Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aansluitpunten voor internet/tv/telefonie nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Wij gaan een nieuwbouwhuis kopen en op de bouwtekening moeten wij aangeven waar we de aansluitpunten willen hebben. Wij krijgen een grote lange woonkamer (15m), gescheiden door een hal met aangrenzend de slaapkamer en een werkkamer (de meterkast komt aan de buitenkant van de werkkamer).
Naast CAI en TEL (waar het huis standaard mee opgeleverd wordt) moeten wij zelf via meerwerk aangeven wat waar moet komen.

Wij hebben tv/internet/telefonie van XS4ALL. Ik begrijp dat wij UTP nodig hebben daarvoor?

Zoals de opties volledig omschreven staan:

Optie 1. Bedraden en afmonteren van een standaard loze leiding met een UTP/datakabel (internetkabel) (RJ45)
Deze data aansluiting is een UTP kabel CAT5E en wordt uitgevoerd in een loze doos met een blind afdekplaatje. Positie volgens meerwerktekening. Er is slechts een bedrading per loze leiding mogelijk. € 130.

Optie 2. Extra UTP/ data aansluiting (RJ45)
Deze data aansluiting is een UTP kabel CAT5E en wordt uitgevoerd met een RJ45 contactdoos.
Aanbrengen en afmonteren van een extra leiding vanuit de meterkast ten behoeve van een UTP aansluiting. Positie volgens meerwerktekening. € 185.

Ik zit dus met 2 opties, en ik moet iets gaan neerzetten op die bouwtekening, en ik heb er geen r**t verstand van.

Graag zou ik antwoord willen op onderstaande:

- Meterkast, optie 1 of 2 of allebei? (hier komt de modem te hangen)
- Werkkamer, optie 1 of 2 of allebei? (internet/telefonie)
- Slaapkamer, optie 1 of 2 of allebei? (internet/telefonie)
- Woonkamer, optie 1 of 2 of allebei? (TV/internet/telefonie) (wellicht op meerdere punten een aansluiting maar welke optie)

Ik wil wel ook overal WIFI bereik hebben.

Dank!

Alle reacties

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Werkkamer, Slaapkamer en woonkamer allen optie 2. Hierbij lijkt het aansluitklaar te worden opgeleverd. Bij optie 1 moet je zelf nog een aansluiting op de reeds aangelegde bedrading monteren (aan meterkast en kamerzijde), bij optie 2 wordt dit voor je gedaan.

Idealiter zou je op enkele strategische posities ook een 'optie 2' aansluiting in het plafond kunnen overwegen. Hierop kan je dan heel netjes Wifi accespoints ophangen. Deze kans heb je 1x, en kan een hoop ergernis met slecht bereik schelen. Bijvoorbeeld dit accesspoint. Deze is voor plafondmontage bedoeld, en kan via de bekabeling vanuit de meterkast van voeding worden voorzien; op het plafond heb je dus geen 230v nodig.

Als dit je een goed idee lijkt kan je een plattegrondje hier laten zien om samen de beste positie hiervoor te bepalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tele op 30-01-2016 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tele schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:35:
Werkkamer, Slaapkamer en woonkamer allen optie 2. Hierbij lijkt het aansluitklaar te worden opgeleverd. Bij optie 1 moet je zelf nog een aansluiting op de reeds aangelegde bedrading monteren (aan meterkast en kamerzijde), bij optie 2 wordt dit voor je gedaan.

Idealiter zou je op enkele strategische posities ook een 'optie 2' aansluiting in het plafond kunnen overwegen. Hierop kan je dan heel netjes Wifi accespoints ophangen. Deze kans heb je 1x, en kan een hoop ergernis met slecht bereik schelen. Bijvoorbeeld dit accesspoint. Deze is voor plafondmontage bedoeld, en kan via de bekabeling vanuit de meterkast van voeding worden voorzien; op het plafond heb je dus geen 230v nodig.

Als dit je een goed idee lijkt kan je een plattegrondje hier laten zien om samen de beste positie hiervoor te bepalen.
Ok, dank je wel. Maar wat moet er dan in de meterkast komen, ook optie 2?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou verwachten dat bij optie 2 de meterkastzijde sowieso wordt afgemonteerd;

Aanbrengen en afmonteren van een extra leiding vanuit de meterkast ten behoeve van een UTP aansluiting.

Het zou naar mijn mening gek zijn als je voor de meerprijs van optie 2 geen aan beide zijden gebruiksklaar gemaakte bekabeling krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heel hartelijk dank voor je advies!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Ik kan je verzekeren dat ook bij optie 2 er gewoon lossekabels in je meterkast uitkomen.
Anders zou er gespecificeerd staan waar het op afgemonteerd wordt.

Als ik jouw was zou ik gewoon voor optie 1 kiezen en zelf afmonteren, je moet toch iets van een patchpanel aanschaffen voor je meterkast waar je al die kabels op kunt afmonteren.

Ik zou verder wel eens bij die aannemer gaan zeuren over twee kabels per leiding, want twee cat5e kabels kunnen best in een leiding zeker bij de bouw.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:00
Als ze alleen maar utp cat 5E leveren zou je ook nog kunnen overwegen om alleen loze leidingen te laten leveren. In een nieuwbouwhuis zou ik toch ftp cat 6 of misschien wel cat 7 willen hebben.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:22
Als bij optie 2 inderdaad het afmonteren in de meterkast niet is meegenomen, zou ik inderdaad ook vragen naar de kosten voor alleen een loze leiding en dan zelf alle kabels trekken en afmonteren. Weet niet hoe handig je hiermee bent... Met zelf kabels trekken voorkom je ook dat je cheap-ass UTP kabels krijgt - daar is hier nog een heel topic over.

Met ^^^^, ik zou meteen voor CAT6 en dubbele kabel per punt gaan. Met dubbele kabel kun je bijvoorbeeld internet en telefonie of televisie naar je TV meubel brengen zonder dat je met managed switches en VLANs moet gaan klooien. Simpelweg 1 kabel in de netwerkpoort van je modem en 1 kabel in de telefoniepoort van je modem. Dat kan allemaal wel over 1 kabel, maar dan haal je je wel weer een hoop extra (netwerktechnisch) werk op de hals.

Dit is het moment voor dit soort extra leidingen en aansluitpunten - beter in één keer goed doen. Ga je later toch niet meer vervangen :X

Optie "geen van beiden" dus :)

* Hmmbob zou het wel weten - zit alleen niet in een nieuwbouwhuis en gaat voorlopig ook niet verbouwen

[ Voor 58% gewijzigd door Hmmbob op 30-01-2016 19:30 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 08:28

Cramthabam

Leef en laat leven

Net iets te laat. Maar met hierboven. Per punt wil je twee kabels. Een voor internet en een voor televisie. Dit zijn aparte netwerken. Denk er ook aan om meerdere punten te maken in de woonkamer. Dit als je nog eens je opstelling wilt veranderen. Het beste is om loze leidingen te laten aanleggen naar de meterkast. Daarna zelf even de kabels trekken en af monteren. Dit advies laatst ook aan een vriend gegeven en die is er blij mee. Geen gedoe met allerlei rare kabels en zaken meer. Alles netjes weg gewerkt in de meterkast. Het advies van Tele zou ik ook meenemen.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Cramthabam schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:00:
Net iets te laat. Maar met hierboven. Per punt wil je twee kabels. Een voor internet en een voor televisie. Dit zijn aparte netwerken.
Bij veel providers is dit niet (meer) zo. En werkt het met Multicast

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 08:28

Cramthabam

Leef en laat leven

RobinF schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:49:
[...]

Bij veel providers is dit niet (meer) zo. En werkt het met Multicast
Ah ok. Dat wist ik nog niet. Ik ging uit van mijn eigen situatie en bij andere mensen welke ik ken met glasvezel. Dus even uitzoeken wat nodig is. Dit scheelt dan weer een kabel.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Twee cat 6 utp kabels in een leiding kan zeer moeizaam zijn, dat is voor een 5/8 buis te dik.
Twee cat5e gaat wel.
Als er een keuze is, altijd de kabels tijdens de bouw laten trekken, dan is de aannemer verantwoordelijk.
Als je alleen lege leidingen laat leggen en ze gebruiken te veel bochten of flexible leiding dan zit je later met het probleem er utp in te krijgen.

Afmonteren kan echter altijd, maar zorg voor voldoende kabels, later bijleggen is altijd problematisch.

Bedenk ook strategische plafond plekken waar een wifi acesspoint kunt hangen ten behoeve van een een goede wifi dekking.

Overigens is cat5e ruim voldoende, als je echt voor de tekomst voorbereid wilt zijn kun je voor cat 6 kiezen.
Cat6 ftp of cat 7 is echt onzin. Dat heeft alleen nut in kabelgoten waar bundels kabel inliggen die elkaar kunnen storen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 30-01-2016 20:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:22
Cramthabam schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:14:
[...]

Ah ok. Dat wist ik nog niet. Ik ging uit van mijn eigen situatie en bij andere mensen welke ik ken met glasvezel. Dus even uitzoeken wat nodig is. Dit scheelt dan weer een kabel.
Dat wil ik niet helemaal zo zeggen - voor telefonie heb je nog steeds een aparte outlet op je modem als ik mij niet vergis, en dus wil je daar ook graag een aparte kabel voor leggen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1