Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:11
Nu ik het scherm van mijn laptop (pricewatch: Asus Zenbook UX303LA-C4376H, glanzend IPS, 1920x1080) gewend ben, ziet mijn monitor er erg flets uit (pricewatch: Philips 234EL2SB Zwart, TN-paneel met 1920x1080, maar dan op 23"). Het achtergrondartikel over 4k-monitoren heeft me over de streep getrokken om een nieuwe te gaan zoeken.

Ik zoek dus naar een 4k monitor met een IPS-paneel. Ik gebruik hem vooral tijdens m'n werk als web developer. Het enige spel dat ik speel is OpenTTD O+ . In mijn zoektocht loop ik nu vast op twee vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :).

Vraag 1: 23" versus 27"
Ik heb nu een 23" monitor, maar misschien is een upgrade naar een grotere variant een optie. Ik weet alleen niet of dat een goed idee is, dus ben benieuwd naar jullie ervaring. Hoe kies je de juiste grootte? Ik weet dat er van TV's tabelletjes zijn van de juiste grootte in combinatie met de afstand tot de bank, maar hoe zit dat met monitoren? Ik zit zo'n 70cm af van mijn monitor.

Vraag 2: kleuren en contrast
Ik heb een vergelijking gemaakt met 4 schermen met IPS-paneel met een grootte van 23,6-23,8". Wat mij opvalt is dat de goedkoopste van de vier (de Acer K242HQK) een gigantische (dynamische) contrastverhouding heeft (100.000.000:1), terwijl de duurste (Dell P2415Q) de laagste (2.000.000:1) heeft. Twee ervan hebben 1 miljoen kleuren, de andere twee 16,7 miljoen kleuren. Als ik twee 27"-schermen vergelijk heb ik hetzelfde probleem.

Hoe moet ik die grote verschillen in contrast en kleurenaantal duiden? Waar moet ik nog meer op te letten dan ik nu al doe? De specs waar ik let (IPS, 4k) zijn hetzelfde, maar de prijs en beoordeling lopen wel uiteen.

Beste antwoord (via StephanVierkant op 08-02-2016 13:45)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Iig. nooit naar dynamisch contrast kijken, echt veel zegt dat niet. Je moet kijken naar statistisch contrast en dat wisselt eigenlijk niet veel tussen verschillende moderne IPS panelen.

Juiste grootte is volgens mij ook voor een groot deel wat je zelf prettig vind, maar 27" lijkt mij te groot op 70cm afstand, maar ik heb dan ook maar een 21"5" schermpje op die afstand.

People as things, that’s where it starts.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:49

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Excuus, topic wel doorgelezen maar vervolgens alsnog op de verkeerde plek toegevoegd |:(

Ik heb overigens *Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen? ook doorgelezen, alleen werken de afbeeldingen niet meer. Ook is een voor mij een belangrijke vraag (formaat) niet erg uitgebreid uitgewerkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Iig. nooit naar dynamisch contrast kijken, echt veel zegt dat niet. Je moet kijken naar statistisch contrast en dat wisselt eigenlijk niet veel tussen verschillende moderne IPS panelen.

Juiste grootte is volgens mij ook voor een groot deel wat je zelf prettig vind, maar 27" lijkt mij te groot op 70cm afstand, maar ik heb dan ook maar een 21"5" schermpje op die afstand.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
RobinHood schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 00:05:

Ik ben er inmiddels uit dat ik wel een 27" wil hebben, maar het verschil in prijs is nog wel groot ten opzichte van het verschil in specs. Waar zou dat aan kunnen liggen?