Nieuwe woonkamer: audio entertainment setup benodigd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:13
Binnenkort ga ik verhuizen naar m'n nieuwbouwwoning en daarvoor wil ik een nieuw audiosysteem aanschaffen. Wat ik nog nodig heb is een receiver en een speakerset. Naast uiteraard een tv heb ik al een PS4, dus een home cinema set inclusief een bluray speler heb uiteraard niet nodig.

Waar ben ik naar op zoek
Zoals gezegd een receiver en een speakerset waarbij het uiteraard uit 1 totaalpakket mag komen. De receiver moet in ieder geval de volgende functies bevatten:
- 5.1 surround receiver welke voorzien is van bluetooth/airplay/spotify en met de mogelijkheid om verschillende modi te kiezen (tv, film, gaming, muziek). Ik ben niet heel erg thuis in het audiowereldje dus ik weet niet of dit laatste iets standaards is wat elke receiver sowieso kan.
- met het oog op de toekomst: een receiver die 4K ondersteund. Een 4K tv zal er pas over 5 tot 7 jaar komen, maar ik wil daarvoor dan niet een nieuwe receiver kopen.
- de receiver wil ik in een tv-meubel zetten. Op dit moment heb ik een Ikea Besta kast op het oog. De diepte van de kast is 40 cm. Dit is nog wel iets om rekening mee te houden aangezien ik receivers ben tegengekomen die dieper dan 40 cm zijn.
- speaker design: ik wil het liefste satelliet speakers met een zilveren afwerking.

Budget
Receiver: 300 euro
Speakerset: 350 euro
Maximale rek van het totale budget ligt op 700.

Wat heb ik zelf al gevonden?
Receiver:
Yamaha RX-V379
Yamaha RX-V477
Pioneer VSX-330

Speakerset:
Teufel Consono 25 Mk2

Setup c.q. inrichting
Een impressie van mijn huis is hier te vinden.

Voor de inrichting heb ik twee opties:
- optie 1: https://dl.dropboxusercontent.com/u/61365949/Optie%201.pdf
Hierbij zal de verwachte setup zijn dat ik de tv op de muur ophang, de frontspeakers ophang en de rearspeakers middels speakerstpandaarden achter de bank neerzet. Een optie voor de left en right front speaker zou ook een speakerstandaard kunnen zijn, maar dat is nog afhankelijk van de lengte van het tv meubel.
Er zit een foutje in de tekening, de tv komt natuurlijk op de muur te hangen waar je naar kijkt, dus de muur van de trap en niet van de keuken.

- optie 2: https://dl.dropboxusercontent.com/u/61365949/Optie%202.pdf
Bij deze optie zit ik nog te twijfelen om i.p.v. een 5.1 set er een 3.1 set van te maken en dan de sowieso frontspeakers (onafhankelijk van 5.1 of 3.1) allemaal op de muur op te hangen. Bij een 5.1 setup zullen de speakers op een standaard worden gezet.

Overige vragen
Voor de rest heb ik nog de volgende vragen waar ik mee zit:
- bij de receivers zie ik een verschillend aantal watt staan. Een verkoper in de MM vertelde mij dat een hoger wattage gelijk staat aan hoe vol/warm het geluid zal klinken. Klopt dit?
- de apparaten die ik heb (PS4 en Wii U) beginnen na wat gebruik mijn huidige, aan de voorkant open, tv meubel te blazen. Hoe kan ik op een nette manier (lees: zonder gaten te boren in mijn nieuwe tv-meubel) er voor zorgen dat er genoeg afvoer van warmte is? Ik heb namelijk gelezen dat een receiver behoorlijk warm kan worden.
- bij een aantal receivers zie ik staan dat deze een netwerkaansluiting (hetzij bekabeld of wifi) hebben. Waarvoor zou dit nuttig zijn? Bijvoorbeeld in combinatie met een NAS?

Mochten er nog suggesties zijn t.a.v. de opstelling (iets anders dan 5.1 of 3.1) dan hoor ik dat natuurlijk graag. Bij voorbaat bedankt!

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:09
Allereerst kudos voor de uitgebreide en duidelijke topicstart!

Het budget is niet al te hoog wat het een beetje lastig zal maken om aan hoge kwaliteitseisen te voldoen. Met een dergelijk budget kun je je beter beperken tot tweedehands of een kant-en-klaar setje (of beide).

Teufel is een merk dat ik vaak geadviseerd zie worden hier op het forum. Het schijnt een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Het voordeel is dat je een bepaalde inruiltijd hebt, mochten ze niet bevallen.

De keuze voor satellietspeakers begrijp ik uit esthetisch oogpunt. Dat is ook het enige voordeel van dergelijke speakers. Qua geluid kun je er niet teveel van verwachten. De speakers zelf zullen op zich nog niet zo verkeerd klinken, maar de problemen zullen in het laaggebied ontstaan. De speakers zelf kunnen niet laag genoeg (ivm formaat), waardoor een subwoofer juist weer hogere frequenties moet afspelen om dat te compenseren. Een degelijke subwoofer die dat mooi kan, kost een veelvoud van jouw totale budget. De subwoofers die vaak bij deze goedkopere setjes worden geleverd moeten flink op hun tenen lopen om de frequenties te behalen, met als gevolg dat het volume flink zal fluctueren over het gehele frequentiebereik. In de praktijk komt dat neer op een ongelijke bassweergave die soms te luid en soms te zacht zal klinken.

Ik wil je uiteraard niet ompraten om een hoger budget aan te houden, maar ik wil je alleen behoeden voor eventueel tegenvallend resultaat. Ik zeg eventueel, want niet iedereen zal deze tekortkoming storend vinden/horen.

Voor wat betreft kamerindeling zou mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar optie 2 (zo heb ik het ook), maar dat betekend dat je (t.o.v. optie 1) een grotere tv nodig hebt en speakers die luider afspelen. Het zal een foutje zijn, maar in optie 1 zit je met je rug naar de tv :+.
MJ23 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 00:10:
Overige vragen
Voor de rest heb ik nog de volgende vragen waar ik mee zit:
- bij de receivers zie ik een verschillend aantal watt staan. Een verkoper in de MM vertelde mij dat een hoger wattage gelijk staat aan hoe vol/warm het geluid zal klinken. Klopt dit?
Nee, volgens mij niet. Hier [FAQ] Audio staat wat meer informatie over de betekenis van de specificaties.
Het geluid van speakers wordt door verschillende factoren bepaald. O.a. de grootte (en type) van de drivers, de grootte van de kast, materialen, etc. Dit geeft volgens mij de klank van speakers, dus hoe warm en vol ze klinken.

De bouw van speakers brengt daarnaast ook bepaalde specificaties zoals impedantie vermogen en gevoeligheid met zich mee. De gevoeligheid geeft aan hoe luid de speaker speelt bij een belasting van 1watt (2,83v bij 8ohm). Vervolgens geeft elke verdubbeling in vermogen 3db extra. Dus een speaker met een gevoeligheid van 90db, zal 93db kunnen produceren bij 2w en 108db bij 64w. Een speaker met een gevoeligheid van 84db zal 256w vragen voor 108db.

Wanneer je speakers hebt met een lagere (nominale) impedantie, vragen ze ook weer meer vermogen voor hetzelfde volume. Dus speakers met een impedantie van 4ohm vragen 2x zoveel vermogen van de versterker dan speakers met een impedantie van 8ohm.

Onthou dat een speaker dus de bepalende factor is wat vermogen betreft. Een speaker met een lage gevoeligheid zal meer vermogen vragen om op een bepaald volume te spelen. Het is noodzaak dat de versterker dat vermogen kan leveren. Wanneer een versterker dat niet kan, krijg je vervorming en zul je de speakers beschadigen. In de meeste gevallen gebeurd dit echter pas bij extreme volumes. Wil je op safe spelen, dan kies je beter een versterker die meer vermogen kan leveren. Deze zijn wel duurder.
- de apparaten die ik heb (PS4 en Wii U) beginnen na wat gebruik mijn huidige, aan de voorkant open, tv meubel te blazen. Hoe kan ik op een nette manier (lees: zonder gaten te boren in mijn nieuwe tv-meubel) er voor zorgen dat er genoeg afvoer van warmte is? Ik heb namelijk gelezen dat een receiver behoorlijk warm kan worden.
Ik geloof dat er officieel (ivm garantie?) minimaal 10cm ruimte moet zijn boven, achter en naast de versterker. Ben je bang voor teveel warmte, dan zou je evt een stille case-fan kunnen gebruiken die je achter de receiver zet. Het zal wat tweaking vereisen, maar denk wel dat het een passende en simpele oplossing is.
- bij een aantal receivers zie ik staan dat deze een netwerkaansluiting (hetzij bekabeld of wifi) hebben. Waarvoor zou dit nuttig zijn? Bijvoorbeeld in combinatie met een NAS?
Idd. Kan nuttig zijn voor streamen vanaf een NAS, maar ook voor internetradio, spotify, netflix en in mindere mate updates van firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassiuskleij
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 11:06
Ik ben zelf erg te spreken over de Yamaha RX-V479. M'n review vind je hier:

productreview: Yamaha RX-V479 Zwart review door Cassiuskleij

Alles bij elkaar inclusief de boxen was ik rond de €550,00 kwijt wat mooi binnen je budget ligt. Je moet er wel wat tijd in investeren op marktplaats, maar we worden mooie speakers aangeboden voor goede prijzen. Ik zou je wel als tip mee willen geven dat je goed gaat luisteren, want het is uiteraard smaakgevoelig wat je mooi vind.

psn id: cassiuskleij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
Bedankt voor jullie reacties!
LA-384 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:40:
Allereerst kudos voor de uitgebreide en duidelijke topicstart!

Het budget is niet al te hoog wat het een beetje lastig zal maken om aan hoge kwaliteitseisen te voldoen. Met een dergelijk budget kun je je beter beperken tot tweedehands of een kant-en-klaar setje (of beide).

Teufel is een merk dat ik vaak geadviseerd zie worden hier op het forum. Het schijnt een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Het voordeel is dat je een bepaalde inruiltijd hebt, mochten ze niet bevallen.
Ik weet dat m'n budget niet al te hoog is. Echter, ik ben geen audiofiel en m'n home cinema set die ik tot voor kort had staan was in mijn ogen (of oren, in dit geval ;)) ook prima. Ik wil overgaan op een receiver en losse speakers omdat ik ook gewoon wat nieuws wil en daarnaast had ik die Teufel set voor ogen omdat die qua uiterlijk mooi bij m'n tv en de rest van m'n interieur past.
LA-384 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:40:
De keuze voor satellietspeakers begrijp ik uit esthetisch oogpunt. Dat is ook het enige voordeel van dergelijke speakers. Qua geluid kun je er niet teveel van verwachten. De speakers zelf zullen op zich nog niet zo verkeerd klinken, maar de problemen zullen in het laaggebied ontstaan. De speakers zelf kunnen niet laag genoeg (ivm formaat), waardoor een subwoofer juist weer hogere frequenties moet afspelen om dat te compenseren. Een degelijke subwoofer die dat mooi kan, kost een veelvoud van jouw totale budget. De subwoofers die vaak bij deze goedkopere setjes worden geleverd moeten flink op hun tenen lopen om de frequenties te behalen, met als gevolg dat het volume flink zal fluctueren over het gehele frequentiebereik. In de praktijk komt dat neer op een ongelijke bassweergave die soms te luid en soms te zacht zal klinken.

Ik wil je uiteraard niet ompraten om een hoger budget aan te houden, maar ik wil je alleen behoeden voor eventueel tegenvallend resultaat. Ik zeg eventueel, want niet iedereen zal deze tekortkoming storend vinden/horen.
Zoals ik hierboven al had genoemd ben ik niet een audiofiel en ik denk dat het extra budget wat ik zou kunnen uitgeven niet leidt tot een aantoonbaar betere geluidskwaliteit. Ik heb wel gezien dat Teufel een showroom heeft, dus daar ga ik binnenkort maar even langs.
Cassiuskleij schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 21:21:
Ik ben zelf erg te spreken over de Yamaha RX-V479. M'n review vind je hier:

productreview: Yamaha RX-V479 Zwart review door Cassiuskleij

Alles bij elkaar inclusief de boxen was ik rond de €550,00 kwijt wat mooi binnen je budget ligt. Je moet er wel wat tijd in investeren op marktplaats, maar we worden mooie speakers aangeboden voor goede prijzen. Ik zou je wel als tip mee willen geven dat je goed gaat luisteren, want het is uiteraard smaakgevoelig wat je mooi vind.
Tweedehands is, hoewel misschien beter voor de geluidskwaliteit, geen optie voor mij. Ik ben er gewoon niet van om tweedehands te kopen. Ik ga je review in ieder geval even lezen, bedankt.

[ Voor 14% gewijzigd door MJ23 op 31-01-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Wellicht pak je beter de 35 mk3 iets duurder maar in diverse opzichten ook wat beter.

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 31-01-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Foutje...

[ Voor 91% gewijzigd door NL_Scratch op 31-01-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
NL_Scratch schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:21:
Wellicht pak je beter de 35 mk3 iets duurder maar in diverse opzichten ook wat beter.
Die had ik inderdaad ook al gezien, maar in eerste instantie niet verder naar gekeken vanwege budget. In welk opzicht zijn de 35 mk3 beter?

[ Voor 107% gewijzigd door MJ23 op 31-01-2016 21:10 ]

Pagina: 1