Ervaring met vrije sector huur aanbieders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 13:12
Een poos geleden ben ik eens vrijblijvend gaan informeren / rondneuzen naar vrije sectorhuur in en rondom 's-Hertogenbosch. Ik kwam al gauw bij de website van Funda, werkt best prettig. Tot mijn verbazing (maar of het echt verbazingwekkend is weet ik niet) viel me op dat een drietal huizen waar ik mezelf met mijn vriendin wel in zag wonen, allemaal van dezelfde aanbieder waren, een makelaar in Eindhoven.

Nu is mijn (financiële) situatie nog niet toereikend voor vrije sector huur daar ik nog studeer (medio juni a.s. ben ik klaar), en mijn vriendin heeft een vast contract in de zorg maar dat verdient natuurlijk ook geen bakken met geld. Maar ik vond het wel interessant om eens te informeren naar de mogelijkheden, dus ik heb de makelaar eens gebeld.

Ik schrok toen eigenlijk best wel van de eisen/voorwaarden die zij stelden:
- De norm is dat je 4x de huurprijs moet verdienen;
- Als je met een partner het huis wilt betrekken, mag je het inkomen van de mede-aanvrager maar voor 1/3e meetellen;
- Garant staan van ouders doen ze niet aan.

Rond dezelfde periode zijn vrienden van mijn (een stelletje) vrije sector gaan huren in Oss. Daar gold dat je 3x de huurprijs moet verdienen en het inkomen van je partner gewoon geheel mocht mee tellen.

Al met al was ik benieuwd naar hoe streng of juist los de verschillende vrije sector aanbieders zijn in verschillende plekken. Misschien is het een idee om daar hier een verzameltopic van te maken? Hoe dan ook ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Je bent aan de goden overgeleverd.

Iedere particuliere verhuurder mag zijn eigen spelregels opstellen mits dit niet in conflict komt met wetgeving.

Mijn advies, zolang als je nog binnen de grenzen van sociaal huur kan en mag huren zou ik het gewoon daar bij houden. Heb in mijn omgeving mee gemeaakt dat iemand in een vrije sector huis zat en in inkomen zover achteruit ging dat sociale huur wel mogelijk was echter door de kromme regelgeving was het bijna onmogelijk om een sociale huurwoning te krijgen. 11 maanden aan het tobben geweest om te kunnen verhuizen maar wel iedere maand het volle pond moeten betalen zonder mogelijkheid om huurtoeslag of bijzondere bijstand vanuit de gemeente te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Mocht je in aanmerking komen voor sociale huur dan zou ik uiteraard daar voor gaan. Kans is echter groot dat in de regio Den Bosch, net als in mijn stad, de wachtlijsten voor sociale huur erg lang zijn. In dat geval ben je inderdaad overgeleverd aan de absurde eisen van verhuurders. Al gold voor mijn appartement ook 4x de huur als eis, wat ik niet verdien, heb ik wel zonder problemen kunnen tekenen. Verhuurdersverklaring van vorige woning (nooit overlast, altijd op tijd betaald) en inzage van mijn financiële situatie overhandigd en ze zagen ook wel dat ik geen risico huurder zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb uiteindelijk via een makelaar gehuurd omdat vrije sector een drama is qua salariseis. Voor sociale huur kwam ik niet in aanmerking, maar die wachtrijen zijn sowieso ontzettend lang (daarbij krijgen bepaalde doelgroepen voorrang).

[ Voor 26% gewijzigd door TommyGun op 28-01-2016 14:06 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Ik ben ook ingeschreven bij de overkoepelende sociale-wooncorporatie (WoonService Den Bosch). En dat is ook waar ik op mik; ik ben nu zo'n 7 jaar ingeschreven, en nu begin ik dus kans te maken op huizen...

Het probleem is echter dat ik samen mijn mijn vriendin nu precies tussen de marges val van €30.000 - €35.000 per jaar belastbaar inkomen. En dat betekend dat je mag reageren op woningen met minimaal €580-nogwat, en max €710,- huurprijs.
Maar als ik klaar ben met studeren dan ga ik werken, en dan zitten we in een klap ver boven die bovengrens. En dan mag je alleen nog maar reageren op huizen die minimaal €710 kosten, en dat aanbod is in sociale huur verschrikkelijk laag, en dat betekend dus dat je al snel naar vrije sector moet, of moet gaan kopen. Nu is dat laatste sowieso het idee om zo snel mogelijk te doen.

Dus mijn strategie op dit moment is: reageren op sociale woningen zolang dat nog kan, en hopen dat we voor die tijd een keer 1e staan (of in ieder geval in aanmerking komen). Als dat niet gaat dan gaan kijken naar vrije sector huur of kopen.

Maar mijn vraag was niet zozeer wat men mij adviseert te doen, maar ik was gewoon benieuwd naar de verschillen tussen vrije sector huuraanbieders.

@TommyGun: Via een makelaar is toch vrije sector huur?

[ Voor 10% gewijzigd door Daffie op 28-01-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Daffie schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:14:
@TommyGun: Via een makelaar is toch vrije sector huur?
Je hebt gelijk, ik had het wellicht wat verkeerd verwoord, maar het betreft in mijn geval een relatief kleine makelaar die eigenaar is van meerdere appartementencomplexen en delen daarvan verhuurt dan wel verkoopt op basis van vraag en aanbod.

Geen gedoe met salariseisen, lotingen of andere absurde systemen zoals het sparen van punten om meer kans te maken op een huurwoning (ja zelfs dat ben ik tegengekomen) wat vaak het geval is bij de grote verhuurmakelaars.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 28-01-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:16
Wij hebben er ook voor gekozen om sociaal te gaan huren toen ik nog studeerde en mijn vriendin nog binnen de inkomensgrens vield hiervoor. Dat zorge ervoor dat we lage huur hadden maar toch een redelijk prima appartement. Vergeleken met vrije sector was dat ~300/maand minder en een hele andere inkomenseis. In onze regio ging het op loting (urgentie daargelaten) dus we hadden geen jaren wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik zie trouwens dat je in Eindhoven (en omgeving) zoekt; wat dat betreft heb je qua sociale huur alleen maar ’thuis (binnenkort Wooniezie.nl). Verder is inderdaad heel veel van (of namens) vb&t en dat soort grote jongens die bijna alles in handen hebben (en dus absurde eisen stellen). Ik heb destijds specifiek kleine(re) makelaars opgezocht en zo toch wat gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 21:37
Soms kan je ook wel in onderhandeling met die gasten. Uiteindelijk gaat het hun erom dat ze nette huurders hebben die de huur kunnen betalen. Je kan bv ook met ze in gesprek gaan om te laten zien dat je net bent en drie maanden huur vooruit betalen om te laten zien dat je de huur kan betalen. Vrije sector huur kan de regels hanteren die ze zelf willen, maar ze kunnen er ook vanaf wijken als ze dat zelf willen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Dank voor de replies zover

@TommyGun: ik ben niet op zoek in regio Eindhoven hé. Ik ben op zoek naar woonruimte in 's-Hertogenbosch, maar bij het bekijken van vrije sector woningen kwam ik er een paar tegen die van een makelaar waren, en dié zit in Eindhoven :)

Maar nogmaals, dit topic gaat niet zozeer over mijn zoektocht maar gewoon over ervaringen met vrije sector aanbieders in het algemeen

[ Voor 20% gewijzigd door Daffie op 28-01-2016 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn broer zit op dit moment in dezelfde situatie. We zijn al voorbeelden van 5x maandhuur bruto tegen gekomen.

Qua partner salaris is het per makelaar/aanbieder verschillend. We komen tussen de 30 en 100% tegen.

Blijf zoeken, er is genoeg te vinden, tevens valt er redelijk vaak nog wel wat te onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daredha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:33
Ik woon in een woning waarvoor ik volgens de inkomenseis van de verhuurder (een pensioenfonds) ong 600 euro bruto per maand meer hoor te verdienen. Toen ik deze woning had bezichtigd heb ik een korte brief opgesteld, waarin ik aangaf dat ik verder geen financiële posten had, ik een contract voor 3 jaar had, en ik van mening was dat ik de huur met gemak kon opbrengen. De makelaar / beheerder (MVGM) zond mijn brief door naar de eigenaar van het gebouw, die akkoord ging met mijn argumentatie.

TLDR: Altijd proberen om met een beleefde brief alsnog langs de inkomensgrens heen te komen. Niet elke verhuurder is er strikt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:47

Stoney3K

Flatsehats!

MrAngry schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:33:
Vrije sector huur kan de regels hanteren die ze zelf willen, maar ze kunnen er ook vanaf wijken als ze dat zelf willen.
Niet helemaal, ik ben vrije sector verhuurders tegen gekomen die eisen dat er een kredietcheck gedaan wordt, en je dus bij intake een uitdraai van de BKR-gegevens moet overhandigen.

Gezien ze geen kredietverstrekker zijn mogen ze daar geen inzage in hebben.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stoney3K schreef op zondag 31 januari 2016 @ 05:59:
[...]
Gezien ze geen kredietverstrekker zijn mogen ze daar geen inzage in hebben.
Jawel. Ze mogen 't niet zelfstandig opvragen inderdaad maar als jij jouw gegevens aan ze wilt overhandigen is daar niks mis mee. Particuliere verhuurders kunnen zo ongeveer elke eis die ze willen, om zich ervan te verzekeren dat jij geen probleem gaat hebben met betalen, stellen.
'Medio' betekent 'halverwege'. Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat je in juni dit jaar klaar bent. Vorig jaar had je nog kunnen zeggen 'medio 2016' maar 'medio dit jaar' is ook raar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CyBeR schreef op zondag 31 januari 2016 @ 06:14:
[...]

Jawel. Ze mogen 't niet zelfstandig opvragen inderdaad maar als jij jouw gegevens aan ze wilt overhandigen is daar niks mis mee. Particuliere verhuurders kunnen zo ongeveer elke eis die ze willen, om zich ervan te verzekeren dat jij geen probleem gaat hebben met betalen, stellen.
In het geval van BKR-gegevens is dat niet helemaal zo. Het BKR stelt zélf duidelijke eisen aan wie de gegevens overhandigd mogen worden (ook via een omweg zoals een derde partij). Kort door de bocht genomen mogen die gegevens, via welke weg dan ook, alleen aan kredietverstrekkers worden overhandigd.

De consument om dezelfde gegevens vragen die ze niet rechtstreeks op kunnen vragen is onrechtmatig.

Dat zou ook niet goed zijn: Iemand die te veel verdient voor sociale huur, maar vanwege een BKR-notering geen hypotheek kan krijgen, kan dus ook geen huis huren in de vrije sector en zou dus permanent vast zitten tot die situatie is afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stoney3K schreef op zondag 31 januari 2016 @ 06:35:
[...]

In het geval van BKR-gegevens is dat niet helemaal zo. Het BKR stelt zélf duidelijke eisen aan wie de gegevens overhandigd mogen worden (ook via een omweg zoals een derde partij). Kort door de bocht genomen mogen die gegevens, via welke weg dan ook, alleen aan kredietverstrekkers worden overhandigd.
Dat zijn gegevens betreffende mij en waaraan ik die verstrek bepaal ik zelf. En daar heeft het BKR geen ene flikker over te zeggen.
De consument om dezelfde gegevens vragen die ze niet rechtstreeks op kunnen vragen is onrechtmatig.
Dat kan zeker zijn, maar aangezien particuliere verhuurders zo ongeveer 100% de vrijheid hebben om te kiezen met wie ze zaken doen en met wie niet, ga je er toch niet aan ontkomen als je dat huis wil huren. Jij wil die informatie niet verstrekken? Nou prima, staan er nog 30 in de rij die 't wel doen.

Zo wel zie ik graag voorbeelden tegemoet.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 31-01-2016 08:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CyBeR schreef op zondag 31 januari 2016 @ 08:20:
[...]
Dat zijn gegevens betreffende mij en waaraan ik die verstrek bepaal ik zelf. En daar heeft het BKR geen ene flikker over te zeggen.
Ik ben heel benieuws hoe het College Bescherming Persoonsgegevens erover denkt als ze horen dat verhuurders een bewijs van kredietwaardigheid eisen. Ik denk dat dat juridisch op zijn minst ergens rammelt.

Dat ze graag een bankafschrift, loonstrook en belastingaanslag willen zien om het bewijs te hebben dat iemand financieel gezond is, is niet meer dan redelijk. Maar het gaat ze geen fluit aan of iemand kredietverplichtingen heeft of die (in het verleden) verzuimd heeft, als iemand de huur niet betaalt dan wordt ie net zo hard weer uit huis gezet.

Zelfs áls ze in hun recht zouden staan om die gegevens te eisen, dan ben ik van mening dat het niet juist is om daarop klanten te selecteren. Als de eisen voor vrije sector-huur strenger zijn dan die van een hypotheek, dan werkt dat juist een enorme vraag op de koopmarkt én scheefwonen in de hand. Want het zorgt er voor dat een bepaalde groep mensen nergens heen zou kunnen, die wel een plaats in de sociale woningmarkt bezet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik heb een tijdje via particuliere verhuur gewoond in de binnenstad van hoorn. Bij mij was de inkomenseis ook 4x de huur. Nu was dit een klein appartement met huur van rond de 500 dus die inkomenseis vond ik niet heel gek. Desondanks verdiende ik in die tijd iets minder. Ik heb het toen wel kunnen huren. Ik moest wel 3 maanden borg betalen ipv 1.

Ik huurde via een investeringsmaatschappij. Ik heb er verder niks te klagen over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik huur via mvgm. Huurprijs 1000, 4,5x de huurprijs bruto per maand verdienen. In Assen was dit 4x de bruto huurprijs bij een huur van 850 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben ook ingeschreven bij de overkoepelende sociale-wooncorporatie (WoonService Den Bosch). En dat is ook waar ik op mik; ik ben nu zo'n 7 jaar ingeschreven, en nu begin ik dus kans te maken op huizen...

Het probleem is echter dat ik samen mijn mijn vriendin nu precies tussen de marges val van €30.000 - €35.000 per jaar belastbaar inkomen. En dat betekend dat je mag reageren op woningen met minimaal €580-nogwat, en max €710,- huurprijs.
Maar als ik klaar ben met studeren dan ga ik werken, en dan zitten we in een klap ver boven die bovengrens. En dan mag je alleen nog maar reageren op huizen die minimaal €710 kosten, en dat aanbod is in sociale huur verschrikkelijk laag, en dat betekend dus dat je al snel naar vrije sector moet, of moet gaan kopen. Nu is dat laatste sowieso het idee om zo snel mogelijk te doen.

[...]
Sociale huur vanaf 710 per maand bestaat niet. Op het moment dat je in een huis woont die duurder is dan 710 euro in de maand, dan is het al vrije sector. Weliswaar wel bij dezelfde aanbieder als sociale huurwoningen, maar zeker niet sociale huur. Daarnaast krijg je ook geen huurtoeslag als de huur meer is dan 710 euro per maand.

Even voor wat betreft makelaars. Mijn vriendin en ik zijn een maand geleden verhuist. We hadden daarvoor al meerdere bezichtigingen gehad en daardoor contact met diverse makelaars.

Op een gegeven moment hadden wij een leuk appartementje gezien. Hadden interesse, maar volgens de berekening van de makelaar verdienden we niet genoeg. Het betrof de berekening dat het eerste loon voor honderd procent werd genomen en het tweede loon voor 50 procent. Met die berekening kwamen we net wat tekort om te voldoen aan de eis van vier keer de huurprijs.

Er was wel een mogelijkheid om het appartement te huren, maar dan moest er een bankgarantie worden afgegeven voor zes maanden de huurprijs. Mijn vriendin en ik vonden de ervaring met de makelaar dusdanig storend dat wij dit niet hebben gedaan. Met de berekening was er namelijk een "tekort" van 50 euro per maand. Voor dat verschil was ik niet van plan een bankgarantie te geven van 5250 euro.

Niet kort daarna werden we gecontracteerd door een andere makelaar over een nog mooier appartement. Hier gold dezelfde eis, maar werd er ook gekeken naar spaargeld. Het was allemaal zonder gedoe geregeld en we wonen er inmiddels met veel plezier.

Het is een lastige situatie voor onze doelgroep, daar vrije sector nog redelijk aan de prijs is.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 14:28
Ik huur een appartement bij ymere voor 980e/maand met een inkomenseis van 4x de huur. Dat red ik echter niet. Zit richting de 3.6. Ymere deed hier echter niet moeilijk over. Wellicht komt dat omdat ik hiervoor ook al 3 jaar in de vrije sector zat en een verhuudersverklaring kon opleveren. Daarnaast zal ook mijn spaargeld wel een rol hebben gespeelt.
Laat je in ieder geval niet weerhouden te reageren als je de inkomenseis (net) niet haalt.

[ Voor 6% gewijzigd door pingkiller op 31-01-2016 09:34 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik krijg straks ook te maken met particuliere verhuurders: lig in scheiding, geen inschrijfduur, geen hoog inkomen. Dus ik mag blij zijn met óf een aftandse woning ergens ver weg, óf een studentenkamer. Op m'n 44e.

Ik hoor graag over ervaringen in Leiden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 31 januari 2016 @ 08:55:
[...]
Maar het gaat ze geen fluit aan of iemand kredietverplichtingen heeft of die (in het verleden) verzuimd heeft, als iemand de huur niet betaalt dan wordt ie net zo hard weer uit huis gezet.
Als dat zo was, dan hadden ze uberhaupt die inkomenseisen niet hoeven te stellen. Maar je kan in Nederland helemaal niet zomaar iemand uit zijn huurhuis zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 10-09 21:37
Ardana schreef op zondag 31 januari 2016 @ 09:56:
Ik krijg straks ook te maken met particuliere verhuurders: lig in scheiding, geen inschrijfduur, geen hoog inkomen. Dus ik mag blij zijn met óf een aftandse woning ergens ver weg, óf een studentenkamer. Op m'n 44e.

Ik hoor graag over ervaringen in Leiden.
Voor mensen die in scheidingen belanden zijn er vaak prio regelingen bij woningcorporaties. Bel ze eens op!

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MrAngry schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:10:
[...]

Voor mensen die in scheidingen belanden zijn er vaak prio regelingen bij woningcorporaties. Bel ze eens op!
Klopt, je krijgt wel prioriteit maar je mag een aangeboden woning niet afwijzen. Je heb dadelijk dus wel een woning, maar de kans is groot dat je er niet wilt wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:56
Het verschilt nogal met wat voor persoon/organisatie je te maken hebt mbt tot eisen enz. Zit nu in de "race" voor een huurwoning bij een makelaar. Wat ik heb moeten overhandigen om überhaupt mee te kunnen doen is:

- Kopie legitimatiebewijs
- Drie recente loonstroken
- Arbeidscontract en werkgeversverklaring
- Verhuurdersverklaring

En dit is niet eens Amsterdam oid maar een kleine gemeente in de randstad. Best absurd eigenlijk maar ja het is een verhuurders markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Bekend verhaal. Mijn ervaring is dat verhuurders (helemaal particuliere) helemaal niet zo strikt zijn als je gewoon een net persoon bent die er niet als een sloeber uitziet.

Zo heb ik wel eens een appartement gehuurd waarbij ik ook ruim onder de inkomenseis zat van de verhuurder. Die heeft daar niet eens iets over gezegd. Kon de huur ook makkelijk opbrengen. Bedrijven zijn er vaak wat minder flexibel in.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MrAngry schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:10:
[...]

Helaas, scheiding is al jaren geen reden voor urgentie meer. Hooguit in combinatie met andere factoren. Tevens heb ik het probleem dat je vrijwel nooit urgentie kunt krijgen in een andere stad dan waar je nu woont, en daar wil ik echt niet blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
dennisk. schreef op zondag 31 januari 2016 @ 09:32:
[...]

Sociale huur vanaf 710 per maand bestaat niet. [...]
Interessant... Zie: https://www.woonservicede...ctueel-aanbod/woning/8480

Ze geven inderdaad wel zelf aan dat de huurprijs betekend dat je geen huurtoeslag kunt krijgen. Maar op de website van de Overheid staat weer o.a. "De aanvangshuur van een sociale huurwoning mag in 2016 maximaal € 710,68 zijn. Het gaat hier om kale huur. Dat wil zeggen: huur zonder servicekosten en kosten voor gas, water en licht." (https://www.rijksoverheid.../sociale-huurwoning-huren)

Is dit dan gewoon een uitzondering, een woningbouwcorporatie die een woning heeft die dus strict gezien niet onder sociale-huur valt?

Verder, interessant om te zien wat de verschillen kunnen zijn en hoe mensen hier mee om gegaan zijn!
CyBeR schreef op zondag 31 januari 2016 @ 06:14:
'Medio' betekent 'halverwege'. Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat je in juni dit jaar klaar bent. Vorig jaar had je nog kunnen zeggen 'medio 2016' maar 'medio dit jaar' is ook raar.
Nee wat ik bedoel is dat ik ergens in juni klaar ben, dat was nog niet helemaal vastgesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door Daffie op 31-01-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Een manier om hier om heen te werken is om alleen jezelf te laten inschrijven in de woning. De woningcorporatie kijkt dan alleen naar jouw inkomen en zolang die niet boven de €35.739,- uitkomt mag je sociaal wonen. Dat je vriendin daarna bij je komt wonen en dat je samen veel meer verdient is voor de corporatie geen probleem. Officieel ga je dan wel scheef wonen, maar dat is alleen een term en merk je voor de rest niks aan. Van veel corporaties mag je na een x periode (vaak een jaar) een medehuurder inschrijven en dan krijgt die ook huurrechten. Dit is alleen een voordeel als jij weggaat (relatie gaat uit of je gaat dood) en je vriendin wilt blijven wonen in de woning. Ze staat dan ook op het huurcontract en heeft dan ook recht op de woning. Dit heeft ze het eerste jaar niet, als je het contract alleen op jouw naam zet.

Nog een kleine aanpassing: Woningcorporaties kijken vaak naar het afgesloten belastingjaar. Als jij klaar met studeren bent en je hebt een baan, dan kan je nog steeds de jaaropgave van 2015 gebruiken. Zelf in 2017 kan je de jaaropgave van 2016 gebruiken (heb je als het goed is een half jaar gewerkt) en de kans dat je dan al boven de €35.739 bent gekomen is klein (en heb je het wel gehaald, dan zou ik niet mogelijk doen over huren. Dan verdien je geld zat voor de commerciële markt of koopmarkt. :P )

[ Voor 12% gewijzigd door Eppo © op 31-01-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Eppo © schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:32:
[...]
Een manier om hier om heen te werken is om alleen jezelf te laten inschrijven in de woning. De woningcorporatie kijkt dan alleen naar jouw inkomen en zolang die niet boven de €35.739,- uitkomt mag je sociaal wonen. Dat je vriendin daarna bij je komt wonen en dat je samen veel meer verdient is voor de corporatie geen probleem. Officieel ga je dan wel scheef wonen, maar dat is alleen een term en merk je voor de rest niks aan. Van veel corporaties mag je na een x periode (vaak een jaar) een medehuurder inschrijven en dan krijgt die ook huurrechten. Dit is alleen een voordeel als jij weggaat (relatie gaat uit of je gaat dood) en je vriendin wilt blijven wonen in de woning. Ze staat dan ook op het huurcontract en heeft dan ook recht op de woning. Dit heeft ze het eerste jaar niet, als je het contract alleen op jouw naam zet.

Nog een kleine aanpassing: Woningcorporaties kijken vaak naar het afgesloten belastingjaar. Als jij klaar met studeren bent en je hebt een baan, dan kan je nog steeds de jaaropgave van 2015 gebruiken. Zelf in 2017 kan je de jaaropgave van 2016 gebruiken (heb je als het goed is een half jaar gewerkt) en de kans dat je dan al boven de €35.739 bent gekomen is klein (en heb je het wel gehaald, dan zou ik niet mogelijk doen over huren. Dan verdien je geld zat voor de commerciële markt of koopmarkt. :P )
Het enige nadeel van deze constructie, is dat als ik mijn vriendin uitschrijf als mede-aanvraagster, dan is mijn jaarinkomen lager dan €22.100,-, en dat betekend dat ik alleen mag reageren op huizen met een maximale huurprijs van €586,86. Zie ook dit stroomschema.

En huizen die onder deze huurprijs zitten, voldoen niet aan de eisen/wensen die ik/wij stellen aan een huisje :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 11:38
Ik huur nu een jaar of 6 vrije sector bij Ymere (Haarlem) Mijn inkomen was toentertijd net iets minder dan 4 x de huurprijs. Ook een kredietcheck was een onderdeel van de procedure. Nu was ik ten tijde van het tekenen van mijn eerste vrije sector contract net een paar maanden uit de WSNP (wegens omgevallen eenmanszaak) De bkr notering stond dus nog. Een nette brief bij de aanvraag waarbij ik het verhaal uitlegde zorgde ervoor dat ik toch het huis toegewezen kreeg.

Voordeel van vrije sector bij een woningstichting: Geen borg, redelijk tot goed onderhoud. En vooral geen lastige huurbaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: Den Bosch wordt echt zoeken. Ik woon zelf in de regio, maar heb her en der vernomen dat het het makkelijkste is een aantal makelaars af te lopen.

@Ardana: wonenmetactys zit veel in Den Haag. Verder http://www.hofrijnland-verhuur.nl Hebben nog best wat beschikbaar in je regio :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
The Eagle schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:08:
@TS: Den Bosch wordt echt zoeken. Ik woon zelf in de regio, maar heb her en der vernomen dat het het makkelijkste is een aantal makelaars af te lopen.

@Ardana: wonenmetactys zit veel in Den Haag. Verder http://www.hofrijnland-verhuur.nl Hebben nog best wat beschikbaar in je regio :)
Nuja, we hebben al een aantal keren op plek < 10 gestaan, twee keer al 2e gestaan zelfs! Maar daar heb je natuurlijk nog niks aan als de 1e het huis steeds wilt hebben :+

Maar we komen dichterbij... In dit tempo verwacht ik toch echt wel vóór eind juni een huis te hebben hoor. Maar hoe eerder hoe beter natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Daffie schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:51:
[...]

Het enige nadeel van deze constructie, is dat als ik mijn vriendin uitschrijf als mede-aanvraagster, dan is mijn jaarinkomen lager dan €22.100,-, en dat betekend dat ik alleen mag reageren op huizen met een maximale huurprijs van €586,86. Zie ook dit stroomschema.

En huizen die onder deze huurprijs zitten, voldoen niet aan de eisen/wensen die ik/wij stellen aan een huisje :(
Verwacht dat je bij woon service Den Bosch je inschrijfduur niet mag overhevelen naar je vriendin, want anders is dat nog een oplossing.

Aan de andere kant, het inkomen wordt getoetst op je IB60 formulier. Daarin staan nu nog de gegevens van 2014. Zodra de belastingdienst 2015 heeft afgerond komt daar de gegevens van 2015 op te staan. Dus sowieso heb je nog tot en met begin 2017 voor je huurwoning.

Als je pech hebt met werk vinden heb je kans dat je in 2016 nog steeds te weinig hebt verdient en blijf je die gegevens gebruiken tot 2018.

Nog een edit: Zodra je je baan hebt en je verdient minder dan €35.000,- per jaar, dan kan je vaak ook je salarisstrook gebruiken om dat aan te tonen. Dan hebben ze je IB60 formulier niet nodig (of ze hechten er minder waarde aan). Dan kan je ook reageren op de woningen die je wel leuk vind. Het enige wat je niet moet doen is dan samen met je vriendin reageren.

Kort samengevat
- Reageer nu samen met je vriendin.
- Probeer zo lang mogelijk samen te reageren d.m.v. IB60 formulier
- Als IB60 formulier van jullie samen een te hoge waarde geeft, reageer dan in je eentje.

[ Voor 20% gewijzigd door Eppo © op 31-01-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Het punt is:

- In 2014 (waar het IB60 formulier dus over gaat), verdienden we samen niet genoeg; Ik heb al sinds 2013 (begin van mijn studie) een bijbaan maar mijn vriendin was pas sinds juli/aug 2014 klaar met haar MBO-4 opleiding en is begonnen met werken in september 2014. We zaten toen dus onder de grens van €30.000,- wat dus zou betekenen een max. huurprijs van €586,68.
- Ze vragen niet alleen een IB60 formulier, maar ook de laatste 3 salarisstroken. Daarmee (en evt. met de jaaropgaaf van 2015) kunnen we laten zien dat we in 2015 gecombineerd precies tussen de 30k en 35k inkomen zitten, dus kunnen we reageren op huizen met een min. huurprijs van €586,69 --> Dat is dus het gunstigste scenario want in de range €600-€700 zitten de huisjes die wij leuk vinden
- Zolang ik nog afstudeer krijg ik een afstudeervergoeding, en dat samen met het inkomen van mijn vriendin resulteert alsnog in het zitten tussen de 30k-35k inkomen per jaar, dus kunnen we nog steeds reageren op huizen die min. €586,69 kostten.
- Als ik klaar ben met afstuderen en daarna ga werken, wordt het dus al een iets lastiger verhaal want als ze dan salarisstrookjes willen zien zitten we er in een klap boven. Mijn vriendin verdient met onregelmatigheidstoeslag en al die toestanden zo even uit m'n hoofd ongeveer €2050,- per maand (32-uurs contract in de zorg), en ik (over een paar maanden dus vers gediplomeerde HBO'er in de IT) verwacht zo rond de €2400,- of hoger te zitten. Dat is samen dus al €4450,- per maand wat neerkomt op 4450 x 12 = €53.400,- per jaar.
Dit is natuurlijk een hele slordige natte-vinger-werk rekensom maar het zit er gewoon héél dik in dat we vanaf juli/augustus er dus boven gaan zitten. En dan hangt het er van af waar de woningbouwcorp. het meest naar kijkt; IB60 en/of jaaropgaaf 2015, of de meest recente status. Enfin, wat ik zei, dan wordt het gewoon wat lastiger :+

Lang verhaal kort is het dus het gunstigste als we een huis kunnen krijgen tijdens mijn afstudeerperiode, en die loopt tot ongeveer juni.
Zoals gezegd maken we langzaam maar zeker wel steeds meer kans (we hebben nu twee keer 2e gestaan), dus ik gok er wel op dat het ergens binnen nu en 3 maanden een keer gaat lukken.

En dan organiseer ik een tweaker tuinfeest en Ho, daar dacht ik even hardop na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

The Eagle schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:08:

Ik weet niet of jij 1 woning van € 695 vind vallen onder "best wel wat beschikbaar" maar ik niet. In Leiden en Leiderdorp is dus welgeteld 1 woning onder de € 700 beschikbaar...niet echt een ruim aanbod lijkt me zo?

Zeker niet als je 4-4,5x de huur als bruto inkomen moet hebben: € 2.800 heb ik echt niet.k

Bij hen mag ik tot € 550 huren, en daar kan ik welgeteld een 1 kamer-woning in Austerlitz, of een 2-kamerwoning in Hilversum voor krijgen. Niet echt in de buurt, lijkt me zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 01-02-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Eppo © schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:32:
[...]
Een manier om hier om heen te werken is om alleen jezelf te laten inschrijven in de woning. De woningcorporatie kijkt dan alleen naar jouw inkomen en zolang die niet boven de €35.739,- uitkomt mag je sociaal wonen.
Dat helpt je natuurlijk alleen als je genoeg wachttijd hebt opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:52

Bob Popcorn

Plop!

Om even te laten zien dat het ook anders kan: in Utrecht huur ik een appartementje samen met mijn vriendin en daar zat geen inkomenseis aan. Toen het ter sprake kwam was het voldoende om te zeggen dat we allebei een fulltime baan hebben. :) Wij betalen ongeveer 1000 euro inclusief, en we hebben een hele aardige, meedenkende huisbaas die niet schroomt om te investeren in zijn panden. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ik ga ervan uit dat Daffie op dit moment samen met zijn vriendin staat ingeschreven, maar als die relatie op wat voor manier dan ook uitgaat is het voor de Woningcorporatie vaak geen probleem om 1 van de 2 de opgebouwde wachttijd mee te geven (en als je een vriendelijke woningcorporatie hebt kan je zelfs beide de opbouw krijgen).

Over dat werk zou ik me niet zo druk maken. Bot gezegd kan je gewoon aangeven dat je geen werk hebt en nog zoekende bent. Op dat moment geldt het IB60 formulier als waarheid. Tegen de tijd dat je dus klaar bent met studeren, heeft de belastingdienst namelijk 2015 rond gekregen. Op dat IB60 formulier verdienen jullie samen tussen de €22.100 en €35.739 en kom je in aanmerking voor je gewenste woning. Als de belastingdienst 2016 rond heeft, moet je een beetje hopen dat je niet meer dan €11.000 hebt verdiend want dan kan je nog samen reageren. Verdien je meer, dan kan je alleen reageren en hopen dat de corporatie zich iets minder druk maakt over het IB60 formulier. Persoonlijk verwacht ik niet dat je nog zo lang moet wachten op je woning, aangezien je nu al een paar keer 2des hebt gestaan.

Vergeet trouwens ook niet dat de corporatie wat gemengde belangen heeft. Het liefst hebben ze mensen die zonder problemen de huur kunnen betalen, maar vanuit de overheid moeten ze het sociaal verhuren. Als ze het voor elkaar krijgen om een woning toch sociaal te verhuren (door wat geschuif met welk jaar ze als waarheid aannemen), maar wel genoeg zekerheid hebben dat je zonder problemen betaald willen ze daar soms wat extra moeite voor doen.

Ga je toch commercieel huren, bekijk dan ook even wat de huurcommissie er over zegt. Huurprijzen in Nederland zijn niet zo vrij als iedereen denkt en ook commercieel zit er een grens aan wat je mag vragen.
https://www.huurcommissie...jscheck-en-puntentelling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Even een schopje met een ietwat off-topic berichtje. Ik wilde het toch even delen omdat veel tweakers mij persoonlijk advies gaven.

Mijn vriendin en ik hebben een woning aangeboden gekregen via sociale huur! Een leuk eengezinshuis in Vlijmen :)
Woensdag doen we nog een rondje met de opzichter en vindt de sleuteloverdracht plaats. We gaan kijken of we nog wat voor elkaar kunnen boksen in de keuken en badkamer, maar daarover heb ik een apart topic geopend.
Pagina: 1