Hardeschijf tickt bij een "cold boot"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
Goedenavond allemaal,

Ik zit met een klein probleem, sinds ik mijn nieuwe videokaart heb ingebouwd werkt mijn hardeschijf niet meer vanaf een "cold boot". Zodra ik mijn pc aanzet dan begint de schijf te tikken alsof deze stuk is, zodra ik dan de stroom stekker uit de hardeschijf haal en er weer indoe als de pc nog aanstaat dan werkt de hardeschijf wel. Ook in windows functioneerd de hardeschijf daarna prima.
De pc heeft 8 maanden lang uitgestaan zonder aangesloten te zijn op de stroom, na aansluiten werkte deze een 2 weken lang prima totdat ik dus de videokaart heb vervangen.

Ik heb de hardeschijf gecontroleerd met hdtune op bad sectors en daar is alles in orde. Ook de smart waarden laten niets vreemds zien.

Zou het kunnen zijn dat de nieuwe videokaart net iets te veel stroom pakt om tijdens het opstarten de schijf op te laten spinnen? De voeding is een B merk voeding uit 2011 zou deze aan zijn einde zijn? Of kan dat niet dit soort problemen veroorzaken?

Mijn hardware:
Mobo: Asrock p67 extreme 6
Cpu: intel i7 2600k @ stock
Mem: 4x4gb ddr3 1600mhz corsair
Odd: samsung dvd r/w
Ssd: samsung evo 840 256gb
Hdd: samsung spinpoint f1 1tb
Oude videokaart: nvidia gtx580
Nieuwe videokaart: nvidia gtx980
Voeding: recom powerengine 750 plus

Alvast bedankt.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56

Tazzios

..

Kan zijn dat de voeding een te grote dip heeft op de 12 volt tijdens het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Tazzios schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:20:
Kan zijn dat de voeding een te grote dip heeft op de 12 volt tijdens het opstarten.
Dat is ook wat ik vermoed, en in combinatie met de leeftijd en het merk lijkt het me niet onverstandig om een andere voeding te halen.
Heb net nog wel even geprobeerd om zonder dvd drive te booten maar dat geeft hetzelfde resultaat (weet ook niet wat ik daarvan verwacht had) 8)7 .

Ik zit te denken aan de: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W Ik denk dat die voldoende vermogen heeft icm bovenstaand systeem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
520W moet zeker genoeg zijn.

Ik zou eerder voor een pricewatch: Cooler Master GM G550M gaan. Maar dat is puur vanwege de goede ervaring die ik er mee heb gehad. Tevens heeft die een goede efficientie. Durf dat niet te zeggen van de M12II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik zou voor de Seasonic gaan, is beter dan Cooler Master.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ligt er maar aan waar je meer om geeft, misschien kan je het onderbouwen?

De Cooler Master is stabieler onder lage load, de Seasonic is een stukje efficienter.
De Cooler Master is stiller bij hogere loads, de Seasonic maakt een herrie.
De Cooler Master kan meer Ampere aan op de 12V, de Seasonic op de 5V en 3V.

De Cooler Master is 2 cm korter dan de Seasonic.
De Seasonic heeft langere voedingskabels.

Beide zijn modulair.

Mijn keus zou dan toch echt de Cooler Master zijn. Wellicht handig voor TS om eens rond te neuzen in Voeding advies en informatie topic - Deel 32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
renedis schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:18:
Ligt er maar aan waar je meer om geeft, misschien kan je het onderbouwen?

De Cooler Master is stabieler onder lage load, de Seasonic is een stukje efficienter.
De Cooler Master is stiller bij hogere loads, de Seasonic maakt een herrie.
De Cooler Master kan meer Ampere aan op de 12V, de Seasonic op de 5V en 3V.

De Cooler Master is 2 cm korter dan de Seasonic.
De Seasonic heeft langere voedingskabels.

Beide zijn modulair.

Mijn keus zou dan toch echt de Cooler Master zijn. Wellicht handig voor TS om eens rond te neuzen in Voeding advies en informatie topic - Deel 32
Bedankt voor de suggestie, ik had in eerste instantie de seasonic gekozen vanwege het merk. Maar de pc staat in de woonkamer dus geluid is een belangrijk punt. Ik ga mij er even iets meer in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Even een update: nieuwe voeding is binnen de (gm g550M). Probleem is helaas niet opgelost dus het lijkt toch dat de schijf defect is.
Heb nu het probleem opgelost door de schijf te vervangen met een ssd :)

Bedankt voor de reacties.

Pagina: 1