Macbook Pro - 2009 - waterschade herstelwerkzaamheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Hello,

Ik heb een MacBook Pro uit 2009 (5.5) gratis gekregen. Waarschijnlijk met waterschade. Er zat een rapportje bij van een lokale Apple store met de mededeling; waterschade. onherstelbaar beschadigd/ moederbord stuk.
Macbook start niet op bij indrukken aan/uit knop. ook niet bij de jumpstart op het moederbord. magSafe bleef groen branden.

Aangezien gratis altijd mooi is heb ik hem mee naar huis genomen en uit elkaar gehaald.
Volgende o.a. opgemerkt. Beetje vloeistof sporen op de bodem plaat. Bolle batterij. Trackpad wat niet klikbaar was. Verder weinig aan de hand.

1)Ik heb vervolgens alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt (95% propyl alcohol); Chipsets leken een beetje vettig/ stoffig te zijn. Nieuwe koelpasta op de CPU gedaan (die zooi zat overal). En alles weer in elkaar gezet.

2)Vervolgens opgestart zonder accu. En er zat weer iets van leven in.
- Super traag ( volgens mij is dat normaal zonder batterij)
- Zwaar instabiel systeem
- Wifi werkte niet

Ineens ging ie plotseling weer uit en niet meer aan.

3) Weer uit elkaar gehaald alles gecontroleerd. Blijkt alleen nog op te starten als ik de kabel van de wifi/ eyesight en bluetooth loskoppel. En loopt redelijk stabiel.

4) Bij een herstart vind ie vervolgens de HDD niet meer (knipperend mapje met vraagteken). Beetje met de kabel gefriemeld en hij start weer op. Zwakke sata kabel is geloof ik normaal. Hij bleef vervolgens crashen op de HDD. Ik heb de HD eruit gehaald en naar een externe HDD omgezet.

MacBook doet het goed nu, draait stabiel op een verse instal van Yosemite 10.10.4.
(ik heb een nieuw kabeltje besteld uit het verre oosten).
Ik heb er ook nog een originele accu ingezet.

Ik zit nu alleen nog met het wifi/bluetooth/ eyesight gedeelte. Bij een van de eerste opstart pogingen deed de camera en bluetooth het nog, de wifi niet. Iemand enig idee hoe ik dit kan testen/ repareren?

ik heb begrepen dat de wifi kaart ook redelijk vaak stuk gaat. Misschien als ik deze vervang? De kabel zelf vervangen is niet zo leuk geloof ik, aangezien ik daarvoor het scherm uit elkaar mag halen.

*kleine update. Ik kan geen zichtbare schade of corrosie waarnemen met het blote oog. Stekker verbinding lijkt goed te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel84 op 29-01-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Paar dagen nagedacht. Duurt helaas aardig lang bij mij.
Ik ga de de wifi/airport kaart loskoppelen v/d kabel en dan de kabel weer aansluiten op het logic board. Mocht ie dan opstarten dan kan ik een nieuwe wifi /airport kaart bestellen (rond de 15 USD geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-10 08:59
ik zou ook zeker even een Apple hardware test draaien !

overigens weet je zeker dat er geen corossie meer is, check het nog even dubbel na..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:27
leuk projectje zeker gezien gratis is..

Maar ik zou er niet te veel geld in stoppen. Water is funest voor deze boardjes en aansluitingen. Corosie hoef je niet direct te zien. Begint onzichtbaar na paar weken of zelfs maanden poef werkt niets meer..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
@FlorisVN & To Tall: Ja ben er inderdaad van bewust dat vloeistof residu al gauw einde oefening is voor printplaten. Wat me opviel toen ik hem de eerste keer uit elkaar haalde dat ik helemaal geen vloeistofsporen kon ontdekken op het logic board. Alleen op de bodemplaat van de laptop.

Ik heb hem gisteren nog eens uit elkaar gehaald. En momenteel heb de iSight ook weer werkende (geen idee waarom, waarschijnlijk de stekker verbinding). Ook Bluetooth wordt weer als aanwezige hardware gevonden, maar blijkt niet echt te werken. Wifi hardware is volledig onvindbaar. Bluetooth and wifi zitten beide op dat airport kaartje he?

Inderdaad het is makkelijk om er veel geld aan uit te geven, maar gezien de leeftijd (7 jaar oud) moet ik niet te obsessief zijn om alles 100% werkend te krijgen. Tot dusverre heb ik besteed:
- 1 Sata kabel $ 10,-
- 1 2e hands/ originele accu EUR 30,-

Ik gebruik een micro USB dongle dingetje voor de wifi momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Als je hem de volgende keer uit elkaar haalt, maak hem dan even schoon met een potje schoonmaak alcohol van de kruidvat (96%). Dan weet je bijna zeker dat er geen problemen meer bij gaan komen. Kan zelfs je airport card nog redden in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 14:28
supersnathan94 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:18:
Als je hem de volgende keer uit elkaar haalt, maak hem dan even schoon met een potje schoonmaak alcohol van de kruidvat (96%). Dan weet je bijna zeker dat er geen problemen meer bij gaan komen. Kan zelfs je airport card nog redden in sommige gevallen.
Om precies te zijn, gebruik isopropanol om je printplaat schoon te maken. Dit schijnt ideaal te zijn voor het schoonmaken van printplaten. Het droogt ook snel en laat geen residu achter.

Ik heb toevallig net een paar bussen besteld om mijn eigen macbook pro mid 2012 te reinigen, aangezien er een glas ranja via de koelgaten naar binnen is gelopen. Alles is plakkerig van binnen maar gelukkig werkt hij grotendeels nog wel. Ik hoop met de schoonmaakactie de vage klachten te verhelpen en verder wil ik voorkomen dat er verdere schade ontstaat door corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Das ook best. Heb zelf ook een litertje of wat in huis voor smartphones. Spul is alleen wel kneuters duur in verhouding met zo'n klein flesje van de kruidvat. Ik heb die van mijn uit engeland moeten importeren een paar jaar terug. XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
supersnathan94 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:32:
Das ook best. Heb zelf ook een litertje of wat in huis voor smartphones. Spul is alleen wel kneuters duur in verhouding met zo'n klein flesje van de kruidvat. Ik heb die van mijn uit engeland moeten importeren een paar jaar terug. XD
Ik heb net voor 15 euro 3 bussen van 200 ml besteld, het is best prijzig, maar als ik daarmee mijn macbook weer redelijk kan herstellen, dan vind ik dat prima :) Is trouwens gewoon bij o.a. Conrad te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
oh dan valt het dus nog wel mee. Ik heb £30 betaald voor 2X 500ml inclusief verzenden, maar dat is ook al weer 4 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

96% alcohol om mee schoon te maken??
Ik heb dus net m'n keys van m'n toetsenbord met 96% alcohol schoongemaakt ipv 99% Isopropyl alcohol...waardoor m'n toets het dus niet meer doet. Zeker geen alcohol 96% van de Kruidvat gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
@supersnathan94 & JeroenTheStig
Zoals je ziet in mijn veel te lang openings post bij punt 1 staat dat ik alles gereinigd heb met 95% alcohol.

@Rayanus
ik ben benieuwd hoe jij precies jouw toets gereinigd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Roel84 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 04:43:
@Rayanus
ik ben benieuwd hoe jij precies jouw toets gereinigd hebt.
Ik ook. In zijn OP geeft hij ook aan de toetsen los gemaakt te hebben (?). Dikke kans dat dit niet door de alcohol is. 96% is namelijk genoeg om niet schadelijk te zijn. Heb hier al genoeg waterschade toestellen mee schoongemaakt die het daarna wel weer deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Ik zal het resultaat van mijn reparatie ook even met jullie delen. Vorige week is een glas ranja via de achterkant van mijn macbook pro 15" naar binnen gestroomd en hebben de fans de ranja door het hele systeem heen geworpen. Hij sloeg direct uit en heb zoveel mogelijk vloeistof weggedept. Hij deed het daarna gelukkig wel weer redelijk, maar af en toe had ik last van reboots en wat vreemde problemen bij het inschakelen. Ook laadde de accu niet op als ik de maglite aansloot als het systeem aan was.

Gisteren heb ik het hele systeem uit elkaar geschroefd en de logic board met isopropanol behandeld. Zoveel mogelijk plakkerige troep weggespoeld / geborsteld met een zachte tandenborstel en twee keer nagespoeld.

Dat heeft vervolgens 20 uur liggen drogen voor een ventilator. Zojuist de boel weer in elkaar geschroefd (dat ging trouwens een stuk makkelijker dan uit elkaar halen) en hij lijkt het weer probleemloos te doen. De lader werkt weer en verder nog geen gekke issues gezien.

Al met al een ervaring rijker en ik kan de 2600 euro in mijn zak houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Mijn status momenteel:
Laptop is stabiel, maar als ik de WIFI/bluetooth/isight kabel aansluit dan wil ie nog weleens crashen en niet meer opnieuw opstarten. Pas als ik de kabel verwijder start ie weer op.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Roel84 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 07:38:
Mijn status momenteel:
Laptop is stabiel, maar als ik de WIFI/bluetooth/isight kabel aansluit dan wil ie nog weleens crashen en niet meer opnieuw opstarten. Pas als ik de kabel verwijder start ie weer op.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Je zou kunnen overwegen om een nieuwe wifi/bluetooth card te monteren. Kost je alleen wel zo'n 80 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
JeroenTheStig schreef op maandag 15 februari 2016 @ 08:49:
[...]

Je zou kunnen overwegen om een nieuwe wifi/bluetooth card te monteren. Kost je alleen wel zo'n 80 euro...
Ja is inderdaad een mogelijkheid, ik hoop alleen dat het probleem niet in de kabel zit.

In het verre oosten kosten deze wifi/Bluetooth kaarten 18 USD ongeveer. "Origineel van Foxxcon" e.d. (ali baba)
Heeft iemand ervaring met dit spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Roel84 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:35:
[...]

Ja is inderdaad een mogelijkheid, ik hoop alleen dat het probleem niet in de kabel zit.

In het verre oosten kosten deze wifi/Bluetooth kaarten 18 USD ongeveer. "Origineel van Foxxcon" e.d. (ali baba)
Heeft iemand ervaring met dit spul?
Ik zag op Amazon een prijs van 80 euro, dan zal dat vast goedkoper kunnen, maar 18 dollar lijkt me too good to be true :) Ik vermoed toch een imitatieproduct en dat zou ik niet zo gauw in mijn dure macbook schroeven :)

[edit]

Het zou ook een gebruikt exemplaar kunnen zijn. Ik zie hier namelijk nog gebruikte exemplaren te koop voor zo'n 15 euro. Nieuwe exemplaren voor 80 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenTheStig op 15-02-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
JeroenTheStig schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:57:
[...]

Ik zag op Amazon een prijs van 80 euro, dan zal dat vast goedkoper kunnen, maar 18 dollar lijkt me too good to be true :) Ik vermoed toch een imitatieproduct en dat zou ik niet zo gauw in mijn dure macbook schroeven :)

[edit]

Het zou ook een gebruikt exemplaar kunnen zijn. Ik zie hier namelijk nog gebruikte exemplaren te koop voor zo'n 15 euro. Nieuwe exemplaren voor 80 euro.
Je hebt helemaal gelijk, Jeroen. Ze staan idd als "used" geadverteerd hier ook.

Misschien dat ie deze optie probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Beetje verder zitten prutsen en lezen...en dit topic tegengekomen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1488760

Aangezien het bij mij wisselvallig werkend te krijgen is, verdenk ik toch de connector. Volgens iFixit kan er een plastic dingetje afbreken wat de connector op zijn plek houdt. Deze mis ik al vanaf het begin.

Misschien dat bij mij de connector ook wat verbogen is? Zodra ik de kabel insteek ontstaat er denk ik een soort kortsluiting waardoor de MacBook niet aan wil gaan. (Fan draait wel en inidicatie lampje ook aan de voorkaant, scherm blijft zwart)

Zijn er electrische schemas beschikbaar welke connector deeltje welk signal krijgt?

Is het 'mogelijk' om de kabel aan te sluiten terwijl de laptop al opgestart is?

Antwoord: Ja het is mogelijk. :P. Als ik de macbook aanzet zonder de de kabel aangesloten, en hem insteek als ie opgestart is, dan werkt de isight en bluetooth.

Waarschijnlijk blokkeert de defecte wifi- kaart het opstarten.

[ Voor 48% gewijzigd door Roel84 op 03-03-2016 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Schema's zijn te Googlen op part nummer , iets van 820-xxxx, staat op logic board. Als je het typenummer van je Wi-Fi kaart even heeft kan ik kijken of ik die toevallig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Is dit zo?
Mijn late '14 rMBP is ontzettend traag maar voor de rest werkt alles nog. Hij geeft in diagnose wel aan dat de batterij vervangen moet worden maar dat dit geen spoed heeft..

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
rvanpruissen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 00:36:
Schema's zijn te Googlen op part nummer , iets van 820-xxxx, staat op logic board. Als je het typenummer van je Wi-Fi kaart even heeft kan ik kijken of ik die toevallig heb.
Okay thanks _/-\o_ , helaas woon ik ver van Nederlands en is het versturen en ontvangen van post zo goed als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Famous schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 00:45:

Is dit zo?
Mijn late '14 rMBP is ontzettend traag maar voor de rest werkt alles nog. Hij geeft in diagnose wel aan dat de batterij vervangen moet worden maar dat dit geen spoed heeft..
Als je de laptop gebruikt zonder accu, dus alleen op netstroom, dan loopt ie op halve processorsnelheid. Als je de batterij er in hebt is dit niet het geval. Ook al moet ie langzamerhand vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Famous schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 00:45:
...
Is dit zo?
Mijn late '14 rMBP is ontzettend traag....
Meestal een probleem met een sensor. Heb je Apple hardware check al gedaan? Even Googlen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

rvanpruissen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:45:
[...]

Meestal een probleem met een sensor. Heb je Apple hardware check al gedaan? Even Googlen anders.
Heb al van alles geprobeerd maar enkel de batterij melding komt naar boven.

Maar sloom is hij wel, nieuwe tab openen in Safari is al z'n twee seconden mocht het niet meer zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Famous schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:49:
[...]

Heb al van alles geprobeerd maar enkel de batterij melding komt naar boven.

Maar sloom is hij wel, nieuwe tab openen in Safari is al z'n twee seconden mocht het niet meer zijn..
Ok dan ligt het gewoon aan je batterij. Als een batterij helemaal geen stroom meer geeft zoals in jouw geval, is dit hetzelfde als een MacBook zonder batterij en functioneren ze nog op halve kracht.

Maar late '14? Lijkt me nog een garantiegevalletje dan of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Roel84 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:18:
Beetje verder zitten prutsen en lezen...en dit topic tegengekomen:

Aangezien het bij mij wisselvallig werkend te krijgen is, verdenk ik toch de connector. Volgens iFixit kan er een plastic dingetje afbreken wat de connector op zijn plek houdt. Deze mis ik al vanaf het begin.

Misschien dat bij mij de connector ook wat verbogen is? Zodra ik de kabel insteek ontstaat er denk ik een soort kortsluiting waardoor de MacBook niet aan wil gaan. (Fan draait wel en inidicatie lampje ook aan de voorkaant, scherm blijft zwart)
iSight connector hoort er zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BTMCtAJqrPYydfyc86QSGB0B/thumb.jpg

Als er geen pinnetjes verbogen zijn zou ik de connector doormeten op kortsluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

rvanpruissen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:55:
[...]

Ok dan ligt het gewoon aan je batterij. Als een batterij helemaal geen stroom meer geeft zoals in jouw geval, is dit hetzelfde als een MacBook zonder batterij en functioneren ze nog op halve kracht.

Maar late '14? Lijkt me nog een garantiegevalletje dan of niet?
Jep, januari '15 gekocht.
Gezien hier echter geen Apple store in de buurt zit eerst geprobeerd om zelf iets te vinden wat het wellicht kan oplossen maar ben nu wel ten einde raad 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel84
rvanpruissen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:00:
[...]

iSight connector hoort er zo uit te zien:
[afbeelding]

Als er geen pinnetjes verbogen zijn zou ik de connector doormeten op kortsluitingen.
Dankjewel Hr Van Pruissen, ik had zelf alleen de onderste rij pinnetjes gezien. :F _/-\o_
Pagina: 1