Zelfbouw nas ( sonarr + deluge + plex)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07 20:04
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem.

Het systeem wil ik vooral gaan gebruiken om als nas te gebruiken en om een plex server te runnen die 1080p moet kunnen transcoden naar mijn telefoon en chromecast.

Het downloaden wil ik gaan door middel van sonar en deluge.

Ik ben van plan om hem te runnen op een Linux distributie, waarschijnlijk mint. Ik heb ook gelezen over freenas en dergelijke systemen maar ik heb hier nog geen ervaring mee, mocht dit vele malen handiger zijn dan ben ik bereid om me hier in te verdiepen. Ik twijfel hierover vanwege het feit dat ik hem misschien ook wil gebruiken als thuis pc, maar dit is niet de hoofdreden aangezien ik een i5 laptop heb.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik probeer om te gaan zitten rond een prijs van 300 euro, alles wat goedkoper kan is mooi meegenomen maar ik prefereer wel Intel over AMD

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de lijst die ik tot nu toe heb samengesteld. Ik ga proberen de onderdelen tweedehands te krijgen als dit me veel zou schelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 116,99€ 116,99
1Cooler Master Elite 130€ 41,95€ 41,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 38,-€ 38,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 230,89

Ik ben van plan om te beginnen met een harde schijf van 2 tb en een ssd voor het OS. Ik denk dat 120gb wel genoeg moet zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Buiten de Intel processor, heb ik geen voorkeuren voor bepaalde merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik zou graag willen dat de nas niet te groot is en zuinig is. Ook is niet te veel geluid mooi meegenomen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?

Ik hoop advies te krijgen over de aankopen die ik moet doen.

Een blik op de build en of het eventueel goedkoper kan. En of de build toereikend is voor mijn doeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:57

Tribits

Onkruid vergaat niet

Als je een dergelijk systeem van scratch af opbouwt kom ik op een totaal van meer dan 400 euro. Tweedehands onderdelen kan natuurlijk, maar ik vind het niet echt een aanrader voor een NAS en bovendien denk ik niet dat je er enorm veel mee gaat besparen. Belangrijkste manier om te besparen lijkt me door de i3 te vervangen door een Celeron zoals de pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed. Skylake Celerons zijn nog steeds niet leverbaar, maar de pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed is eventueel een goed alternatief. De CM Elite 130 is met name interessant voor systemen met een flinke videokaart. Of je er wat aan hebt voor een NAS hangt er een beetje vanaf wat je toekomstplannen zijn: de Elite 130 biedt ruimte voor maximaal 8 drives. Mocht je met minder toekunnen dan is de pricewatch: Cooler Master Elite 110 met ruimte voor 4 drives een compacter alternatief. Een 80plus gold voeding is zuiniger dan de 80plus bronze voeding die je nu gekozen hebt, maar aangezien gold voedingen ook een stuk duurder zijn zal dat niet binnen je budget passen. Overigens heeft een NAS doorgaans ook wel voldoende aan 4GB geheugen dus daar zou je ook nog wat mee kunnen besparen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tribits op 01-02-2016 03:05 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:22
Bij Plex zeggen ze dat je bij een CPU een score van ongeveer 2000 Passmark nodig bent voor 1 1080p stream (transcoding).. De Celeron scoort 3000 punten en de Pentium bijna 3700, lijken dus prima opties inderdaad. De i3-4150 heeft een score van bijna 4900. Indien je 2x een transcoding stream van Plex tegelijk wil zouden de Celeron & Pentium dus niet volstaan.

Mijn i3-4160T heeft af en toe een piek van 50-60% cpu load maar bungelt gemiddeld zo rond de 20-30% cpu load, met 1 1080p stream.