m lijkt me in mijn geval niet gerechtvaardigd?
  • RAM: 8 GB+ (DDR3 of 4??)
  • SSD: m.2 of PCIe (nvme?), minimaal 256 GB
  • HDD: minimaal 500 GB, liever 1 TB. Ik heb een NAS met 9 TB opslag, dus meer opslag is leuk, maar niet perse nodig.
  • Optisch: een DVD±RW of Blu-ray is een plus vanwege mijn muziek en video's, maar geen dealbreaker
  • Toetsenbord: moet prettig typen en een numeriek deel hebben. Ik vind dit een fijne lay-out, m.n. vanwege home/end en pgup/pgdn
  • Uitbreidbaarheid: erg handig, een plus, maar geen harde eis.
  • Wifi: AC en 5 GHZ
  • Ethernet: 1 GBps
  • Aansluitingen e.d.: USB 3 / C, HDMI, Cardreader
  • Bouwkwaliteit: uitstekend. Ik gebruik de laptop dagelijks, vaak staat hij hele dagen of avonden aan en wordt er veel mee gerommeld en gedaan.
  • Fijn geluid (heb harman/kardon speakers in mijn Toshiba) en vanzelfsprekend een hoofdtelefoonaansluiting
Zelf al gevonden:

Acer: VN7-serie, V Nitro-serie
Asus: N552-serie, N752-serie (beide wel aangekondingd, nog niet in de PW)
HP: Envy-serie

Bijv:

pricewatch: Acer Aspire VN7-592G-76H2
Plus: snelle Skylake, veel RAM, snelle HDD en m.2 SSD en IPS
Min: 15" en FHD (maar overkomelijk), prijs (maar bij MM, dus BTW-dagen)

pricewatch: HP Envy 15-ae123nd
Plus: UHD
Min: eigenlijk alles minder dan de VN7-529-76h2, duur

Andere mogelijkheden:
Pricewatch-vergelijking

Deze lijken me ook erg mooi, maar staan nog niet in de PW. En de prijs?....
https://www.asus.com/News/aVgrrbiov2V3VoG9/
https://www.asus.com/Notebooks/N752VX/
https://www.asus.com/Notebooks/N552VW/
https://www.asus.com/Notebooks/N552VX/

Zelfbouw is een optie, maar ik merk dat ik dan al snel erg duur uitkom. Zie ik een laptop(merk) over het hoofd?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 14:53
deze:

http://www.dell.com/nl/p/...pd?c=nl&l=nl&s=dhs&~ck=mn

En dan zelf een SSD er inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
In de duurste (met UDH scherm) zit al een SSD. Ik kan zo gauw alleen niet zien wat voor een.
15" is jammer, maar ik zie dat Dell sowieso alleen de Alienware in 17" heeft.
Hoe makkelijk is zo'n Dell uit te breiden/te upgraden?

Het lijkt verder wel een goede optie te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 04-01-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 14:53
Jorgen, heel makkelijk je hebt hem open door 1 schroefje lost te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
OK, dat is goed om te weten.
IK hoop dat er op de CES nog wat bekend wordt over nieuwe laptops van Acer en Asus, naast wat we al van Dell weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
In de Inspiron 7559 zit een M.2 80mm SSD, zo'n kleine dus. De "grote" ruimte voor een drive is ingenomen door de 1 TB 5400 rpm.

Het beste kun je als je die laptop wilt voor het basismodel van €999 en zelf een SSD of een geheugenreepje erbij zetten. Tenzij je een 4k scherm wilt, natuurlijk zal dan de batterijduur behoorlijk veel korter zijn. Deze laptop heeft alleen geen optische drive, usb-c of displayport.

Een quadcore zou voor zwaardere rendering zeker handig zijn, dus dualcores zou ik in jouw geval sowieso niet nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door _Heisenberg_ op 08-01-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
Ik kwam net zelf ook nog Lenovo's Y700-serie tegen. Zitten ook aardige modellen tussen.
Ik blijf wel stiekem hopen op meer informatie over de nieuwe modellen van Acer en Asus.

De missende dingen van de 7559 zijn niet perse dealbreakers, maar wel jammer. Zeker die moderne aansluitingen die hij mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
Na nog wat dagen rondkijken en vergelijken is mijn lijstje uitgebreid naar de volgende laptops:

• + 256GB m.2 SSD, prijs na BTW-actie
  • - volgens PW wél, maar volgens Acer geen usb 3.1
pricewatch: Acer Aspire VN7-792G-78BD
  • + 17", Blu-ray
  • - 128GB SSD en geen m.2
pricewatch: Acer Aspire VN7-592G-773P
  • + prijs na BTW-actie
  • - 128GB SSD, geen m.2, geen usb 3.1, minder RAM dan de concurrenten
pricewatch: Acer Aspire VN7-592G-75TH
  • + UHD, 256GB SSD en m.2 en 2TB HDD
  • - prijs
pricewatch: Acer Aspire VN7-592G-717P
  • + 4k, m.2 (volgens Acer sata), usb 3.1
  • - prijs, 128GB SSD
pricewatch: MSI Gaming Series GE72 6QD-016NL
  • + 17", m.2, DVD+/-RW, USB 3.1
  • - 128GB SSD, toetsenbord lay-out, onbekend of Mediamarkt dit type heeft
pricewatch: MSI Gaming Series GE62 6QD-006NL
• m.2, DVD+/-RW, USB 3.1
• - 128GB SSD, toetsenbord lay-out, onbekend of Mediamarkt dit type heeft
pricewatch: Dell Inspiron 15-7559 (CN95703) --> http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-7559-laptop
  • + GTX 960M 4 GB GDDR5, UHD, m.2 SSD, prijs
  • - 128GB SSD
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700 15 80NV00BNMH
  • + GTX 960M 4 GB GDDR5, volgens Lenovo 512GB SSD mogelijk, prijs na BTW-actie
  • - uiterlijk, bij webshops alleen 128GB SSD, geen usb 3.1
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700 17 80Q0003TMH
  • + prijs na BTW-actie, DVD+/-RW, 960M 4GB
  • - uiterlijk, 128GB SSD en geen m.2
pricewatch: HP Envy 17-n120nd
  • + 256GB m.2 SSD, 17", prijs na BTW-actie
  • - 950M
pricewatch: HP Envy 15-ae123nd
  • + Uiterlijk, m.2 SSD 256GB, UHD
  • - 950m, Intel Core i7-6500U, prijs
pricewatch: Toshiba Satellite P50-C-17J
  • + Uiterlijk, m.2 SSD, prijs na BTW-actie
  • - 950m, SSD maar 128GB, geen usb 3.1
Overige mogelijk interessante laptops, waarvan nog niet alle specs bekend zijn:
Nieuwe Acer Aspire V Nitro 2016? meer info
Nieuwe Asus n552 --> N552VW of N552VX
Nieuwe Asus n752 --> N752VX

Alles op een rij

Overgebleven vragen:
Zitten hier ook PCIe SSD's tussen?
Mis ik usb 3.1, t.o.v. usb 3.0?
Heb ik genoeg aan een 960m bij UHD laptops?

[ Voor 35% gewijzigd door Jorgen op 23-01-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-07 20:19

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik heb een half jaar geleden de MSI GE-72 2QE gehaald en, hoewel deze een Haswell processor en geen IPS paneel heeft, tikt hij verder de meeste hokjes wel aan.

Er zijn aan deze laptops echter een aantal nadelen, en die zijn ook van toepassing op de 2 MSI laptops die in jouw lijstje staan, vandaar dat ik even reageer :)
  1. De Windows toets zit uitsluitend rechts. Niet heel storend en het went, maar het maakt sommige snelkoppelingen wat lastig bereikbaar (als in: je hebt er vaak 2 handen voor nodig);
  2. Er zijn geen dedicated home/end toetsen. Deze zijn alleen te bereiken met de FN toets i.c.m. de page up/down toetsen. Een hele regel selecteren (shift + home) vereist dus 3 toetsen, waarvoor je je vingers wat onnatuurlijk neer moet zetten. De FN toets zit namelijk op de plek waar je normaal de Windows toets verwacht.
  3. Het touchpad werkt - bij mij althans - zeer matig. Iets te veel druk resulteert direct in in/uitzoomen en gestures krijg ik niet lekker aan de praat.
  4. Doordat er naast je spatiebalk een backslash toets zit, is de numerieke "0" geen full size toets maar net zo groot als de overige cijfers. Dit is geen hele grote ramp, maar ik heb zelfs nu af en toe nog dat ik een 0 tik als ik m'n cursor naar rechts wil verplaatsen, of op de rechter pijltoets druk terwijl ik een 0 wil typen.
Ik moet v.w.b. het touchpad overigens wel toegeven dat ik dat nooit gebruik omdat ik een muis erbij kreeg toen ik de laptop kocht én dat dit mijn eerste laptop is die überhaupt de ondersteuning heeft om met meerdere vingers bediend te worden, dus misschien ligt het wel aan mij :9

Behoudens deze minpunten kan ik - in ieder geval aan mijn laptop - verder geen rare dingen ontdekken. De i7 + 965M heeft nergens moeite mee v.w.b. het kijken van filmpjes/mail/browsen etc. Veel games kan ik op high/ultra spelen waarbij de framerate tussen de 50 en 60 fps schommelt, en zelfs video's renderen gaat meer als prima met de laptop. Als ik dit doorschuif naar de door jouw genoemde game FM 2016, dan verwacht ik ook daar niet veel problemen. Bij mij draait FM 2015 meer als prima met alle grote Europese competities geselecteerd, dus ik neem aan dat dit voor FM 2016 niet anders zal zijn.

V.w.b. de bouwkwaliteit kan ik kort zijn, deze is gewoon prima. De gehele laptop, m.u.v. de onderkant is uitgevoerd in aluminium en voelt daardoor zeer degelijk aan en is niet overdreven gevoelig voor krassen of vingerafdrukken.

Zou ik een oordeel moeten vellen dan zou ik zo weer een MSI laptop kopen ondanks de minpuntjes die ik hierboven noemde, maar mocht je heel veel waarde hechten aan je home/end toetsen dan is iets anders wellicht een betere optie. Ik merk althans dat ik tegenwoordig toch vaker houtje-touwtje met shift + pijl links werk om aan het begin van een regel te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 21-01-2016 08:18 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 08:11:
Ik heb een half jaar geleden de MSI GE-72 2QE gehaald en, hoewel deze een Haswell processor en geen IPS paneel heeft, tikt hij verder de meeste hokjes wel aan.

Er zijn aan deze laptops echter een aantal nadelen, en die zijn ook van toepassing op de 2 MSI laptops die in jouw lijstje staan, vandaar dat ik even reageer :)

[...]Toetsenbordlay-out[...]
Hmm, ik gebruik page up / down en home / end zeer frequent. Vandaar ook mijn voorkeur voor de lay-out van mijn Toshiba laptop. Die heeft namelijk 2 toetsregels boven de bovenste cijferrij van het numpad. Ik was er al vanuit gegaan dat ik dat zou moeten missen. Dit is wel een vervelende eigenschap van MSI, kennelijk. Ik las wel in een review dat de steelseriestoetsenborden helemaal naar eigen smaak zijn te programmeren en dat je bijv. de prtsc/syrq en pause/break toesten kunt herprogrammeren naar bijv. home en end. In dat geval zou ik gelijk ook een aantal andere toetsen herprogrammeren in de hoop dat dit dan in elke software werkt.

Voor de rest klinkt het goed wat je vertelt. Eigenlijk zijn de meeste van de gevonden laptops boven m'n budget, maar zolang ze bij MM te koop zijn, scheelt het straks hopelijk een flink bedrag.
Van beide MSI laptops moet ik dat nog wel uitzoeken. De webshop heeft ze niet. De winkel verkoopt het merk wel. Dankjewel voor het delen van je ervaringen!

Kan je mij vertellen wat voor een scherm jouw laptop heeft? Tweakers en andere websites spreken over IPS, maar MSI noemt helemaal geen type, enkel "better than TN". Er schijnen in elk geval genoeg varianten te zijn waarbij er een TN-scherm gebruikt wordt en aangezien ik de laptop vooral als multimedia laptop ga gebruiken voor mijn films en series en het bewerken van tekeningen, is geen-IPS toch wel een dealbreaker.

Dat gezegd hebbende las ik in een ander topic dat Dell in zijn nieuwe Inspiron 7559-serie soms heel slechte en soms heel goede schermen gebruikt. Het is een soort loterij, lijkt het wel.

[ Voor 89% gewijzigd door Jorgen op 24-01-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
Om een keuze te maken tussen alle laptops, heb ik mezelf nog verder ingelezen en o.a. dit filmpje over SSD's bekeken.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Choosing the right SSD: SATA, M.2, PCIe, and NVMe explained by JJ

Ik zit nog met een aantal vragen:
  • Welke soort SSD's zitten er nu precies in de laptops die ik op het oog heb? De fabrikanten zijn voor mijn gevoel wat summier hierover.
  • Ga ik met mijn wensen (zie OP) het verschil tussen een Sata m.2 of een PCIe m.2 SSD merken?
  • Al deze laptops hebben USB 3.0, terwijl enkele over USB C / 3.1 / Thunderbolt beschikken. Moet ik mijn keuze hier vanaf laten hangen, of geeft het niet zoveel extra tegenover normale USB 3.0?
  • Weet iemand of de 2 MSI's nu wél of géén IPS-schermen hebben. MSI zegt "better than TN", Tweakers en andere websites geven IPS aan en weer andere winkels en reviewers melden TN.

[ Voor 92% gewijzigd door Jorgen op 24-01-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Jorgen schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:31:
[...]
Kan je mij vertellen wat voor een scherm jouw laptop heeft? Tweakers en andere websites spreken over IPS, maar MSI noemt helemaal geen type, enkel "better than TN". Er schijnen in elk geval genoeg varianten te zijn waarbij er een TN-scherm gebruikt wordt en aangezien ik de laptop vooral als multimedia laptop ga gebruiken voor mijn films en series en het bewerken van tekeningen, is geen-IPS toch wel een dealbreaker.
De onduidelijkheid ben ik met je eens, maar dit komt - voor zover ik destijds uitgezocht heb - omdat MSI tig verschillende modellen hanteert, waarin dan ook weer 25 verschillende configuraties mogelijk zijn. Volgens mij is de 15" variant van mijn laptop namelijk leverbaar met zowel IPS als TN, maar in 17" versie heb ik die variatie niet kunnen vinden. Het paneel wat hierin zit is een TN paneel, maar heeft wel een goede kleurweergave (94% sRGB, 62% Adobe RGB) en bredere en hogere kijkhoeken als wat je normaliter in een TN paneel zou verwachten, dus de term "better than TN" snap ik wel.

Wil je het overigens zeker weten dan zou ik de betreffende winkel of MSI zelf gewoon even bellen, wellicht dat zij e.e.a. kunnen verduidelijken voor je.

V.w.b. je vragen over USB 3.0/3.1, ik - maar dat is persoonlijk - zou mijn keuze daar niet van af laten hangen maar goed, als ik eens per 2 maanden een USB stick aan m'n laptop heb hangen is is het veel :9

Idem met de SSD's, ja een PCIe is sneller, maar vraag is of je het in het dagelijks gebruik merkt c.q. nodig hebt. Met het verslepen van grotere bestanden kan het wel nut hebben, maar als je SSD vol zit moet je alsnog overschakelen naar je tragere HDD.

Om mijn laptop nog maar eens aan te halen, daar zit een SATA SSD in en die is gewoon snel. Misschien dat een PCIe nog net een paar tellen sneller is, maar voordat ik goed en wel op de bank zit is mijn laptop in ieder geval al opgestart, en dat is voor mij snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
Ik heb MSI Nederland nu via Facebook om opheldering gevraagd. Ben benieuwd naar hun antwoord.

Ondertussen blijft het wachten op meer nieuws over de Asus N552 en N752 laptops. De enkele modellen die de webshops al hebben, stellen teleur, maar de reclame op Asus.com laat toch mooie apparaten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Wellicht is het een idee om je eisen wat harder te formuleren en dan de Pricewatch nog eens te doorlopen om je keuze wat terug te brengen? Normaliter zou je verwachten dat een lijstje steeds kleiner wordt, maar die van jou lijkt telkens langer te worden :9

Ik heb je eisen nog maar eens bekeken en de volgende zaken als "harde eis" opgegeven en door de Pricewatch gegooid:

Prijs€ 200,- - € 1.500,-
Schermdiagonaal17" - 18,4"
Resolutie1.920 x 1.080 (FHD) of
3.840 x 2.160 (UHD) of
4.096 x 2.160 (4K)
VideochipGTX 960M of
GTX 965M of
GTX 970M of
GTX 980M
Geheugengrootte≥ 8 GB
CPU SerieIntel Core i7
CPU ArchitectuurSkylake
OpslagtypeSolid State Disk of
Solid State Disk (M.2) of
Solid State Disk (mSATA)
Opslagcapaciteit≥ 120 GB
Tweede opslagtype5.400 RPM of
7.200 RPM HDD
Tweede opslagcapaciteit≥ 1 TB
LDC PaneelIPS

Pricewatch link: Klik

Hier komen vervolgens 4 laptops uit welke je zelf ook al genoemd had (m.u.v. nr. 4, zie hieronder):
  1. pricewatch: MSI Gaming Series GE72 6QD-016NL
  2. pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700 17 80Q0003TMH
  3. pricewatch: Acer Aspire VN7-792G-78BD
  4. pricewatch: Acer Aspire Nitro VN7-792G 72YV ** AZERTY toetsenbord **
Afgezien van de discussie wel/geen IPS scherm op de MSI laptop zou ik vanaf deze 4 eens gaan kijken wat voor jou nou acceptabel is. Je geeft aan eigenlijk "maar" € 1.250,- uit te willen/kunnen geven, tenzij de laptops bij de Media Markt te krijgen zijn.

Als je daarbij blijft valt volgens de Pricewatch de MSI al af aangezien deze daar niet te krijgen is, maar met € 1.450,- wel boven je budget zit.

Er zijn binnen de 2 resterende laptops (Pricewatch vergelijking) wel wat verschillen aanwezig, maar die zijn wat mij betreft niet heel spannend, tenzij je bepaalde aansluitingen zoals bluetooth nodig hebt wat niet op de Acer zou zitten.

Mocht je overigens voor een van deze laptops gaan dan zou ik me zeker nog even verdiepen in de specs, aangezien er volgens mij wat foutjes in staan:
  1. Beide een i7-6700HQ maar verschillende turbofrequenties;
  2. De Acer zou slechts een 100 Mbps ethernetaansluiting hebben?
  3. Uitsluitend USB 3.0 op de Lenovo (al nagekeken, Pricewatch klopt zeker niet).
Daarnaast zouden deze laptops ook nog mee moeten doen aan de BTW actie van de Media Markt (of je gebruikt je cadeaubonnen) maar dat heb ik niet bekeken (is dat überhaupt al zichtbaar?).

Besluit je dat € 1.500,- eigenlijk te veel is en wil je dit terugschroeven naar € 1.250,- dan kom je met bovenstaande eisen bedrogen uit. Volgens de Pricewatch zijn er dan namelijk precies 0 resultaten wat inhoudt dat je ergens op zal moeten beknibbelen.

Schroef ik de prijs terug naar maximaal € 1.275,- (€ 1.250,- mag niet van de Pricewatch :9) en verwijder ik de eisen welke normaliter het duurste zijn - het IPS scherm en de GPU - dan krijg ik een lijstje met 3 Medions (Pricewatch link) welke allen een Full HD scherm hebben maar dan ook meteen een U processor wat je voor het zwaardere werk natuurlijk eigenlijk niet wilt.

In dit geval zou ik dan ook niet de eisen van GPU en scherm laten vallen, maar de Skylake eis. Ja Skylake is nieuwer en zuiniger, maar tussen de € 1.000,- uit mijn 2e filtering en de € 1.500,- uit de 1e zit volgens de Pricewatch helemaal niets.

Selecteer ik echter een Hasswell processor, dan is de keuze ruimer, zeker wanneer je dan de IPS of GPU eisen laat vallen (Pricewatch link).

Om af te sluiten waar ik mee begon: Je ziet dat ook mijn lijst vrij uitgebreid word, wat naar mijn idee komt omdat je je eisen voor jezelf niet strak genoeg hebt afgebakend. Wil je per se een 17" laptop, filter dan op 17" en schiet de 15" HP Envy meteen af. Wil je een i7, filter dan op een i7 etc. Je lijstje zal dan ongetwijfeld wat korter worden, waarna we van die kortere lijst rustig de voor- en nadelen kunnen bekijken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:09:
Wellicht is het een idee om je eisen wat harder te formuleren en dan de Pricewatch nog eens te doorlopen om je keuze wat terug te brengen? Normaliter zou je verwachten dat een lijstje steeds kleiner wordt, maar die van jou lijkt telkens langer te worden :9

Ik heb je eisen nog maar eens bekeken en de volgende zaken als "harde eis" opgegeven en door de Pricewatch gegooid:

Prijs€ 200,- - € 1.500,-
Schermdiagonaal17" - 18,4"
Resolutie1.920 x 1.080 (FHD) of
3.840 x 2.160 (UHD) of
4.096 x 2.160 (4K)
VideochipGTX 960M of
GTX 965M of
GTX 970M of
GTX 980M
Geheugengrootte≥ 8 GB
CPU SerieIntel Core i7
CPU ArchitectuurSkylake
OpslagtypeSolid State Disk of
Solid State Disk (M.2) of
Solid State Disk (mSATA)
Opslagcapaciteit≥ 120 GB
Tweede opslagtype5.400 RPM of
7.200 RPM HDD
Tweede opslagcapaciteit≥ 1 TB
LDC PaneelIPS

Pricewatch link: Klik
toon volledige bericht
Ik heb nog eens naar mijn eisen gekeken.
Liefst:
Scherm: IPS, 17" (UHD is plus)
CPU: Skylake
SSD: m.2, ≥ 128GB
GPU: ≥ 960M
HDMI, USB 3.0 / 3.1
Optisch station

Eventueel:
15" en/of normale SSD als al mijn andere eisen kloppen
i5 en/of 950M mocht dit voldoende zijn met mijn wensen

De MSI laptop is te koop bij MediaMarkt, alleen (momenteel?) niet online, maar uitsluitend in de winkel.

De best passende laptops zijn dan:

pricewatch: Acer Aspire VN7-792G-761S
pricewatch: Dell Inspiron 15-7559 (CN95703)
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700 17 80Q0003TMH
pricewatch: Toshiba Satellite P50-C-17J

Pricewatchvergelijking

In mijn PW-vergelijking staan nog 4 extra laptops. (Dit vooral omdat ik benieuwd ben naar hun prijzen bij de BTW-actie. De laatste omdat hij een heel stuk goedkoper is dan alle andere uit mijn lijstje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
Ik heb de verschillende laptops even voor mezelf in een tabelletje gegooid, met daarbij de huidige prijs (€ nu) en de mogelijke prijs tijdens de BTW-actie in het rood (€ MM). MediaMarkt heeft overal de goedkoopste of gelijke laagste prijs, behalve bij de HP Envy en de Toshiba P50. BCC heeft vandaag bij beide apparaten rigoreus de prijs naar beneden gedaan. (HP van € 1500 voor € 1240 en Toshiba van € 1400 voor € 1155.) Als MM doet wat ze beloofd, dan worden de prijzen daar vandaag/morgen op aangepast en dan zijn beide laptops voor leuke prijzen te koop tijdens de actie. Mocht MM niet meegaan, dan wordt de actieprijs ongeveer dezelfde als de prijs bij BCC nu. Vorig jaar deed Dixons een Asus flink in de aanbieding en ook die prijs nam MM over, waarna de korting er nog af ging. Even afwachten en hopen dus. Sommige laptops zijn inderdaad boven mijn budget, maar staan er bij om voor mezelf de deals/uitrustingen goed te overzien. Mocht zo'n laptop nog een extra mooie deal krijgen zoals de HP of Toshiba, dan is dat mooi meegenomen.

Mijn vergelijking en afwegingen:

Acer 17" laptops:
Pricewatchvergelijking

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IsD5DVg.png
  • De 51LG heeft duidelijk de minste specs, maar dat zie je ook direct terug in de veel lagere prijs.
  • Bij de andere 3 laptops krijg je voor € 200 meer: 12 -> 16GB ram plus 128 -> 256 GB SSD
  • Voor nog € 200 meer krijg je diezelfde upgrades en een UHD scherm
Is dit een reële prijsvermeerdering? Ik heb het gevoel dat dit op het randje zit van zelf kopen en inbouwen t.o.v. fabrieksklaar.

Acer 15" laptops:
Pricewatchvergelijking

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/puruNdm.png
  • Voor € 120 meer krijg je 12 -> 16GB ram, 4k scherm, maar ook halvering SSD (256 -> 128)
  • Voor € 180 meer krijg je weer de grotere SSD (256), dubbele HDD (1 -> 2) en UHD ipv 4k
Ik heb zelf het idee dat het betere scherm (FHD -> 4k) de prijs wel waard is, maar de kleinere SSD dat redelijk teniet doet. Inbouwen is bij Acer geloof ik niet zo praktisch. Bij de volgende upgrade hoef je zelf niets meer in te bouwen, want de SSD is weer 256GB. Is dat € 300 waard t.o.v. het "minst uitgeruste" model?

Overige merken:
Pricewatchvergelijking

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YVbD8RY.png
  • De MSI lijkt de rijkst uitgeruste van het stel. De GE62 variant wordt genoemd in de lijst met laptops met de beste schermen van januari 2016 bij notebookcheck. Of het grotere GE72 model dat zelfde scherm heeft is onduidelijk. Ik heb MSI om antwoord gevraagd, maar die hebben nog niks laten weten.
  • Voor € 1300 geeft Dell een UHD scherm. Voor € 1400 à € 1500 doet geen van de concurrenten dat. Ook bij Acer is UHD / 4k een stuk duurder.
  • Qua prijs zou ik nu meteen voor de Toshiba of HP moeten gaan. Zeker als daar eventueel nog een MM-BTW-korting vanaf gaat. Krijg ik dan spijt van de mindere specs, of is dat allemaal relatief en merk je er niet veel van? Zijn deze 2 machines eenvoudig van meer RAM of een grotere SSD te voorzien?
  • Deze 5 laptops zijn voor de rest het lastigst te vergelijking. Naast de i7 is namelijk niks hetzelfde...
Allemaal in 1 vergelijking

De "mogelijk beste" kandidaten aan de hand van gevoerde discussie en tips, zijn er nog altijd 5. (En ik blijf nog altijd verliefd op een 4k / UHD scherm, zoals de verschillende Acers.)

pricewatch: Acer Aspire VN7-792G-761S
pricewatch: Dell Inspiron 15-7559 (CN95703)

Als iemand mij nog van wat ervaring / advies kan voorzien, dan heel graag.

[ Voor 21% gewijzigd door Jorgen op 26-01-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
Het is na veel wikken en wegen uiteindelijk de pricewatch: Acer Aspire VN7-792G-761S geworden. De specs en de prijs gaven de doorslag. Zeker als je bedenkt dat de laptop de laatste weken en maanden steeds voor rond de € 1800 verkocht werd. Na de actie van Scheer en Foppen en de prijsdrop o.a. bij Bol.com, kon ik hem bij MediaMarkt door de BTW-actie al voor € 1338 meenemen! Dat leek mij een mooie deal.

Tweede keus - temeer omdat hij niet meer via de webshop te krijgen was - zou de MSI Gaming Series GE72 6QD-016NL (Apache Pro) geweest zijn. Gelukkig lukte het al met de Acer, dus hoefde ik niet meer naar de winkel voor een rij van een kilometer. Ik ben zeer benieuwd! :) :)

Bedankt voor het meedenken en ik hoop dat iemand anders nog wat aan dit topic heeft.

[ Voor 94% gewijzigd door Jorgen op 27-01-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Ik had helaas geen tijd meer om op je lijstjes terug te komen, maar desondanks mooi om te horen dat je er uit bent d:)b

Laat je even weten hoe hij bevalt? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
Dat geeft niet, evengoed bedankt voor je input. Dat zal ik ook laten weten. Zou jij dezelfde keuze gemaakt hebben?

Afijn, met mijn afwegingen lijkt me deze laptop echt supergoed bij mijn wensen aan te sluiten. Dat was me de budgetoverschrijding uiteindelijk wel waard. UHD had nog mooier geweest, maar die stap werd me toch te duur. Nu nog even wachten op de Mediamarkt en dan lekker aan de slag.

[ Voor 37% gewijzigd door Jorgen op 29-01-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Qua specs is er niks mis met de Acer, en ik snap zeker je keuze gezien de kortingen. Zelf was ik alleen niet voor de Acer gegaan zijn, maar dit is puur gebaseerd op een aantal slechte ervaringen die ik in het verleden heb gehad met laptops van vrienden/familie en zijn dus wellicht anno 2016 niet meer geheel representatief. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
MSI viel voor mij af vanwege de lay-out van het toetsenbord en de grote kans op een TN-paneel. (Waar MSI uiteindelijk zelf ook geen duidelijk antwoord op gaf.)

De andere opties hadden een grote kans op een twijfelachtig scherm (Dell, Full HD versie), of een wat mindere uitrusting (HP: 950M, dvd vs blu-ray) De duurdere Dell met het UHD scherm is lang een optie geweest, maar de uitstraling van het apparaat sprak me niet aan en ik zou een 17" scherm moeten opgeven. Verder was de Acer voor € 40 meer toch beter uitgerust.

Als ik het in de reviews goed heb gelezen, beschikt de Acer toch over minimaal 1 usb C danwel 3.1 aansluiting. De ethernetverbinding blijft onduidelijk. In de reviews op notebookcheck (zowel de Engelse, als de originele Duitse) wordt gesproken over snelheden tot 1 GBPS, maar ook snelheden rond de 80/90 MBPS. Ik mag hopen dat een laptop met een premium prijs ook over gigabit ethernet beschikt. Als dat niet zo is, dan breng ik hem waarschijnlijk niet terug, maar is het wel jammer.

Hetzelfde geldt voor de SSD. Ik ga waarschijnlijk niet heel veel verschil merken tussen een SATA SSD en een m.2 PCIe NVME SSD. Daarom heb ik die eis ook laten vallen. Het enige dat ik echt "mis" zo het UHD scherm zijn, maar dat vond ik een te grote overschrijding van mijn budget. € 100 vond ik nog kunnen. Bijna € 250 niet meer.

Ik heb helaas nog geen bericht van de MediaMarkt over de bezorgdatum. Dat komt waarschijnlijk vanwege de drukte aldaar en het feit dat we nog meer dingen tegelijk besteld hebben. Nog even geduld dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 30-01-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:33

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica